Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  171 12736
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Kan ikke du lese tråden før du kommer med slike tåpelige usaklige innlegg.
Jeg har null respekt for religion, absolutt null. Jeg mener at dette er eventyr, dratt ut av den virkelige verden, og at 7-8 åringer skal til kirka, og lære om dette som om det var fakta er for meg sykt. Hva du gjør i gym timene får være ditt problem. Religion er mye større en gym og musikk, tåpelig sammenligning. Men til neste gang, hver så snill å les tråden først da.
Vis hele sitatet...
respek for relgion å respekt av andres relgion er to forskjelige ting som du sikkert skjønner når du kommer litt lengre opp i trinenne på undomsskolen men det å har respekt for andres relgion går først å fremst på å ha respekt for våre like menn å om man havner i en sitvasjon som at du må i kirka med skolen så er det vell bare å gjøre det uten å hyle ut om hver teit det er
eller er du så usikker på hva som venter deg i kirka at du faktisk er redd for at dette skal påvirke deg at foreldre dra kidsa sine med i kirka å påvirker dem er jo riktig det akkurat som du vil bli på virket av foreldre på veldig mange andre måter men skal man da som foreldre elge vek relgionen da ?
får ikke barnet egenfi vilje i norge til å melde seg ut av statskirka når fyldte 18 da?
bare det å være så trangsynt å red for kirka kan jeg ikke skjønne
må selv bruke masse av min dyrbare tid på allverdens tull i hverdagen men det er bare sånn verden er
selv om jeg ikke er muslim men skulle havne i moskeen hadde jeg ikke hat noe behov for å fortelle alle om at det de tror på er tull for min del kan de tro va de vill
[quote=jonastheman;2386456]
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg


Jo, putt gjerne religion inn i historie og samfunnsfag. Er nå ikke helt enig i at kristendom gir en spesielt stor forståelse av dagens samfunn, og hvorfor ting fungerer som det gjør. Kan du gi noen eksempler?
Vis hele sitatet...
Da er det på tide du setter deg ned å leser historie. Hvordan har du tenkt å forstå hvordan land med teokrati blir styrt om du ikke vet noe om religionen de blir styrt etter? Som f.eks en del muslimske land.
Og i Norge har vi kristendom som statsreligion, og landet er bygget med denne som grunnlag.
De fleste krigene før 1800/1900-tallet var basert på religionsforskjeller....
Er ikke nødvendigvis historier om folk som går på vannet du skal se på i religion, men alt annet. Det som står om nestekjærlighet osv.

Nei, jeg er ikke noe troende jeg heller. Men jeg ser på religion som en fin ting. Da den kan gi håp til folk som ellers lider.

Er ikke troende selv..
[quote=jonastheman;2386456]
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg


Jo, putt gjerne religion inn i historie og samfunnsfag. Er nå ikke helt enig i at kristendom gir en spesielt stor forståelse av dagens samfunn, og hvorfor ting fungerer som det gjør. Kan du gi noen eksempler?
Vis hele sitatet...
ikke spesielt kristen dommen men mye som skjedde under kristendommen
om du ikke tror på selve relgionen kan du likevell lære mye historie av et kirke besøk eller å lese bibelen er sikker dele du vill hoppe over men sån er det vell med allt hele filmen kan ikke være like gøy heletiden
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
respek for relgion å respekt av andres relgion er to forskjelige ting som du sikkert skjønner når du kommer litt lengre opp i trinenne på undomsskolen men det å har respekt for andres relgion går først å fremst på å ha respekt for våre like menn å om man havner i en sitvasjon som at du må i kirka med skolen så er det vell bare å gjøre det uten å hyle ut om hver teit det er
eller er du så usikker på hva som venter deg i kirka at du faktisk er redd for at dette skal påvirke deg at foreldre dra kidsa sine med i kirka å påvirker dem er jo riktig det akkurat som du vil bli på virket av foreldre på veldig mange andre måter men skal man da som foreldre elge vek relgionen da ?
får ikke barnet egenfi vilje i norge til å melde seg ut av statskirka når fyldte 18 da?
bare det å være så trangsynt å red for kirka kan jeg ikke skjønne
må selv bruke masse av min dyrbare tid på allverdens tull i hverdagen men det er bare sånn verden er
selv om jeg ikke er muslim men skulle havne i moskeen hadde jeg ikke hat noe behov for å fortelle alle om at det de tror på er tull for min del kan de tro va de vill
Vis hele sitatet...
Ikke dra den med alder. Skjønner nå at det var en stor tabbe å si hvor gammel jeg er. Jeg har heller aldri hylt eller sagt at det er "teit" å gå i kirka. Jeg gidder ikke gjengi meg selv mer. Les tråden så vet du hvorfor jeg ikke vil gå i kirka.

Du er helt på bærtur og mere til om du tror jeg er rett for kirka. Selvfølgelig er jeg ikke så hjernedød at jeg tror på noe sånt.

Jeg skal melde meg ut av statskirka så snart min mor og far underskriver.

Mener du virkelig at folk skal tro hva de vil? Hva med de selvmordsbomberne i midtøsten som flyr rundt med c4 og sprenger seg selv. De har jo et helt forvrengt bilde av virkelig heten noe som går ut over mange andre. Tenk deg litt om...

Ps. Hadde vært fint om du så over innleggene dine, ikke så lett å forstå med alle stavefeilene dine.

[quote=QwertyC;2386461]
Sitat av jonastheman Vis innlegg

Da er det på tide du setter deg ned å leser historie. Hvordan har du tenkt å forstå hvordan land med teokrati blir styrt om du ikke vet noe om religionen de blir styrt etter? Som f.eks en del muslimske land.
Og i Norge har vi kristendom som statsreligion, og landet er bygget med denne som grunnlag.
De fleste krigene før 1800/1900-tallet var basert på religionsforskjeller....
Er ikke nødvendigvis historier om folk som går på vannet du skal se på i religion, men alt annet. Det som står om nestekjærlighet osv.

Nei, jeg er ikke noe troende jeg heller. Men jeg ser på religion som en fin ting. Da den kan gi håp til folk som ellers lider.

Er ikke troende selv..
Vis hele sitatet...
Religion er flott for narkomane og andre som ikke har det så bra. Men for oss vanlige siviliserte mennesker syntes jeg det blir for dumt. Ja, skulle gjerne visst mer om hvordan muslimske land blir styrt jeg. Den undervisningen får jeg ikke i RLE. Jeg mener at religion er årsaken til alle krigene vi har rundt oss i den moderne tid.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Mener du virkelig at folk skal tro hva de vil?
Vis hele sitatet...
Mener du at folk ikke skal få tro det de vil? Gjelder det bare religiøse mennesker, eller mennesker som deg selv som ikke tror på noe? Da foreslår jeg at du flytter til Iran, Afghanistan osv. hvor staten bestemmer hva du skal tro, hvis ikke dreper de deg.

Sitat av QwertyC Vis innlegg

Religion er flott for narkomane og andre som ikke har det så bra. Men for oss vanlige siviliserte mennesker syntes jeg det blir for dumt.
Vis hele sitatet...
De fleste religiøse mennesker er nok ganske siviliserte. Det er alltids noen som har misforstått, er litt ekstreme og stikker seg ut- dette blir lagt merke til, men det er jo litt korttenkt å tro at alle er slik pga noen som blir lagt merke til fordi de er idioter
Sist endret av Butchern; 21. desember 2011 kl. 01:26.
[quote=jonastheman;2386475]
Mener du virkelig at folk skal tro hva de vil? Hva med de selvmordsbomberne i midtøsten som flyr rundt med c4 og sprenger seg selv. De har jo et helt forvrengt bilde av virkelig heten noe som går ut over mange andre. Tenk deg litt om... ja mener virkelig folk skal få tro hva de selv vill tro
når du nevner selvmordsbombere så vill jeg nevne at disse blir vervet i tidlig alder å lever i et land der det er veldig lett å manipulere folk , for å forså dette må du nesten skjønne at dette er ikke generelt muslimer som sprenger seg selv men en liten sekt om jeg kan kalle det det blir sikkert feil
så la os kalle dem en liten grupe menesker, som har et ganske vrid syn på koranen å generelt relgion (dette er abselutt ikke noe jeg støtter)
men at jeg skal respetere en hver relgion ja men ikke enhver manns handliger uanset om de er relgiøse ment dette går jo ikke på relgion men enkelt individer for sist jeg sjekket sto det ingenting om å sprenge seg med c4 i koranen

beklager skrivefeilene mine håper det ble litt bedre nå


Ps. Hadde vært fint om du så over innleggene dine, ikke så lett å forstå med alle stavefeilene dine.
Derfor mener jeg at folk ikke kan tro hva de vil...
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Man begynner som oftest ikke å faktisk tro på gud før man er minst 13-14 år. Innen den tid har man har fått 2 sider av saken uansett. Synes ikke dette er noe problem i det hele tatt, barn nå til dags har mange muligheter og kan velge helt fritt.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? For meg er det en selvfølge at det er mye lettere å påvirke barn enn ungdommer til å tro på noe uansett hva det er, jeg kjenner heller ikke til noen (blant folk jeg kjenner selv) som har vært ateister som barn og som i voksen alder har begynt å tro på gud.

Sitat av Huztle Vis innlegg
Skulle gjerne ha skrevet et langt og flott innlegg der jeg faktisk kunne ha poengtert hvor dum og trangsynt du er, men det behøves vel ikke. I Norge er kristendommen en statsreligion så å gå i kirken rundt juletider og andre høytider i regi av skolen er ikke uvanlig og heller ikke rart at blir arrangert. Og hva andre barn tror på er vel heller ikke ditt problem, er kirken så kvalm og uspiselig som du får den til å virke kan du jo bare skulke som du har sagt tidligere, for du får i hvert fall ikke medhold i "kirken manipulerer småbarn, så jeg vil ha fri".
Vis hele sitatet...
Her er det du som virker dum og trangsynt hvis du faktisk mener at han skal akseptere å bli tvunget i kirken fordi kristendom er statsreligion.
Sist endret av BaconWeed; 21. desember 2011 kl. 02:07.
Sitat av Provo Vis innlegg
Biblistisk? Det ordet er jeg rimelig sikker på at du fant opp akkurat når du skrev, og jeg skjønner ikke hva du mener med det.

Poenget mitt er for øvrig at etikken og moralen som er rådende i samfunnet vårt i dag er et resultat av sekulær utvikling på tross av tradisjonelle moralske overbevisninger fra religiøst hold. De gjeldende moralske overbevisningene som de kristne mener støttes av, eller kommer fra, sin tro er ikke eksklusivt kristne, og forestillingen krever ubegripelige mengder cherry picking.


Kristne tradisjoner regjerer på skolen fordi kristne tradisjoner regjerer på skolen? Det er en lite hjelpsom tautologi, og adresserer ikke hvorvidt kristne tradisjoner burde regjere på skolen. Poenget er enkelt og greit at religionsutøvelse ikke hører hjemme på skolen. Man kan og bør lære om den, men det er ikke et sted for å praktisere den.


Ateistisk fundamentalisme er et meningsløst begrep i seg selv, og dessuten er alle ateister jeg kjenner for religionsfrihet, noe som gjør det til en enda større skivebom.


Nei. Du har rett i at religionskritikk er i ferd med å bli mer utbredt, mye fordi det er i ferd med å skli totalt ut i land som USA, man har store problemer med islamistisk fundamentalisme i deler av verden, og man jevnt over er drittlei av at religiøse skal få spre sin irrasjonelle propaganda uten å måtte møte særlig kritikk. De såkalte "four horsemen of atheism" – Sam Harris, Richard Dawkins, Daniel Dennett og nylig avdøde Christopher Hitchens – bør få mye av æren for dette økte fokuset. De påpeker den intellektuelle uærligheten, feigheten, misforståtte respekten og de feilanvendte filosofiske betraktningene som ligger til grunn for forsvaret av at religiøse skal få dure frem på denne måten. Religiøse overbevisninger bør underlegges samme mengde kritikk som politiske overbevisninger, og religiøse hypoteser bør vurderes med den samme skepsis og brutale ærlighet som andre hypoteser. Utover det høres ut som du generaliserer fra én irriterende kamerat over på hele verdens ateister, og jeg er sterkt uenig i hvordan du fremstiller saken. Kanskje du burde høre på argumentene i stedet for å lukke ørene, slåss med stråmenn og påstå at det er den samme typen arrogante og innholdsløse propaganda som religiøse alltid har servert sine medborgere?
Vis hele sitatet...
Biblisisme er å lese bibelen bokstavelig talt. Noe du gjør i det tilfellet.

Det å si at våre normer og moraler er resultat av sekularisering er en overdreven generalisering dessuten en påstand. Det er helt latterlig at du avfeier synspunktet til den generelle delen av kunnskapsløftet som er utarbeidet av spesialister. Kristne tradisjoner regjerer på skolen fordi det er allment akseptert av samfunnet. Sånn er det har du noe i mot det så prøv å stem andre partier i regjeringen.

Det er ingen som tvinger deg til å praktisere religion i norsk skole. Det er bare en oppfatning du har og deler med mange andre som hater religion.

Du er en svært arrogant person, måten du bruker språket bevisst på å undergrave andres påstander istedenfor å faktisk debattere er imponerende. Du høres som en sann politiker, gratulerer.

Målet med mitt var å si at det er unødvendig å spre en slags form for religionshat ettersom at dere bare gjør en bjørnetjeneste for saken.
Sist endret av Kommunisten; 21. desember 2011 kl. 02:50.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Derfor mener jeg at folk ikke kan tro hva de vil...
Vis hele sitatet...
Og der ble du 9 år? Utdyp litt nå hva du mener
Sitat av Butchern Vis innlegg
Og der ble du 9 år? Utdyp litt nå hva du mener
Vis hele sitatet...
Har jo sagt hva jeg mener 10 tusen ganger i den tråden her. Har ikke ork eller tid til å fortsette debatten. Jeg har sagt mitt, dere får mene hva dere vil. Natta
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
gå i kirka det er bare en skole time ingen tvinger deg til å tro på noe som helst allt som blir krevd er at du viser respekt for andres relgion å alle har vell god av litt kunskap innen nasjonal relgionen vår

å lage noe oppstyr over dette er bare barnselig å teit

skal jeg da skulke alle gymtimer fordi jeg ikke har troa på fysisk aktivitet?
eller droppe musikk timene fordi vi ikke spiller min musikk? eller skal jeg bare godta det at det er en del av skolen å gjøre det beste ut av det
Vis hele sitatet...
Her er vi igjen. Folk skal altså ikke få lov til å ta opp saker til debatt så lenge det ikke innebærer liv eller død? Eller har du et sett med regler for oppstyr kan du gjerne dele de!
For meg virker det som om de timene på kirkebenken ville ha hatt større nytte i en norsktime, og det er ikke bare deg.
At kristendom er statsreligion betyr ikke at den gjengse nordmann er kristen, dermed er lære om kristendom lære om minoritets-livssyn. Norge er ikke en stolt kristen nasjon lengre, og for 1000 år siden, da folk flest var kristne, var det fordi de som ikke var kristne ble hugget hode av.

Dessuten var det aldri snakk om å besøke noe annet religiøst enn kirka, da jeg gikk på barneskolen. Hvor mye respekt for andres religion er det i å ignorere brorparten av landets religions-praktiserende? Det kan godt hende dette har endret seg i de siste årene, selv om jeg ikke tror det. At noen her har vært så heldige å få en åpnere religionsundervisning, tror jeg kun er tilfeldig, ikke en norm.

Og siden jeg styrer meg inn på undervisning; da jeg gikk på vgs, ble vi fortalt i første RLE-time at "i dette faget skal det ikke være noe form for diskusjon!". Det var 70% kristendom, de resterende 30% var for det meste jødedom, og noen få % ble viet til "andre".

Hvordan er det forresten med norrøn mytologi i dagens religionsundervisning? Vi fikk beskjed om å lese om det selv, på fritiden. Livssynet Norge hadde før kristendommen ble altså ikke respektert.

Det er helt greit at barn skal lære om religion på skole/barnehage, men de skal ikke praktisere.



Siden du avslutter med noe idiotisk og teit, vil jeg gjøre det samme:
Gå i kirka, det er bare en skoletime er et dårlig argument. Det er mange ting som tar bare en skoletime, men det er ikke dermed sagt at det er pedagogisk riktig.
Å banke dritten ut av noen som ikke har ditt syn på ting, kan ta så lite som noen sekunder. I tillegg er det en eldgammel kristen tradisjon, i alle fall mer kristent enn verdiene kristendommen tror den har gitt oss.
Sist endret av Zepur; 21. desember 2011 kl. 04:20.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Biblisisme er å lese bibelen bokstavelig talt. Noe du gjør i det tilfellet.
Vis hele sitatet...
Bibelen gir ingen grunn til å tolke ting som for eksempel femte mosebok billedlig. Det er en rekke regler om hva som er lov og ikke, og hva straffen er for det – og det er stort sett tåpelige regler og grusomme straffer. Man har all grunn til å tro at disse reglene ble praktisert før, og man ser også at kristne nasjoner, spesielt før opplysningstiden, opererte på forferdelig vis, med forferdelighetene forsvart ut fra Bibelen. Fengslingen av Galieleo og andre vitenskapsmenn, inkvisisjonen, brenning av hekser, drap av homofile, jødeforfølgelse og tortur av kjettere er bare noen få av veldig mange eksempler. Desto mer sekulær påvirkning man har i et samfunn, jo mer sivilisert blir det, noe man ser helt tydelig både gjennom historien og i verden i dag.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det å si at våre normer og moraler er resultat av sekularisering er en overdreven generalisering dessuten en påstand. Det er helt latterlig at du avfeier synspunktet til den generelle delen av kunnskapsløftet som er utarbeidet av spesialister. Kristne tradisjoner regjerer på skolen fordi det er allment akseptert av samfunnet. Sånn er det har du noe i mot det så prøv å stem andre partier i regjeringen.
Vis hele sitatet...
Det er en påstand, men det er også det du sier om at moralen vi har i dagens samfunn er et direkte resultat av kristendommen. Ja, vi har en del tradisjoner som kan spores tilbake til kristendommen, men å si at vår moral stammer fra kristendommen er enkelt og greit helt galt. Hva angår "ekspertene" som har skrevet kunnskapsløftet, så påstår heller ikke de at vår moral er et resultat av kristendommen, men når de skriver:
De kristne og humanistiske verdier både fordrer og befordrer toleranse og gir rom for andre kulturer og skikker. De begrunner den demokratiske rettsstat som rammen rundt jevnbyrdig politisk deltakelse og debatt. De framhever nestekjærlighet, forbrødring og håp, vektlegger muligheten for fremgang gjennom kritikk, fornuft og forskning, og betoner at mennesket selv er en del av naturen ved sin kropp, sine behov og sine sanser.
Vis hele sitatet...
... så kan man lure på hva disse er eksperter på. Kristne verdier fremhever muligheten for fremgang gjennom kritikk, fornuft og forskning? At noen kan presse ut av seg noe så tåpelig på vegne av offentligheten er på grensen til skremmende. Det er åpenbart for alle at kritikk, fornuft og forskning har måttet bli hamret ned i halsen på den kristne fløy mot deres vilje gjennom historien – ta Galielieo som eksempel igjen, der han ble oppfordret til å studere himmelen så lenge konklusjonene gikk overens med Bibelen og Vatikanet fikk fremstå som den ufeilbarlige overmakt; at han ikke fulgte dette medførte en dom på livstid i fengsel. De som har skrevet kunnskapsløftet er kanskje eksperter i noe, men det er nok i fag som pedagogikk og ikke filosofi, filosofihistorie eller religionshistorie.

Forsøk på å avstumpe debatten med en påstand om at man skal gå å stemme på noe annet enn det sittende parti i stedet for å diskutere er selvfølgelig helt urimelig. Dette er et diskusjonsforum, og der diskuterer man ting. Som for eksempel om skolen er stedet for religionsutøvelse og om moderne moral stammer fra kristendommen.

La meg si det slik: Hva hadde du sagt hvis skolen hvert år organiserte en arbeiderpartiutflukt, hvor de skulle sitte i en hel dag i Arbeiderpartiets lokaler og høre på arbeiderpartipropaganda? Eller om de hvert år dro til Scientologikirken hvor de fikk lange foredrag og måtte ta personlighetstester? Jeg føler meg hundre prosent sikker på at pipen ville fått en helt annen lyd hos de som nå unnskylder skolegudstjenestene. En skole skal være nøytral hva angår politikk og religion, mens ritualer og propaganda skal læres om, men ikke praktiseres, slik at man gir elevene kunnskap og ikke indoktrinering.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det er ingen som tvinger deg til å praktisere religion i norsk skole. Det er bare en oppfatning du har og deler med mange andre som hater religion.
Vis hele sitatet...
Stråmannsargumentasjon. Jeg har aldri sagt at noen tvinges til å praktisere religion i norsk skole.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Du er en svært arrogant person, måten du bruker språket bevisst på å undergrave andres påstander istedenfor å faktisk debattere er imponerende. Du høres som en sann politiker, gratulerer.
Vis hele sitatet...
Dette tar jeg som vås inntil du kan komme med eksempler på hva du mener. Så vidt jeg kan se har jeg kun kommet med motargumenter til påstandene dine, og jeg har ikke undergravd noe av det du har sagt, hva enn du mener med det. At du synes jeg er arrogant kan jeg helt fint leve med.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Målet med mitt var å si at det er unødvendig å spre en slags form for religionshat ettersom at dere bare gjør en bjørnetjeneste for saken.
Vis hele sitatet...
Javel, så det er religionshat å hevde at skolen ikke er stedet for religionsutøvelse, og at organiserte skolegudstjenester ikke hører hjemme i et moderne skolevesen? Da henger listen lavt for hva som er religionshat – kanskje ikke kristendommen setter så stor pris på kritikk som forfatterne av kunnskapsløftet gir uttrykk for?
Sist endret av Provo; 21. desember 2011 kl. 07:16.
Nå er det ikke meningen å komme brasende inn her og svare for Provo, det vet jeg han klarer veldig fint selv over her, men jeg tenkte jeg skulle komme inn for å legge litt mer vekt på denne siden (håper du ikke har noe å utsette på dette, Provo).

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Biblisisme er å lese bibelen bokstavelig talt. Noe du gjør i det tilfellet.
Vis hele sitatet...
Noe altfor mange religiøse også gjør, hvilket er et stort problem. Disse skriftene her er helt ubrukelige for oss i et moderne, sivilisert samfunn, og det at man er nødt til å sitte med varsom cherry-picking og tolke mellom linjene reiser ingenting til deres forsvar. Si meg, hvor mange andre måter er det å tolke noe slikt som

Sitat av 1 Timothy 2:12
Jeg tillater ikke en kvinne til å lære bort eller å ha autoritet over en mann. Hun må være stille.
Vis hele sitatet...
eller:

Sitat av Deuteronomy 22:22-24
Hvis en mann møter en jomfru som er forpliktet til giftemål og han ligger med henne, så skal du ta dem begge til denne byens port og steine dem til døde - kvinnen fordi hun var i byen og ikke ropte om hjelp, og mannen fordi han krenket en annen manns kone. Du må renske ut ondskapen rundt deg.
Vis hele sitatet...
(min gebrokne oversettelse.)

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det å si at våre normer og moraler er resultat av sekularisering er en overdreven generalisering dessuten en påstand. Det er helt latterlig at du avfeier synspunktet til den generelle delen av kunnskapsløftet som er utarbeidet av spesialister. Kristne tradisjoner regjerer på skolen fordi det er allment akseptert av samfunnet. Sånn er det har du noe i mot det så prøv å stem andre partier i regjeringen.
Vis hele sitatet...
En overdreven generalisering, hvorfor det? Mener du at vi ikke hadde hatt vår moderne moral i fravær av kristendommen? Når det står så mye horribelt i bibelen, tror du det er slik at vi har sittet og myst ned i bøkene for å finne et par gullkorn vi skal følge? Dette stemmer ikke, og Provo har rett i sin påstand om at det er økt grad av sekularisering og politisk utvikling (uavhengig av skrifter) som har gitt oss moralen vi har i dag. Du skal ikke gå langt tilbake i tid før du ser hvor horribel og tilbakestående moral folk hadde, nettopp fordi det praktisk talt ikke var noen sekularisering til stede, og folk fulgte de hellige skrifter og Guds ord slik de står.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Du er en svært arrogant person, måten du bruker språket bevisst på å undergrave andres påstander istedenfor å faktisk debattere er imponerende. Du høres som en sann politiker, gratulerer.

Målet med mitt var å si at det er unødvendig å spre en slags form for religionshat ettersom at dere bare gjør en bjørnetjeneste for saken.
Vis hele sitatet...
Provo debatterer i aller høyeste grad saklig, og han kommer med viktig kritikk og reiser gode argumenter. Videre er jeg sikker på at Provo ikke søker å forfekte noen form for religionshat, men han retter simpelthen en kritikk som i aller høyeste grad er berettiget.

Religion har nemlig fram til nå vært altfor lite utsatt for kritikk, og det har av en eller annen merkelig grunn blitt slik at å kritisere religion er fyfy, mens det på en annen side er helt legitimt å kritisere politiske ideer og overbevisninger. Dette er en farlig og kvalmende dobbeltstandard vi bør bli kvitt så fort som mulig, slik at religion kan bli underlagt en høyere grad av kritikk og rasjonell betraktning, og at religiøse ikke lenger skal få ture frem slik de gjør nå med sin irrasjonelle og tilbakestående propoganda.
Sist endret av Sky; 21. desember 2011 kl. 07:38.
Sånn nå er folk på vei til kirken, mens jeg sitter her på skolen og er loner
Sitat av Sky Vis innlegg
Nå er det ik(...)ard vi bør bli kvitt så fort som mulig, slik at religion kan bli underlagt en høyere grad av kritikk og rasjonell betraktning, og at religiøse ikke lenger skal få ture frem slik de gjør nå med sin irrasjonelle og tilbakestående propoganda.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Bibelen gir ingen grunn til å tolke ting som for eksempel femte mosebok bille(...) uttrykk for?
Vis hele sitatet...
(Provo bruker hersketeknikker, det er ikke kult heller kvalmende.)

Så bibelen er en ubrukelig kilde? Bra vi er helt enige. Biblisisme er ikke utbredt og det å gå rundt i troen at kristne leser bibelen bokstavelig blir feil. De aller fleste kristne har knapt rørt bibelen.

Poenget er at det er ensformig syn på religion mange har, det er i seg selv er verdt å kritisere. Det virker som om tendensen er å ikke ha selvkritikk. Det irriterer meg for det er nettopp religions mangel på selvkritikk som er problemet, er man så forskjellig fra religion da?

Jeg er uenig i at det finnes manipulasjon på den norske skolen og syntes det blir på tilnærmet usaklig å si at den norske skolen manipulerer barn til å tro på gud.

Filosofihistorie eller religionshistorie er historie, vi prater om hva som er nå det som skjer i landet vårt nå. Argumentet deres blir at den norske skolen manipulerer folk til å bli kristne fordi man frivillig går på en gudstjeneste i året? Jeg tror at de som skaper læreplanen på skolen burde revurderer forholdet mellom såkalte kristne verdier og skape et forenelig skolebilde uavhengig av klassiske tradisjoner.

Men forstår jeg deg rett hvis jeg sier at du mener at man burde avgrense all form for religionsutøvelse og at religion burde bli en helt privat ting?

Moral og verdi debatten er altfor omfattende, religion er ikke utelukkende eneste faktoren som har skapt moraler eller verdier men har påvirket i både negativ og positiv retning.

Såkalt kristne verdier regjerer i landet og på skolen. Hva er kristne verdier, det får bli en annen sak.
Sist endret av Kommunisten; 21. desember 2011 kl. 12:10.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Hvor har du det fra? For meg er det en selvfølge at det er mye lettere å påvirke barn enn ungdommer til å tro på noe uansett hva det er, jeg kjenner heller ikke til noen (blant folk jeg kjenner selv) som har vært ateister som barn og som i voksen alder har begynt å tro på gud.
Vis hele sitatet...
At små barn går i kirka en gang i året vil ikke påvirket valget de tar om troen sin senere i livet, nesten garantert. Det er det jeg prøver å komme fram til. Dessuten får man igjennom barndommen nesten garantert 2 sider av saken og muligheten til å gjøre opp sin egen mening før man faktisk bestemmer seg for hva man tror på.
Vi fikk ikke så mye undervisning om Kristendommen på skolen, men vi fikk heller undervisning om livssyn og de forskjellige religioner. Selv er jeg ikke noe stor fan av kristendommen, men jeg synes det er interessant å lære om andre sin religion og livssyn, men når det kommer til det å gå i kirken med skolen hadde jeg ikke noe særlig sans for hverken jeg eller faren min.

Men jeg forstår også det du sier med at mindre barn kanskje ikke har den evnen til å forstå hva som er rett og galt når det kommer til dette, derfor synes jeg heller det skulle vært et valg der barna og foreldrene fikk et skriv med hjem der det stod at visst ditt barn ikke var interessert i å gå i kirken med jule-sammenheng eller påske-sammenheng. skulle barnet få slippe dette
Sist endret av CookieY; 21. desember 2011 kl. 12:30.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
(Provo bruker hersketeknikker, det er ikke kult heller kvalmende.)
Vis hele sitatet...
Vis meg hvor jeg har brukt hersketeknikker. Klarer du ikke det, foreslår jeg at du holder slike beskyldninger for deg selv.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Så bibelen er en ubrukelig kilde? Bra vi er helt enige. Biblisisme er ikke utbredt og det å gå rundt i troen at kristne leser bibelen bokstavelig blir feil. De aller fleste kristne har knapt rørt bibelen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke påstått at bokstavelig tolkning av Bibelen er vanlig, men at deler av Bibelen ikke gir mening å tolke billedlig, slik som for eksempel reglene i mosebøkene -- brorparten av Det gamle testamentet tolkes ikke billedlig, men overses fullstendig, av de kristne som hevder at vår moral stammer fra Bibelen. Mosebøkene er eksempler på at et samfunn som lever etter en ekte kristen moral vil være et forferdelig sted å leve.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg er uenig i at det finnes manipulasjon på den norske skolen og syntes det blir på tilnærmet usaklig å si at den norske skolen manipulerer barn til å tro på gud.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at det er tilfelle. Jeg har sagt at praktisering av religiøse ritualer ikke bør foregå i skolens regi. Det blir heller ikke bedre at praktiseringen er ekstremt ensidig, og det burde i så fall være tilbud om å delta på hvilket som helst religiøst eller ikkereligiøst rituale fra hvilken som helst religion.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Filosofihistorie eller religionshistorie er historie, vi prater om hva som er nå det som skjer i landet vårt nå.
Vis hele sitatet...
Du påstår at vår moral stammer fra kristendommen, men nekter å ta faktisk moralhistorie med i betraktningen? Kall meg både arrogant og herskende om du vil, men dette er korttenkt, udugelig og uærlig argumentasjon. De aller fleste moralfilosofer som er ansett for å ha drevet moralen fremover fra middelalderens mørketid har gjort dette uten å argumentere med religion (annet enn enkelte i en negativ vinkling); Kant, Nietzsche, Spinoza, Hume, Bentham og Mill er bare noen raske eksempler.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Men forstår jeg deg rett hvis jeg sier at du mener at man burde avgrense all form for religionsutøvelse og at religion burde bli en helt privat ting?
Vis hele sitatet...
I skolesammenheng, ja. Jeg har sagt det rett ut flere ganger: skolen er ikke et sted for praktisering av religion.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Moral og verdi debatten er altfor omfattende, religion er ikke utelukkende eneste faktoren som har skapt moraler eller verdier men har påvirket i både negativ og positiv retning. (...) Såkalt kristne verdier regjerer i landet og på skolen. Hva er kristne verdier, det får bli en annen sak.
Vis hele sitatet...
Hvis du bare vil hevde at noe er slik og slik uten å forsvare det, og ikke en gang definere det, så er det vel liten vits i å komme med påstanden i utgangspunktet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Vis meg hvor jeg har brukt hersketeknikker. Klarer du ikke det, foreslår jeg at du holder slike beskyldninger for deg selv.


Jeg har ikke påstått at bokstavelig tolkning av Bibelen er vanlig, men at deler av Bibelen ikke gir mening å tolke billedlig, slik som for eksempel reglene i mosebøkene -- brorparten av Det gamle testamentet tolkes ikke billedlig, men overses fullstendig, av de kristne som hevder at vår moral stammer fra Bibelen. Mosebøkene er eksempler på at et samfunn som lever etter en ekte kristen moral vil være et forferdelig sted å leve.


Jeg har ikke sagt at det er tilfelle. Jeg har sagt at praktisering av religiøse ritualer ikke bør foregå i skolens regi. Det blir heller ikke bedre at praktiseringen er ekstremt ensidig, og det burde i så fall være tilbud om å delta på hvilket som helst religiøst eller ikkereligiøst rituale fra hvilken som helst religion.


Du påstår at vår moral stammer fra kristendommen, men nekter å ta faktisk moralhistorie med i betraktningen? Kall meg både arrogant og herskende om du vil, men dette er korttenkt, udugelig og uærlig argumentasjon. De aller fleste moralfilosofer som er ansett for å ha drevet moralen fremover fra middelalderens mørketid har gjort dette uten å argumentere med religion (annet enn enkelte i en negativ vinkling); Kant, Nietzsche, Spinoza, Hume, Bentham og Mill er bare noen raske eksempler.


I skolesammenheng, ja. Jeg har sagt det rett ut flere ganger: skolen er ikke et sted for praktisering av religion.


Hvis du bare vil hevde at noe er slik og slik uten å forsvare det, og ikke en gang definere det, så er det vel liten vits i å komme med påstanden i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Du bruker latterliggjøring på starten av innleggene din veldig ofte. Ting som andre sier er i dine øyne enten sprøyt eller tåpelig.

Vi lærer å være gode mennesker gjennom blant annet kristendom ''å elske din neste osv''. hva leste du først? det kategoriske imperativ eller noen fabelaktige moral prekner fra jesus liv? Moral som vi blir tillært blir tillært fra et kristen perspektiv. Hvor kristendommen tok den fra er egentlig ikke poenget.

Vi er forøvrig enig i resten da
Sist endret av Kommunisten; 21. desember 2011 kl. 13:41.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Du bruker latterliggjøring på starten av innleggene din veldig ofte. Ting som andre sier er i dine øyne enten sprøyt eller tåpelig.
Vis hele sitatet...
Latterliggjøring som hersketeknikk går på latterliggjøring av personen eller egenskaper hos personen, ikke karakteristikk av argumentasjonen som fremmes som sprøyt. Dessuten er det ikke slik at jeg bare kaller argumentene dine for tåpelige uten å gå mer i dybden; jeg har begrunnet ganske grundig hvorfor jeg mener argumentet er tåpelig. I tillegg er det slett ikke slik at alle ting som andre sier i mine øyne enten er sprøyt eller tåpelig – bare noe av det. Så hvis du føler deg forsøkt hersket over av dette, så er nok det bare noe du må leve med.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Vi lærer å være gode mennesker gjennom blant annet kristendom ''å elske din neste osv''. hva leste du først? det kategoriske imperativ eller noen fabelaktige moral prekner fra jesus liv? Moral som vi blir tillært blir tillært fra et kristen perspektiv. Hvor kristendommen tok den fra er egentlig ikke poenget.
Vis hele sitatet...
Jeg er grundig uenig, og har allerede forklart hvorfor. Kanskje du har fått moralen du har lært servert med bibelske begrunnelser, men det betyr langt i fra at det er standarden. Hvorvidt noe av det første man leste som har forbindelse med moral var prekener fra Jesus er et ikke-argument, da du forsøker å forsvare at dette skal læres bort på skolen fordi det allerede læres bort; spørsmålet er om moralen vi har i dag stammer fra kristendommen eller ikke. Jeg har forklart at selv om deler av kristendommen inneholder deler av det vi i dag anser som god moral, så betyr ikke det at moralen i seg selv skyldes kristendommen. Og det betyr i hvert fall ikke, slik du først påsto, at alle som følger moral som sammenfaller med deler av kristendommen er kristne. Det betyr enkelt og greit at det som ble nedtegnet i bibeltekstene, og det som håndplukkes fra de i mer moderne tid, gjenspeiler den egentlige moralske tilstanden i samfunnet uavhengig av hva religionen sier. Historisk sett har kristne (og andre religiøse) institusjoner praktisk talt alltid hengt etter den moralske utviklingen i samfunnet ellers, noe som viser dette veldig tydelig; behandling av, og uttalelser om, homofile, kvinner, ikketroende, og barn født utenfor ekteskapet er bare noen eksempler. Igjen: vi har den moralen vi har i samfunnet i dag på tross av, og ikke på grunn av, religion.
#Offisielt Trønder
Har dessverre litt for lite og stille opp med under Provo men jeg sier min sak som livvshumanist på min skole.

Skolen skal til kirka imorgen. Jeg er humanist og skal ikke. Syns det er litt lite hensynsløst og da synge salmene for og gjøre oss klar til imorgen for og da synge de igjen. Vi måtte være der før filmen vi skulle se startet. Jeg sang ikke og ingen reagerte på det men imorgen så skal de andre på trinnet i kirka. Ingen tror på gud men "det er bare sånn" Så jeg er eneste på trinnet som skal være igjen på skolen. De skal i kirka og synge og spille spill og ha det gøy mens jeg må mest sannsynlig være aleine på klasserommet. Får gjøre hva jeg vil men uansett. Skal se film og spise godteri. Helt alene. Humanister på trinnet er 2/75 og den andre humanisten skal i kirka pga. Den letteste grunnen i HELE VERDEN "alle andre gjør det"

Min mening.
Om jeg hadde skrevet ei ordbok hadd jeg bindet ordet Propaganda og bibelen.
*Får ikke til og rette opp det under* Det jeg mener er at før hadde folk det mye tøffere og måtte ha noe og ha tro på men nå som vi er et rikt land osv. Gir vi mer og mer slipp på dette.
Min mening er at folk trengte noe og ha troen på i fattige og dårlige dager men nå er 90%(?) av Norges befolkkning i en god levestanddr.

Har dessverre litt for lite og stille opp med under Provo men jeg sier min sak som livvshumanist på min skole.

Skolen skal til kirka imorgen. Jeg er humanist og skal ikke. Syns det er litt lite hensynsløst og da synge salmene for og gjøre oss klar til imorgen for og da synge de igjen. Vi måtte være der før filmen vi skulle se startet. Jeg sang ikke og ingen reagerte på det men imorgen så skal de andre på trinnet i kirka. Ingen tror på gud men "det er bare sånn" Så jeg er eneste på trinnet som skal være igjen på skolen. De skal i kirka og synge og spille spill og ha det gøy mens jeg må mest sannsynlig være aleine på klasserommet. Får gjøre hva jeg vil men uansett. Skal se film og spise godteri. Helt alene. Humanister på trinnet er 2/75 og den andre humanisten skal i kirka pga. Den letteste grunnen i HELE VERDEN "alle andre gjør det"

Min mening.
Om jeg hadde skrevet ei ordbok hadd jeg bindet ordet Propaganda og bibelen.
*Får ikke til og rette opp det under* Det jeg mener er at før hadde folk det mye tøffere og måtte ha noe og ha tro på men nå som vi er et rikt land osv. Gir vi mer og mer slipp på dette.
Min mening er at folk trengte noe og ha troen på i fattige og dårlige dager men nå er 90%(?) av Norges befolkkning i en god levestanddr.