Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3323
Om man blir stoppet i tollen og markert av narkohund, og tolleren spørr om du har brukt narkotika, og du svarer ja.
Kan det få noen konsekvenser, tenker på om man kan bli straffeforfulgt av politiet etterpå for å ha innrømmet bruk av ulovelig stoffer?
Sitat av Ursa Vis innlegg
Om man blir stoppet i tollen og markert av narkohund, og tolleren spørr om du har brukt narkotika, og du svarer ja.
Kan det få noen konsekvenser, tenker på om man kan bli straffeforfulgt av politiet etterpå for å ha innrømmet bruk av ulovelig stoffer?
Vis hele sitatet...
Vel, vet ikke om de har så mye med om du har prøvd narkotika. Det er vel politiet sin jobb. De er mer interessert i om du har med deg ulovlige substanser eller ting med deg. Men om de spør deg om det kan du vel si at du har prøvd, hvis du faktisk har prøvd.
Sist endret av Donkeybrain; 20. januar 2011 kl. 00:00.
kjedelig streiting
Uten at jeg veit noe sikkert kan jeg tenke meg at de ikke bryr seg stort. Dem setter nok mer pris på en som inrømmmer det som kan være grunnen til at hundene markerte enn en fyr som blånekter som igjen gjør at dem må bruke masse ekstra tid.
Kan jo si at du har vært rundt folk som har brukt narkotika, de vet jo heller ikke hvilket stoff hundene merker. At selv politiet vet at du har vært rundt folk som bruker, er ikke tilstrekkelig til å aktivere noen vitneplikt dersom du blir tatt inn til avhør (forholdet er ikke tilstrekkelig spesifisert).

Jeg sa det til tollere i USA (forsåvidt sannheten) og det virket som om de tok veldig godt til at jeg "innrømmet" det. De sa også at de ikke brydde seg om livsstilen til folk, deres jobb er å stanse smugling (som Donkeybrain sier).
det er aldri lurt å inrømme noe som helst. du tjener ingenting på det, desverre. de kommer jo til å visitere deg uansett hvis du er blitt markert av bikkje.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Uten at jeg veit noe sikkert kan jeg tenke meg at de ikke bryr seg stort. Dem setter nok mer pris på en som inrømmmer det som kan være grunnen til at hundene markerte enn en fyr som blånekter som igjen gjør at dem må bruke masse ekstra tid.
Vis hele sitatet...
Så du kan bare ta å røyke en joint også tar du å fylle en bedgasje fult av hasj, også blir du stopped å du sir "jeg røyket bare igår" å dem lar deg gå vidrer?

Trur dem er mere ops, så på grennsevakta at dem sjekker deg like godt uansett, med 1 gang hund lukter deg så vil du bli sjekka fra top til tå. som psilonaut sir
Sist endret av justastonedhuman; 20. januar 2011 kl. 00:31.
Tollere bryr seg som regel lite, regner jeg med. Jeg ble stoppet i tollen en gang, to uker etter jeg hadde røyka. Bikkja markerte meg, og jeg måtte inn til en grundig sjekk, hvor jeg ble strippet naken. Der spurte tolleren meg om jeg røyket, og fulgte opp med at han ikke brydde seg om hva jeg har gjort tidligere, bare jeg ikke tok med noe inn til landet. Jeg svarte, som sagt, at jeg hadde røyka for to uker siden. Hele prosessen gikk smertefritt, og jeg fikk gå tre minutter seinere.
Sist endret av appel; 20. januar 2011 kl. 00:53.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
det er aldri lurt å inrømme noe som helst. du tjener ingenting på det, desverre. de kommer jo til å visitere deg uansett hvis du er blitt markert av bikkje.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe å si om du sier til en toller at du har brukt diverse substanser, de er kun ute etter å ta de som faktisk har noe med seg. Blir du stoppet av tollerene på grunnlag av at hunden har markert på deg, så må du gjennomgå en visitasjon uansett.

Å nei, de tilkaller heller ikke politiet fordi man inrømmer å ha brukt noe!
Sist endret av selvmord; 20. januar 2011 kl. 01:03.
Det er bare å vinke og si "Jeg er norsk" mens du glir elegant forbi dem.

Neida, de vil ikke bry seg med mindre du har noe på deg. Var i amsterdam i sommer, og da vi kom tilbake til norge ble kompisen min tatt til side i tolla. Han sjekket bagasjen og spurte hva han hadde gjort i amsterdam, hvorpå kompisen svarte "Hasj og horer" (ja, han er ikke den smarteste kniven i skuffa. Dette var ikke uventet fra han.). Tollbetjenten humret litt og lot han gå så snart han hadde sett gjennom kofferten.
Lurte litt på det samme egentlig, i og med at jeg ble huka inn av tollen på gardemoen nylig (hadde vært i danmark), hvorpå de spurte om jeg hadde vært å røyka i Christiania. Jeg sa nei, han sa jeg bare kunne innrømme det med en gang hvis jeg hadde gjort det fordi "det hadde noe å si når de tar urinprøve". (Og fortsatte å spørre om jeg hadde innrømt det om jeg "hadde" gjort det) Men hvorfor i helvette kan tollere kreve urinprøve av deg? Tror dem at du smugler i blæra og selger hero-piss eller? På grunnlag av det at de (tydligvis) kan ta urinprøve av deg ville jeg også tippa at de kunne sendt inn til snuten at du var positiv og dermed fått en bot for bruk...?

Han virka ganske hypp på å ta meg i noe, men hverken ransaka meg eller bag'en bortsett fra å såvidt titte oppi den (noe jeg syns var veldig strange hvis du først huker inn folk, weeeeird) og kjøre den gjennom scannern. Etter å ha stikki av med ID'n min i fem minutter fikk jeg gå uten mer fuzz eller urinprøve.
Sist endret av vacant; 20. januar 2011 kl. 06:13.
nei, tror nå ikke at det vil ha noen som helst konsekvenser.
Tok bussen hjem etter å ha vært i københavn hvor jeg tok et par turer innom christiania, og når tollen kom på og bikkja markerte meg sjekka de bare grundig igjennom sekken min 2 ganger så spurte de om jeg og kompisen min hadde røyka, og når vi svarte ja så bare gikk de av bussen og lot bussen kjøre videre
kjedelig streiting
Sitat av Kain Vis innlegg
Så du kan bare ta å røyke en joint også tar du å fylle en bedgasje fult av hasj, også blir du stopped å du sir "jeg røyket bare igår" å dem lar deg gå vidrer?

Trur dem er mere ops, så på grennsevakta at dem sjekker deg like godt uansett, med 1 gang hund lukter deg så vil du bli sjekka fra top til tå. som psilonaut sir
Vis hele sitatet...
De sjekker deg selvfølgelig likegodt ja, men da har dem ihvertfall en mulig forklaring så dem slipper å begynne å tvile på om hunden lukter riktig eller at utstyret er fucka.
Var en lignende situasjon på TVNorge programmet "Grensevaktene" i går kveld, rundt 12 tia elns
2 Personer kommer inn i Australsk toll, bikkja markerer tvert på den ene personen, begge disse blir tatt til side & spurt pent om de har noe ulovlig med seg, der de begge svarer et rungende "Nope"
Blir tatt div prøver av koffertene/skoene deres som gir maks utslag på kokain, men tollerne klarer ikke finne noe verken på personene eller i bagasjen deres

Da gir tollerne beskjed om at hvis de har brukt/bruker noe narkotika så er det 0 problem og innrømme, denne infoen ville ikke bli sendt videre til politiet
Eneste tollerne brydde seg om i sånne tilfeller var at ikke noen smuglet med seg stoffer inn i Australia
Sitat av Hightime Vis innlegg
Var en lignende situasjon på TVNorge programmet "Grensevaktene" i går kveld, rundt 12 tia elns
2 Personer kommer inn i Australsk toll, bikkja markerer tvert på den ene personen, begge disse blir tatt til side & spurt pent om de har noe ulovlig med seg, der de begge svarer et rungende "Nope"
Blir tatt div prøver av koffertene/skoene deres som gir maks utslag på kokain, men tollerne klarer ikke finne noe verken på personene eller i bagasjen deres

Da gir tollerne beskjed om at hvis de har brukt/bruker noe narkotika så er det 0 problem og innrømme, denne infoen ville ikke bli sendt videre til politiet
Eneste tollerne brydde seg om i sånne tilfeller var at ikke noen smuglet med seg stoffer inn i Australia
Vis hele sitatet...
Det så jeg på
Han ene innrømmet bruk 2 måneder tidligere (eller uker), og det var MASSE spor av kokain på lissene dems..

Siden tollerne ikke fant noe på dem, ble dem bare sendt videre..
Men dette er da Australia, og kan være anerledes her.. Er vel kanskje opp til hver toller om dem gidder ekstra papirarbeid eller ikke?
Men hvorfor kan tollere ta urinprøve?? (se min post et par hakk opp)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av vacant Vis innlegg
Men hvorfor kan tollere ta urinprøve?? (se min post et par hakk opp)
Vis hele sitatet...
De kan ikke det (mener jeg bestemt). De må evt. tilkalle politiet og la dem tvinge deg til å ta urinprøve. Hvilken lovhjemmel de skulle ha benyttet, vet jeg ikke.

Jeg har vært igjennom dette 2 ganger, begge med fly fra amstredam (ene via AMS fra Lisboa). Første gangen møtte jeg en sur mannlig toller som mente at jeg, som norsk statsborger, måtte følge norges lover uansett hvor i verden jeg var. Jeg bare lo av han... Hadde ikke noe på meg, så de lot meg gå. Jeg ble ikke strippet. Kompisen min hadde et par piller igjen av et brett med rivotril. Da ble politiet tilkalt... Han ble strippet og rompe-sjekket.

Andre gangen kom jeg fra ferie i Amsterdam, og møtte da en hyggelig dame med hund i tollen. Hun spurte om jeg hadde noen ulovlige stoffer på meg, og jeg svarte nei. Jeg sa så at det ikke forundret meg i det hele tatt at bikkja hadde markert meg, da jeg satt på coffee-shop for rundt 2 timer siden og puffet en feit jonas. Hun bare smilte og sa at det gikk fint. Det var nå, når jeg var i norge, at jeg ikke hadde lov til å røyke.

Strengt tatt kunne politiet stå å ventet på folk som kom med fly fra amsterdam og tatt pisseprøve, og da gi bøter til alle som slo ut positivt. Vi har jo den konkrete historien om han fra bodø som ble tatt for røyking i Amsterdam (metabolitter kan påvises i mange uker).
Sist endret av GrowMoe; 11. februar 2011 kl. 16:14.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg ble stoppet av bikkja på Gardermoen for mange år tilbake, etter jeg hadde vært på Roskilde. Jeg innrømte umiddelbart at jeg hadde røyka, men at jeg ikke hadde noe på meg. Tolleren sjekka tingene mine, og fant noen smårusk i ei jakkelomme. Han lo, og sa at "neste gang må du huske å vaske klærne dine". Han gjorde det rimelig klart at han ga fullstendig faen i hva jeg hadde gjort i utlandet.
Ble tatt i tollen, innrømte med en gang at jeg hadde røkt og tolleren spurte bare om jeg hadde noe på meg. Samme situasjon som de over har nevnt. Null konsekvenser annet enn at mine personlige eiendeler ble gjennomsøkt og at jeg måtte tømme lommene.

Edit: Null visitasjon på meg BTW...
Sist endret av Katalysator; 19. februar 2011 kl. 00:38.