Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1088
Endelig ferdig med php. På tide med noe nytt, og jeg merker at javascript er mye viktigere enn det jeg trodde før jeg begynte på php. Vel, begynte å lese et par artikler, leste historien om javascrip, og titta litt på w3school. Jeg ser at Javascript og PHP er utrolig nære, når det kommer til koding og konstruksjon.

Det jeg har lært 100% til nå er (x)html, css, og php (med database osv osv).
Spørsmålet mitt er om det er lurt av meg å gå dypt inn i javascript eller ikke, ettersom det likner php og ettersom php kan klare mange oppgavene raskere.

Hva er fordelene med javascript i forhold til php ?
Setter pris på svar.
Takk.

// forresten, hvilken bøker anbefaler dere ?
Sist endret av Donquijote; 10. juli 2009 kl. 19:56.
Er ikke et dumt valg. Når du lærer deg JS så er jo AJAX rett rundt hjørnet og det er jo noe som blir brukt mer og mer. Så jeg vil anbefale deg å lese om JS og bruke det sammen med PHP.
Sist endret av jeppfi; 10. juli 2009 kl. 19:57.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Er ikke et dumt valg, men at du kan PHP 100% tviler jeg på, det er så mange funksjoner at du kan lese deg gørr lei av alle. Når du lærer deg JS så er jo AJAX rett rundt hjørnet og det er jo noe som blir brukt mer og mer. Så jeg vil anbefale deg å lese om JS og bruke det sammen med PHP.
Vis hele sitatet...
Joda, har gått gjennom de fleste(viktige) funksjoner, men ikke alle. Det er vel bare å slå opp når man er på jakt etter en funksjon. Med tanke på at jeg til nå har laget nettapplikasjoner som CMS systemer, forumer, blogger, bestllingssystemer, kalenderapplikasjoner etc etc, tror jeg (og håper) at jeg er i stand til å mestre PHP.

Tusen takk for rådet.
Sist endret av Donquijote; 10. juli 2009 kl. 20:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er to ulike språk - php er serverside, og javascript er klientside. Det er hovedforskjellen. Derav følger det at bruksområda blir forskjellige.

Forøvrig er det å tru at ein kan programmere når ein har pugga syntax omtrent som å tru at ein kan bli den nye Hemningway berre fordi ein har pugga ordlista. Det funker ikkje. Det er rimelig åpenbart for alle som har lest en del av trådane dine at du har rudimentære programmeringskunnskaper i PHP.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig er det å tru at ein kan programmere når ein har pugga syntax omtrent som å tru at ein kan bli den nye Hemningway berre fordi ein har pugga ordlista. Det funker ikkje. Det er rimelig åpenbart for alle som har lest en del av trådane dine at du har rudimentære programmeringskunnskaper i PHP.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod ikke ...

edit:

Ikke for å være diskriminerende eller noe slikt, men jeg synes folk bør konvertere til bokmål. Helt ærlig, har aldri lest nynorsk. Situasjonen kalles kommunikasjonssvikt. Trodde Norge var ferdig med nynorsk og Herr. Ivar Aasen, men tok visst feil. (Håper ikke bondefolka mistolker min ovennevnte statement). Norge bør søren meg bestemme seg om de skal skrive bokmål eller nynorsk. Dette er forvirrende.
Sist endret av Donquijote; 10. juli 2009 kl. 20:12.
I tillegg til (x)html, css, og php anbefaler jeg å lære jQuery.
Sitat av Donquijote Vis innlegg
Jeg forstod ikke ...

edit:

Ikke for å være diskriminerende eller noe slikt, men jeg synes du bør konvertere til bokmål. Helt ærlig, har aldri lest nynorsk. Situasjonen kalles kommunikasjonssvikt.
Vis hele sitatet...
Det slashdot mener (og jeg forøvrig er enig i) er at utifra de trådene du poster her om php så er du på begynnernivå å regne, og du burde heller fokusere på å faktisk lære deg php istedet for å tro du er utlært etter å ha lest ei bok.

forøvrig er nynorsk likestillt med bokmål, om du ikke klarer å forstå hva som blir skrevet har du mer alvorlige problemer enn om du skal lære deg javascript på fritiden
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Og jeg anbefaler at du heller lærer deg Dojo enn jQuery, hvis du skal lære deg et rammeverk, da det i mine øyne har en mer fornuftig struktur.
Sist endret av nso; 10. juli 2009 kl. 20:14.
Sitat av Donquijote Vis innlegg
Det jeg har lært 100% til nå er (x)html, css, og php (med database osv osv).
Vis hele sitatet...
At du kan XHTML, CSS og PHP 100% er nok en liten overdrivelse.

Sitat av Donquijote Vis innlegg
Hva er fordelene med javascript i forhold til php ?
Vis hele sitatet...
En fordel med JavaScript i forhold til PHP er at det er klientbasert fremfor serverbasert.
En ulempe med JavaScript i forhold til PHP er at det er klientbasert fremfor serverbasert.

JavaScript og PHP har i grunn helt vidt forskjellige bruksområder. Selv om det er lenge siden jeg har drevet med både JS og PHP, vil jeg tørre å påstå at JS kan forbedre interfacet, mens alt som har betydning for dataprosessering bør gjøres på serveren gjennom f.eks. PHP. Du har ikke full kontroll over hva som skjer på klientsiden uansett, slik at datavalidering, lagring av kritisk informasjon, innloggingsprosesser og den slags er ingen jobb for JS. Derimot brukes det ofte til å forbedre det grafiske bruksergrensesnittet til menysystemer og denslags, og samtidig gjøre raske ikke-kritiske beregninger eller valgavhengige utfyllinger av forms, for å nevne noe.

EDIT: Too slow.. Der får man for å være treg og drive med mange ting på en gang.
Sist endret av Provo; 10. juli 2009 kl. 20:17.
Sitat av moridin Vis innlegg
Det slashdot mener (og jeg forøvrig er enig i) er at utifra de trådene du poster her om php så er du på begynnernivå å regne, og du burde heller fokusere på å faktisk lære deg php istedet for å tro du er utlært etter å ha lest ei bok.

forøvrig er nynorsk likestillt med bokmål, om du ikke klarer å forstå hva som blir skrevet har du mer alvorlige problemer enn om du skal lære deg javascript på fritiden
Vis hele sitatet...
Aha, vel, jeg lærer raskt, jeg har tross allt jobbet med PHP i litt over 30dager. Men jeg klarer å mestre alle oppgaver. Og jeg har ikke lest 1 bok, men 3bøker om php. Trådene jeg postet her var i begynnelsen da jeg ikke hadde en anelse om hva en mysql_query innebærte.

Nei, etter min personlige mening er nynorsk en språkmutasjon. Dette er på ingen måter nevnt for å være diskriminerende. Dette er min personlige mening. Jeg har skrevet flere artikler om nynorsk.
Sitat av nso Vis innlegg
Og jeg anbefaler at du heller lærer deg Dojo enn jQuery, hvis du skal lære deg et rammeverk, da det i mine øyne har en mer fornuftig struktur.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man søke fram i dojo dokumentasjonen? Jeg leter etter _POST og _SOAP kall.

pft
Sist endret av fxxked; 10. juli 2009 kl. 20:23.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av fxxked Vis innlegg
Hvordan kan man søke fram i dojo dokumentasjonen? Jeg leter etter _POST og _SOAP kall.

pft
Vis hele sitatet...
http://api.dojotoolkit.org/
dojo.xhrPost
dojo.io.bind

Kode

dojo.xhrPost({
  url: "example.com",
  form: this.formToSend,

  load: function(response) {
    console.debug(response);
  }
});
Sist endret av nso; 10. juli 2009 kl. 20:32.
Hvis du ikke klarer å lese nynorsk anbefaler jeg deg å lese på nettet. Det er jo like dumt som om du skulle nekte meg å snakke trøndersk, og jeg skulle nekte folk å snakke bokmål. Det at slashdot skriver nynorsk er hans valg, og hvis han vil skrive nynorsk så skal ikke det være et problem for deg.

Du har alt for mye tråder som er nye og har helt idiotiske spørsmål, du må ikke tro at du kan PHP fordi du lærer fort. Det tar ihvertfall 1 år før du mestrer PHP bra og klarer å feilsøke og skrive nesten feilfrie script. Det at du skryter her over at du lærer så fort osv. kan du gå en annen plass å si. Vi har sett trådene dine og mange av de inneholder helt idiotiske spørsmål som der du enten kunne googlet eller gått over koden din litt flere ganger. Kan nevne at jeg satt en time for å få til å hente ut navn, etapper og løpedistanse fra arrayer rett og da satt jeg å prøvde og feilsøkte.

En annen ting er å skrive strukturert kode som andre og du kan bruke i ettertid. Selv om du vet hvor forskjellige funksjoner i koden din ligger nå er det ikke sikkert du vet det når du skal endre på scriptet ditt om et år.

Hadde vi ikke hatt nynorsk så kunne vi ha snakket enten dansk eller skikkelig gammelnorsk.

Når du har holdt på med PHP litt lengre og klarer å scripte uten å mase her så kan du lære deg JS, det er et godt språk å lære seg hvis du vil kombinere det med PHP.
Sist endret av jeppfi; 10. juli 2009 kl. 20:32.
Sitat av Donquijote Vis innlegg
OK OK !

Takk for all tips og sånn. Greit, jeg kan ikke PHP, skal jobbe mer ( et par år ) med det før jeg går over til JS.
Men hvis dere hadde sett de nettapplikasjonene jeg har bygget de siste to ukene, hadde dere sagt noe annet. Men men.. ok.
Vis hele sitatet...
Synes du skal kjøre på, jeg. Om ikke annet så har du noe å drive med mens du lærer deg mer PHP.
Sist endret av liasis; 10. juli 2009 kl. 21:01.
Seriøst, nok nynorsk vs bokmål.
Jeg trodde dette var en Javascript og PHP tråd, men tydeligvis handler alt om nynorsk/bokmål. Lag heller en egen tråd om det å diskutér der.

Når det kommer til PHP så er det veldig enkelt å si du mestrer det selv om du har laget en del applikasjoner. Applikasjonene dine kan jo være fulle av feil, usikre, unødvendig og dårlig skrevet for alt du vet. Men nok om det.

Fordelen med Javascript er jo at det som sagt er klientbasert. Det vil si at serveren slipper å parse koden, det er derimot nettleseren som gjør jobben. Det er også ett språk som er greit å lære mens du fortsatt bygger opp din PHP kunnskap, så å trene på begge språkene på engang er ingen problem.

http://net.tutsplus.com/?s=Javascript
http://www.w3schools.com/JS/default.asp

Lykke til!
Sist endret av moosh; 10. juli 2009 kl. 21:06.