Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1034
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Har ett spørsmål hovedsakelig til folk i LAR, eller andre som kan relatere til problemstillingen min.

Jeg er en mann i 30-årene. Jeg har aldri hatt ordinært arbeid, bare en prøveperiode på 6 mnd en gang men ble sykemeldt etter ca 4 mnd og fikk ikke jobben. Ellers har jeg vært innom praksisplasser i noen uker/mnd’er ved noen anledninger.

Jeg har vært i LAR i noen år, og vært inne i rusbehandling flere ganger. Får AAP nå, og har hatt det i mange år. Sliter med angst, sosialangst, depresjoner og rusproblemer.


Jeg sliter veldig økonomisk, og syntes det virker som alle rundt meg, som mange har mer oppegående liv har ung-ufør/uføretrygd og har hatt det i alle år. Alle jeg har truffet i LAR og i behandling har uføretrygd.

Kvalifiserer ikke jeg også til det? Noen som har noen tips til meg? Setter pris på tilbakemeldinger. Føler meg skikkelig nedenfor om dagen
Når man får AAP skal man vanligvis ut i arbeidsutprøving for å kartlegge arbeidsevnen din. Hvis dine diagnoser/problemer hindrer deg i å stå i ordinært arbeid kan det søkes om uføretrygd. Du må snakke med behandlere, lege og NAV om dette. Hvis du ble syk før du var 26 år (tror jeg) kvalifiserer du til ung-ufør som har et tillegg i trygden.
Det du må gjøre er å dokumentere plagene dine, og at behandling har blitt prøvd. Jeg har gått hele livet med angst og rusproblemer, men det var ikke før de på DPSen fikk satt en diagnose og gitt en uttalelse at jeg ble ufør...faktisk så gikk det veldig raskt også når problemene var tydelige og godt dokumenterte. Så kontakt legen din sånn at du får henvisning til psykolog om du ikke allerede har en, så ber du spesifikt om utredning når du starter i samtale, og du må gjerne bruke det grunnlaget at det trengs i forhold til NAV. Og hvis du ikke har noe i mot rusomsorgen og de konsekvensene det fører med seg, så kan det være lettere og raskere å få plass på en institusjon et sted, sånn at du får trygge rammer rundt deg, for det er jo viktig å være nykter og relativt stabil når man skal holde på med dette...

Og ung-ufør tillegg får du hvis du kan dokumentere at du ble syk tidlig i livet, og du søker om uføretrygd før du fyller 36 år.
Du får nok ikke ung-ufør hvis du ikke har startet prosessen med å søke engang når du er 30år. I teorien skal NAV ta høyde til når uføretidspunktet ditt er satt. Dette gjør de ikke. Bevisst vil de unngå å gi deg ung uføre fordi det koster "dem" mer.

Jeg har selv uføretidspunkt satt til når jeg var 22år, men får ikke ung ufør. Samme med dama. NAV har selv skrevet at hun har vært ufør siden 16år, altså uføretidspunktet var nør hun var 16, hun søktw når hun var 23. Men i samme brev skriver de også at hun ikke har krav på dette. Vi har begge prøvd å ta diskusjonen men har etter mange forsøk slått oss til ro med vanlig uførepensjon.

For ung ufør må du være ufør før fylte 26år.
Sist endret av Sondre; 11. januar 2023 kl. 20:59.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for gode tilbakemeldinger! Innlegget ditt tasmus gir meg hvertfall litt håp

Sondre, det hørtes jo ikke greit ut.. har du vurdert å få hjelp av advokat? Forstod det slik at man har krav på fri rettshjelp.. rett skal være rett.. er kjedelig at de bare kjører over folk som gjerne sliter med å ta kampen
Sitat av something Vis innlegg
Når man får AAP skal man vanligvis ut i arbeidsutprøving for å kartlegge arbeidsevnen din. Hvis dine diagnoser/problemer hindrer deg i å stå i ordinært arbeid kan det søkes om uføretrygd. Du må snakke med behandlere, lege og NAV om dette. Hvis du ble syk før du var 26 år (tror jeg) kvalifiserer du til ung-ufør som har et tillegg i trygden.
Vis hele sitatet...
Du tar helt feil Ung Ufør er absolutt ikke noe tillegg men Ung Ufør hever minstesatsen da du sannsynligvis ikke har hatt et inntektsgrunnlag.
Vi er rusmisbrukere da. Som 10% av resten av Norge har (hvis man tar med alkoholproblemer)

Desverre så er det slik at vi får ikke den legehjelp vi trenger for leger tror vi bare er ute etter dop..

Vi får heller ikke hjelp fra politiet om vi trenger dette. Vi har vært rusfri en stund nå og i sommer ble vi ranet med kniv. Det de sier at dere er/har vert i et hardt miljø så det må dere nesten regne med.

Itillegg blir vi behandlet på NAV som om vi er kommet for å stjele fra dem.

Det er 10% av Norges befolkning som har det sånn. Men rusproblemer er jo selvforskyldt så... vår egen feil tydeligvis.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker igjen for tilbakemeldinger.
Håper flere kan dele sin erfaring, og gjerne gi oss andre som trenger det flere tips. Ting som kan være viktig

Kjenner frustrasjonen din, Sondre. Man blir møkkalei av å bli behandlet annerledes…
Er fortsatt en del folk som bærer på disse fordommene som reduserer oss alle ned til en stereotyp som handler på autopilot med ett eneste mål for øyet; RUS, på bekostning av alt og alle, med hensynsløs utnyttelse, stjeling og vold som følger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takker igjen for tilbakemeldinger.
Håper flere kan dele sin erfaring, og gjerne gi oss andre som trenger det flere tips. Ting som kan være viktig

Kjenner frustrasjonen din, Sondre. Man blir møkkalei av å bli behandlet annerledes…
Er fortsatt en del folk som bærer på disse fordommene som reduserer oss alle ned til en stereotyp som handler på autopilot med ett eneste mål for øyet; RUS, på bekostning av alt og alle, med hensynsløs utnyttelse, stjeling og vold som følger.
Vis hele sitatet...
Vel problemet er vel at det du sier kan sies om mange i rusmiljøet. Det som er viktig å huske et at ikke alle er like. Hvorfor skal alle rusmisbrukere være helt like liksom?
Sitat av Sondre Vis innlegg
Vi er rusmisbrukere da. Som 10% av resten av Norge har (hvis man tar med alkoholproblemer)

Desverre så er det slik at vi får ikke den legehjelp vi trenger for leger tror vi bare er ute etter dop..

Vi får heller ikke hjelp fra politiet om vi trenger dette. Vi har vært rusfri en stund nå og i sommer ble vi ranet med kniv. Det de sier at dere er/har vert i et hardt miljø så det må dere nesten regne med.

Itillegg blir vi behandlet på NAV som om vi er kommet for å stjele fra dem.

Det er 10% av Norges befolkning som har det sånn. Men rusproblemer er jo selvforskyldt så... vår egen feil tydeligvis.
Vis hele sitatet...
Hvilken legehjelp har du/dere behov på som dere ikke får tenker du? Hva kunne blitt gjort annerledes?