Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 294
Vil så gjerne bli lagt inn for å avruses.
Har fått opiater fra lege og klarer virkelig ikke å slutte på egenhånd. Står nå på ekstremt store doser. Umulig å trappe ned, i tillegg vil det jo ta år og dag så store doser jeg har endt opp med.

Hva kan jeg si til fastlegen som øker sjansene for at han vil henvise meg for avrusning?

Ser ikke for meg noe annet alternativ enn å innlegges..


Vil ikke bli innlagt i ukesvis da jeg kun trenger hjelp med de værste abstinensene, dvs. kanskje innleggelse i en uke, maks 2.

Trenger alt av råd og tips!
Du sier bare at du vil ha en henvisning til avrusning. Opphold på avrusning varer normalt i 10 dager til 3 uker ca. Noen ganger mer alt etter behov. Når du er hos legen bør du snakke med han/henne om en realistisk nedtrappingsplan i forkant av oppholdet sånn at du kommer deg ned på lavest mulig dose før avbrekk. Da får du ett bedre utgangspunkt når du skal seponere medisinene. Du bør være forberedt på at dette kommer til å bli veldig tøfft. Den mentale biten er det som avgjør om du klarer det eller ikke. Det er ikke den fysiske biten som blir vanskeligst her. Den verste kampen kommer i ukene etterpå i den post akutte fasen. Da kan det være godt å ha noen å støtte seg på. Viktig at du har ett støtteapparat i ryggen etter innleggelse også. En rusvernskonsulent, erfaringskonsulent, psykolog el.l. Masse lykke til.
Sist endret av FriFugl; 1 uke siden kl. 18:07.
Du har spurt i flere tråder om dette.
Du sier ifra til fastlegen at du har såpass med utfordringer med å trappe ned og slutte at du har behov for hjelp/avrusning for å få det til. Og at det du ønsker er å komme inn på avrusning.

Hvis fastlegen din ikke ønsker å bistå med en slik henvisning så tar du kontakt med ara/ambulerende team eller hva som måtte være tilgjengelig der du bor.

Du blir ikke lagt inn på tvang og heller ikke holdt igjen på avrusning hvis du ikke ønsker å være der lengre.
Du kan legge frem ditt ønske om å være der en uke eller to. Også får du garantert noen tips og råd om fagpersonellets erfaring med å gå av opiater. Også får du gjøre deg noen vurderinger på hva du selv ønsker å gjøre i samarbeid med den avrusningen du er på.

Det er ikke dumt å sette av litt tid til en sånn prosess. Men, du gjør det på den måten du selv ønsker.