Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3247
Noen som vet hvordan det står til med «LAR» for benzo og stimulant brukere? Vet Arild Knutsen har vært med på å utvikle ett tilbud slik at man blant annet kan få amfetamin utdelt på samme måte som man nå får Subutex/Metadon/morfin.


Jeg begynner å bli såpass lei av det systemet vi har i dag der LAR skal ha så jævla stor kontroll over hva jeg putter i kroppen og hvordan jeg lever. Var rett før jeg eksploderte på det jævla kontoret i dag. Vurderer å skrive meg ut å heller begynne å kjøpe det jeg bruker illegalt igjen slik at jeg får tilbake kontrollen selv, er så forbanna tragisk at noen idioter på det kontoret skal diktere hva og hvordan jeg bruker medikamenter. Har fått ADHD diagnose men siden jeg får opioider der var det ikke sikkert jeg kunne få medisiner for dette. Etter jeg begynte i LAR har jeg følt meg som en drittunge igjen. Kjenner at jeg trenger noen andre å klage på det drittsystemet med. Kanskje jeg burde starte en tråd der vi kan dele negative erfaringer og konsekvenser av å tillate seg selv å bruke lar.
Ja , er med på denne.
Ifjor så henta jeg ut hver dag fra mars - slutten av nov
Subutex 16 mg , jeg fikk ikke noe oppfølging , altså ingen ringte, eller spurte om en urinprøve . Så nå har jeg gått over til Buvidal fordi jeg var lei av henteordningen, men jeg er ikke helt tilfreds med Buvidal, ja mer frihet men ikke tilfreds med at det ikke dekker behovet over opiater. Så spurte jeg nå her på fredag om jeg går over til tabletter igjen eller metadon evt ja da må jeg gjennom hele runden igjen. Jeg holdte også på å dø btw for en måned siden, ingen spørsmål om hvordan det går ang det , altså de kunne jo gjort det lettere for en kar som nesten døde for en måned siden. Nei jeg føler meg like fortapt som deg.
👁️
DrDeath's Avatar
Trådstarter
Det er dumt at det skal være sånn. Faren for at medikamenter kan videreselges overveier selve «behandlingen». Måten LAR behandler folk på er nedverdigende. De gir inntrykk for at de bryr seg, men gjør alt annet enn å faktisk bry seg. Du blir behandlet som om du prøver å lure unna medisiner for å selge de hele tiden, og så driver de å straffer folk som har en rusfiagnose for å ruse seg.
Skjønner godt at du har valgt buvidal for å slippe den mølla der, men burde ikke være sånn at man velger en medisin man ikke vil ha, bare for å prøve å komme seg vekk fra lar-monopolet. Lar gir faen i om du overdoser eller dør så lenge det er på utsiden av inngangsdøra.
Hva slags liv er det de vil vi skal leve egentlig.. møte opp der hver eneste dag for en ussel dose med medisiner som vanlige folk får hente for en måned om gangen. Det er så jævlig nedverdigende å måtte møte opp daglig, så mye stoler vi på deg at du er nødt til å komme her hver eneste dag for å gape opp. Skulle likt å sett noen andre pasientgrupper funnet seg i slik behandling. Det er heller ikke så lett å bare slutte. Det blir litt som at man sier all prostitusjon er frivillig. Klart det er frivillig, men hvis det står mellom å ikke kunne gi barnet ditt mat eller ha sex for betaling så er det en indirekte tvang. Denne må vi gjennom hver eneste jævla dag.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg trenger råd, Hvordan skal jeg gå frem, etter å ha vært et år på sub 16 mg daglig uten at de krevde urinprøver. Jeg vil ha Dolcontin, men får se, Blir veldig urettferdig om de skal kreve UP etter er år uten oppfølging. Starter med det her
👁️
DrDeath's Avatar
Trådstarter
Det som er greia med dolcontin er at det er aller siste valget for øyeblikket. Man får det liksom bare hvis man har vært igjennom alle de andre medikamentene og opplevd en del bivirkninger.

Kan si så mye som at hvis du først kommer deg over til metadon, så vil du aldri bli satt på buprenorfin igjen med mindre du vil det selv. Dette er på grunn av faren for «precipitated withdrawal»(fremprovosert/fremskyndet abstinens) om man tar det når man er avhengig av ordinære opioider og opiater.

Jeg tror du ligger greit an til å kunne få dolcontin hvis du er tålmodig nok, men du må mest sannsynlig gå gjennom buprenorfin>metadon>levometadon. Det trenger jo ikke å ta så alvorlig lang tid, men det er ikke gjort på dagen. Noen steder krever jo at man legges inn før man får startet opptrapping på metadon, så mye kommer nok an på ditt lokale LAR.

Hvis du ikke får gjennomslag så kan du vurdere å ta kontakt med pasientombudet, pro-LAR eller andre som kan backe deg opp. I dette systemet så er ALT mye enklere med engang du ikke står alene om det.
Er LAR så fælt?

Har aldri vært innom dette før, men har handlet en god del subutex illegalt og ruset med godt på det.

Er for det meste kokain og alkohol som er min drug of choice, og sånt fins vel tydeligvis ikke noe LAR medikamenter for?
▼ ... over en uke senere ... ▼
for å få dolc mp du dokumentere bivirkninger på både metadon å sub,
Kom dere på kratom dere som kan! Ikke bare vises det ikke på urinprøver men det gjør en god jobb som et substitutt, og har reddet mange fra det helvete det er å være avhengig av «Ordentlig opioider». Snakker og av egen erfaring
👁️
DrDeath's Avatar
Trådstarter
Sitat av jojadavel Vis innlegg
Kom dere på kratom dere som kan! Ikke bare vises det ikke på urinprøver men det gjør en god jobb som et substitutt, og har reddet mange fra det helvete det er å være avhengig av «Ordentlig opioider». Snakker og av egen erfaring
Vis hele sitatet...
Lettere sagt enn gjort. Hvor effektivt er egentlig kratom når man har toleransen til en elefant? Gir det noe effekt overhodet når man allerede går på morfin? Hadde vært greit å bruke det for å senke dosen/toleransen noen ganger. Er så lei av hele LAR systemet at jeg hadde sluttet om jeg fikk det til.

Sitat av hekzpro Vis innlegg
for å få dolc mp du dokumentere bivirkninger på både metadon å sub,
Vis hele sitatet...
Det var det jeg gjorde så fikk jeg begynne på det. Savner metadon litt, men er mest glad for å være av den giften der. Hvor mye dolc går du på? Mener jeg har sett en post der du sier at du også går på det.
Kratom kommer nok til å fungere, men du trenger kratom av god kvalitet. Satan å stor forskjell det er på kvaliteten der. 7-Hydroxymitragynine (7-OH) er en aktiv metabolitt av mitragynine (hoved komponenten i kratom). Bevis tyder på at 7-OH er mer potent enn morfin. Så det er nok ikke noen dans på rosen å seponere kratom heller. Jeg har hatt noen nasty WD's fra kratom.
Sist endret av Alge; 14. april 2023 kl. 15:41.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vurderte lar men endte opp å bare si fuck off l siste instans. Faen meg stål kontroll og umyndiggjort blir man mer på deres nåde.. Synes jeg kan styre minus bedre og jeg må på 200mg dolcontin for funk! Føler nå at lar fucker deg og plager meg at så mange mister autonomi og suverenitet av egen person til fordel for regelmessig og kontrollert bruk av søppel meds. Er mange som er avhengig av litt form men får ikke utbytte av noe mindre enn 800-1600mg dolcontin og sitter inne på tanken hva de som er under lar gjør ved akutte skader og lignende? Hva ekstra får dere ved brudd/brekk av bein, smerter som er jævlige som tannverk men også som anestesi? Er det rutiner eller later lar som ikke man er disponert for ytterlig smerte ved dagens opplegg?

Lite gjennomtenkt er det å starte en sånn reise, vi brukere må sette grensen ett sted. Føler gaten er steg 1, lar nr 2 som der folk mister håp, kontrollen og livet så hva er bra under lar annet enn å vite man får da og da når de krever så jævelsk mye fra brukerne sine- jeg var desp og way downstairs når søknad ble sendt. Tror lar hadde drept meg jeg

Er på dag 1 med 0 toleranse og ble ikke stein av dolcontin 200mg før jeg bumpa liners minus... En 8'er sub er nada Niks jeg måtte ha fått l-metadon for å bli nøgd og ser såpass ung ut at alle ber meg ta 20-40mg dolc for knusegod form så er realiteten faktisk omvendt. Får nok ikke medhold før jeg ser like syk og slitt ut som toleransen er på- dette er bare ett problem av mange typer som jeg er meget kritisk til. Brukerne jeg snakket med er Alvorlig eller sterkt preget og sliter fremdeles for å legitimere sine behov og samt blir hundset og knekken synes å være å hente hver dag - for en som har mye ptsd og mange issues er lar at best suspekte som fy..
Sist endret av Laidbaack; 19. september 2023 kl. 02:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har hørt mange negative historier om LAR, spesielt om de som jobber der, at de har en holdning der du føler de bare ser ned på deg med avsky fordi du er narkoman/rusavhengig.

Har også hørt at går man på opioder og benzoer, og trenger behandling for opioid behandling så får man det kun visst man slutter med benzo. Man kan altså ikke få behandling dersom man er avhengig av benzo også, og trenger behandling for dette.

Jeg er litt avhengig selv av opioder, men får hjelp ved at fastlegen min skriver ut norspan plaster (samme som subutex) og at jeg får levert dette om morgenen hver Mandag av Rus- og Psykiatritjenesten i min kommune. All levering av B- og A-preparater kan jeg etter avtale ikke ta ut på apoteket selv. Kun rus- og psykiatritjenesten kan gjøre dette. Så leverer de de dosene jeg skal ha. Anbefalte og ønsket dette selv fordi jeg ellers ville fra tid til annen tatt mer enn jeg hadde hatt lov til.

Pga. Alt det negative jeg har hørt om de (personlige erfaringer folk har delt om LAR) så ville jeg aldri gått med på behandling hos de.
Vil heller aldri anbefale det for noen andre, med mindre man er desperat og ikke kan få til en lignende avtale som jeg selv har fått og hatt i flere år.

Jeg har også prøvd Heroin 3-4 ganger, men ble bare kvalm av de og foretrekker egentlig morfin før heroin.

Kratom kan anbefales, men det får man ikke på resept. Enten må man kjøpe på darknet eller dra til Sverige og kjøpe der.
Selv har jeg etterhvert bare blitt kvalm av kratom. Det er også ikke noe man får som tablett, men noe man må blande i drikke. Smaken er kvalmende, spesielt den røde typen og virker bare i 2-4 timer.
På meg fungerte det bra i begynnelsen, men etterhvert ble jeg bare kvalm av tanken på å ta det. Det ga meg også flere ganger brekninger. Så nå foretrekker jeg heller Subutex eller norspan plaster for behandling av opioder. Men også det gir egentlig ikke nok effekt. Jeg tørster nesten hele tiden etter morfin eller oxy. Men norspan plasteret gjør at jeg har klart å kraftig redusere bruken.

Kratom er etter min erfaring egentlig ikke et opioid, men har noen av de samme effektene. Tror ikke det virker på noen av de såkalte opioid-effektene. Det er faktisk et stoff som stammer fra en plante i koffein-familjen. Så det blir her i Norge iallefall definert som et opioid. Hadde det vært et opioid så tviler jeg på at man bare kunne kjøpt det over disken i Sverige. Det er også svakere enn subutex, men gir sterkere euforisk følelse enn subutex.

Info om Kratom: https://rusopplysningen.no/kratom
Sist endret av einsteindragon; 19. september 2023 kl. 03:23.
Har forbanna mye hull, smuldret mange tenner og andre skavanker i kjeften, blir det utbedret med tanke på "brannslukking" eller faktisk som en nødvendig og god hjelp til alle brukerne?! Sliter av å få lindre hullete snart komplett ødelagte tenner og tenker iblant om jeg skulle meldt meg inn i faenskapet... Er så avhengig ibux fra butikk det konkurrerer med rus budsjett!! Popper kanskje 10 x 200mg daglig!
Mente å si at jeg ikke tror Kratom virker på noen av opioid-reseptorene.

Har fått høre at de fleste på LAR er der for opioid-avhengighet, men at man også kan få behandling der for andre stoffer. Amfetamin er ganske sikkert blant disse, men tror det er mye vanskeligere å få innpass der for amfetamin enn for morfin, oxy eller heroin avhengighet.

Men frister ikke akkurat å gå inn i LAR når man må gå ned til de om morgenen for å få dagens dose. Hadde vært mer fristende visst de hadde kommet hjem til personen og levert medisinen, for ikke akkurat fristende å våkne om morgenen med sterke abstinenser og å i tillegg måtte gå kanskje 1 km til der de holder til for å få dagens dose. Og å gjøre dette 365 dager i året. Spesielt om vinteren når det er iskaldt om morgenen.
Sist endret av einsteindragon; 19. september 2023 kl. 03:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sjokkert Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Mente å si at jeg ikke tror Kratom virker på noen av opioid-reseptorene.

Har fått høre at de fleste på LAR er der for opioid-avhengighet, men at man også kan få behandling der for andre stoffer. Amfetamin er ganske sikkert blant disse, men tror det er mye vanskeligere å få innpass der for amfetamin enn for morfin, oxy eller heroin avhengighet.

Men frister ikke akkurat å gå inn i LAR når man må gå ned til de om morgenen for å få dagens dose. Hadde vært mer fristende visst de hadde kommet hjem til personen og levert medisinen, for ikke akkurat fristende å våkne om morgenen med sterke abstinenser og å i tillegg måtte gå kanskje 1 km til der de holder til for å få dagens dose. Og å gjøre dette 365 dager i året. Spesielt om vinteren når det er iskaldt om morgenen.
Vis hele sitatet...
Faen så du griner, er du ett barn eller? Det er kanskje ikke dans på roser når det gjelder LAR men hadde de ikke eksistert så hadde du nok sutra om det også. Gro deg noen baller mann
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Faen så du griner, er du ett barn eller? Det er kanskje ikke dans på roser når det gjelder LAR men hadde de ikke eksistert så hadde du nok sutra om det også. Gro deg noen baller mann
Vis hele sitatet...
Har du vært på LAR og snakker av personlig erfaring? Tviler.
For jeg tror at mange av de som faktisk har vært der har erfart det slik jeg beskriver det.

Det er et sted du får hjelp samtidig som du blir trakassert av de som jobber der. Avhengig av hvordan man definerer "trakassering".

Og når man krever at man må møte opp personlig hver morgen, det er rett og slett helt unødvendig. Det er som om de vil at det skal være så vanskelig som mulig å ta imot behandlingen når man først har kommet inn.

Rusavhengige, spesielt når det er heroin, er ikke akkurat særlig friske for å si det veldig veldig mildt.
Sist endret av einsteindragon; 19. september 2023 kl. 11:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Har du vært på LAR og snakker av personlig erfaring? Tviler.
For jeg tror at mange av de som faktisk har vært der har erfart det slik jeg beskriver det.

Det er et sted du får hjelp samtidig som du blir trakassert av de som jobber der. Avhengig av hvordan man definerer "trakassering".

Og når man krever at man må møte opp personlig hver morgen, det er rett og slett helt unødvendig. Det er som om de vil at det skal være så vanskelig som mulig å ta imot behandlingen når man først har kommet inn.

Rusavhengige, spesielt når det er heroin, er ikke akkurat særlig friske for å si det veldig veldig mildt.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer. Ett helt innforjævlig opplegg. Det daglige oppmøtet til LAR har fått meg til å gå fra rusfri til å ruse meg daglig over 10 ganger pga alle folka man møter der og på veien dit.
Daglig henting er en straff som brukes for å forsvare driften. Hadde vi fått en gang i uka så hadde ingen vært innom der omtrent, og flere ville mistet jobben. Derfor må vi gå daglig, og eksponeres for driten. Har nylig begynt med rus igjen etter 2 år som rusfri, og grunnen var varer jeg fikk i sammenheng med oppmøte på LAR.
FUCK DEG LAR, du tar mer liv enn du redder.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg forstår ikke helt hvordan amfetamin skal leveres ut. Hvorfor?`
Jeg derimot har aldri hatt noe problemer med LAR. Står på 16mg Sub, aduvanze 70mg og har akkurat startet på valium nedtrappingsplan. 35mg valium om dagen i 10 dager så 5mg ned.

«Si ifra når du trenger mer og hvis det blir for mye ubehag». Jeg spurte om legen ville ha prøver, og hun sa «Neida, bare si ifra til meg eller psykologen hvis du får problemer».

Jeg har bygd tillit da spesielt over det siste året. Jeg er veldig klar over at mange har issues med LAR og at det finnes en del klovner som jobber der. Men påstander om at de tar mer liv enn de redder blir bare for dumt. Du er kanskje også en av dem som kaller den du snakker med der stygge ting eller klager hver gang i luka? Ikke gjør det isåfall…

Man hører bare om «skandalene» eller klagingen til folk. Overskrifter som «Leif spurte LAR om hjelp. To leger kom og dreit i stua hans før de ga han en Paracet» dukker opp jevnlig. Du hører ikke om de det går bra med, eller de som får tilbake livet fordi de slipper å jage penger hele dagen.

LAR er langt fra perfekt, men de er i endring til det bedre. Sakte men sikkert
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg derimot har aldri hatt noe problemer med LAR. Står på 16mg Sub, aduvanze 70mg og har akkurat startet på valium nedtrappingsplan. 35mg valium om dagen i 10 dager så 5mg ned.

«Si ifra når du trenger mer og hvis det blir for mye ubehag». Jeg spurte om legen ville ha prøver, og hun sa «Neida, bare si ifra til meg eller psykologen hvis du får problemer».

Jeg har bygd tillit da spesielt over det siste året. Jeg er veldig klar over at mange har issues med LAR og at det finnes en del klovner som jobber der. Men påstander om at de tar mer liv enn de redder blir bare for dumt. Du er kanskje også en av dem som kaller den du snakker med der stygge ting eller klager hver gang i luka? Ikke gjør det isåfall…

Man hører bare om «skandalene» eller klagingen til folk. Overskrifter som «Leif spurte LAR om hjelp. To leger kom og dreit i stua hans før de ga han en Paracet» dukker opp jevnlig. Du hører ikke om de det går bra med, eller de som får tilbake livet fordi de slipper å jage penger hele dagen.

LAR er langt fra perfekt, men de er i endring til det bedre. Sakte men sikkert
Vis hele sitatet...
Veldig bra at du har positiv erfaring med de.
Men en slik ordning jeg har med min fastlege ville nok fått flere til å søke seg inn.

Altså at noen kommer hjem til deg med medisinen hver morgen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt hvordan amfetamin skal leveres ut. Hvorfor?`
Vis hele sitatet...
Soldater fikk amfetamin i pilleform under 2. Verdenskrig så amfetamin i pilleform er nok ikke noe problem. Ellers så har man alltids amfetaminlignende stoffer som Ritalin og andre ADHD-medisiner som man heller kan få forskrevet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hadde de ikke eksistert så hadde du nok sutra om det også.
Vis hele sitatet...
Nei, for jeg ville fortsatt kunne fått en slik ordning jeg har med fastlegen min der h*n skriver ut medisinen med notat på resepten om at kun rus- og psykiatritjenesten kan hente den ut. Også leverer de den til meg som avtalt. Enten det er norspan plaster hver mandag morgen eller 2 dolcontin hver morgen. Evt. 1 dolcontin levert på morgenen og 1 om kvelden rett før de stenger for dagen.

Der har jeg også en fast kontaktperson som jeg f.eks. Kan tekste for å få skyss til butikken eller være med på diverse aktiviteter.

LAR har egentlig aldri vært noe jeg har vurdert særlig alvorlig. Og etter at NRK publiserte en sak for 6-12 måneder siden om hvordan brukerne ble møtt og behandlet der så har det vært helt uaktuelt.
Har heller aldri vært så avhengig opioder at jeg ville kommet inn.

Benzoer derimot, der klarte jeg å trappe ned og har nesten klart å seponert. Pga. At det jeg fikk på resept av legen gjorde at jeg har kunnet trappe ned det siste året fra ca. 200 mg valium per dag til ca. 20-30 mg nå uten å kjenne på noe særlig med benzorelaterte abstinenser.

Har heller aldri hørt om noen som kommer inn på LAR pga. Benzoavhengighet, uansett hvor alvorlig det er.
Sist endret av einsteindragon; 19. september 2023 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt enig. Huff, er så av og på med LAR. Er for så vidt bra på en måte for de som ønsker det, og ja, det har hjulpet mange. MEN. Det er samtlig MASSIVE problemer (går selv i LAR, og brukt LAR-medisiner av og på i mange år, både alene, og sammen med f.eks. heroin. Går nå på 110 metadon, hvilket jeg er langt mer fornøyd med enn samme søren hvilken av Buprenorfin-variantene.. de gav meg ingenting utenom ekle bivirkninger. Er så frustrerende, for LAR i teorien kunne ha vært et utrolig bra tilbud for de som både trenger det og er klare for det, men er ikke i det hele tatt slik det er i praksis. Kjenner meg alt for godt igjen i følelsen av å havne tilbake på "drittunge"-stadiet, til tross for å være godt voksen. Er ikke riktig vett hvor stor kontroll LAR skal ha over voksne folk. Skal sies at for meg har LAR både har vært positivt og negativt. Mest negativt.. men bedre nå som jeg får utdelt 110Metadon samt 30mg Valium daglig. Bruker for øyeblikket hvert fall både langt mindre heroin og dolcontin osv, og noe mindre Xanax og Rivotril osv. Skulle bare ønske de klarte å se langt mer på selve individet, fremfor å kun følge alt for strenge retningslinjer. Det er ingen rehabilitering i LAR, så blir med andre ord LA, for å si det sånn. Burde samtidig vært langt større mulighet for brukerstyring/medvirkning, men det er sjeldent man får i LAR, så strengt og barnevakt-aktig det hele er.

Vil også si at jeg kjenner Arild Knutsen godt og har gjort det i mange år nå, og han er virkelig gull verdt. Vet folk har.. delte meninger om han, men etter min erfaring er han virkelig en storkjemper på brukerens side. Er jeg alltid 100% enig i alt han sier? Nei.. men det er da ingen som alltid mener nøyaktig det samme. Virkelig, i det store og hele så deler jeg de fleste meninger med han, spesielt når det kommer til hovedformålet og hovedverdiene hans når det kommer til alt. Han er samtidig veldig omtenksom, ikke egostisk, og tar godt imot konstruktiv kritikk. Har flere ganger opplevd at vi to f.eks. er uenige om f.eks. en fremgangsmåte mtp møter med presse eller politikere/stortingsrepresentanter o.l., og opplever da hele tiden hvor seriøst han tar meg om min eventuelle uenighet/kritikk, og han har da vært veldig opptatt av å ta med min (og andres) meninger på bordet. Han og jeg har hatt uttallige mange diskusjoner om LAR f.eks., og noen ganger har han blitt overbevist om at min mening/mine tanker har gitt mere mening, som har ført til at han har endra/utvidd meningen sin/fremgangsmåten sin. Så han står absolutt veldig sterkt og stolt i meningene sine, men er alltid veldig villig og åpen til å genuint ta til seg konstruktiv kritikk.
-Bare for å nevne litt om Arild og FHN da du nevnte han i innlegget du skrev først.

Til slutt.. LAR har kommet langt sammenlikna med hvordan det var da det først starta, virkelig. Det har bare tatt alt for lang tid, og det er fortsatt på alt for mange måter ekstremt problematisk. Jeg selv har et veldig blanda syn på LAR. Har mest negative erfaringer, men noen positive. Skulle virkelig ønske LAR var et genuint godt tilbud, med langt flere alternativer for medikamenter, henteordninger, individuell behandling osv osv osv. En dag.. får man håpe.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Soldater fikk amfetamin i pilleform under 2. Verdenskrig så amfetamin i pilleform er nok ikke noe problem. Ellers så har man alltids amfetaminlignende stoffer som Ritalin og andre ADHD-medisiner som man heller kan få forskrevet.
Vis hele sitatet...
Her er det jo for at rusmisbrukere skal få vedlikeholdsbehandling. Hvorfor skal man vedlikeholde en amfetaminrus? Man kan jo like godt bare slutte med amfetamin om man kun skal få en liten dose amfetamin om dagen. Er jo ingen poeng i at et makkahue kun skal "vedlikeholde" bruket sitt? Det vil bare ende opp i fult av sponsede amfetamin utløste psykoser.

Eneste som bruker amfetamin fornuftig er mennesker som ikke hadde gått på LAR.

Hilsen en som har brukt MEGET mye amfetamin.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Her er det jo for at rusmisbrukere skal få vedlikeholdsbehandling. Hvorfor skal man vedlikeholde en amfetaminrus? Man kan jo like godt bare slutte med amfetamin om man kun skal få en liten dose amfetamin om dagen. Er jo ingen poeng i at et makkahue kun skal "vedlikeholde" bruket sitt? Det vil bare ende opp i fult av sponsede amfetamin utløste psykoser.

Eneste som bruker amfetamin fornuftig er mennesker som ikke hadde gått på LAR.

Hilsen en som har brukt MEGET mye amfetamin.
Vis hele sitatet...
Hei.
Her vil jeg si du tar feil.
Hvorfor skal man ikke opprettholde en amfetamin rus? Det er jo det folk som er avhengig gjør.

Jeg brukte 1-3g speed om dagen inkludert heroin eller LAR medisiner. Nå bruker jeg bare 70mg Aduvanz inkl LAR medisiner.

Poenget er jo å gi brukerene skikkelig stoff, sikkert i ganske kontrollerte mengder også, dette har jo mange svært gunstige potensielle fordeler for brukerene, men også staten.

Jeg håper for prosjektets skyld at man ikke ender opp med å kun bruke doser ment for ADHD. Jeg vet det vil bli helt håpløst om det kun er snakk om 10-50mg amfetamin i døgnet(selv om det er mer en nok for mange), håper man får bestemme litt selv, så lenge man ikke har problemer med psykose episoder.

Husk at ikke alle er like. Selv om mange i LAR fint kan kalles makkahuer så er det allikevel mange der som er flinkere å ruse seg enn det du er.
Hilsen en som også har brukt MEGET, meget mye amfetamin selv i mange år, samt en drøss av andre ting i høyt volum.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Folk sier de blir behandlet dårlig og ikke får det de ber om av LAR. Men det er jo et tilbud. Et tilbud man kan velge å ikke benytte seg av på lik linje med andre tjenester samfunnet tilbyr. Selv om man er rusmisbruker kan man ikke bestemme sin egen behandling. Eller?
Kan få behandling for både opioder, opiater og stimulanter hos LAR. Men ikke benzo, har jeg hørt ved minst ett tilfelle.
Fått høre at for å komme inn i LAR så må man være fri for benzoer, og man får ikke utdelt benzoer der slik man kan få utdelt morfin eller heroin. Får ikke engang Sobril.

Opplever også selv at min egen fastlege er mye strengere med benzoer enn med opioder i A-gruppen. Griseenkelt å få paralgin forte, hostesaft med morfin i og 12.5 mcg norspan plaster. Men Sobril eller Valium vil hun ikke røre, der er svaret nei før jeg får stilt spørsmålet. Føler det er slik iallefall.

Men dette er forslkellig fra lege til lege. Både når det gjelder fastleger og de hos LAR.
Har tho inntrykk av at det er lettere å få Lyrica. Som er bedre angstdempende etter min erfaring
Men også der er abstinensene verre, spesielt mtp. Angst, Depresjon og svettingen. Tror den er veldig lik abstinensene på cannabis, men har aldri vært avhengig av Cannabis selv.

Er gode grunner til det da. Seponerer jeg Valium idag vil det iallefall gå minst 3 måneder med abstinenser. Sannsynligvis 6-12 måneder.
Med opioder, til og med Morfin eller Oxy, så blir det 2 uker. I verste fall 3 uker.
De vil være 100 ganger verre, men vare mye kortere.

Skal rimelig snart selv sende fastlegen min melding på helsenorge og spørre om å få bruke 150 mg Lyrica 3-4 ganger om dagen, i 7-14 dager per måned. Visst nei på det så vil jeg spørre om å prøve ut Neurontin med total dosering på maks 1200 mg x 3 per dag i maks 7-14 dager per måned.
Sist endret av einsteindragon; 31. oktober 2023 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lyrica har jeg aldri hørt om i LAR, men det finnes flere som får Sobril, og en jeg var i avrusning med fikk 4 rivotril, men når han skiftet til morfin 900-1200mg så måtte han over på Sobril.

Neurontin er derimot ganske flittig brukt bare siden det ligger i gruppe C.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lyrica har jeg aldri hørt om i LAR, men det finnes flere som får Sobril, og en jeg var i avrusning med fikk 4 rivotril, men når han skiftet til morfin 900-1200mg så måtte han over på Sobril.

Neurontin er derimot ganske flittig brukt bare siden det ligger i gruppe C.
Vis hele sitatet...
Nei, mente å få Lyrica eller Neurontin av fastlege.

Men nytt for meg at man kan få benzo i LAR. Men mitt inntrykk er at selv om du kanskje fikk det så er det mest vanlig at man ikke får det. Spørs kanskje mest på dosen man er avhengig av.

Aldri at man får Valium visst man "bare" er avhengig av 100 mg x 4. Men man får det nok om det er snakk om avhengighet på 250 mg x 4.

For husker da jeg en gang hadde stått på 30 mg Oxycontin x 2 i ca. 6 måneder. Utskrevet av lege mot ryggsmerter pga. Jeg fikk ikke effekt av Paralgin eller Tramadol pga. Et Antidepressiva som motvirker kodein og tramadol, men ikke Morfin og Oxy.

Husker jeg ble psykotisk og en hel uke var siden helt glemt.. heldigvis. Men leste journalen etterpå og det sterkeste de hadde gitt meg tror jeg var (if I remember correct) en tablett på 10 mg Sobril. Helt hårløst, i mangelen på bedre ord.

Det burde være en selvfølge at for å jobbe som fastlege eller sykehuslege så har man mye empati, mer empati enn det som er vanlig.
Å bare gi meg noe så lite, ubetydelig dose. Kun psykopater og sosiopater klarer det.
Sist endret av einsteindragon; 31. oktober 2023 kl. 20:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å ikke få benzo i LAR er veldig avhengig av hvor i landet du bor. Jeg jobbet i en periode i en av LAR sentrene i Bergen og her er det MANGE som får benzo ved siden av LAR medisiner, både sobril og valium. Har tom hørt om enkelte som har fått Xanor og Rivotril.

De nye retningslinjene åpner også for at man kan få langvarig nedtrapping eller vedlikeholds behandling med benzodiazepiner.

Cluet for å få benzo i og av LAR er at man må si at man er avhengig av benzodiazepiner, ikke at man trenger det for angst, men at man rett og slett ikke klarer å slutte å bruke det.
Jeg ville heller mistet lisensen om valget var mellom å gjøre pasienten så komfortabel som mulig istedenfor å kun bry seg om seg selv og at en følger reglene til punkt og prikke. De gjør deg også iskald. De ER iskald. Reglene for hvordan rusavhengige skal behandles altså.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å ikke få benzo i LAR er veldig avhengig av hvor i landet du bor. Jeg jobbet i en periode i en av LAR sentrene i Bergen og her er det MANGE som får benzo ved siden av LAR medisiner, både sobril og valium. Har tom hørt om enkelte som har fått Xanor og Rivotril.

De nye retningslinjene åpner også for at man kan få langvarig nedtrapping eller vedlikeholds behandling med benzodiazepiner.

Cluet for å få benzo i og av LAR er at man må si at man er avhengig av benzodiazepiner, ikke at man trenger det for angst, men at man rett og slett ikke klarer å slutte å bruke det.
Vis hele sitatet...
Høh, jeg hadde faktisk trodd at i Bergen der er de mest imot å gi benzoer, men veldig for det i Oslo. Spesielt legevakten i Bergen er ekstremt imot Rivotril fordi det misbrukes så mye.

Det sa de da jeg var 19 og var innom der med følge av politiet. Jeg er 29 nå, men 30 den 22. November.
Sist endret av einsteindragon; 31. oktober 2023 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg ville heller mistet lisensen om valget var mellom å gjøre pasienten så komfortabel som mulig istedenfor å kun bry seg om seg selv og at en følger reglene til punkt og prikke. De gjør deg også iskald. De ER iskald. Reglene for hvordan rusavhengige skal behandles altså.
Vis hele sitatet...
Kan ikke forvente at folk skal miste jobben sin.

Når jeg jobbet med psykoser så var jeg ofte den som maste på medisinering og legene holdt ofte igjen. Det betyr ikke at de er iskalde, men de lener seg på retningslinjer, fag og skjønn. Noen ganger bommer de.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Kan ikke forvente at folk skal miste jobben sin.

Når jeg jobbet med psykoser så var jeg ofte den som maste på medisinering og legene holdt ofte igjen. Det betyr ikke at de er iskalde, men de lener seg på retningslinjer, fag og skjønn. Noen ganger bommer de.
Vis hele sitatet...
Nei, sier bare at jeg heller ville risikert det og at de som er lege idag var mer empatiske ovenfor oss Rusavhengige. Verden er fortsatt stappfull av folk som ser på rusavhengige som 2. Klasses borgere. Nesten like ille slik som Jødene ble ansatt som før 2. Verdenskrig.

Vi blir ikke sendt i gasskamre eller skutt. Men det mangler ikke noe når det kommer til hatfulle ytringer mot oss.

Det kan være flere grunner, ikke at de er psycho. Men kanskje de har gått gjennom hele landet og ikke funnet noe. Kanskje de er blitt for vant til jobben. Legene altså, og at resultatet er følelsesløshet.

Ofte så står det at man BØR være forsiktig ovenfor rusavhengige.
Jeg kaller det iskaldt og empatiløst visst man velger å la pasienten gå gjennom det mest smertefulle av abstinenser kun fordi legen ikke er villig til å gi eller gjøre noe som kan gi kritikk. Eller bare er upopulært. Selv om sjansen er ekstremt liten.

Hørt om narkomanens lege?
Sjekk ut: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...r-uerstattelig

Noen med tips til en som denne veldig norges beste lege? Nå dessverre død. Spesielt ute etter noen i privaten som jobber i Bergen sentrum eller ikke for langt unna togstasjonen.

Vil ikke ha en lege som tar penger under bordet, er ikke sånn lege jeg spør om. Og vil beholde min fastlege i min kommune, derfor jeg spør om privat.

Kom gjerne med tips til mer enn 1. Og spesielt litt bakgrunnsinfo er interessant
Sist endret av einsteindragon; 31. oktober 2023 kl. 20:27.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg ville heller mistet lisensen om valget var mellom å gjøre pasienten så komfortabel som mulig istedenfor å kun bry seg om seg selv og at en følger reglene til punkt og prikke. De gjør deg også iskald. De ER iskald. Reglene for hvordan rusavhengige skal behandles altså.



Høh, jeg hadde faktisk trodd at i Bergen der er de mest imot å gi benzoer, men veldig for det i Oslo. Spesielt legevakten i Bergen er ekstremt imot Rivotril fordi det misbrukes så mye.

Det sa de da jeg var 19 og var innom der med følge av politiet. Jeg er 29 nå, men 30 den 22. November.
Vis hele sitatet...
MYE har skjedd de siste 10 årene og Bergen er en av de mest liberale LAR distriktene i landet. De har tross alt HAB, og er også med i forskingsprosjekt if vedlikehold behandling med benzo. De skal også være med i amfetamin substitusjon prosjektet.

Dessuten er det STOR forskjell på LAR og legevakt
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Nei, sier bare at jeg heller ville risikert det og at de som er lege idag var mer empatiske ovenfor oss Rusavhengige. Verden er fortsatt stappfull av folk som ser på rusavhengige som 2. Klasses borgere. Nesten like ille slik som Jødene ble ansatt som før 2. Verdenskrig.

Vi blir ikke sendt i gasskamre eller skutt. Men det mangler ikke noe når det kommer til hatfulle ytringer mot oss.

Det kan være flere grunner, ikke at de er psycho. Men kanskje de har gått gjennom hele landet og ikke funnet noe. Kanskje de er blitt for vant til jobben. Legene altså, og at resultatet er følelsesløshet.

Ofte så står det at man BØR være forsiktig ovenfor rusavhengige.
Jeg kaller det iskaldt og empatiløst visst man velger å la pasienten gå gjennom det mest smertefulle av abstinenser kun fordi legen ikke er villig til å gi eller gjøre noe som kan gi kritikk. Eller bare er upopulært. Selv om sjansen er ekstremt liten.

Hørt om narkomanens lege?
Sjekk ut: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...r-uerstattelig

Noen med tips til en som denne veldig norges beste lege? Nå dessverre død. Spesielt ute etter noen i privaten som jobber i Bergen sentrum eller ikke for langt unna togstasjonen.

Vil ikke ha en lege som tar penger under bordet, er ikke sånn lege jeg spør om. Og vil beholde min fastlege i min kommune, derfor jeg spør om privat.

Kom gjerne med tips til mer enn 1. Og spesielt litt bakgrunnsinfo er interessant
Vis hele sitatet...
Er i Bergen jeg traff han på 4 rivotril og 100-180mg metadon som skulle skifte til morfin, og det er også inntrykket mitt av LAR; i Bergen så er de kommet MYE lengre enn på bygda.
Jeg mener ikke at mer medisiner = mer progressive, men man blir møtt som ett annet menneske der kontra andre steder i landet jeg har vært.

Ser du nevner Sverre Eika. Trist, på veldig mange måter, for veldig mange folk og familier.
Stig Asplin er Sverres høyre hånd, han har dessverre mistet lisensen sin, men jeg tror kampen for å vinne den tilbake fortsatt står på.
Hør med 24/sju om de har noen info til deg, eller arven etter Sverre, Eika klinikken.


Det med empati er jeg veldig enig i, men jeg forstår hvorfor det blir vanskelig. Nå er legene mer opptatt av å beholde jobben, enn dem er å hjelpe pasienter, særlig på dette feltet(forståelig nok, man hjelper enda mindre som eks-lege!)
Tragisk at det oppfordres til å være enda strengere med rus-pasienter, det fører bare mer elendighet med seg.
Skal rus pasienter få det bedre så må det komme mer rettigheter på banen, det må også skrives om en del retningslinjer og regler.
En fin quote fra Sverre: vi må få ta i bruk HELE felleskatalogen når vi behandler rusavhengige. Vi har lavere forventete levealder en folk med kreft, samtidig så har vi bare en brøkdel av rettighetene, kombinert med ett hav av stigmatisering og fordommer som ofte gjenspeiler seg i behandlingen som gis.

Jeg har mye følelser knyttet til denne problemstillingen, men jeg har innsett at jeg får ikke gjort noe med det på egen hånd. For min del blir det å ty til illegale metoder i påvente av at jeg enten blir rusfri/medikamentfri, eller at det kommer en sårt trengt endring.
Vi som har blitt uglesett av leger hele livet TRENGER å bli møtt på en annen måte enn sånn som i dag. Vi trenger empatien, og vi trenger forståelse. Forståelse som i dag koster legene lisensen.

Ærlighet er også viktig. Jeg mister maska hvis en lege sier at jeg ikke kan få X medikament på grunn av alder eller tidligere historie, når det egentlig handler om at han ikke orker flere pasienter på medisiner som kan koste lisensen. Ofte til tross for at man gjerne har fått slike medisiner i 10-15 år før dette.


Nå har det blitt slutt på straff for bruk for tunge brukere, hva med å utvide dette helsevesenet?! Politiet har innsett at man ikke hjelper med straff, nå er det deres tur.
Ble mye rot i denne posten min, har mye jeg vil si, men jeg sliter med å holde tankene og følelsene i sjakk.
👁️
DrDeath's Avatar
Trådstarter
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Hørt om narkomanens lege?
Sjekk ut: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...r-uerstattelig

Noen med tips til en som denne veldig norges beste lege? Nå dessverre død. Spesielt ute etter noen i privaten som jobber i Bergen sentrum eller ikke for langt unna togstasjonen.

Vil ikke ha en lege som tar penger under bordet, er ikke sånn lege jeg spør om. Og vil beholde min fastlege i min kommune, derfor jeg spør om privat.

Kom gjerne med tips til mer enn 1. Og spesielt litt bakgrunnsinfo er interessant
Vis hele sitatet...

Jeg Anbefaler å sjekke ut Skravleklassen podcasten.
Mange av de gamle episodene med Sturla tar for seg akkurat disse tingene her.
Sverre Eika, Stig Asplin og Arild Knutsen har vært gjester på flere episoder, og mange av episodene med Kris kan anbefales.

Du finner alle episodene på Spotify, også tilgjengelig på YouTube om du vil ha video
Jeg legger ved noen lenker i tilfeldig rekkefølge
https://open.spotify.com/episode/4EC...T229vhqmTKEHlQ

https://open.spotify.com/episode/0SK...S9K5hZOYqXievA

https://open.spotify.com/episode/4EC...QS2LfA9E-RiASQ

https://open.spotify.com/episode/0pk...SdaMBMbEd_jt1g

https://open.spotify.com/episode/1fS...QFmr0fTT83zlyQ

https://open.spotify.com/episode/4MS...SD-g7gJcNf6JGw

https://open.spotify.com/episode/1i9...RJqWo0fHZEcwfw

https://open.spotify.com/episode/0ba...STWGYxppYqbF9w (Med Tøffetom)

https://open.spotify.com/episode/4d4...TPy7-zpmyODKVQ

Anbefales sterkt om du ikke har sett videoene, særlig episodene med Sverre Eika samt episodene med Stig Asplin og Knutsen, da får du en leksjon i LAR og behandling av ruspasienter generelt.

Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Men frister ikke akkurat å gå inn i LAR når man må gå ned til de om morgenen for å få dagens dose. Hadde vært mer fristende visst de hadde kommet hjem til personen og levert medisinen, for ikke akkurat fristende å våkne om morgenen med sterke abstinenser og å i tillegg måtte gå kanskje 1 km til der de holder til for å få dagens dose. Og å gjøre dette 365 dager i året. Spesielt om vinteren når det er iskaldt om morgenen.
Vis hele sitatet...
Det finnes noen få løsninger på akkurat dette. Jeg vet om folk som får betalt taxi begge veier, og så vet jeg om folk som får det levert via hjemmehjelpen.

Sistnevnte er nok det enkleste, men da blir du veldig fastlåst til leiligheten.. Kanskje ikke så ille når alternativet er å være fastlåst til ett apotek eller gud forby, selveste LAR-stasjonen.

Henteordninger gidder jeg ikke uttale meg så mye om da dette varierer såpass mye mellom hvert sted.
Sist endret av DrDeath; 31. oktober 2023 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dessuten er det STOR forskjell på LAR og legevakt
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tenker sånn at om man ikke får noe skikkelig via LAR, så kan man iallefall ikke kunne støtte seg på at man vil få skikkelig smertelindring hos legevakten visst man f.eks. Kommer inn med brukket fot.

I USA får man med engang Morfin, men her i min kommune er det kun Paracet og Ibux.

Jeg ser det slik at de fleste partier ser ut til å mene at det er bedre at en person dør enn at personen blir rusavhengig.
Det får man fort oppleve dersom man får kreft og i tillegg har hatt rusproblemer før. Har ikke noe å si om sist gang var 6 måneder eller 50 år siden.
Sist endret av einsteindragon; 31. oktober 2023 kl. 23:07.