Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2026
I norge er de jo helt nazi på adhd medisin, jeg må ringe hver mnd og bestille ny resept selv om jeg står fast på dette , fastlegen sier at det er sånn for alle siden det er a preparat. Men om jeg ønsker og flytte til Spania , for 3 mnd kanskje , hva da`? Er det mulig da og få med seg for 3 mnds forbruk eller har de lege som kan skrive ut Aduvanz der nede?
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gå innom en spansk privat lege, så har du resept på hva enn du måtte ønske
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Må også prate med legen hver gang jeg skal fornye resept, men fikk ta med meg a-preparater for et halvt år når jeg dro til utlandet. Skader vel ikke å spørre rett ut hvis dere har en god tone og det ikke er noe mistanker osv.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gå innom en spansk privat lege, så har du resept på hva enn du måtte ønske
Vis hele sitatet...
Utdyp er du grei. Forstår hva du sier, men hvor godt funker det?
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Utdyp er du grei. Forstår hva du sier, men hvor godt funker det?
Vis hele sitatet...

Bodd i Spania i 5 år.

Jeg har privat helseforsikring her nede. Så går kun til «privat lege» har du ikke privat helseforsikring kan du nok bruke reiseforsikringa eller så koster det rundt 80-100 euro.

Ene gangen, sa jeg at jeg var redd for og fly. Og spurte etter rivotril, (ja du leser riktig, rivotril) fikk resept på det uten ett eneste spørsmål fra legen.

Var også innom legen og sa jeg sleit med å konsentrere meg på jobb, sa jeg (mistenkte adhd) fikk da både concerta og Ritalin av legen, også skulle jeg finne ut av hva som funket best, frem til neste legetime som var satt ca 1 mnd frem i tid.

Tramadol får du f.eks reseptfritt..
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig bra. Kan man betale undr bordet for å få virkelig sterke saker? Hørt om noe sånn?
Trådstarter
96 4
Når jeg var på ferie i Thailand så gikk jeg på sykehus der og spurte etter adhd medsin (aduvanz) men de sa det fantes ikke adhd medsin i Thailand. Mulig det er annerledes i Spania men det har jo til og med vært leveringsproblemer på aduvanz og elvanse (som er det samme) her i Norge nå.
Sitat av kdirt Vis innlegg
I norge er de jo helt nazi på adhd medisin, jeg må ringe hver mnd og bestille ny resept selv om jeg står fast på dette , fastlegen sier at det er sånn for alle siden det er a preparat. Men om jeg ønsker og flytte til Spania , for 3 mnd kanskje , hva da`? Er det mulig da og få med seg for 3 mnds forbruk eller har de lege som kan skrive ut Aduvanz der nede?
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke at alle har det sånn. Jeg får resept for 3 mnd av gangen og kan henge alle samtidig. Hadde sikkert fått lenger også for utenlandstur. De er dog litt strengere med sovemedisinene mine, men jeg får resept ved å sende forespørsel.

Har du spurt legen din om turen?
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Veldig bra. Kan man betale undr bordet for å få virkelig sterke saker? Hørt om noe sånn?
Vis hele sitatet...

Det kan jeg ikke svare deg på, jeg har spurt om det jeg ønsker. Og fått resept på det. De tar jo 80-100 euro bare for en konsultasjon.. så det virker nesten som at de vil ha mest mulig korte konsultasjoner Ila en dag //
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Veldig bra. Kan man betale undr bordet for å få virkelig sterke saker? Hørt om noe sånn?
Vis hele sitatet...
Sitat av kdirt Vis innlegg
Når jeg var på ferie i Thailand så gikk jeg på sykehus der og spurte etter adhd medsin (aduvanz) men de sa det fantes ikke adhd medsin i Thailand. Mulig det er annerledes i Spania men det har jo til og med vært leveringsproblemer på aduvanz og elvanse (som er det samme) her i Norge nå.
Vis hele sitatet...

Spesifikt aduvanz og elvanse veit jeg ikke.. spurte kun om Ritalin og da fikk jeg det + concerta..
Sitat av 0bs Vis innlegg
Det stemmer vel ikke at alle har det sånn. Jeg får resept for 3 mnd av gangen og kan henge alle samtidig. Hadde sikkert fått lenger også for utenlandstur. De er dog litt strengere med sovemedisinene mine, men jeg får resept ved å sende forespørsel.

Har du spurt legen din om turen?
Vis hele sitatet...
Dette er den vanlige praksisen, men særlig folk med tidligere/pågående rusproblemer så får man knapt for en måned om gangen. Har sett folk som må hente klipsposer med ADHD meds for under en uke om gangen også.

Særlig de i LAR. Disse kan risikere å måtte hente ADHD medisinene sine DAGLIG.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Enig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Tramadol får du f.eks reseptfritt..
Vis hele sitatet...
Trenger du ikke noe som helst form for kontakt med lege før? Gjelder det hele spania?
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trenger du ikke noe som helst form for kontakt med lege før? Gjelder det hele spania?
Vis hele sitatet...


Trenger ikke noe form for resept, men er enkelte apotek som er strengere enn andre! Fordi det kreves vel egt resept (men så og si ingen overholder det). Men la oss si det slik at 8 av 10 apotek selger deg tramadol. De 2 andre selger deg den «lovlige» varianten som inneholder 0.33 mg paracetamol, for å gjøre det lovlig😂
Anonym bruker
"Enig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trenger ikke noe form for resept, men er enkelte apotek som er strengere enn andre! Fordi det kreves vel egt resept (men så og si ingen overholder det). Men la oss si det slik at 8 av 10 apotek selger deg tramadol. De 2 andre selger deg den «lovlige» varianten som inneholder 0.33 mg paracetamol, for å gjøre det lovlig😂
Vis hele sitatet...
Haha, da skal jeg ta å prøve ut det neste gang jeg er der! Har du prøvd å fått oxynorm? Forstår at de naturligvis er noe strengere med resept på det.