View Single Post
Siden vi necroer en gammel tråd vil jeg også necroposter vedr påstanden her om at gigabit nettverk ikke kommer høyere enn 940 mbit:

Jo, det klarer én gigabit med nettverkstrafikk, men noen prosenter blir skrellet av for "overhead" trafikk. Dvs ting som mac adresse, ip adresse osv. Det er nødvendig informasjon nettverkspakkene trenger for å sende og motta riktig.

Såvidt jeg husker er normal overhead på nettverkspakker 70-86 bytes ish, og normal MTU (pakke størrelse) ligger på rundt 1500 bytes. Derav "tapet" i data.

Hvis du vil blodsprenge nettverksoverføringskapasiteten din, kan du begynne å fikle med jumboframes slik at du får en MTU på 9000 bytes, noe som vil kunne gi en nesten perfekt throughput på over 99% av 1gbit. Merk dog at nettverksenheter av og til trenger bare å sende små pakker, så en pakke på 200 bytes vil forsatt bestå ca. 40% av overhead. Dermed vil telemetri og annen type bakgrunnstrafikk fra datamaskinen din alltid dra ned throughputmålinger, gjerne enda mer merkbart med jumboframes.

Vil alt i alt fraråde jumboframes i consumer-nettverk, da man bør/må holde alle enheter på samme nettverk med samme MTU, så alternativet blir evt å lage et seperat nettverk som kjører på jumboframes).

Med mindre du er bedriftskunde hos internettleverandør vil du nok ikke få jumbo frames tilbudt av internettleverandøren din uansett, så da er det evt kun lokalt du kan dra nytte av evt 4% mer throughput.

.... Da hadde jeg heller fiksa link aggregation, eller 2.5/10gbit der det trengs.