View Single Post
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Hvordan holder du ut? Du skriver at du hadde null livsgnist i et år, pluss et halvt år etter før du omsider begynte å kjenne på bedring. Jeg har hatt et lite og skuffende tilbakefall etter 1 mnd clean nå. Og jeg synes den mnd var et helvete på jord, med da først abstinenser som plaga meg dag og natt. Og når de roa seg, følelse av verdiløshet, nedstemthet, grå hverdag, alt er kjedelig, drømme om dop og lysten på det. Jeg syntes den lille mnd føltes såååå sinnsykt lang. Pluss angsten over at man aldri skal få kjenne på euforien igjen. Nå må jeg gjennom dritten igjen og ja, har du noen tips til hvordan holde ut? Hvordan greide du det? Å gå sånn i 1,5 år ser jeg på som nesten umulig men du klarte det. How? Del gjerne mindsetet ditt.
Vis hele sitatet...

Halla.
Bra innsats at du holdt en måned. Og det er ikke unormalt på noen måte at den første tiden (den tiden kan faktisk vare ganske så lenge) er veldig utfordrende.
Kan jeg spørre om du har noen du kan snakke med og lene deg på, eller om du går prosessen helt alene og uten noen samarbeidspartnere og støttespillere?

For min del så begynte jeg prosessen når jeg var i rusbehandling (jeg hadde hatt opphold av rus i det året i fengsel, men jeg hadde det helt jævlig med meg selv). Når jeg var i behandling så var det mye terapi og arbeid med underliggende årsaker til hvilke behov rusmidler har dekket for meg i mitt liv. Og arbeid med å se på alle konsekvenser rusbruken har hatt og arbeid med å se på kriminell adferd og de personlige og samfunnsmessige konsekvenser av det.
Men, viktigst av alt var det å få kunnskap om mine egne mønstre. Med det så mener jeg alt fra hvordan jeg møter andre mennesker, hvordan tankebaner jeg går inn i i forskjellige situasjoner, hvordan syn jeg har på meg selv, hvordan verdi jeg setter på meg selv, når og hvordan går jeg i en offerrolle...osv.
Jeg var til å begynne med hardbarka og hadde en innstilling i retning av "fuck alt og alle, alltid". Og ihvertfall fuck systemet.
Det meste av den innstillingen og tankegangen jeg hadde da har forandret seg. Men, de kan komme på besøk innimellom allikevel. Det som er med endringsprosesser er at de tar tid og krever innsats.
Jeg, som de fleste andre, har vært preget av sterk ambivalens i flere omganger. I de tilfellene er det essensielt å ha noen gode støttespillere å snakke åpent og ærlig med.
Jeg vil også si at det er viktig å ha noen målsetninger. Gjerne noen små og kortsiktige (oppdater gjerne disse fortløpende etterhvert som de oppnås), og noen langsiktige og gjerne "hårete mål" (bruk gjerne de kortsiktige målene som et ledd av oppnå de langsiktige målene dine).

Jeg tror uansett hva at de viktigste årsakene til at jeg har fått til å bli en lykkelig rusavhengig som ikke ruser meg lengre er at jeg har hatt masse tålmodighet. Jeg har vært veldig nysgjerrig på meg selv og mine prosesser. Jeg har vært åpen for å forsøke nye ting som jeg ikke nødvendigvis ser poenget eller verdien av. Også har jeg bygd opp tillit til støttespillere over tid.

Du kan gjerne sende meg en pm hvis det er noe du lurer på, hvilke muligheter som finnes og hvordan du kan finne frem til støttespillere.

Hold ut og fortsett å stå på!