View Single Post
Hei!

Skal hjelpe min aldrende mor med å fylle ut skatteseddelen og vi er litt forvirret over hva som er rett og ikke. Jeg eier selv ingen bolig, så har lite erfaring med dette og min far, hennes mann gikk bort for ikke så altfor lenge siden og var primært den som styrte med deres økonomi.

Min mor og far flyttet til en leilighet litt før han gikk bort, men barnehjemmet mitt ble aldri solgt av forskjellige grunner. Jeg har da bodd her gratis i et år på min mors nåde grunnet litt psykiske og økonomiske grunner. Det var litt bakgrunnsinformasjon hvertfall.

Det vi lurer på er hva som blir rett å gjøre med tanke på skatten. For det er jo ikke slik at boligen står tom, og jeg er folkeregistrert og bor her. Litt som en "vaktmester" hehe. Hun har ikke fått noe i leie det siste året og har bare hatt utgifter. Det føles rett og slett feil at hun skal betale full skatt for denne boligen på dette grunnlaget. Vi ser også at boligen ikke er automatisk på skatteseddelen og vi må i så fall fylle inn den informasjonen selv. Er det et tegn på at den ikke skal beskattes? Blir virkelig ikke så klok på skatteetaten sine sider og det og google rundt. Blir nesten mer forvirret. Finner liksom ikke noe eksempel som beskriver en situasjon lignende vår.

Eller kan hende dette er formueskatt? Får ikke tak i min mor for å dobbeltsjekke nå, men tror kanskje det mest sannsynlig er formueskatt og ikke eiendomsskatt. Som sagt er jeg helt molbo på dette med skatt. Men spørsmålet står enda

Håper noen kan hjelpe meg og skjønne dette litt bedre.
Sist endret av Petruz; 3 uker siden kl. 16:27.