View Single Post
Helt enig. Huff, er så av og på med LAR. Er for så vidt bra på en måte for de som ønsker det, og ja, det har hjulpet mange. MEN. Det er samtlig MASSIVE problemer (går selv i LAR, og brukt LAR-medisiner av og på i mange år, både alene, og sammen med f.eks. heroin. Går nå på 110 metadon, hvilket jeg er langt mer fornøyd med enn samme søren hvilken av Buprenorfin-variantene.. de gav meg ingenting utenom ekle bivirkninger. Er så frustrerende, for LAR i teorien kunne ha vært et utrolig bra tilbud for de som både trenger det og er klare for det, men er ikke i det hele tatt slik det er i praksis. Kjenner meg alt for godt igjen i følelsen av å havne tilbake på "drittunge"-stadiet, til tross for å være godt voksen. Er ikke riktig vett hvor stor kontroll LAR skal ha over voksne folk. Skal sies at for meg har LAR både har vært positivt og negativt. Mest negativt.. men bedre nå som jeg får utdelt 110Metadon samt 30mg Valium daglig. Bruker for øyeblikket hvert fall både langt mindre heroin og dolcontin osv, og noe mindre Xanax og Rivotril osv. Skulle bare ønske de klarte å se langt mer på selve individet, fremfor å kun følge alt for strenge retningslinjer. Det er ingen rehabilitering i LAR, så blir med andre ord LA, for å si det sånn. Burde samtidig vært langt større mulighet for brukerstyring/medvirkning, men det er sjeldent man får i LAR, så strengt og barnevakt-aktig det hele er.

Vil også si at jeg kjenner Arild Knutsen godt og har gjort det i mange år nå, og han er virkelig gull verdt. Vet folk har.. delte meninger om han, men etter min erfaring er han virkelig en storkjemper på brukerens side. Er jeg alltid 100% enig i alt han sier? Nei.. men det er da ingen som alltid mener nøyaktig det samme. Virkelig, i det store og hele så deler jeg de fleste meninger med han, spesielt når det kommer til hovedformålet og hovedverdiene hans når det kommer til alt. Han er samtidig veldig omtenksom, ikke egostisk, og tar godt imot konstruktiv kritikk. Har flere ganger opplevd at vi to f.eks. er uenige om f.eks. en fremgangsmåte mtp møter med presse eller politikere/stortingsrepresentanter o.l., og opplever da hele tiden hvor seriøst han tar meg om min eventuelle uenighet/kritikk, og han har da vært veldig opptatt av å ta med min (og andres) meninger på bordet. Han og jeg har hatt uttallige mange diskusjoner om LAR f.eks., og noen ganger har han blitt overbevist om at min mening/mine tanker har gitt mere mening, som har ført til at han har endra/utvidd meningen sin/fremgangsmåten sin. Så han står absolutt veldig sterkt og stolt i meningene sine, men er alltid veldig villig og åpen til å genuint ta til seg konstruktiv kritikk.
-Bare for å nevne litt om Arild og FHN da du nevnte han i innlegget du skrev først.

Til slutt.. LAR har kommet langt sammenlikna med hvordan det var da det først starta, virkelig. Det har bare tatt alt for lang tid, og det er fortsatt på alt for mange måter ekstremt problematisk. Jeg selv har et veldig blanda syn på LAR. Har mest negative erfaringer, men noen positive. Skulle virkelig ønske LAR var et genuint godt tilbud, med langt flere alternativer for medikamenter, henteordninger, individuell behandling osv osv osv. En dag.. får man håpe.