Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1698
Hallais nerder...

Jeg er for tiden i militæret, men skal til neste år begynne å studere. Jeg har vært innom det meste og er egentlig keen på ganske mye, men det er jo noe som skiller seg ut. Problemet er bare at alt jeg liker er ting der jeg mistenker at det er vanskelig å få jobb, så da lurte jeg på om noen har noen idé om hvordan det blir fremover eller om det er noen plass jeg kan finne det ut. Er spessielt interessert i medieting som journalist ol., men er åpen for det meste. Vet det er behov for ingeniører og at det alltid går an å bli lærer, men håpte noen hadde mer peiling.
Alle vil jo drive med "noe innen media" for tiden. Husk at mange som jobber som journalister slett ikke er utdannet som det. De er økonomer, samfunnsvitere, humanister og whatnot. Å ta en utdanning innen journalistikk eller medievitenskap garanterer deg ingen jobb, derimot er erfaring viktig, f.eks. fra studentmedia o.l.

Hvordan arbeidsmarkedet er om 3-6 år når du er ferdig med studiene vet jeg dessverre ikke, men tror du kan finne noe på Statistisk Sentralbyrå f.eks.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Disse studiene anser jeg som sikre stikk: Alt innen helse (Medisin, Psykologi, Sykepleier etc) IT-relatert ingeniørutdanning, bygg og håndverksbransjen, samt de fleste læreryrker.
Hadde jeg kunnet spå hadde jeg ikke vert her å svart på lame assed innlegg i et nettforum. Tror nok heller jeg hadde sittet på en øy i middelhavet å tippet på centerbet.
Journalister har jo alltids en jobb, så lenge dem har gode ting å skrive om. Eventuelt forfatter - det må jo være drømmejobben. Masse frihet. Ellers har samfunnet alltid behov for kunstnere av alle slag.

Edit: Jeg er ikke nerd.
Sist endret av Poke; 16. januar 2008 kl. 11:40.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Poke
Ellers har samfunnet alltid behov for kunstnere av alle slag.
Vis hele sitatet...
Mulig det, men har du testet å leve som det? Jeg kjenner mange som har; det er ingen dans på roser selv om man har masse talent. De fleste kunstneriske yrker (Musiker/Billedkunstner/Skuespiller osv) krever mye jobbing forhold til avkastning og er ustabile. Det er kun yrker jeg ville anbefalt til meget begavete og talentfulle mennesker.
Sist endret av Polar-; 16. januar 2008 kl. 11:44.
Jeg anbefaler deg å vurdere å starte på Geomatikk på Universitetet for Miljø og Biovitenskap. UMB er den eneste studiestedet i norge hvor de har stor faglig bredde innen geomatikk. Der kan du fordype deg i f.eks satellittposisjonering, bildebehandling, satellittkartlegging, geografiske informasjonsystemer ++.

De siste åra har avgangskullene ligget på rundt 5-10 studenter. For de som leser stillingsannonsene i Teknisk ukeblad vil de se at behovet for studenter med denne fagbakgrunnen er svært etterspurt og behovet bare vokser. Grunnen til at så få tar denne utdannelsen er at studiet ikke blir markedsført. Bedriftene løser problemet med å importere fagpersonell fra utlandet.
Sikker på at det er bruk for journalister? Trodde det var stor etterspørsel etter det jeg?
Nei, det er naturligvis en livsstil å være kunstner, belag deg på fattigdom. Men så lenge man digger det man driver med og får solgt litt nå og da er det godt mulig å overleve, tro meg. Om en så må ta en dårlig jobb på sida som korrekturleser eller noe. Hva begavelse og talent angår er det vanskelig å definere. En kan være utrolig dårlig, men likevel bli avholdt av de som sitter på penga og omvendt. Timing og flaks er også viktig, samme med venner i miljøet.
Som tideligere nevnt så er helse og håndverk en sikker vei å gå. Alltid noe ledig.
Min mor jobber i eldeomsorgen, og de trenger alltid folk. Veldige ofe henne blir oppringt 1 time før vakt og spurt om hun kan stille opp pga mangel på folk. Så eldreomsorg er en sikker vei, men ikke alt for godt betalt.

Gode lærer er vel også etterlyst?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av jejoha
Hadde jeg kunnet spå hadde jeg ikke vert her å svart på lame assed innlegg i et nettforum. Tror nok heller jeg hadde sittet på en øy i middelhavet å tippet på centerbet.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du prøver å være morsom, men å vite hvilken utdanning jobbmarkedet vil trenge om få år har lite med spåing å gjøre. Når avisene skriver at det er mangel på ingeniører eller at vi kommer til å trenge svært mange helsearbeidere i fremtiden så har de ikke spurt spåkvinnene som annonserer i Dagbladet.
Sitat av fabianca
Vet ikke om du prøver å være morsom, men å vite hvilken utdanning jobbmarkedet vil trenge om få år har lite med spåing å gjøre. Når avisene skriver at det er mangel på ingeniører eller at vi kommer til å trenge svært mange helsearbeidere i fremtiden så har de ikke spurt spåkvinnene som annonserer i Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror han snakker om å faktisk kunne spå, og ikke å "kunne spå".
Polar- veldig bra. Mye det jeg trodde, men greit å få det bekreftet. Søkte ifjord på mye av sosiologi, sosialantropologi osv. men vet ikke hva slags jobbmarked jeg kan forvente der.

sjokkis, snakka nettopp med en kamerat om det og han sa akkurat det samme som deg. tror jeg må sjekke det litt ja.

jejoha, hvis du er uten evne til å analysere omgivelsene dine for å få et lite pek om hva som kommer i fremtiden din, så beklager jeg. Vi andre har nemlig den egenkapen
Slik jobbmarkedet er nå så har du to muligheter:

1) Skaff deg jobb innen et firma og bygg opp faglig kompetanse over tiden.
2) Ta utdanning innen for et hvilket som helst felt (det er mangel på alt i Norge).

Ved en eventuell nedgang i arbeidsmarkedet så står personen som tok "1" sterkere fordi han står med faglig kompetanse og er ikke nyutdannet. Men hvis du vil oppnå høyere lønn og raskere avanse så vil person nummer "2" stå sterkere.

Per dags dato ser det ut som at det kommer til å være stor mangel på arbeidskraft i en lang tid fremover, så hvis jeg hadde hatt muligheten så ville jeg tatt utdaning. Skulle dette forandre seg så ville jeg kommeg meg i jobb fort som fy og skaffet faglig kompetanse.
Foreslår sikkerhets yrket, der er det alltid ett eller anna og gjøre :P spesielt som vekter for dem som har lyst til og jobbe som det,var på ett møte om det i fjor han som holdt sa slikt "for en vekter så var det 7 kriminelle så det er lett og få jobb i vekterbransjen,dem trenger folk" (det vil si hvis du ikke har ett kriminelt rulleblad )

mvh
Seigalf
Det er vel stor mangel på Kokker , bakere og kjøttskjærere og.
Utdann deg til politi og flytt ut til distriktsnorge. Garantert jobb;P
Er det slik at folk velger utdanning etter hva som skal bli etterspurt 3-5 år fram i tid? Og hvor sikkert kan man spå potensielle "booms" i enkelte bransjer? IT-akademiet hadde vel ikke alt for mange studenter i 1997, for å si det slik.

Personlig vil jeg anbefale å velge noe som intreresserer en. De aller fleste som velger utdanning (utelukkende) etter lønn, status, råd fra mor e.l. ender etter min erfaring som regel opp med å bytte studie etter kort tid.
Jeg synest ikke man skal vurdere utdanning etter etterspørsel. Jeg mener man vurdere etter tre kriterier:

1: Trivsel - Er dette noe du tror du kommer til å trives med?
2: Lønn - Gir dette deg en god lønn som du kan finansiere livet ditt med?
3: Fritid - Må jeg jobbe ræven av meg?

Etter min mening, er lærerutdannelsen perfekt innen dette. Rimelig god lønn, god fritid og garantert artig! Når det er sagt, er også lærerutdanningen som poteten. Du kan jobbe innenfor media og andre samfunnsinstutisjoner med den utdannelsen, gjerne kombinert med litt jobberfaring.
Sitat av hyys
Jeg synest ikke man skal vurdere utdanning etter etterspørsel. Jeg mener man vurdere etter tre kriterier:

1: Trivsel - Er dette noe du tror du kommer til å trives med?
2: Lønn - Gir dette deg en god lønn som du kan finansiere livet ditt med?
3: Fritid - Må jeg jobbe ræven av meg?

Etter min mening, er lærerutdannelsen perfekt innen dette. Rimelig god lønn, god fritid og garantert artig! Når det er sagt, er også lærerutdanningen som poteten. Du kan jobbe innenfor media og andre samfunnsinstutisjoner med den utdannelsen, gjerne kombinert med litt jobberfaring.
Vis hele sitatet...
I enkelte tilfeller så må man se an markedet også. De som tok seg IT-utdanning rundt 1997 jobber nok ikke med IT nå, for å si det slik. Ellers kan du ikke pålegges å jobbe overtid, så fritid er ikke noe problem.
Takk for mye gode svar. Er helt enig i at de 3 kriteriene er veldig viktige, men jeg er ganske åpen for mulighetene og har egentlig lyst til veldig mye. Jeg kommer til å ta en utdannelse jeg har lyst på, for hvis ikke klarer jeg ikke holde motivasjonene oppe. Men når det er så mye jeg har lyst til, tenkte jeg det var lurt å velge noe jeg kan leve av.