Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5243
Hei.
Jeg går VGS 2. året studieforberedende og lurte på hvordan det var med fraværet mitt nå i første termin.
Vil det stå på vitnemålet ut 3. klasse?
Vil det isåfall ha en stor betydning for jobbsøknader og videre utdanning etter videregående om jeg har mye fravær i første termin?
All fravær gjelder uansett om det er 1.termin eller 2.termin.
Sitat av MindFreak
Hei.
Jeg går VGS 2. året studieforberedende og lurte på hvordan det var med fraværet mitt nå i første termin.
Vil det stå på vitnemålet ut 3. klasse?
Vil det isåfall ha en stor betydning for jobbsøknader og videre utdanning etter videregående om jeg har mye fravær i første termin?
Vis hele sitatet...
ja og ja det vil det.
Jeg mener at alle år på videregående legges sammen når det skrives fravær på vitnemålet ja...og det sies at dette kan ha betydning når man søker jobb...
Det høres ikke bra ut. Jeg har hatt ganske høyt fravær i første termin VG1 (10 dager, 15 timer). Står det ikke på vitnemålet _når_ man har vært borte heller? Bedre med mye fravær VG1 og plettfri 5 terminer på rad, enn så som så 6 terminer på rad, vel?
Om man slutter skolen etter et halvt år - må man betale tilbake hele stipendet da?
Sitat av stian3108
Om man slutter skolen etter et halvt år - må man betale tilbake hele stipendet da?
Vis hele sitatet...
Ja, stipendet blir omgjort til lån.

Sitat av Realist1
]Det høres ikke bra ut. Jeg har hatt ganske høyt fravær i første termin VG1 (10 dager, 15 timer). Står det ikke på vitnemålet _når_ man har vært borte heller? Bedre med mye fravær VG1 og plettfri 5 terminer på rad, enn så som så 6 terminer på rad, vel?
Vis hele sitatet...
Har du dokumentert fravær har det ikke så mye å si. Udokumentert fravær derimot..
Sist endret av margido; 14. januar 2008 kl. 09:41.
Sitat av Realist1
Det høres ikke bra ut. Jeg har hatt ganske høyt fravær i første termin VG1 (10 dager, 15 timer). Står det ikke på vitnemålet _når_ man har vært borte heller? Bedre med mye fravær VG1 og plettfri 5 terminer på rad, enn så som så 6 terminer på rad, vel?
Vis hele sitatet...

kaller du det mye fravær?
det spørs mye på hva fraværet ditt er også, og hvilke timer det er (er det tidlig på dagen får arbeidsgivere ett øye for at du har en tendens til å komme for seint.)
På vitnemålet du får når du går ut av vgs, vil det stå fravær for VG1, fravær for VG2 og fravær for VG3. Når det gjelder fravær og jobb, spørs det helt på arbeidsgiveren, og om du har dokumentert fraværet (eller har en annen forklaring på det under et f.eks. intervju).

Hvis du har dokumentert en sjukdom i form av legeerklæring eller sjukemelding, kan du levere denne til skolen, og da skal de fjerne opp til 14 dager av fraværet. På GK var jeg veldig mye sjuk, hadde totalt 58 dager fravær og 38 timer, før de fjernet 14 dager. På VK1 hadde jeg også en del fravær. Derfor fjernet de 10 dager fra GK og 10 dager fra VK1 (jeg var ganske så heldig der )

Likevel har jeg masse fravær på vitnemålet, men da jeg søkte lærlingplass, var det ikke noe problem så lenge jeg hadde dokumentert det.
Sitat av Ulvengunnar
Sitat:Opprinnelig skrevet av Realist1
Det høres ikke bra ut. Jeg har hatt ganske høyt fravær i første termin VG1 (10 dager, 15 timer). Står det ikke på vitnemålet _når_ man har vært borte heller? Bedre med mye fravær VG1 og plettfri 5 terminer på rad, enn så som så 6 terminer på rad, vel?




kaller du det mye fravær?
det spørs mye på hva fraværet ditt er også, og hvilke timer det er (er det tidlig på dagen får arbeidsgivere ett øye for at du har en tendens til å komme for seint.)
Vis hele sitatet...
En arbeidsgiver vil ikke se datoene eller klokkeslettene personen har fravær fra. Dessuten kan man bare si at man har vært syk lenge, men man kan ikke fjerne alt fraværet.
Sitat av Realist1
Det høres ikke bra ut. Jeg har hatt ganske høyt fravær i første termin VG1 (10 dager, 15 timer). Står det ikke på vitnemålet _når_ man har vært borte heller? Bedre med mye fravær VG1 og plettfri 5 terminer på rad, enn så som så 6 terminer på rad, vel?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man garantere at man ikke har noe/minmalt med fravær i 5 terminer?
Helsa kommer før skole så hvis man ikke har noe fravær er man et unntak.
Sitat av margido
Ja, stipendet blir omgjort til lån.
Vis hele sitatet...
Ja, men se her da: Lånekassa
"Når du har sluttet på skolen, har du ikke rett til penger fra Lånekassen. Dersom du avbryter et skoleår, kan for mye utbetalt stipend bli gjort om til lån, og vi kan kreve at du betaler pengene tilbake straks.

Noen som vet hva som er riktig?
Sist endret av stian3108; 14. januar 2008 kl. 11:42.
Hva mener du med "vet hva som er riktig?"

Mitt råd til deg er å fullføre det andre halvåret så du får med deg hva margido svarer deg. Et stipend er ment for utdannelsen, ihvertfall i dette tilfellet, og avbryter du utdannelsen din så må du betale tilbake stipendet ditt. Urettferdig hvis du får stipend til noe du ikke gidder gjennomføre.
Sist endret av paranoy; 14. januar 2008 kl. 12:06.
Sitat av stian3108
Ja, men se her da: Lånekassa
"Når du har sluttet på skolen, har du ikke rett til penger fra Lånekassen. Dersom du avbryter et skoleår, kan for mye utbetalt stipend bli gjort om til lån, og vi kan kreve at du betaler pengene tilbake straks.

Noen som vet hva som er riktig?
Vis hele sitatet...
Hvis du slutter på skolen av helsemessige grunner, flytting o.l så kan man selvsagt ta kontakt med Lånekassen og forklare problemet. Da vil du mest sannsynlig slippe å betale tilbake stipendet. Om du slutter fordi du er drittlei, for mye fravær etc, så vil du nok måtte betale tilbake det stipendet du har fått til den datoen.
Du kan forklare problemet, om de gidder å høre på deg er en annen sak. Lånekassa er stort sett greie hvis du nedbetaler og søker utsettelse eller rentefritak. Fjerning av eventuell tilbakebetaling har jeg aldri hørt om - hverken sykdom eller flytting.
Sitat av paranoy
Du kan forklare problemet, om de gidder å høre på deg er en annen sak. Lånekassa er stort sett greie hvis du nedbetaler og søker utsettelse eller rentefritak. Fjerning av eventuell tilbakebetaling har jeg aldri hørt om - hverken sykdom eller flytting.
Vis hele sitatet...
En kompis av meg brakk beinet i skuldra (husker ikke hva det het atm) og måtte slutte på skolen i midten av 1.termin. (Gikk glipp av alle verksted-timene så da var det liten vits)
Han tok kontakt med Lånekassen og slapp å betale stipendet tilbake. Faktisk så fikk han ordnet stipend helt fram til Mars av en eller annen grunn. Sykdom etc er ikke noe man kan for, som regel, så det ser Lånekassen glatt gjennom.
Jeg gir meg - en ekstra kikk på lånekassen forklarer det du beskriver perfekt. Sorry, my bad - har bare et horn til sida for lånekassen selv, skjønner du

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/...html?id=356515

Lenka over beskriver at større deler av lånet faktisk kan bli omgjort til stipend ved for eksempel sykdom eller fødsel
Sist endret av paranoy; 14. januar 2008 kl. 12:25.
Takker for linka
Jeg ringte til Lånekassen tidligere i dag, å der sa de at de bare stoppet utbetalingene. Man trengte ikke å betale noe tilbake..
Når du om mange år sitter på en mastergrad i et eller annet, så har nok ikke fravær på vgs så utrolig mye å si.
Ikke som produksjonsmedarbeider i en bedrift heller :P

(spøk)
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei!
Jeg har hatt en skikkelig dårlig start på VG2, pga problemer. Og noen sier at etter 20 dager med fravær i en termin, så må du betale tilbake stipendet. Hvor mange dager kan jeg ha for å ikke måtte betale tilbake stipendet mitt som lån?
Er det 20 dager i en termin, eller tilsammen?.. Særiøst, vil ikke betale tilbake stipendet mitt.
Jeg hadde aldri giddi å ansette noen med høyt fravær. Det har mye å si at ansatte klarer å komme seg på jobb. Klarer dem ikke gå på skole klarer dem sjelden å gå på jobb. Min erfaring.
Ja så lenge du ringer og stopper stipendet før du slutter, slipper du å betale noe tilbake =)
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Jeg hadde aldri giddi å ansette noen med høyt fravær. Det har mye å si at ansatte klarer å komme seg på jobb. Klarer dem ikke gå på skole klarer dem sjelden å gå på jobb. Min erfaring.
Vis hele sitatet...
Skole og jobb er to helt forskjellige ting. .

Men ja det kan skape en dårlig uvane.
Sitat av Mini91 Vis innlegg
Hvor mange dager kan jeg ha for å ikke måtte betale tilbake stipendet mitt som lån?
Er det 20 dager i en termin, eller tilsammen?
Vis hele sitatet...
Trudde det var en viss prosentandel av timene/skoleåret du ikke må være borte, jeg?

Lærerene har sagt te oss at alt i alt, så er fravær fravær, enten det er sjukdom eller begravelser, eller skulk. Men søkte på lærlingplass, og da kunne man skrive der om fraværet var pga feks sykdom.

Dessuten ere jo mer sansynlig at heldagene dine er sjukdom, enn timefraværet.

Og du har rett på 14 dager 'politisk' fravær..?


:]
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Jeg hadde aldri giddi å ansette noen med høyt fravær. Det har mye å si at ansatte klarer å komme seg på jobb. Klarer dem ikke gå på skole klarer dem sjelden å gå på jobb. Min erfaring.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Jeg har selv noe fravær på VGS (3. året); men har ikke vært borte en eneste dag på jobben jeg startet på for tre år siden. Folk prioriterer jobb og skole annerledes - iallefall slik jeg ser. Det finnes naturligvis unntak her også, men jeg er av den oppfattning at folk flest er mer seriøse til jobben.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det høres ikke bra ut. Jeg har hatt ganske høyt fravær i første termin VG1 (10 dager, 15 timer). Står det ikke på vitnemålet _når_ man har vært borte heller? Bedre med mye fravær VG1 og plettfri 5 terminer på rad, enn så som så 6 terminer på rad, vel?
Vis hele sitatet...
10 dager og 15 timer er ikke mye fravær. Ingen arbeidsgiver ville løftet på øyebrynet da.
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Jeg hadde aldri giddi å ansette noen med høyt fravær. Det har mye å si at ansatte klarer å komme seg på jobb. Klarer dem ikke gå på skole klarer dem sjelden å gå på jobb. Min erfaring.
Vis hele sitatet...
På skolen har jeg mye fravær, og det er fordi jeg er lei skolen.
På jobb har jeg ikke fravær etter halvannet år, og det er fordi jeg er motivert og synes det er gøy!