Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2763
Morn, godt nyttår!

har en gammel bærbar som er helt ødelagt.
den har en fortsatt fungerende skjerm, kan jeg på noen måte bruke denne skjermen i bil?''

det jeg da lurer på er koblinger osv, noen som har erfaringer med dette?
Hva skal du bruke den til i bilen? Dersom du skal ha en solskjerm er det i hvertfall mange skruehull på skjermen som burde passe.
Trådstarter
Skal bruke den til å se video o.l i bilen. (istede for å kjøpe meg en dyyyyyyyyyyr 7" har jeg en 15" liggende ubrukt).

På den skjermen som er på bærbaren nå er det 2koblinger.. hvordan får jeg disse over i et annet "format" eller hva jeg skal kalle det (hvordan få en fungerende kontakt som passer videoutgangen på anlegget)
Da må du finne databladet til skjermen. Det finnes tusenvis av forskjellige tilkoblinger og displaydrivere, så det er lettere sagt enn gjort.
du kan glemme å finne utganger osv =). Da blir det mye lettere og 100 ganger proffere å bare kjøpe en lilliput 7" touchscreen til 2000kr.

Vil du absolutt ikke dette vil jeg heller ha kjøpt en vanlig 15"lcd skjerm på f.eks qxl.no som ligger på under 1000kr.
Disse er som regel 12V, bare til å demontere den og plugge i laptopen sin skjermutgang.

Hadde selv en 15" skjerm fra en laptop i bilen en gang.
Skrudde den fra hverandre og klippet opp ledingene.. var vel 20-30 ledninger til skjermen som måtte forlenges.. jeg forlenget ca 2 meter. fungerte ok.
Men da virket jo maskinen som skjermen var koblet til... var bare og forlenge lederne.
Problemet var strøm til backlight i skjermen. det ble for stort spenningsfall og jeg slet med å få dette til å fungere.. ødela til slutt trafoen til backlight og så var skjermen ubrukelig.
Altså skjermen fungerte hvis du hadde lys bak den.. prøvde med speil og kaldkatoder, men ikke noe bra resultat.

Bruker nå en 7" Lilliput touchscreen og programmet roadrunner, fungerer mye bedre enn en 15" laptop skjerm.
Mitt råd: Bruk 2000kr på en skikkelig skjerm og bli ferdig med det.

Hiv pcen i bagasjerommet, kjøp en 5m skjermkabel og en 5m usb extension og et eksternt lydkort for å få litt skikkelig lyd så er du på god vei =)

Her er et bilde av min skjerm:
http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v79/143/21/641736581/n641736581_166863_8690.jpg
http://photos-a.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v79/143/21/641736581/n641736581_166864_8884.jpg
Sist endret av Taerc; 1. januar 2008 kl. 13:56.
Ikke for å være kjip, men jeg regner med at han er klar over at det er enklere å få en skjerm som er kjøpt og bygd for formålet til å fungere. Det han spør om er om det er mulig å få et LCD-panel fra en laptop til å fungere frittstående, og drevet av videosignaler, og i så fall hvordan dette gjøres..
Trådstarter
Sitat av Provo
Det han spør om er om det er mulig å få et LCD-panel fra en laptop til å fungere frittstående, og drevet av videosignaler, og i så fall hvordan dette gjøres..
Vis hele sitatet...
Riktig.. =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sist eg sjekka var det et firma som soglte interfacingkretser for LCD-skjermer. Dersom dei hadde spesifikasjonane på skjermen som måtte til for å produsere firmware til drivermodulen kosta det 250$, om dei ikkje hadde spesifikasjoner kunne du sende inn skjermen og be dei finne det ut, mot ei god timelønn.

Så det er nok billegare å kjøpe ein billig LCD av rett størrelse.