Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1133
Hele mitt korte grafiske liv har jeg designet ganske kjedelige greier. Jeg har alltid etterstrebet å følge så mange komposisjonsprinsipper som mulig, uten å lykkes noe spesielt med det.

I det siste har jeg innsett dette, og prøver å gjøre noe med det. Jeg tvinger meg selv til å tenke litt mer fritt, være mer åpen for nye impulser, og ikke nødvendigvis gjøre alt så fordømt korrekt.

Jeg vil dele med dere det første designet jeg har laget etter min nye filosofi, og vil gjerne ha tilbake noen tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk på det. Formålet er å teste ut nye ideer og teknikker. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe kommersielt eller noe med den.


Great leaders!
Nå som jeg har publisert den er jeg ikke lenger alene om å tillegge den mening, og jeg skulle tro det er rom for mye tolkning her


– 17 år, gutt, 2. året på medier og kommunikasjon


Edit:
Prøvde å laste opp på en annen server. Funka bedre?
Sist endret av dobbeltve; 14. desember 2007 kl. 21:31. Grunn: dustefeil
Dustefeil indeed. Jeg ser jo ikke bildet!
skjønner ikke hvor du vil med bildet, jeg tipper det er et politisk synspunkt bak bildet siden teksten og personene på bildet ofte gjengis sammen... men hvorfor er paven der? og hva er greia med rosa?

(fra en person uten kunnskap om design og virkemilder og whatnot, just my toughts)
"Root to all evil" høres litt høkkert-engelsk ut. Antar du mente "root of all evil"?
Det heter Dalai Lama, ikke "Dali".
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Kjettingene burde se mer slitt ut, så de blandes bedre inn i bildet. Nå ser de ut som noe som kan ligge over plakaten og ødelegge den.
Det finnes sikkert noen triks i photoshop du kan bruke for å skape den effekten.

Ellers liker jeg den. Bra fargebruk, og budskapet er brukbart.

Gi tilbakemelding når du har fått karakter på den
Fet plakat, men som nevt tidligere, lenkene er for pene
(Bortsett for "baseball" lenka, den var smart!)
Fargene du har brukt passer sammen, og bildet ser godt gjennomført ut.
Takk for tilbakemeldinger!

Skal skjerpe litt på språket og slite litt på kjettingene

Jeg samler opp den konstruktive kritikken og lager en ny versjon etter hvert. Det er ikke en skoleoppgave, lagde den fordi jeg følte at noe måtte ut.


Edit:
Hehe, det skulle ikke synes at det var en baseballmann da
Men det var det beste bildet jeg fant i noen lunde høy oppløsning, men jeg slet litt med hansken.
Sist endret av dobbeltve; 14. desember 2007 kl. 22:15. Grunn: leif
Jeg syns ihvertfall at du er veldig godt inne på noe her, om ikke ferdig. Du har tydeligvis en tanke bak det du lager, og det er vel så viktig som at det er grafisk "perfekt".

Sånn jeg forstår det, så vil du på en måte sidestille og kritisere både paven (vesten/kristendommen), og osama (østen/islam)? I såfall ville jeg ha gjort dem mer likestilte i bildet, spesielt i størrelse, men også i plassering, og passet på så det ikke ble alt for lett å koble en tekst til et av bildene. Jeg ville også ha tenkt litt på om det evt er bedre, eller kanskje mer "likestilte" (rollemessig) symbolpersoner som kan finnes? Ja, bush er jo litt oppbrukt, og hvem andre enn osama b.l. kan stå som et "kjent fjes" for islams mest negative tolkninger/sider i dag?

Hvis jeg forstår det riktig, så er det det du bør fokusere på nå, se om du kan finne bedre symboler, evt om de du har kan gjøres mer likestilte. Er det kanskje også andre symboler enn disse personene som kan brukes?

Illustrasjonen i seg selv syns jeg egentlig både er ganske tøff og fin. Om den er ikke helt i mål, så er den ikke langt unna å kunne brukes til en artikkel om f.ex. islam/kristendommen, og konflikter i moderne tid osv.
Sist endret av atomet; 15. desember 2007 kl. 02:34.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Enig i mye av kritikken her. Det er et pent stykke arbeid, men jeg føler det mangler noe ekstra. Det blir kanskje litt kjedelig, litt mye elementer/symboler puttet på et stykke papir. Jeg vile gjerne sett noe kontroversielt, noe som virkelig gjennspeiler din tanke bak plakaten.

Devine anbefalte meg dokumentaren "Helvetica", som er en veldig fasinerende dokumentar om du er interessert i emnet. Den er ikke direkte myntet på akkurat dette, men jeg vil tro du vil finne den interessant.
Det er vanskelig å koke ned meninga bak hele plakaten til et kortformulert budskap, men om jeg skulle prøve, hadde det nok blitt noe slikt som at; religion, terrorisme og diktatur er tre sider av samme sak. Grusomme ting blir gjort i de fleste religioners navn, og undertrykkelse er et sentralt tema her. Noe som kjettingene er med å symbolisere.

Jeg følte at jeg måtte fremheve noe, og en snill pave med nye hender og svarte vinger ble en maktsyk pave, som passet godt til budskapet mitt, så jeg gav han hovedplassen. Grunnen til at jeg brukte "baseball" mannen, var at jeg ikke kune tenke meg noe som symboliserer maktovergrep bedre enn en man som slår et lite barn.

Tegnene som ligger bak "baseball" mannen er hentet fra koranen, og betyr noe slikt som:
"It is but Satan who instils [into you] fear of his allies: so fear them not, but fear Me, if you are [truly] believers!" (kredits til Neocon). Jeg hadde tenkt å gi det en større plass, men siden "ingen" forstår hva som står allikevel valgte jeg å heller legge den som bakgrunn.

Jeg har tenkt litt på om jeg skal bytte ut en av tekstmontasjene med enda en religiøs leder. For å få bedre frem at det ikke bare er kristendommen, men religioner generelt jeg kritiserer. Forstår at det kommer ganske dårlig frem slik det er nå. Uansett tror jeg ikke at jeg vil likestille det eventuelt nye elementet med paven, da det fort kan bli rotete om jeg skal fremheve så mye som mulig?

Slik det er nå, ligger mye av budskapet gjemt i tekstmontasjene. Det ville kansje formidlet budskapet bedre om det var mer illustrasjoner og mindre tekstmontasjer? Jeg skal prøve det ut, men tror kansje det blir rotete. Tekstmontasjene fremstår nå som ganske tydelige og rene blokk elementer, og om man leser dem har de et tydelig budskap. Ulempen er jo at man faktisk må lese dem.

Det er ikke noe mål for meg at budskapet skal oppfattes så fort som mulig, men det kunne kansje vært formidlet bedre?



Sitat av atomet
[...]Sånn jeg forstår det, så vil du på en måte sidestille og kritisere både paven (vesten/kristendommen), og osama (østen/islam)? I såfall ville jeg ha gjort dem mer likestilte i bildet, spesielt i størrelse, men også i plassering, og passet på så det ikke ble alt for lett å koble en tekst til et av bildene.[...]
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det?
Sist endret av dobbeltve; 15. desember 2007 kl. 11:32.
Hvis en f.ex. er høyere opp, kan den lett oppfattes som viktigere i budskapet ditt enn de andre, og står en veldig tett på noe tekst, så kobles lett akkurat den teksten til det bildet.
Du kan jo kanskje ta med for eksempel det israelske flagget e.l., så har du alle de tre monoteistiske verdensreligionene. Men det kan kanskje fort bli feiltolket som antisemittisme?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det som umiddelbart slår meg som fint med verket ditt, er at du bruker grafisk design til å ytre ditt personlige ståsted til en ting, for grafisk design er så mye mer enn bare kommersiell reklame.

Du er godt på vei, og det ser langt fra håpløst ut, men jeg vil likevel komme med et par kommentarer på ting jeg ville jobbet videre med hvis dette var mitt verk.

1) Fontvalg.
Dette første som slår meg er at fontbruken ser temmelig tilfeldig ut, det kan minne om Viktoriatidens plakatdesign hvor det var om å gjøre å presse flest mulige skriftsnitt inn på samme side uten noen spesiell grunn. Velg deg et par stykker, kanskje til og med bare en font i et par forskjellige snitt, og rendyrk det.

2) Elementer og komposisjon.
Paven, Osama, han som slår barn, et trekors(?), kjetting. Hva sier disse ikonene hver for seg, og hva sier de sammen? Selv tror jeg du kan klare å koke ned essensen i det du vil si ved bruk av færre elementer. Evt. kan du manipulere dem sammen? Osama i pavedrakt? Det er mange kunstverk som portretterer religiøse ledere, hvilke trekk kan du hente der for å klargjøre hvilken posisjon personene har?

Slik det er komponert nå er det ihvertfall litt rotete, spesielt syns jeg kjettingene lager «støy» i bildet, kanskje fordi de framtrer på så mange forskjellige måter. Jeg ser semantikken bak bruk av kjetting, at folk er «lenket» gjennom religion, kan du få dette fram på andre vis?

Du kan forsøke å fjerne trekorset og forme typografien som et kors. Typografi er vanskelig å jobbe med, men gjort korrekt er det noe av det peneste og sterkeste virkemiddelet innen grafisk design, i tillegg vil det rydde litt opp i designet ditt. Færre elementer.

3) Forgrunn – bakgrunn.
Hva vil du legge mest vekt på? Hva er viktigst? Pr. nå er det noe som smelter sammen fordi det er vanskelig å si hva som ligger øverst av elementene. Bruk tydeligere grenser.

4) Fargevalg.
Hvilke farger kan framheve ditt budskap? Selv syns jeg rosafargen ikke helt står til et seriøst politisk budskap, og det slår meg ikke som noe spesielt innenfor det temaet du har tatt for deg heller.