Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3134
Jeg har alltid ment at hypnose er en merklig og spennende ting. Jeg har lest litt om hypnose før, og har nå funne ut at jeg vil sette meg inn i det. Og prøve å lære meg å "hypnotisere".

Desverre har det seg sånn at jeg ikke er en voldsom kløpper innen engelsk, og omtrent alle e-books jeg fant, var såklart på engelsk.
Ja, jeg veit det er ganske begrenset det man kan lære av bøker når det gjelder en sånn ting.
Men er det noen som vet om, eller har noen e-books om hypnose på norsk? Eventuellt noen bøker som kan kjøpes?

- Hva mener foresten dere om hypnose, tror dere på det? Hvorfor tror dere hjernen reagerer sånn som den gjør når noen bli hypnotisert?

This is essentially hypnosis in a nutshell. It is the ability, using verbal direction, to lead someone into an altered state of consciousness (it
resembles daydreaming), during which time they are much more
receptive to suggestion. Once in this state, the hypnotist can make either
direct or indirect suggestions to help the subject to break damaging or
undesirable habits, such as smoking, over eating, anxiety, etc.
This is where hypnosis becomes hypnotherapy.
Vis hele sitatet...
Kilde: "Mind Control NLP & Hypnosis"
hypnose er ingen tilstand, det er bare noe pasienten tror.
Anbefaler deg å søke på Derren Brown på youtube
Sist endret av Dani87; 27. oktober 2007 kl. 10:31.
This is essentially hypnosis in a nutshell. It is the ability, using verbal direction, to lead someone into an altered state of consciousness (it
resembles daydreaming), during which time they are much more
receptive to suggestion. Once in this state, the hypnotist can make either
direct or indirect suggestions to help the subject to break damaging or
undesirable habits, such as smoking, over eating, anxiety, etc.
This is where hypnosis becomes hypnotherapy.

Dette er det grunnleggende innenfor hypnose i et nøtteskall.
det er muligheten, ved å bruke muntlig veiledning, for å få noen inni en forandret tilstedeværelse. det kan minne litt om dagdrømming.
under dennetiden er personen mer åpen for å motta forslag, når personen har kommet inn i denne tilstedeværelsen, kan hypnotisøren gi enten direkte eller indirekteforslag til å hjelpe den hypnotiserte, med for eksempel røyking, overspising, angst osv.
det er her hypnose blir hypnoterapi. (hypnotisk terapi)

det er oversettelsen... om det er lit uklart, betyr det noe som at da du blir hypnotisert, er du et sted mellom søvn og våkenhet, men du kan motta informasjon, og svare på spørsmål.
i denne tilstanden er du også enklere å "manipulere" dermed kan du bli hypnotisert til å synes at røyk er dritt, og at du ikke skal spise så sinnsykt mye.
ganske basik greier...

når du sier at du skal bli hypnotisør, så må jeg legge til at dette er strengt forbudt i norge av grunner som er ukjent for allmenheten, men drar du rett over grensa er det fullt tillat.

jeg var hos hypnotisør en gang i sverige, og det hjalp meg, og jeg kjenner folk som det har hjulpet mye på. tanta mi sluttet å røyke pga hypnose.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Har lest ei bok av Paul McKenna. I den stod det trinn for trinn hva som skulle gjøres. Interesang bok, norsk var den også.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Noen som husker "Over grensen"? NRKprogram med profesjonell hypnotisør. Forholdsvis gøy.

Trodde det bare var noen få personer som hadde evnen til å hypnotisere. Kan det læres av alle?

Man kan teste om man er mottagelig for hypnose ved å få noen til å se hvor langt opp man kan vri øyeeplene. Dess mer som er hvitt, dess mer mottagelig er man (OBS! Dette kommer fra illustrert vitenskap, så ta det med en klype salt.), håper dere forstår hva jeg mener med dette.
▼ ... over et år senere ... ▼
Det er ingenting mystisk ved hypnose. En hypnotisør sørger for at du havner i en slags dyp konsentrasjon, og kan fokusere på det aktuelle problemet. Jeg har aldri prøvd "profesjonell" hypnose selv, men jeg antar at jeg har vært i en slik tilstand av egen vilje flere ganger. Blant annet så brukte jeg tidligere metoder for å fokusere maksimalt før eksamener og prøver på skolen. Da var jeg umulig å snakke til. Jeg gjennomgikk alle mulige spørsmål i hodet, så for meg hvordan det ville komme til å bli på eksamen, så for meg at jeg klarte å besvare alle spørsmål osv. Det samme brukte jeg foran idrettslige konkurranser. Mental suggesjon er vel et annet ord for hypnose, og man kan komme dit ved å være litt mer enn 100 % fokusert, stenge ute alt annet og bare tenke på målet.
Ta også en titt innen NLP. Det er det Derren Brown (som nevnt i første svar) driver med. syke saker ^^ Dog ikke på norsk

Jeg har forstått det som at man ikke gjør noe i hypnotisk tilstand som man innerst inne ikke vil. CIA brukte mange mange år i den kalde krigen på å forske på dette. Og de klarte ikke (av hva de har fortalt ihverfall :P ) å få noen til å drepe i hypnose.
Du kan ikke gjøre noe du ikke vil, som å drepe, under hypnose.
Hypnose er en bevissthetstilstand samme som meditasjon, søvn, våkenhenhet og diverse andre bevissthetstilstander som er fullt mulig og oppnå via øving eller ved forskjellige hjelpemidler. Og bli dreven på Hypnose er ingen sak. Tok min mor ca 3 år fra scratch til å bli en av Norges beste hypnoterrapauter. Så du må bare ha riktig innstilling og målsetting.
Når man er i en hypnotisk transe er du i en annen bevissthet-tilstand enn normalt, som Sigurd4u nevner. Din høyre-hjernehalvdel (den "drømmende" underbevisstheten) kommuniserer fullt å åpent med venstre-hjernehalvdel (den bevisste våkne). Du vil da kunne tenke og oppleve på en annen måte, og det er ett flott verktøy for og f.eks rense opp i gammel fortid du ikke viste hang over dine skuldre som en byrde, eller se en oppgave/problem fra en annen synsvinkel derfor finne svar - perspektivskifte. I en psykadelisk opplevelse er også din venstre- og høyre-hjernehalvdel i åpen kontakt. Ellers bruker vi som oftest bare venstre når vi er våken, og høyre når vi sover.

Hypnose er ikke slik at noen kan "hypnotisere" deg slik at du tror du er en apekatt - slik som media framstiller det.
Sist endret av Quetzalcoatl; 10. september 2009 kl. 14:30.
Meteor Freak:
Hvorfor drar du inn NLP? NLP er da ikke hypnose
http://www.amedisin.no/terapier/NLP%...pi%20-%20Coach
Sist endret av Ion; 12. september 2009 kl. 09:07.
Sitat av kenny Vis innlegg
når du sier at du skal bli hypnotisør, så må jeg legge til at dette er strengt forbudt i norge av grunner som er ukjent for allmenheten, men drar du rett over grensa er det fullt tillat.
Vis hele sitatet...
Dette er vel galt tror jeg. Denne loven ble opphevet og folk praktiserer hypnose mot betaling helt åpenlyst. Hypnotisør er ingen lukket tittel, vi er alle hypnotisører dersom vi ønsker å kalle oss for det.

Det har blitt gitt en riktig skildring på hva hypnose er. Hypnose er en transetilstand vi alle går inn i opptill flere ganger om dagen. Kan du f.eks huske en gang du har kjørt fra A til B .. så når du er fremme husker du plutselig ikke deler/noe som helst fra kjøreturen? Du har vært i en hypnotisk tilstand.

Det å bli hypnotisert er heller ingen ting som kan påtvinges deg. Jeg kan ikke slenge deg ned i en stol og banke deg inn i en hypnotisk tilstand om jeg vil det. Du må ønske det selv. Jeg sier ordene og veileder deg på hvordan det skal gjøres, men du må selv gå inn for å nå tilstanden selv.

Det har også blitt forklart at en hypnotisk tilstand er en tilstand ett sted mellom våken og sovende. Når man er i en slik tilstand har "det kritiske filteret" i hjernen blitt svekket og du er mer mottakelig for suggesjoner enn du ville vært i en våken tilstand. Igjen, så snakkes det slettest ikke om zombifisering av mennesker .. du er fullstendig bevisst, og ber jeg deg kle deg nagen og springe rundt på karl johan, så gjør du selvsagt ikke det. Med mindre det er noe du innerst inne har veldig lyst til da.

Jeg er veldig interessert i dette, og har drevet med det en stund nå. Hvis det er noen som har spørsmål rundt det, men ikke har lyst til å spørre i tråden grunnet de mer sarkastiske og kritiske deltakerne i forumet her, så tar jeg mer enn gjerne imot spm på PM.
Sitat av puffman Vis innlegg
Når man er i en hypnotisk transe er du i en annen bevissthet-tilstand enn normalt, som Sigurd4u nevner.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si. Er jeg i en annen bevissthets-tilstand når jeg fokuserer veldig på å lese noe, og stenger ut andre lyder? Eller når jeg hører på musikk på en busstur og ikke husker en eneste person som satt foran meg på turen? Hypnose har blitt kategorisert som en bevist tilstand hvor personen er høyst fokusert på en ting og mindre oppmerksom på andre ting rundt.

Sitat av puffman Vis innlegg
Din høyre-hjernehalvdel (den "drømmende" underbevisstheten) kommuniserer fullt å åpent med venstre-hjernehalvdel (den bevisste våkne).
Vis hele sitatet...
Dine hjernehalvdeler kommuniserer fullt og åpent hele tiden gjennom corpus callosum. Din kategorisering av hjernehalvdelene er en enorm overdrivelse av de funn en har av lokalisering av funksjoner i hjernen, og stemmer ikke.

Sitat av puffman Vis innlegg
Du vil da kunne tenke og oppleve på en annen måte, og det er ett flott verktøy for og f.eks rense opp i gammel fortid du ikke viste hang over dine skuldre som en byrde, eller se en oppgave/problem fra en annen synsvinkel derfor finne svar - perspektivskifte.
Vis hele sitatet...
Studier har vist motstridende resultater når det gjelder å huske ting mer korrekt etter hypnose. Som sagt vil en under hypnose være mer fokusert på en ting, og hvis det er å huske så er kanskje det alt som hjelper for å kunne huske mer, mens en som ikke er det tenker gjerne på andre ting også. Men uansett så viser også noen studier at de under hypnose har mer unøyaktig hukommelse og finner letter på ting som ikke stemmer.

Det grove problemet er dog de som under ledelse av en hypnotisør/terapaut knytter eksisterende følelsesmessige problemer til en falsk historie som skulle ha skjedd. I USA har terapauter som mener klienten lider av depresjon "hjulpet" utallige til at de egentlig ble bortført av romvesener, ble brukt i sataniske ritualer eller voldtatt av sine nærmeste. Terapauten opererer gjerne med noe freudiansk tankegods og at klienten har "undertrykt" minnene, og hvis han bare leder pasienten godt nok så vil han/hun "huske" de. Enkelte terapauter har tapt i retten av pårørende som feilaktig har blitt fremstilt som voldtektsmenn.

Sitat av puffman Vis innlegg
I en psykadelisk opplevelse er også din venstre- og høyre-hjernehalvdel i åpen kontakt. Ellers bruker vi som oftest bare venstre når vi er våken, og høyre når vi sover..
Vis hele sitatet...
Dette er direkte feil. I normale mennesker er begge hjernehalvdelene i konstant aktivitet og i kommunikasjon gjennom corpus callosum. Dette kan du påvise gjennom ulike avbildingsmetoder som funksjonell MRI og EEG, og gjennom forsøk av pasienter som har fått kuttet corpus callosum, såkalte split-brain pasienter.
Sitat av puffman Vis innlegg
I en psykadelisk opplevelse er også din venstre- og høyre-hjernehalvdel i åpen kontakt. Ellers bruker vi som oftest bare venstre når vi er våken, og høyre når vi sover.
Vis hele sitatet...
Som Kinseek så flott sa det: Feil.
Vil noen ha en rask innføring om forholdet mellom hjernehalvdelene stod det veldig lettfattelig forklart her. For de virkelig interesserte har wiki en lengre artikkel.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kunseek og Luni: Det stemmer at hjernehalvdelene kommuniserer mellom nerveforbindelsen corpus callosum, og det som skjer når du er i en hypnotisk transe er at nerveforbindelsen er totalt åpen for informasjon mellom hjernehalvdelene for all tid. Informasjon kan føres fram og tilbake fra begge sider, og man kan da bruke hjernen sin på en annen måte enn ellers. Ellers når man er i en våken bevissthettilstand, eller sovende bevissthetstilstand sendes informasjon fra venstre til høyre hjernehalvdel, framdeles igjennom corpus callosum, men nerveforbindelsen corpus callosum er ikke konstant åpen. Nerveforbindelsen åpnes hver gang informasjon går en vei, og da kan bare en halvdel være aktiv per informasjon som analyseres. I en psykadelisk opplevelse åpnes også denne nerveforbindelsen, konstant, så informasjon kan flyte inn og ut, samtidig som man bruker begge halvdeler samtidig.

Man kan da absolutt havne i en annen bevissthettilstand av og høre på musikk på bussen samtidig som man blokkerer ut alt av omgivelsene. Dette er da en mediterense bevissthetstilstand/medativ transe/hypnotisk trance. Jeg rensker alltid opp i sinnet og minnene mine ved bruk av musikk og pusteteknikker under bussturer. Det er så absolutt en fin anledning til dette.

Jeg ser jeg har ordlagt meg litt feil når det gjelder venstre når man er våken og høyre når man sover, så forstår at dette kan misforståes. Man bruker for det meste de halvdelene under de bevissthetstilstandene, men sender framdeles fram og tilbake informasjon mellom hjernehalvdelene - og denne informasjonen sendes igjennom nerveforbindelsen corpus callosum som switches av og på, av og på, av og på. I en hypnotisk transe bruker du ikke mest våken-bevissthet(venstre) eller sovende-bevissthet(høyre), men disse har en mye mer åpen kommunikasjon, og du bruker begge i like stor grad, ergo både våken og sovende.

Jeg ser jeg har latt denne tråden gått hus forbi, og du tror sikkert dette er noe jeg kommer med nå i ettertid, etter googling og lesing, men du kan trykke på linken under og se jeg snakket om det samme i mai i år.
http://www.freakforum.nu/forum/showp...3&postcount=39

Det var da en fin link Luni, fint og høre om eksperimenter gjort angående dette. Interessant.

The studies demonstrated that the left and right hemispheres are specialized in different tasks. The left side of the brain is normally specialized in taking care of the analytical and verbal tasks. The left side speaks much better than the right side, while the right half takes care of the space perception tasks and music, for example. The right hemisphere is involved when you are making a map or giving directions on how to get to your home from the bus station. The right hemisphere can only produce rudimentary words and phrases, but contributes emotional context to language. Without the help from the right hemisphere, you would be able to read the word "pig" for instance, but you wouldn't be able to imagine what it is.
Vis hele sitatet...
Det er jo dette jeg nevner i posten jeg skrev i mai i år. Link er ovenfor.
Sist endret av Quetzalcoatl; 28. november 2009 kl. 00:35.
Sitat av puffman Vis innlegg
Kunseek og Luni: Det stemmer at hjernehalvdelene kommuniserer mellom nerveforbindelsen corpus callosum, og det som skjer når du er i en hypnotisk transe er at nerveforbindelsen er totalt åpen for informasjon mellom hjernehalvdelene for all tid. Informasjon kan føres fram og tilbake fra begge sider, og man kan da bruke hjernen sin på en annen måte enn ellers. Ellers når man er i en våken bevissthettilstand, eller sovende bevissthetstilstand sendes informasjon fra venstre til høyre hjernehalvdel, framdeles igjennom corpus callosum, men nerveforbindelsen corpus callosum er ikke konstant åpen. Nerveforbindelsen åpnes hver gang informasjon går en vei, og da kan bare en halvdel være aktiv per informasjon som analyseres. I en psykadelisk opplevelse åpnes også denne nerveforbindelsen, konstant, så informasjon kan flyte inn og ut, samtidig som man bruker begge halvdeler samtidig.
Vis hele sitatet...
Har du noen som helst kilde som tilsier at du ikke bare har funnet på dette? Fordi for meg framstår dette som rent svada.

En link til youtube eller psykiske websider med en annnen person som bare finner på ting teller ikke heller...

Sitat av puffman Vis innlegg
Jeg ser jeg har ordlagt meg litt feil når det gjelder venstre når man er våken og høyre når man sover, så forstår at dette kan misforståes. Man bruker for det meste de halvdelene under de bevissthetstilstandene, men sender framdeles fram og tilbake informasjon mellom hjernehalvdelene - og denne informasjonen sendes igjennom nerveforbindelsen corpus callosum som switches av og på, av og på, av og på. I en hypnotisk transe bruker du ikke mest våken-bevissthet(venstre) eller sovende-bevissthet(høyre), men disse har en mye mer åpen kommunikasjon, og du bruker begge i like stor grad, ergo både våken og sovende.
Vis hele sitatet...
Empiri takk.
Kinseek: Dette er noe jeg har lest meg fram til i forskjellige bøker som omtaler emnet (skrevet av leger/hypnoterapauter/filosofer som forsker på sinnet), og god bekreftet av egene erfaringer og opplevelser. Hvis det har så veldig stor betydning for deg at en tredjepart, bestående av forskere, bekrefter at det jeg opplever som en bevissthetstilstand mellom søvn og våkenhet, nettopp er det og ikke bare dypere fokus, så kan jo du selv søke dine ettertraktede kilder. Du vil vell absolutt ha en fasit på at ene parten har rett og andre har feil, men har akkurat det så stor betydning?

Jeg har ingenting og tjene på og dikte opp svada for og deretter spre det på ett diskusjonsforum. Jeg søker ingen lykke i og dominans, dette går imot mine leveregler. Istedenfor og alltid jage kilder på hva som er dokumentert fakta eller ikke, så kan du jo heller prøve ut ting selv, og søke erfaringer fra medmennesker, ikke bare dømme noe som tullprat eller feil. Les alt jeg sier, så ser du jo at ting jeg sier samsvarer med linkene luni ga ut.
Sist endret av Quetzalcoatl; 28. november 2009 kl. 23:44.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
at Corpus Callosum går av og på er vel litt feil ( for den har en kontinuerlig kommunikasjon mellom begge sidene) men at det kan oppstå situasjoner hvor den ene delen bare får en svak del av informasjonen, mens den andre som foretrekker delen typen informasjon behandler dette. slik at det blir en svikt i kommunikasjonen, og vi oppfatter ting annerledes, eller utfører små ubetydelige feil. som f.eks " det er noe jeg ikke liker ved henne, men jeg klarer ikke sette fingeren på det "

hadde vært flott om noen kunne korrigert meg om jeg tar feil
Sitat av puffman Vis innlegg
Kinseek: Dette er noe jeg har lest meg fram til i forskjellige bøker som omtaler emnet (skrevet av leger/hypnoterapauter/filosofer som forsker på sinnet), og god bekreftet av egene erfaringer og opplevelser. Hvis det har så veldig stor betydning for deg at en tredjepart, bestående av forskere, bekrefter at det jeg opplever som en bevissthetstilstand mellom søvn og våkenhet, nettopp er det og ikke bare dypere fokus, så kan jo du selv søke dine ettertraktede kilder.
Vis hele sitatet...
Jeg var faktisk interessert i god dokumentasjon som kunne støtte opp om det du sier. Jeg hevder slik dokumentasjon ikke finnes- og jeg har søkt bittelitt. Så om du var interessert i å endre mitt syn på dette måtte du ha funnet slik forskning.

Så jeg mener du tar feil hvis du mener det har blitt gjort seriøs forskning som støtter opp om det du hevder.

Sitat av puffman Vis innlegg
Istedenfor og alltid jage kilder på hva som er dokumentert fakta eller ikke, så kan du jo heller prøve ut ting selv, og søke erfaringer fra medmennesker,
Vis hele sitatet...
Jeg liker kunnskap! En kasse øl gir meg veldig god følelse men det er ikke fordi ølen øker kommunikasjonsevnen mellom lykkehalvdelen av hjernen og resten... eller annet pseudovitenskapelige årsaker. Jeg samler på erfaringer og prøver ut ting selv - men å lene meg på subjektive forklaringer (fra andre eller de jeg selv kunne likt tro var sant) synes jeg blir korttenkt.

Sitat av puffman Vis innlegg
Les alt jeg sier, så ser du jo at ting jeg sier samsvarer med linkene luni ga ut.
Vis hele sitatet...
Det som står i linkene som luni ga ut samsvarer *ikke* med det du sier. Spesielt ikke angående de nevrologiske årsaksforholdene til hypnose som du legger frem.
Sist endret av Kinseek; 29. november 2009 kl. 00:14.
Sitat av puffman Vis innlegg
Kinseek: Dette er noe jeg har lest meg fram til i forskjellige bøker som omtaler emnet (skrevet av leger/hypnoterapauter/filosofer som forsker på sinnet), og god bekreftet av egene erfaringer og opplevelser.
Vis hele sitatet...
Da burde det vel være greit å huske minst én av disse bøkene.
Hvis det har så veldig stor betydning for deg at en tredjepart, bestående av forskere, bekrefter at det jeg opplever som en bevissthetstilstand mellom søvn og våkenhet, nettopp er det og ikke bare dypere fokus, så kan jo du selv søke dine ettertraktede kilder.
Vis hele sitatet...
Som vanlig er det den som fremsetter påstander som har bevisbyrden. Er du for lat?
Du vil vell absolutt ha en fasit på at ene parten har rett og andre har feil, men har akkurat det så stor betydning?

Jeg har ingenting og tjene på og dikte opp svada for og deretter spre det på ett diskusjonsforum. Jeg søker ingen lykke i og dominans, dette går imot mine leveregler. Istedenfor og alltid jage kilder på hva som er dokumentert fakta eller ikke, så kan du jo heller prøve ut ting selv, og søke erfaringer fra medmennesker, ikke bare dømme noe som tullprat eller feil. Les alt jeg sier, så ser du jo at ting jeg sier samsvarer med linkene luni ga ut.
Vis hele sitatet...
At du sier du ikke tjener noe på å dikte opp fakta betyr egentlig veldig lite. Det er kort tid siden en av Norges fremste kreftforskere ble avslørt for forskningsjuks. Ett menneskets erfaringer har forøvrig svært liten verdi i forskningsøyemed. Skal man undersøke et fenomen som hypnose kan man ikke teste det ut på én person (seg selv?), man må undersøke et såpass stort og randomisert utvalg at man kan anta det representerer hele populasjonen. Sier du deg uenig i det, sier du deg uenig i den vitenskapelige måten å frembringe kunnskap på, og da vet jeg ikke helt hva mer vi har å diskutere. Jeg tror på vitenskapen.
Jeg tenker slike ting som det jeg skal snakke om nå kanskje ikke blir sett på som sterke nok beviser, og kanskje til og med ikke akseptert av toppen her på grunn av mangel på henvisning til kilder. For det er kilder dere tror på. Men istedenfor og holde mine ord inni meg deler jeg disse ut, og det er vell bedre med dårlig kommunikasjon enn ingen kommunikasjon. Slik ser jeg på det når det gjelder disse tema ihvertfall.

Hvordan fungerer da bevissthet? Det er da flere tilstander enn sovende og våken. I fra mine opplevelser er dette delt opp i flere lag, og jeg kan momentant kjenne når jeg går fra det ene laget til det andre. Fra f.eks drømmende til bevisst drømmende. Eller våken bevissthet, til forsterket våken bevissthet. Eller tilstand mellom våkenhet og søvn, uten noen drømmer. Når jeg setter meg ned og mediterer kan jeg føle jeg går over i ett annet bevissthets-nivå, mer våken, mer klar, mer sinns kontrollert, og nærmere naturen. Til tider kan jeg nå nivået som er like sterk som en psykadelisk erfaring er, eller det noen kaller for religiøse møter med det guddommelige.

Jeg vil ikke tro det går og lage noen vitenskapelig statestikk på dette, for dette er noe man lærer seg ved praktisering av dette. Da i så fall måtte man forsket på dette i samarbeid med buddhistiske munker som har godt praktisert meditasjons kunnskaper, men da ville jo de uten disse kunnskaper tolke dette som pseudovitenskap eller svada.

Jeg vet at når man nevner meditasjon, psykadelika, healing, hypnose, ut av kroppen opplevelser, spirituelle/religiøse opplevelser, vil dette bli automatisk møtt med at dette er newage svada, ikke sterkt nok vitenskapelig bevist og tullprat fra start til ende. Men slike ting vil man ikke ha forståelse for før man opplever det selv. Det er ikke bare bevisst og ubevisst, svart og hvitt.


Med vennlig hilsen meg! Ha en fin dag Luni og Kinseek!
Sist endret av Quetzalcoatl; 29. november 2009 kl. 09:04.
Sitat av puffman Vis innlegg
Kunseek og Luni: Det stemmer at hjernehalvdelene kommuniserer mellom nerveforbindelsen corpus callosum, og det som skjer når du er i en hypnotisk transe er at nerveforbindelsen er totalt åpen for informasjon mellom hjernehalvdelene for all tid. Informasjon kan føres fram og tilbake fra begge sider, og man kan da bruke hjernen sin på en annen måte enn ellers. Ellers når man er i en våken bevissthettilstand, eller sovende bevissthetstilstand sendes informasjon fra venstre til høyre hjernehalvdel, framdeles igjennom corpus callosum, men nerveforbindelsen corpus callosum er ikke konstant åpen. Nerveforbindelsen åpnes hver gang informasjon går en vei, og da kan bare en halvdel være aktiv per informasjon som analyseres. I en psykadelisk opplevelse åpnes også denne nerveforbindelsen, konstant, så informasjon kan flyte inn og ut, samtidig som man bruker begge halvdeler samtidig.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner egentlig ikke hvordan du kan påstå noe så hardnakket når du så tydelig ikke har peiling på hvordan det egentlig fungerer. Pussig hvordan du med bakgrunn i følelser du har dannet deg gjennom dine meditasjoner velger å si tvert i mot all konsensus innen fagfeltene nevrologi og psykologi. Du påstår å ha lest dette i bøker, men uten å oppgi hvilke bøker er det en helt verdiløs påstand. Det finnes uendelige mengder med bøker om ting som er innlysende feil, og hvis det ikke er noen måte for andre å anslå objektiviteten og seriøsiteten til forfatteren så er det heller ikke noe å ta hensyn til, og det bidrar dermed ikke til å backe opp påstandene dine.

Sitat av Puffman
Men istedenfor og holde mine ord inni meg deler jeg disse ut, og det er vell bedre med dårlig kommunikasjon enn ingen kommunikasjon.
Vis hele sitatet...
Nei, du skal ikke være så sikker på det. Spesielt ikke når "dårlig kommunikasjon" betyr spredning av egne antagelser fremstilt som vitenskapelig anerkjente fakta.

Sitat av Puffman
Hvordan fungerer da bevissthet? Det er da flere tilstander enn sovende og våken.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er hjerneaktiviteten, og hvordan den tolkes i bevisstheten, mer glidende enn sovende/våken, noe man kan se enkelt fra det faktum at vi har flere nivåer av søvn. Men dette er totalt urelatert til hvorvidt corpus callosum har en steng-av-krana-funksjon som går på i tide og utide og begrenser informasjonsflyten mellom hjernehalvdelene. Ikke vri dette over i selvfølgeligheter som varierende grad av hjerneaktivitet og hvorvidt enkelte kan oppnå større grad av avslapning ved meditasjon.
Man kan jo selv google fram informasjon ved bruk av stikkord Altered States of Consciousness Hypnosis. Så kan man også google Left Right Brain Corpus Callosum Activity. Der er mye informasjon om hvordan man kan øke aktiviteten av informasjon igjennom corpus callosum.

Ikke vri dette over i selvfølgeligheter som varierende grad av hjerneaktivitet og hvorvidt enkelte kan oppnå større grad av avslapning ved meditasjon.
Vis hele sitatet...
Det at du tror meditasjon bare handler om større grad av avslappning er jo tydelig nok svar på at du ikke har nok kunnskaper om meditasjon, og historisk bruk av meditasjon, og hvilken bruk dette blir brukt til unntatt bare avslapning etter en stresset jobb dag. Igjen, stikkord som Altered States of Consciousness.

Hei slashdot, føler du kommer med noe hardbarka vitenskapelig informasjon nå.
Sist endret av Quetzalcoatl; 29. november 2009 kl. 11:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av puffman Vis innlegg
Man kan jo selv google fram informasjon ved bruk av stikkord Altered States of Consciousness Hypnosis. Så kan man også google Left Right Brain Corpus Callosum Activity. Der er mye informasjon om hvordan man kan øke aktiviteten av informasjon igjennom corpus callosum.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje alltid slik at når to parter diskuterer, og begge er like lidenskaplige, så ligg sannheita midt i mellom. I mange tilfeller har ein av partane totalt feil.

At det er mange som hevder noko betyr ikkje at det er rett, det betyr bare at det i så fall er mange som tar feil.

Det du hevder her bryt totalt med etablert vitenskap på området, og da bør du kunne underbygge det med betre argumentasjon enn "DET FINST!!!" som er ca. det nivået du argumenterer på no.
Sitat av puffman Vis innlegg
Man kan jo selv google fram informasjon ved bruk av stikkord Altered States of Consciousness Hypnosis. Så kan man også google Left Right Brain Corpus Callosum Activity.
Vis hele sitatet...
Her er det du som ytrer en påstand om at årevis med vitenskapelige forsøk innen nevrologi og psykologi tar feil, og da er det du som har bevisbyrden, og du som må komme med kilder. Hvorfor i alle dager skal jeg google nettet rundt for å finne informasjon som samsvarer med det du sier? Det er din jobb. Det later til at du har litt å lære når det kommer til bevisbyrde, kildehenvisning og ikke minst kildekritikk.
Neuropsychology and the Corpus Callosum

Her er ett skriv om hva de forskjellige delene av hjernen tar seg av, og det må jeg si stemmer overens med linken til en post jeg skrev tidligere i år. Linken Luni sendte tidligere omtalte også kort hva de forskjellige delene av hjernen står for. Så jeg har ikke spredd noe usann informasjon her.

Jeg har også sagt at informasjon mellom hjernepartene sendes igjennom corpus callosum, noe de som argumerte mot meg også har nevnt. Da er vi enige i to ting. Linken jeg nevner i forrige avsnitt forklarer også informasjon sendes igjennom corpus callosum.

Hvordan man skal måle seg fram til og vitenskapelig bevise om en person er i en Forandret Bevissthetstilstand (Altered State of Consciousness), er vell umulig. Det er vell noe som selv må oppleves, og her har man vell folk fra begge sider som påstår det er forskjellige altered states of consciousness, og folk som påstår dette er tullprat.

An ASC can sometimes be reached intentionally by the use of sensory deprivation, an isolation tank, sleep deprivation, lucid dreaming, or mind-control techniques, hypnosis, meditation, prayer, or disciplines (e.g. Mantra Meditation, Yoga, Sufism, dream yoga, or Surat Shabda Yoga).

It can also be attained through the ingestion of psychoactive drugs such as alcohol and opiates, or more commonly with entheogenic plants and their derivative chemicals such as LSD, DXM, 2C-I, peyote, cannabis, mescaline, Salvia divinorum, MDMA, psychedelic mushrooms, ayahuasca, or datura (Jimson weed).

Another effective way to induce an altered state of consciousness is using a variety of Neurotechnology such as psychoacoustics, binaural beats, light and sound stimulation, cranial electrotherapy stimulation, and such; these methods attempt to induce specific brainwave patterns, and a particular altered state of consciousness.
Vis hele sitatet...
Dette er som sagt klipt ut av wikipedia og er vell ikke det man kan kalle bombesikker kilde, ihvertfall når wikipedia ikke ga noen kilder videre til dette utsagnet.

Men jeg vet forskjellige psykonauter og filosofer støtter dette, som f.eks Aldous Huxley, kongen av mescalin i den vestlige verden (bok The Doors of Perception). Timothy Leary, en av de første psykadeliske guruer, forfatter, filosof, psykolog mm. Terrence McKenna, forfatter, filosof, psykadelisk guru. Albert Hoffman, skaper av LSD. Det er mange flere, og disse mennesker gjorde mye mer enn det lille jeg skrev om dem.

Men nå var saken at jeg uttalte meg om at corpus callosum åpner seg for bedre informasjons flyt mellom hjernehalvdelene ved bruk av psykadelika eller når man er i en annen bevissthetstilstand i hypnotisk transe eller meditasjon- og puste-teknikker. Nei, jeg har ingen solide kilder eller vitenskapelig forskning som beviser dette. Så jeg må vell beklage meg for at jeg uttalte meg så sterkt om dette, når det bare er teorier. Og selv om disse teorier er i samsvar med mine opplevelser og kunskaper om hjernefunksjonen og bevissthet, hypnotiske transer, meditasjon og pusteteknikker, psykadeliske opplevelser og spirituelle øyeblikk. Dette er ett tema som er svææært interessant, og jeg blir vell gjerne fort overivrig


Jeg regner med dere er fornøyd nå! =) Ha en videre flott helg VIP gjengen
Sist endret av Quetzalcoatl; 29. november 2009 kl. 11:44.