Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  237 14043
I dag koster en snusboks nesten 60 kr. 2/3 av dette (nesten 40 kr) er avgifter.

Men dette er tilsynelatende ikke nok, for fra nyttår setter regjeringen opp avgiften på snusboksen med 25%, enda 10 kr. Med andre ord vil en snusboks koste rundt 70 kr fra nyttår av.

VG har blant annet en artikkel om dette.

Begrunnelsen for dette er å få ned "rekrutteringen" av unge menn til snusgjengen.

God idé?
Det er vel ikke tvil om at pris og tilgjengelighet påvirker forbruket. Så om man ønsker å redusere bruken av snus, eller redusere rekrutteringen av nye snusbrukere så er det antageligvis en god idé.
Sitat av Cikey
Det er vel ikke tvil om at pris og tilgjengelighet påvirker forbruket. Så om man ønsker å redusere bruken av snus, eller redusere rekrutteringen av nye snusbrukere så er det antageligvis en god idé.
Vis hele sitatet...
Jeg tror pris påvirker forbruket først og fremst til faste snusbrukere, og ikke til rekruttering av nye 15åringer.
De fleste 15åringer har flust med lommepenger og hindringen deres er vell heller tilgjengelighet, som du også nevner. En 10kroning stanser ikke en ungdomskoleelev å få tak i sin første snusdåse og vise til alle vennene sine.
Det den gjør er å ta et par hundre kroner i måneden fra en allerede pengelens student.

Det som irriterer meg er ikke at avgiften på snus er dobbelt så stor som snusen i seg selv koster, for det er jeg vant til. Det som irriterer er de setter den opp fra skyhøy til "skyhøyere".
Hva baserer du det på? At prisen bare påvirker bruken til faste brukere? For meg høres det helt ulogisk ut, men jeg har ingenting annet enn logikk å bygge det på...

Og hvor har du det fra at de fleste femtenåringer har flust med penger?
Prisene vil på ingen måte påvirke bruken til faste brukere. Tror heller Emtpyy mener at "taperene" på denne avgiftsøkningen blir de som allerede er brukere av snus. Jeg selv bruker snus, og vet at jeg fortsatt vil ha råd til å holde meg selv med snus. Om jeg hadde hatt unger og disse fikk ukepenger av meg, ville en tier ikke utgjort noen forskjell, og mitt barn ville da hatt råd til å kjøpe seg snus om barnet ønsket det. Jeg ville ikke ha kontroll på hva barnet kjøpte. Poenget mitt er da at, i og med at jeg har råd til en eventuell avgiftsøkning, vil også mitt "barn" ha råd til det. Pengene kommer jo fra samme sted allikevel.
Jeg er prinsippielt imot avgiftsøkning, fordi det innføres på galt grunnlag med gale argumenter. Saken er at de folkevalgte ønsker å kontrollere hva nordmenn gjør. Det er galt. Riv ruskende galt.
Sitat av Cikey
Hva baserer du det på? At prisen bare påvirker bruken til faste brukere? For meg høres det helt ulogisk ut, men jeg har ingenting annet enn logikk å bygge det på...

Og hvor har du det fra at de fleste femtenåringer har flust med penger?
Vis hele sitatet...
Det med femtenåringer har jeg fra min egen erfaring og å se på venner, godt blandet med fornuft.
Til opplysning har femtenåringer gratis kost og losji og feriepenger og det som trengs.
Flesteparten får ukepenger, har sommerjobber, og kanskje tilogmed kvelds eller helgajobb.

Jeg tror at prisøkningen på 10 kr påvirker personer som kjøper 10-20 bokser i måneden (faste brukere) mer enn de som kjøper 1-2 (Potensielle ny brukere).
Det høres logisk ut for meg.

edit: det han_som_reiste sa
Sist endret av Emptyy; 5. oktober 2007 kl. 08:55.
Sitat av Emptyy
Jeg tror pris påvirker forbruket først og fremst til faste snusbrukere, og ikke til rekruttering av nye 15åringer.
De fleste 15åringer har flust med lommepenger og hindringen deres er vell heller tilgjengelighet, som du også nevner. En 10kroning stanser ikke en ungdomskoleelev å få tak i sin første snusdåse og vise til alle vennene sine.
Det den gjør er å ta et par hundre kroner i måneden fra en allerede pengelens student.

Det som irriterer meg er ikke at avgiften på snus er dobbelt så stor som snusen i seg selv koster, for det er jeg vant til. Det som irriterer er de setter den opp fra skyhøy til "skyhøyere".
Vis hele sitatet...
Hva med å få seg jobb? Om du har for mye lekser så se bort ifra det... Ellers kan du jo kjøre over til sverige en gang i blandt... dersom man ikke bor så langt ifra
Staten tar allerede 17 milliarder kroner årlig i tobakkavgifter og er en av de største inntekstkildene til staten (Kilde). Mens omtrent 1 000 000 røyker i dag mot 300 000 snusere. Jeg tror avgiftsøkningen ikke er først og fremst for å forhindre ny rekruttering, men kanskje heller en kompensasjon for tap av inntekt på røyketobakkavgifter. (Antall røykere går ned).

Blackspot: Jeg kommer nok til å ta fleskebussen litt mer nå ja.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
All statistikk tyder på at auka pris fører til minka bruk. Det gjelder alkohol, bil, tobakk og brød.

Derfor er dette svært godt tiltak når en vil redusere tobakksbruken.

Forøvrig, emptyy, har du tenkt gjennom kor mykje røyking kostar samfunnet? Det vil faktisk ikkje forundre meg om det kostar 17 milliardar å behandle lungekreft, KOLS, og andre røykerelaterte sjukdomar.
Sitat av vidarlo
All statistikk tyder på at auka pris fører til minka bruk. Det gjelder alkohol, bil, tobakk og brød.

Derfor er dette svært godt tiltak når en vil redusere tobakksbruken.

Forøvrig, emptyy, har du tenkt gjennom kor mykje røyking kostar samfunnet? Det vil faktisk ikkje forundre meg om det kostar 17 milliardar å behandle lungekreft, KOLS, og andre røykerelaterte sjukdomar.
Vis hele sitatet...
Huff, Vidarlo... Alltid så fornuftig.

Anyway, hva me de som allerede snuser? Jeg har snusa fast i noen år nå og synest det er dyrt nok nå.
Sist endret av Knowledge; 5. oktober 2007 kl. 09:54.
Sitat av Emptyy
I dag koster en snusboks nesten 60 kr. 2/3 av dette (nesten 40 kr) er avgifter.

Men dette er tilsynelatende ikke nok, for fra nyttår setter regjeringen opp avgiften på snusboksen med 25%, enda 10 kr. Med andre ord vil en snusboks koste rundt 70 kr fra nyttår av.

VG har blant annet en artikkel om dette.

Begrunnelsen for dette er å få ned "rekrutteringen" av unge menn til snusgjengen.

God idé?
Vis hele sitatet...

jeg er en STOR snus bruker,bruker kanskje 2-3 bokser i uka....men nå har jo prisen i vårt naboland sverige gått opp også,hvor f**** skal man handle snus da,gidder jo ikke og dra ned til danmark.....selger dem snus i finland?
Du er en storbruker? Jeg bruker en boks dagen.

Og jeg skjønner ikke hvordan du greier å resonnere deg frem til at snus skal være billigere i Finland enn i Sverige, der den produseres?
Sitat av vidarlo
All statistikk tyder på at auka pris fører til minka bruk. Det gjelder alkohol, bil, tobakk og brød.

Derfor er dette svært godt tiltak når en vil redusere tobakksbruken.
Vis hele sitatet...
Minska bruk for allerede snusbrukere tror jeg blir tilfellet. Tviler dog heller på at rekurutteringen, som er begrunnelsen til den økte avgiften, minsker særlig.

Sitat av vidarlo
Forøvrig, emptyy, har du tenkt gjennom kor mykje røyking kostar samfunnet? Det vil faktisk ikkje forundre meg om det kostar 17 milliardar å behandle lungekreft, KOLS, og andre røykerelaterte sjukdomar.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor får ikke røyketobakkbrukere en økt avgift istedenfor snusbrukere, som ikke må behandles for lungekreft?
Syns dette er et bra tiltak. Som vidarlo sier, så minsker bruken når man har høyere avgifter. Du får igjen pengene for andre ting.
seigalf;

jeg er en STOR snus bruker,bruker kanskje 2-3 bokser i uka....
Vis hele sitatet...
haha, det er ikke mye snus brodern kjøper, i snitt, over en boks om dagen. De fleste dagene snuser han 1 boks om dagen, men noen dager må han kjøpe 2. Prisøkningen kommer til å svi i lommeboka hans! Selv snuser jeg ca samme mengden som deg, og uroer meg ikke så altfor mye, men jeg er allikavel irritert.

Det eneste staten er ute etter er å tjene penger, uansett om de sier det er til folks beste eller ikke. Som noen her sa så koster røyking samfundet mye penger iform av kols/kreft osv, men IKKE snusing, så den må de lenger utpå landet med!
Sitat av Emptyy
Minska bruk for allerede snusbrukere tror jeg blir tilfellet. Tviler dog heller på at rekurutteringen, som er begrunnelsen til den økte avgiften, minsker særlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tviler du på det? Hvilket grunnlag har du? Forskningen er som vidarlo sier ganske klar. Da er det nærliggende å tro at minsket bruk også vil bety færre brukere.
Er jo bare å slutte med snusen, så kan jo boksen koste så mye den bare vil. Nå begynner det å bli en ganske høy pris for å ta seg en pris(pun intended).
Sitat av max-mekka
Syns dette er et bra tiltak. Som vidarlo sier, så minsker bruken når man har høyere avgifter. Du får igjen pengene for andre ting.
Vis hele sitatet...
Når snusboksen neste år koster 70 kr, er det småekkelt å tenke på at 50 kr av de går i statskassa.
Desto dyrere lovlige rusmidler blir, desto billigere virker de ulovlige.

Sitat av Cikey
Hvorfor tviler du på det? Hvilket grunnlag har du? Forskningen er som vidarlo sier ganske klar. Da er det nærliggende å tro at minsket bruk også vil bety færre brukere.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg har vell feil der. Dersom snusboksen hadde kostet enda mer, la oss si 120kr, hadde vell forbruket stupt, og jeg selv hadde sluttet da.

Jeg synes likevel det er feil å sette en avgift som er 2,5 gang så stor som hva produktet egentlig koster, fordi de som sitter i regjeringen ikke synes like mye om snustobakk som jeg gjør.

Til sammenligning ville melk, som i dag koster 10 kr/l, kostet 28 kr/l om de hadde samme avgifter der.
Sist endret av Emptyy; 5. oktober 2007 kl. 10:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Emptyy
Minska bruk for allerede snusbrukere tror jeg blir tilfellet. Tviler dog heller på at rekurutteringen, som er begrunnelsen til den økte avgiften, minsker særlig.


Så hvorfor får ikke røyketobakkbrukere en økt avgift istedenfor snusbrukere, som ikke må behandles for lungekreft?
Vis hele sitatet...
All statistikk tilseier at du tar feil. Auka pris = minska forbruk. Ufravikelig. Dermed også mindre rekrutering.

Røyketobakk er allerede mykje dyrare - 150,- for 50g, altså nesten 3 ganger så mykje som snus.
Sitat av vidarlo
All statistikk tilseier at du tar feil. Auka pris = minska forbruk. Ufravikelig. Dermed også mindre rekrutering.

Røyketobakk er allerede mykje dyrare - 150,- for 50g, altså nesten 3 ganger så mykje som snus.
Vis hele sitatet...
50g rulletobakk kan vell ikke sammenlignes med 50g snus?
50g snus inneholder omtrent 25g vann, og er langt fra så mange snuspriser som 50g røyketobakk er rullingser?

Edit: 50gram rulletobakk koster drøye 50 kr på taxfree, mens en snusboks koster ca. 20 kr, som er omtrent samme pris som 20 sigaretter.
Sist endret av Emptyy; 5. oktober 2007 kl. 11:03.
Seriøst hva faen feiler det regjeringen vår. Nå må jeg bare slutte snusbruken, har ikke råd mer.
Her jeg bor koster en boks snus 65 kr, og de skal øke prisen til 75kr?? En fattig stundent som meg har ikke råd til slikt

bye bye my love<3
Sist endret av Cappuman; 5. oktober 2007 kl. 11:36.
Sitat av cappuman
Seriøst hva faen feiler det regjeringen vår. Nå må jeg bare slutte snusbruken, har ikke råd mer.
Her jeg bor koster en boks snus 65 kr, og de skal øke prisen til 75kr?? En fattig stundent som meg har ikke råd til slikt
bye bye my love<3
Vis hele sitatet...

Og det var vel mye poenget
Sitat av Emptyy
Når snusboksen neste år koster 70 kr, er det småekkelt å tenke på at 50 kr av de går i statskassa.
Desto dyrere lovlige rusmidler blir, desto billigere virker de ulovlige.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det småekkelt at pengene går til staten (oss)?
Sitat av max-mekka
Hvorfor er det småekkelt at pengene går til staten (oss)?
Vis hele sitatet...
Mente ikke småekkelt at de går til staten, men at det er så mye som 50/70kr.
Sist endret av Emptyy; 5. oktober 2007 kl. 11:41.
Sitat av Cikey
Og det var vel mye poenget
Vis hele sitatet...
Joda, men det er slemt gjort, hehe..

Så nå får jeg dra til Stortinget hver morgen for å stjele kaffe av de, så tilslutt får jeg igjen pengene og gleden de tok fra meg!
Som sagt over, så burde de heller øke avgiftene på røyk!
De vil fjerne unge snusbrukere, men det er en god del av røykerne også? skal de slippe billig unna med tanke på at det de driver med er mye mere helseskadelig en snus og at staten bruker sikkret mye penger på behandling av kols/lungekreft etc.

Er selv snusbruker og 10kr kan man overleve, men tviler på at dette er slutten med prisøkninga.
Og ja, tror økninga går mest utover faste brukere. Vil fjortissene ha en snusboks, så skaffer de den snusboksen for 10kr ekstra, tror ikke de lider så mye av det siden de ikke er "storforbrukere" (snakker om de fjortissene jeg veit om)
Er vell bare en ting og si,
for ett land vi lever i.
Restyle: Ja, for et fantastisk land vi bor i! Få land (om noen) har bedre og mer utbygde velferdsgoder enn oss!
Omg! Dere er så korttenkte. Kugie, det er bevist at ved økning av pris synker salget. Det er jo et grunnprinsipp innenfor buisiness. Restyle, vi bor i verdens beste land, og vi henger oss opp i små bagateller som at snusen blir dyrere. Stakkars oss =( Hvorfor tror du du det blir billigere da? Fordi det er skadelig for kroppen, og derfor vil vi naturligvis ha et redusert salg...

edit. Takk cikey
Sist endret av bendiks; 5. oktober 2007 kl. 11:55.
Sitat av Restyle
Er vell bare en ting og si,
for ett land vi lever i.
Vis hele sitatet...
Hadde det ikek vært for at du bor i norge (eller sverige) hadde du faen ikke kunne snusa i det hele tatt..

Sitat av Knowledge
Huff, Vidarlo... Alltid så fornuftig.

Anyway, hva me de som allerede snuser? Jeg har snusa fast i noen år nå og synest det er dyrt nok nå.
Vis hele sitatet...
Da slutter du.
Sitat av ztaale
Hadde det ikek vært for at du bor i norge (eller sverige) hadde du faen ikke kunne snusa i det hele tatt..



Da slutter du.
Vis hele sitatet...
Enig, her har vi akkurat et eksempel på hva staten vil. Det er dyrt å snuse, og lønner seg derfor for helsa og for økonomien å slutte.
Uansett, se på sverrige.. Det er det landet som har mist skadde av kreft lignende skader/sykdommer knyttet til røyking. Hvorfor? Fordi det er så mange som snuser istedet for røyke. Sette opp prisene på snus og ikke røyk er i mine øyne et helt tåpelig tiltak.

Jeg overlever jo, men blir da nødt til å dra til sverrige noen ganger i måneden istedet for.
Og kutte ned på femtenåringer som kjøper en boks i uka for å være kul, trur jeg ikke har den største effekten.
Sitat av max-mekka
Enig, her har vi akkurat et eksempel på hva staten vil. Det er dyrt å snuse, og lønner seg derfor for helsa og for økonomien å slutte.
Vis hele sitatet...
Tvunget til å slutte med andre ord, synes dette er feil at staten kontrollerer hva vil skal gjøre.
La folk gjøre som de vil.
Sitat av Kugie
Tvunget til å slutte med andre ord, synes dette er feil at staten kontrollerer hva vil skal gjøre.
La folk gjøre som de vil.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at når folk velger å ødelegge helsen sin med snus og tobbakk så koster det sammfunnet milliarder av kroner i form av gratis helsestell. Hvorfor skal resten av samfunnet dekke regningen for dem som frivillig ødelegger seg på stoffer som er dokumentert skadelig

Valgfrihet er ikke det samme som fritak fra ansvar. Det er fortsatt mulig å snuse / røyke dersom man velger det, men om man ikke er villig til å være med å betale regningen så må man velge det bort...
Sitat av Franklin
Du er en storbruker? Jeg bruker en boks dagen.

Og jeg skjønner ikke hvordan du greier å resonnere deg frem til at snus skal være billigere i Finland enn i Sverige, der den produseres?
Vis hele sitatet...

wtf?....er det mulig?,blir du ikke sår i munnen?
Tilbake til poenget mitt tidligere i posten, så hvorfor øke prisen på snus og ikke røyk når det er røyk som er _KLART_ mest skadelig her og ikke snus. Har ikke antall nr, her men er x antall tusen som dør av røyk vært år, hvor mange dør av snus? Det er ikke en gang bevist helseskadelig. Når det kommer Denne tobaksvaren er helseskadelig og KAN forårsake kreft kan de øke prisen, men til da hold prisen som den er (allerede for dyrt)
Sitat av seigalf
wtf?....er det mulig?,blir du ikke sår i munnen?
Vis hele sitatet...
En boks om dagen er helt normalt :/ Bruker omtrendt det jeg også.
Dere er noen forbanna tullinger. Det finnes hundre andre ting å bry seg om i statsbudsjettet. Snusprisen er ikke en av de tingene som er viktige.

Men ja, dette er en brilliant idé for å få ned forbruket.
Sitat av Golder
Dere er noen forbanna tullinger. Det finnes hundre andre ting å bry seg om i statsbudsjettet. Snusprisen er ikke en av de tingene som er viktige.

Men ja, dette er en brilliant idé for å få ned forbruket.
Vis hele sitatet...
Jeg skal si meg enig i noe av det du sier der. Ikke for å være trangsynt eller noe. Men jeg har vanskeligheter for å se at forbruket går ned *SÅ* mye. Av flere grunner. De fleste fastsnusere kommer ikke til å slutte, de kommer til å bite det til seg og betale de kronene. Det kommer også til å bli veldig mange flere som drar over grensa og handler/smugler for å tjene penger på den måte. Altså vil ikke staten få ned forbruket så mye, heller vil dem kanskje tjene litt på det.

Og etter snusen kom, så har det blitt mindre skadde av røyk. Flere og flere går idag over til snus ifra røyk, pga. flere ting - det er lettere og slutte med røyk, når du kan få idag din daglige dose med nikotin via ett annet middel, snus. Grunnen til at folk flest velger denne løsningen er at det er mindre helseskadelig, blandt annet.

Når det ikke engang er bevist helseskadelig, og sverrige i tillegg har så pene tall på statistikk grunnet snusbruk istedet for røyking. Så må jeg dessverre se det vanskelig å se at økningen vil være så veldig positiv.

Hva skjer om snusavgiftene fortsetter å øke? Hvis det fortsetter i slik vekst kommer endel igjen til å gå over på røyk.

Dere kan jo gjette - Hva skjer når flere går over til røyk igjenn?
Flere helseskadde.....

Sier ikke noe om at vi bor i ett dårlig land slikt sett, jeg har det ypperlig - vi passer på de gamle bestemødrene våre osv. Men noen tiltak er basert på ett alt for dårlige grunnlag.

Dere må gjerne forklare meg hvor jeg tar feil, men vennligst ikke kom å si "Du er utakknemmelig for at du bor i et så bra land." For det har IKKE noe med saken å gjøre.
Sist endret av Restyle; 5. oktober 2007 kl. 12:25.
Sitat av Restyle
Jeg skal si meg enig i noe av det du sier der. Ikke for å være trangsynt eller noe. Men jeg har vanskeligheter for å se at forbruket går ned *SÅ* mye. Av flere grunner. De fleste fastsnusere kommer ikke til å slutte, de kommer til å bite det til seg og betale de kronene. Det kommer også til å bli veldig mange flere som drar over grensa og handler/smugler for å tjene penger på den måte. Altså vil ikke staten få ned forbruket så mye, heller vil dem kanskje tjene litt på det.

Og etter snusen kom, så har det blitt mindre skadde av røyk. Flere og flere går idag over til snus ifra røyk, pga. flere ting - det er lettere og slutte med røyk, når du kan få idag din daglige dose med nikotin via ett annet middel, snus. Grunnen til at folk flest velger denne løsningen er at det er mindre helseskadelig, blandt annet.

Når det ikke engang er bevist helseskadelig, og sverrige i tillegg har så pene tall på statistikk grunnet snusbruk istedet for røyking. Så må jeg dessverre se det vanskelig å se at økningen vil være så veldig positiv.

Hva skjer om snusavgiftene fortsetter å øke? Hvis det fortsetter i slik vekst kommer endel igjen til å gå over på røyk.

Dere kan jo gjette - Hva skjer når flere går over til røyk igjenn?
Flere helseskadde.....

Sier ikke noe om at vi bor i ett dårlig land slikt sett, jeg har det ypperlig - vi passer på de gamle bestemødrene våre osv. Men noen tiltak er basert på ett alt for dårlige grunnlag.

Dere må gjerne forklare meg hvor jeg tar feil, men vennligst ikke kom å si "Du er utakknemmelig for at du bor i et så bra land." For det har IKKE noe med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Nå røyker ikke jeg mye, men de pakkene jeg har røykt koster rundt det snusen kommer til å gjøre. Så dette er et dårlig argument for de som vil gå over fra røyk til snus.

Deretter tror jeg dette mer er for å forhindre nye rekrutter innen snusingen, mer enn det er å få de allerede snusende til å slutte.
Er ganske sikker på at en 20pk røyk koster rundt 60kr, røyker ikke selv så er ikke sikker men tror det.

Men uansett, vis prisen på snus stiger, så går ikke røykere over til snus, og der har du problemet allerede. Er snusprisen lavere en røykprisen vil røykere gå over til snus som lønner seg med tanke på helse og statens kostnader til helseutgifter ved tobakkforbruk.
Så uansett så tror jeg det ikke vil lønne seg å heve prisen på snus, derimot det motsatte.
Sist endret av Kugie; 5. oktober 2007 kl. 12:57.
Sitat av Golder
Nå røyker ikke jeg mye, men de pakkene jeg har røykt koster rundt det snusen kommer til å gjøre. Så dette er et dårlig argument for de som vil gå over fra røyk til snus.
Vis hele sitatet...
Hovedgrunnen som jeg skrev, var ver heller det at snus er mye mindre helseskadelig - og derfor har en del gått over.

Som jeg også skrev: Hvis avgiftene på snus "fortsetter" å gå opp. Kommer færre røykere til å gå over til snus, og flere snusere gå over til røyk. Dersom det blir billigere og røyke. Som jeg mener ikke er noe bra for helsa i landet vårt.
Sist endret av Restyle; 5. oktober 2007 kl. 13:08.
Sitat av Restyle
En boks om dagen er helt normalt :/ Bruker omtrendt det jeg også.
Vis hele sitatet...
det vil jeg ikke kalle normalt....en snus boks skal hvertfall holde 5-6 dager
Men folk gidder ikke gå over til røyk fordi?

RØYKELOVEN.


Snus kan du bruke omtrent over alt, det kan du ikke med røyk. Og få vil gå over til røyk når de må ut midt på vinteren og fryse sine edelstener av seg (eller pattene om det er kvinne), er trolig ganske vanskelig.

Kan alltids gjøre som de i burma, men tviler på at det slår ann..

Dessuten, røyking på senga kan kanskje bli til brann i huset. Det kan ikke snus
Hehe scr0tum, joda er enig med det der, men vis prisen på snus stiger noe mer nå, så tror jeg folk heller foretrekker og fryse sine edelstener av en å gå over til snus. Spesielt vis du er student/dårlig råd etc. Jeg står fortsatt på mitt=)

Men som du sier så er jo det postitivt at folk går over til snus av de grunnene du nevner, men senker vi snusprisen eller beholder den som den er vil enda flere røykere gå over til snus som er positivt. Det jeg vil frem til er at vi heller burde senke snusprisene og ikke øke.

det vil jeg ikke kalle normalt....en snus boks skal hvertfall holde 5-6 dager
Vis hele sitatet...
Ja skal du bruke minimalt daglig. Bruker du snus mye så går det fort 1 boks om dagen.
Sitat av Kugie
Tvunget til å slutte med andre ord, synes dette er feil at staten kontrollerer hva vil skal gjøre.
La folk gjøre som de vil.
Vis hele sitatet...
Man har valget. Om man skal slutte å kjøpe snus fører kanskje til at du kjøper et dataspill i steden. Man har valg hele tiden, og jeg syns det er et godt tiltak at snusen blir dyrere.
Sitat av max-mekka
Hvorfor er det småekkelt at pengene går til staten (oss)?
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig at det er rett og slett ekkelt å tenke på at en så stor del av penger jeg har jobbet for går til staten, da den vanlige mann i gata har så og si null innflytelse på hva pengene skal brukes til.
Du kan argumentere med at det er demokratiet som styrer hvor pengene skal, isåfall skulle det vært fint med navn og addresse til alle de som mener det er en god idè å sende 400 millioner ekstra ned til u-land neste år, istedenfor å rydde opp i eget land. På den måten kan jeg luke vekk slikt ugress fra livet mitt.
Ja som sikkert tidligere sagt kommer sikkert mange til å slutte om det blir for dyrt, eller gå over til røyk igjen om de vil miste sine edle-deler.

Men jeg skjønner ikke, om det er så mange som snuser (og det blir fler) hvorfor setter de opp prisen da?

Det pleier jo som regel ikke skje før folk begynner å slutte med det, da det blir færre og færre som kjøper..
Sitat av Emptyy
Jeg tror pris påvirker forbruket først og fremst til faste snusbrukere, og ikke til rekruttering av nye 15åringer.
De fleste 15åringer har flust med lommepenger og hindringen deres er vell heller tilgjengelighet, som du også nevner. En 10kroning stanser ikke en ungdomskoleelev å få tak i sin første snusdåse og vise til alle vennene sine.
Det den gjør er å ta et par hundre kroner i måneden fra en allerede pengelens student.

Det som irriterer meg er ikke at avgiften på snus er dobbelt så stor som snusen i seg selv koster, for det er jeg vant til. Det som irriterer er de setter den opp fra skyhøy til "skyhøyere".
Vis hele sitatet...
Jeg snuser, og er er rekrutert. Det at prisen går opp med 10kr hinder meg ikke i å snuse, men vil nok tenke meg om en ekstra gang før jeg bommer bort.

Tror heller på at forbruket til de som snuser vil gå litt ned, men tror ikke færre blir rekrutert. Jeg er villig til å betale en tier ekstra, og tror de fleste er det, men folk vil nok tenke seg litt mer om.

Men noen som vet hvordan prisen blir i andre lang? Blir de enda større prisforskjell fra Norge til f.eks Sverige så vil vell bare smuglingen bli enda større
me kill dem som setter opp prisen!!
snuser selv og det svir allerede i lommeboka!
syns dette er idiotisk,de som allerede snuser er jo avhengig og mange av de prøver å slutte,men det gjør det ikke noe spesielt enklere om prisen går opp!
men det kan jo hende det hindrer flere i å begynne da?
jeg er 15 og det er prisen på snus som "kan" hindre meg i få meg snus ikke tilgjengeligheten!
fins jo alltid en plass man får kjøpt selv eller får en kompis som er gammlere til å kjøpe!
så jeg syns bare dette var idiotiskt! har ikke lest igjennom hele tråden enda så sry om det er sakt før!