Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 637
Har en høytaler inni dataen koblet til lydkortet. Hvordan kan jeg spille f.eks musikk gjennom denne? Har nemlig hørt rykte om at dette kan gjøres ved instillinger. Er litt status og komme på et lan der alle har anlegg å spille musikk gjennom datahøytaleren.
Sist endret av Supermannen; 2. oktober 2007 kl. 23:49.
Hvordan skal du spille av musikk, litt usikker på hva du mener.

Ellers kan du strekke en ledning fra der den skal inn, og lage anlegget inni helt vanlig, da slipper du iallefall mye surr. (Spess om du ikke vet helt hva du driver med.)


Legge ut video? Kult og sett hvordan det blir.
Tro meg, du har ikke lyst til å bruke den høyttaleren...

Men for all del... Dra den ut av lydkortet, og koble den til lydutgangen. (Enten ved å la den gå ut av pcn og så inn igjen, eller lodd den på hvis du er skikkelig tøff )
Sitat av Restyle
Hvordan skal du spille av musikk, litt usikker på hva du mener.

Ellers kan du strekke en ledning fra der den skal inn, og lage anlegget inni helt vanlig, da slipper du iallefall mye surr. (Spess om du ikke vet helt hva du driver med.)


Legge ut video? Kult og sett hvordan det blir.
Vis hele sitatet...
Hadde vært koselig det ja. Men tenker jeg heller prøver å få til den lille høytaleren inni der først

Sitat av Kerrorterror
Tro meg, du har ikke lyst til å bruke den høyttaleren...

Men for all del... Dra den ut av lydkortet, og koble den til lydutgangen. (Enten ved å la den gå ut av pcn og så inn igjen, eller lodd den på hvis du er skikkelig tøff )
Vis hele sitatet...
Den må kobles direkte på lydkortet. Det er en slags 4 pins input på ledningen til høytaleren som er koblet på lydkortet. Vet bare ikke hvordan jeg kan få til å spille gjennom den.
Hehe, jo lykke til
Ville ikke tuklet for mye, hehe.
Det heter PC-speaker.

Jeg hadde engang et hovedkort med integrert lydkort som hadde en innstilling i BIOS for å kjøre lydavspillingen til PC-speaker.
Eller mulig det var motsatt, at PC-Speaker-lyder kom ut "Line Out" på lydkortet.
Er nok ikke støttet overalt, men du kan jo forske litt rundt i BIOSen din

edit:
Eller hvis du vil prøve Plan B så tar du et gammelt headset, klipper av minijacken og dytter to av ledningene (sansynligvis rød og gul, hvis ikke prøv deg frem) inn i kontakten som går til PC-speaker. Så bare tar du den ut gjenom PCen og plugger den i.
Sist endret av BakkiZ; 3. oktober 2007 kl. 00:04.
Sitat av BakkiZ
Det heter PC-speaker.

Jeg hadde engang et hovedkort med integrert lydkort som hadde en innstilling i BIOS for å kjøre lydavspillingen til PC-speaker.
Eller mulig det var motsatt, at PC-Speaker-lyder kom ut "Line Out" på lydkortet.
Er nok ikke støttet overalt, men du kan jo forske litt rundt i BIOSen din
Vis hele sitatet...
Takk. Skal prøve
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg siterer Wikipedia:
The PC speaker is normally meant to reproduce a square wave via only 2 levels of output, driven by channel 2 of the Intel 8253 (PC, XT) or 8254 (AT and later) Programmable Interval Timer operating in mode three (square wave signal). The speaker hardware itself is directly accessible via PC I/O port 61H (61 hexadecimal) via bit 1 and can be physically manipulated for 2 levels of output (i.e. 1-bit sound). However, by carefully timing a short pulse (i.e. going from one output level to the other and then back to the first), it is possible to drive the speaker to various output levels *in between* the two defined levels. This effectively allows the speaker to function as a crude DAC, thereby enabling approximate playback of PCM audio. This technique is called Pulse-width modulation (PWM) and is notably used in class D audio amplifiers.

Getting a high fidelity sound output out of this technique requires the switching frequency between the minimum and maximum sound levels to be much higher than the audio frequencies meant to be reproduced (typically with a ratio of 10:1 or more), and the output voltage to be bipolar in order to make better use the output devices' dynamic range and power (e.g. by making a loudspeaker vibrate in both directions). On the PC speaker, however, most of these conditions don't hold; for example, the physical properties of the speaker lacks the response time for such high rates, and the output voltage is either zero or TTL level (unipolar). As a result, the precision of this technique when used on the PC speaker is comparable at best to a 6 bit PCM DAC, while the final audio results will depend on precise timing and the nature of the reproduced sound.

The audio fidelity of this technique will be further decreased by the lack of a properly sized dynamic loudspeaker, typical of modern machines and particularly laptops, that use a piezoelectric speaker. The reason for this is that PWM-produced audio requires a low-pass filter before the final output in order to suppress switching noise and high harmonics, something which a normal dynamic loudspeaker can do on its own right, while a piezoelectric speaker will let most switching noise pass, as will many direct couplings (though there are exceptions to this, e.g. filtered "speaker in" ports on some motherboards and sound cards.)
Vis hele sitatet...
Med andre ord: Uten å koble ledningene til en jack plugg, for å så plugge den inn i den vanlige lydporten på et lydkort, eller å lodde ledningene til denne porten, vil resultatet bli temmelig sørgelig og crappy.
Nettopp. Skal du absolutt bruke den, må du fjerne kontakten, for så å gå til angrep på ledningene med loddebolt.
Det er det som er poenget. Vil bare ha den til å funke bare for tull nesten. Jeg finner det humoristisk å komme på et lan og spille musikk ut fra dataen.

Sitat av Kerrorterror
Nettopp. Skal du absolutt bruke den, må du fjerne kontakten, for så å gå til angrep på ledningene med loddebolt.
Vis hele sitatet...
Kammeraten min har koblet høytaleren direkte til lydkortet via en slags 4 pins også, og han spiller musikk gjennom den så det suser. Ikke noe lodding eller jackplug.
jeg sitter med en maskin som gjør det der orginalt!
det heter LAPTOP!
hvorfor ikke gjøre det enkelt? ;D
Sitat av juzz
jeg sitter med en maskin som gjør det der orginalt!
det heter LAPTOP!
hvorfor ikke gjøre det enkelt? ;D
Vis hele sitatet...
Jeg sitter med en venn som har en maskin som gjør det orginalt.
Den heter STASJONÆR.
Hvorfor kan ikke jeg også gjøre det?
Hva med å prøve å disable alt av lyd-drivere på maskinen slik at den tror den ikke har lydkort og sender lyden til Pc-speaker i stedet.

Og dere andre: 80 % av dere forstår ikke hva han mener. Mest sannsynlig fordi mange av dere er for unge til å huske den tiden da det å ha et lydkort gav enorm e-penis! Han vil at maskinen skal sende lyden hans til pc-speaker i stedet for til lydkortet.

Edit:
Hvis noen av dere en gang har oppdaget at det har kommet lyder fra pcn når dere ikke har vært inne i et os, så er den lyden mest sannsynlig kommet fra pc-speakeren...
Sist endret av Halalgeir; 3. oktober 2007 kl. 00:20.
Nettop den speakeren ja Når du trykker for mange taster på en gang f.eks. Så kommer det pipelyd.
lage lyd i pc speaker mener jeg kan ordnes i visual basic ellerno. var en kamerat av faren min som hadde laga ett "keyboard" program med pc-speakeren. det var umenneskelig rått. leit etter noe sånt på google så kansje dere finner noe.