Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3684
Hallo hallo - ny her på forumet jeg, men allerede noe på hjertet greetings fellow freaks!

I forbindelse med en posting jeg holdt på med til Den store Salvia divinorum-tråden har jeg gjort en del research hos blant andre Statens legemiddelverk. Det jeg fant der, gjorde meg mildt sagt overrasket og lettere forbannet. Tema passer ikke lenger i den tråden, så flytter det hit.

Lille meg har vært kriminell siden 12-års alderen. Skulle ønske jeg tullet. Ifølge legemiddelverket har man nemlig ikke tillatelse til å oppbevare preparater av urter klassifisert som legemidler dersom de 1) ikke er til strengt personlig bruk eller 2) legemiddelverket har bestemt at urten er reseptbelagt, dvs. du må ha resept fra legen for å kunne eie/bruke urten. Brudd på dette kan straffes med bøter eller fengsel.

Jeg har drevet med urter i godt over ti år nå. Jeg har høstet, tørket, preparert og konservert alle mulige planter og trær jeg har kommet over. Urter med medisinske egenskaper har jeg brukt i te og salver jeg har delt med dem som ønsker. Giftige og lettere rusgivende urter har jeg bl.a. brukt i religiøs / spirituell sammenheng. At cannabis av en eller annen grunn er ulovlig i Norge er jeg såre klar over. Men jeg visste ikke at bruken av helt ordinære urter er begrenset av legemiddelverket.

Eksempler på reseptpliktige urter er sølvtistel og Aloe Vera. Andre vanlige urter som kan nevnes er hestehov, revebjelle, liljekonvall og Morning Glorys fetter åkervindel. Tror aldri jeg har vært uten et par av disse i huset siden jeg begynte. Snakk om å leve på kant med loven

Ikke bare virker det uforståelig at legemiddelverket legger reseptrestriksjon på urter alle kjenner til og har tilgang til. Klassifiseringene er logisk uholdbare og uten praktisk nytte. Salvi officinalis (vanlig salvie du får i butikken) er for eksempel oppført to ganger: Som "handelsvare" når det brukes som krydder og som "legemiddel" forøvrig. Salvia divinorum er som kjent oppført som reseptbelagt legemiddel - det er også Spiss fleinsopp, til tross for at sistnevnte står på narkotikalisten. (Vil det si at man kan få flein på resept? Vet ikke.) Å reseptbelegge Aloe-artene er jo helt på trynet - det er kanskje den legeplanten flest nordmenn kjenner til og bruker. Og ja, jeg ser sammenhengen mellom dette og forbud mot hamp som nytelses- og bruksplante.

Det er nesten så jeg håper den pakken som er på vei blir stoppet i tollen (ref. post salvia-tråden), bare for å få snøballen til å rulle. Ikke faen om de skal klare å straffe meg for besittelse av plantepreparater jeg bruker i religiøs kontekst! Ikke faen om jeg finner meg i å bli kriminalisert fordi jeg velger et mildere rusmiddel enn alkohol! Ikke faen om jeg kommer til å gi meg med det første!!!!

GET UP - STAND UP
STAND UP FOR YOUR RIGHTS
Altså, en ting er at du ikke kommer til å gi deg med det første.. Det er greit, men for å si det på den fæle måten: Det driter staten i. De har ingen problemer med å sette deg i jern for besittelse av ulovlige "urter" som du så flott plasserte det. Hva har du egentlig planer om å gjøre dersom du blir tatt for besittelse av narkotiske, uhh "urter"? Gå til sak er pointless, ettersom at politiet har en latterlig sterk sak mot deg. Dessuten blir saker mellom privatpersoner og politi i 90% av tilfellene pent plassert i "henlagt" mappa.
Er ikke mye du får gjort, desverre...

Og nå ble jeg nysgjerrig på hvilken syk religiøs kontekst du driver med, som innebærer bruk av narkotiske "urter"?
Sist endret av simdal; 7. september 2007 kl. 15:57.
Politiet har en latterlig vanntett sak mot meg, selvfølgelig. Men min motsak er at den praksisen som er tilstede er i strid med de grunnleggende rettigheter jeg har som person i henhold til Grunnloven. Trossamfunn en del steder i verden har allerede fått tillatelse til å bruke Salvia divinorum som en del av sin religiøse tradisjon. En kirke i California (husker ikke hva den heter) har sak mot staten for å få godkjent bruk av cannabis. Poenget er at systemet og lovgivning slik det er i dag verken er koherent eller konsistent, og jeg hevder at den heller ikke er i tråd med grunnloven lenger. Det kommer blant annet av nye religioner og livssyn som i stadig større grad gjør seg gjeldende også i Norge. Selv tilhører jeg ingen "syk religiøs kontekst", takk skal du ha. Jeg driver blant annet med magi, heksekunst og sjamanisme kokt sammen til mitt eget personlige spirituelle system. Bruk av urter er en av mange måter å endre bevissthet i ritualer på. Mitt trosliv blir rikere ved bruk av urter, både rusgivende og ikke-rusgivende ("narkotiske" er misvisende). Å kun skulle bruke H og L-merkede urter (hhv. "handelsvare" og "legemiddel") ville for meg være som å nekte en kristen å lese alle bøkene i Det nye testamente.

For å presisere, det jeg reagerer på er ikke først og fremst at det er restriksjoner på cannabis etc. (selv om jeg personlig synes dette ikke passer inn i en moderne lovgivning som skal bygge på "evige" juridiske prinsipper), men at HELT ordinære urter (som f.eks. hestehov) blir satt i samme bås.
eg har akkurat fått blå lotus pakken min stoppet i tollen. dei påstår at den er resept belagt. skulle kontakte dei igjen på mandag å prate med tollerene. veit tollerene egentlig kva dei driver med, eller "antar" dei at mesteparten av urter er reseptbelagte ? skulle vise den til eit prosjekt om egyptisk mytologi neste veke, men nå er det usikkert om eg får den i det heile.så du er ikkje aleine om å vere forbannet på tollerene.
Hvilken art av Blå Lotus har du bestilt? Sirkulerer en del forskjellig der ute. Verken Nymphaea caerulea (Blå Lotus, Egyptisk blå lilje, Sacred blue lily) eller Nelumbo nucifera (Hellig Lotus, Indisk lotus, Sacred waterlily) er nevnt på urtelisten, ergo er de ikke reseptbelagt. Bare tollerne som leker viktig. Referer dem til http://www.lovdata.no og be dem vise deg hvor på lista de påstår å finne den skolerelaterte urten din ::
Loven er helt mongo, ja. Men tror neppe at du får noe særlig straff om de tar deg for å ha disse urtene.
Er nesten så jeg ikke tror på at man må ha resept for Aloe Vera, vi har det jo i huset osv men tror egentlig ikke at snutn bryr seg så jævlig om dette, kansje om de har lite å gjøre men det har de jo alltid så...

Men stå på, kansje vi får cannabislegalisering om du står på! (Lite sannsynelig men håp skader ikke)
bestillte 12.5g Nymphaea caerulea.
Med mindre virkestoffene står på narkotikalisten (har ikke tid til å sjekke nå) på lovdata.no eller Blå Lotus står der (noe den ikke gjør med mindre de nylig har lagt den til) kan de altså ikke holde den tilbake. Men det ville i tilfelle vært en narkotikasak, og om de mistenker det har de ikke lov til å sende deg et brev hvor de påstår den er reseptbelagt for å få lov å åpne pakka. Nei, er nok tollerne som prøver seg på en kjapp en!

Kjenner flere som har fått fullt legale varer (blant annet kosttilskudd og musikk) stoppet av tollvesenet og brev hjem i postkassa. Ikke alltid det er legaliteten av varen de slurver med heller - av og til kan det virke som om de "tar en spansk en" og bare satser på at mottakeren har noe å skjule. Det er i tilfelle grovt diskriminerende overtramp av lov og rett. Nylig fikk en kompis brev i posten med at varene overskred tollgrensa, men det var uklart med hvor mye. Han synes det var litt merkelig, for avsenderen på ebay hadde lovet han å skrive "gift" på. Han måtte stresse med å sende kvittering og kontoutskrift for å få tilsendt varene. Da viser det seg at det _stod_ "gift" på, tollvesenet hadde bare tatt en "kontroll".... Litt off topic, men sier litt om hva vi står ovenfor.
Helt i bunnen av denne siden så står det jo forsåvidt

§ 5. Klassifisering av vare i tvilstilfelle

Denne forskrift er ikke til hinder for at Statens legemiddelkontroll også klassifiserer andre varer, stoffer, droger eller preparater som legemidler.1
Vis hele sitatet...
Sitat av capo420
Hvilken art av Blå Lotus har du bestilt? Sirkulerer en del forskjellig der ute. Verken Nymphaea caerulea (Blå Lotus, Egyptisk blå lilje, Sacred blue lily) eller Nelumbo nucifera (Hellig Lotus, Indisk lotus, Sacred waterlily) er nevnt på urtelisten, ergo er de ikke reseptbelagt. Bare tollerne som leker viktig. Referer dem til http://www.lovdata.no og be dem vise deg hvor på lista de påstår å finne den skolerelaterte urten din ::
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg blander. Det er omvendt: Det er Nelumbo nucifera som kalles Blå Lotus og omvendt Nymphaea Caerulea som kalles Egyptisk blå lilje. Sorry der
Sant, sant. De har altså ekstremt frie tøyler til å tolke varen som de vil. Dette har sikker sammenheng med Derivatparagrafen i narkotikalovgivningen hvor du kan dømmes for derivater (nært beslektede stoffer) av et stoff som finnes på Narkotikalisten. M.a.o., selv om du importerer en type fleinsporer som ikke er forbudt i Norge er fortsatt virkestoffet forbudt, og da kommer sjonkel polliti om du har uflaks.
Hvor mange stoffer er ulovlige eller reseptpliktige?
Har hørt 200 stoffer, men har aldri undersøkt det.
Men det er banalt å tro at 200 stoffer er ulovlige pga de grunnene man ofte hører...
At man ikke kan få utnytte vekstene som vokser i naturen blir helt feil, samme om det gjelder rus eller andre andre bruksområder.
Er det riktig å sette ''patent'' på naturen og man kan bli straffet viss man bryter denne patenten med å enten betale eller bli blir fengslet? Selvfølgelig er man uheldig viss man blir tatt for å plukke F.eks flein, maks uheldig viss man må sone.

Man har lover som skal beskytte deg mot deg selv, og viss du ikke følger de så skal en myndighet ha retten til å straffe deg enten med bot eller fengsel. På hvilken måte skal det liksom hjelpe en person med å komme ut av et liv med rusproblemer.
I tillegg så legger man ut informasjon om mange rusmidler på en slik måte at uansett hva virkning de har så finnes det ingen positiv effekt i de.
Til og med stoffer som kan brukes medisinsk blir satt i et slikt lys.

Viss man ikke interessert i stoffer på en eller annen måte så er det en liten andel av befolkningen som vet om alle aspektene stoffene har, utenom de negative som får mest oppmerksomhet. Igrunnen så synes jeg at det er det mer interessant å lese at noen av disse stoffene kan bli brukt til noe positivt, F.eks en medisinsk nytteverdi.
Jeg tror at grunnen til at den største andelen i norge og andre land forholder seg så negativ til ordet narkotika er nettopp pga man forbinder det med alt det negative man har hørt, man visker på en måte vekk alle de andre faktorene som kan føre til at noen får problemer med rusmidler og problemene med rusmidlene i seg selv.
At stoffene er ulovlige fører med seg masse problemer, men av og til blir de problemene brukt til å gi folk et inntrykk av av det er selve stoffene som er problemet og ikke hva problemene kommer av.
Det er så mange som har meninger om rusmidler som ikke har litt kunnskap om hva stoffene innebærer. Og går ut ifra hva de har hørt...
Jeg har ihvertfall opplevd at det er de som vet minst har hatt de kraftigste meninger om dette evnet.
Ihvertfall litt av det inntrykket jeg sitter med etter å ha diskutert med en del personer om dette evnet, samme om det gjelder urter eller syntetiske stoffer.
Kanskje denne posten ble litt offtopic...
Sist endret av sneipen; 8. september 2007 kl. 10:20.
Godt sagt Sneipen. En liten tid tilbake satte jeg meg plutselig rett opp og ned i senga. "Hvorfor i all verden er dop ulovlig?" spurte jeg snorkisen ved siden av. Faktum er at jeg ikke klarer å komme på et eneste holdbart argument for å totalforby (ihvertfall milde) rusmidler. Argumentet vi alle hører omatt og omatt er at det er samfunnsskadelig, og derfor skal lovgivende, utøvende og dømmende myndighet forvalte preventive og oppfølgende tiltak (forbud etc.). Ikke moralisme? Ikke moralisme meg i ræva!

La oss se på premiss 1: samfunnsskadelig. Hvorfor og hvordan er f.eks. cannabis samfunnsskadelig? At smugling og salg tjener kriminelle miljøer holder ikke. En ulovlig handelsvare vil jo selvfølgelig bli omsatt kriminelt. Forbud mot varen vil kun medføre at varen omsettes / importeres gjennom stadig hardere kriminelle miljøer som selvsagt kan bruke fortjenesten til å finansiere andre "prosjekter". At bruk av cannabis medfører økt risiko for bruk av andre og hardere rusmidler er en myte og holder ikke som argument. De rusmiddelbrukere som til sist ender opp som et "samfunnsproblem" i form av øvrig kriminalitet for å finansiere misbruket og belastning på helsesektoren har blitt et problem som en følge av mange faktorer. Cannabis er ikke relatert til dette ut over at cannabis gjerne nytes i kombinasjon med andre rusmidler, ref. "kaffe og røyk". At cannabis er et "narkotisk stoff" og derfor må forbys er kanskje det latterligste argumentet på lista. Kjære vennen, det er VI som bestemmer hva som kvalifiserer som "narkotisk stoff". "Narkotiske stoffer" er en kategori vi har FUNNET PÅ for å betegne stoffer og virkestoffer som har vært uønsket i vårt samfunn, og som derfor skal forbys. Har noen sett en tydeligere sirkelargumentasjon?

Til sist, men ikke minst: Hvorfor får ikke jeg lov til å ruse meg på andre rusmidler enn de staten har godkjent? Det er jo ikke slik at det er forbudt å ruse seg. Det er da min innlysende rett å gjøre med kroppen min hva jeg vil, inkludert å stimulere den til behagelige sansefornemmelser på de måter jeg måtte ønske. Alkohol er en meget sterk nervegift som setter deg ute av stand til å fungere på mange nivå. Ingen er i tvil om at alkohol er helsemessig skadelig. Likevel anser vi det som vår rett å konsumere den slik vi måtte ønske. Hvorfor er andre rusmidler annerledes? Hvorfor?? Jeg skjønner det helt ærlig ikke. Info noen? Pls???

edit: dette ble oså slightly off topic, men for meg henger den opprinnelige posten min og dette tett sammen. legalisering av cannabis og andre urter / helseplanter kan vel diskuteres sammen?
Sist endret av capo420; 8. september 2007 kl. 11:38. Grunn: offtopic jeg også
Nå er norge helt idiotisk når det kommer til å gjøre stoffer til legemiddler osv. Har det en dokumentert medisinsk effekt så blir det legemiddel. MEN hvis det ikke har noen bivirkninger så blir det "ulovlig". Altså det er ikke lov å selge det i norge, men det er lov å importere fra eøs. For de mener at alt som har en dokumentert medisinsk effekt er nødt til å ha bivirkninger og.
Det er derfor det er sjeldent man ser god forskning rundt div helsekost. For produsentene skyter seg selv i foten da. For de har jo ikke lov til å selge legemiddler.
Sist endret av Worner; 8. september 2007 kl. 12:23.
Vel jeg vil tippe at urter som salvia blir reseptpliktig pga man begrenser salget av det, og kanskje populariteten.
Jeg tror og det kan ha noe med at man i norge skal ha 0 toleranse ovenfor alle stoffene utenom de lovlige. Derfor tar man bare å gjør de tinga som ikke blir ansett like alvorlig som narkotika til reseptpliktige stoffer, og dermed så greier man å begrense spredning av slike stoffer på en enkel og grei måte.
Men jeg har egentlig ikke peiling, og tror ikke stoffene i gråsonen ville blitt noe spesielt populære uansett...
Sist endret av sneipen; 8. september 2007 kl. 14:49.
Jeg blir bare sinnsykt matt og oppgitt.

I disse valgdagene osv. må jeg si at jeg blir sjokkert. Ene kødden etter han andre lover firhet, men grunnleggende ting som har vørt en selvfølge siden tidenes morgen skal kontrolleres og restriksers og ditt og datt..! Ikke for å høre paranoid ut eller noe, men vi blir rett og slett oppfostra til åv ære sammfunnets slaver for tiden! Skulle ønske en del mensker kunne fått opp øynene, for det går ut over dem også. At politiet må bruke ønødig mye resureers når det er ulvolig.

Også urter da gitt? Fy faen. Men jeg blir faktisk ikke ovverasket lenger. BLir som deg rett og slett bare forbanna.
har ringt dem igjen i dag, og diskutert med dem lenge. ente opp med at eg måtte få legeerklæring via telefon. noe som eg måtte ringe opp igjen om i morgen. faen blir så forbannet. dei nekter å utlevere pakken, og ho eine sa til og med: "visst det ikkje står på lovdata så trenger du resept". vil det sei at allt er ulovlig? dei har ingen rett til å holde pakken når det ikkje står på noen lister. tollerene sa at lotus er ein blomst du trengte resept på, men den stod ikkje på lista. er på vei å tru at dei gir den aldri fra seg.
http://www.trim.no/pub/art.php?id=483 Det ser ut som det kansje kan bli en forbedring rundt lovverket.
Når det ikke står på urtelista så er det ikke "ulovlig", men det er "automatisk" reseptpliktig hvis det ikkes står oppført fikk jeg høre når jeg klaga.
Jaja, vi lever ihvertfall i et fritt land.
Måtte bare si det etter jeg leste artikkelen. =P
Sitat av Worner
http://www.trim.no/pub/art.php?id=483 Det ser ut som det kansje kan bli en forbedring rundt lovverket.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg skjønte av artikkelen er det bare at vi får tilbake rettighetene vi hadde i utgangspunktet, ikke at noe nytt blir lov.
▼ ... over en uke senere ... ▼
stemmer det. dette var en sak som gikk i 2005-2006.
Damn, er Aloe Vera ulovlig? haha, mora mi må virkelig være en ekte plante-konge.. Hun har ulovlig dyrket Aloe Vera i opptil flere år, holdt på med nogenlunde skjult plantevirksomhet på ett nivå som staten ikke tillater. Jeg trodde at jeg var verstingen i familien som har blitt kjørt hjem med snutebil og sittet på glattcelle, men i huset er det mora mi som egentlig er den kriminelle O_O
Sist endret av Tensor; 20. september 2007 kl. 23:45.