Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 688
Er relativt irritert på meg selv nå, da jeg tror jeg har klart å svi i stykker min 1 dag gamle WesternDigital Mybook eksterne harddisk.
Jeg presterte å sette inn strømtilførselen fra laptopen ( 20 V ), istedetfor den orginale (12V) adapteren. Forbannet ergelig at disse to adapterene er kliss likt kablet.

Så da lurer jeg på alternativene mine.
Er det en sikring i den eksterne harddisken, som kan skiftes?
Eller må jeg sende hele rakklet inn til service, og betale dobbelt så mye som den kostet?

Det skal nevnes strømmen ble nappet ut etter kun 4-5 sekunder, og det lukter ikke svidd av harddisk.
Harddisken startet normalt, men kan muligens ha hatt noe høyere oppstartlyd enn tidligere.

Takk for svar
MVH
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må kjøpe ny. Det er ingen sikring, og det lønner seg heller ikkje å skifte deler, så i alle tilfeller ender du opp med en ny.

Det du kan prøve på er å hevde at disken var defekt når du mottok den. Det er svært vanskelig å finne klare tegn på overspenning uten grundig analyse når det er snakk om såpass lite som 20V. Derfor er det fair sjans for at du får ny disk gratis om du hevder den aldri har fungert for deg. Mao, bruk garanti/reklamasjonsrett.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Er det slik at du hører at disken spinner, men at du ikke får kontakt med den fra pcen?
Hvis selve disken fortsatt fungerer (prøv å koble den til inni PCen, hvis du har stasjonær), selg den. Bruk pengene fra salget pluss litt mer og kjøp en ny.

vidarlos forslag om å lyve om DOA er også kurant.
Sist endret av charz0r; 23. juli 2007 kl. 23:43.
Hvis du ikke har noe på den, så kan du si at den aldri har virket. Og iom at den bare er en dag gammel så er det vel litt lettere å overbevise de!(?)
Lykke til ihvertfall!
Trådstarter
kjipt at jeg lempet inn 60 giga med filmer kvelden før da..
men jeg får prøve å levere den inn, og si at den plutselig ikke ville starte..
men det er jo låv og prøv seg da......
Bare si at den funka helt fint første kvelden også at den ikke funka dagen etterpå, null stress det.
Eenda en som har klart å ødlegge hardisken sin ja.

Klarte å gjøre akkuratt det samme selv. Da jeg var på TG kjøpte jeg ny hardisk. Men så fant jeg ut at jeg hadde en hardisk mer enn det var plass til i kabinettet, så jeg kjøppte et eksternt kabinett.
Etter en stund klarte jeg og en kompis å ta feil av strømmkablene så jeg fikk hans kabel, og den var kraftigere en min. Det kom ikke noe smell, og luktet heller ingen ting etterpå. Det som hadde skjedd var at en liten komponent som satt PÅ hardisken var svidd i stykker. sjekk om det har skjedd med din også. Har det det kan du bare glemme å få ny