Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 9420
Nå er det sånn at en kompis og jeg har ett veddemål.
Så jeg lurte på, er det lov i Norge og brenne penger? F.eks. 50 lapp, 100lapp, 200lapp, 500lapp, 1000lapp..
Jeg mener det sånn at det blir feil i systemet og at det nemlig ikke er lov.
Klarte ikke og finne noe på google, er ikke helt in i det enda
Er ganske sikker på at det ikke finnes noen lov som vedrører dette.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Søk
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=48995
Søkte på "brenne penger" på google og dette var en av de første treffene så finnes slikkert masse om det om du bare søker.
Kan umulig være noen lov for det når mennesker mister penger ved uhell også.
RosaKarpe's Avatar
Trådstarter
Så det er ingen lov på dette assa?
Han kameraten min ble tatt på poker razzia'n på Strømmen.
Så spurte jeg om han skulle få tilbake by'in penga. Men da svarte han: Nei, de har politiet brent opp :S
Sitat av RosaKarpe
Så det er ingen lov på dette assa?
Han kameraten min ble tatt på poker razzia'n på Strømmen.
Så spurte jeg om han skulle få tilbake by'in penga. Men da svarte han: Nei, de har politiet brent opp :S
Vis hele sitatet...
Hvis det er en lov mot dette så har jo faktisk politiet brutt en lov selv, da. Noe som får meg til og tvile enda mer på at det er en lov mot dette.
Politiet ville nok aldri brent penger.
Mener også å ha hørt at det er ulovlig, men finner ingen lover om det.
Men det sier seg nesten selv.
tviler på purken hadde brennt pengene.. hadde enten tatt de selv(politistasjonen/staten) eller gidd de til et godt formål.
det jeg har hørt er at det ikke er lov og brenne eller ødellegge penger siden det er norges bank eiendomm og du bare "låner" de
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tha man
tviler på purken hadde brennt pengene.. hadde enten tatt de selv(politistasjonen/staten) eller gidd de til et godt formål.
Vis hele sitatet...
Penger blir *alltid* beslaglagt til fordel for statskassa, dersom det er juridisk grunnlag for det. Mao vil pengane gå inn i neste års statsbudsjett, på linje med skatteinntekter.
sikker på at han kameraten din mente å brenne pengene i den betydning av å brenne/svi vekk pengene. Det vil si bruke dem
Si at jeg brenner 1 million kroner. Hvilke følger vil dette få om jeg blir tatt for det? Hvem/hva blir påvirket? Har det noe å si på valuta og verdi? (Dette er et seriøst spørsmål)
Sitat av jOkKeJacKaL
Si at jeg brenner 1 million kroner. Hvilke følger vil dette få om jeg blir tatt for det? Hvem/hva blir påvirket? Har det noe å si på valuta og verdi? (Dette er et seriøst spørsmål)
Vis hele sitatet...
Er så usannsynlig at en som ikke er søkkrik skal brenne 1k med cash. Men la oss si du faktisk hadde det gjort det og innrømt det til politiet, det må nesten ha noen konsekvenser, men hvilke? Aner ikke..
Er det ikke noen konsekvenser så ville du uannsett ha lært og angret etterpå.
Det er straffbart å ødlegge penger. Jeg så en gang på mythbusters da de hadde om en myte som gikk ut på å legge mynter på skinnene og da skulle toget spore av. De brukte ikke ekte mynter men en rund metall bit. Det var fordi det er straffbart å ødlegge penger.
Si at jeg brenner 1 million kroner. Hvilke følger vil dette få om jeg blir tatt for det? Hvem/hva blir påvirket? Har det noe å si på valuta og verdi? (Dette er et seriøst spørsmål)
Vis hele sitatet...
Kanskje betale 1 million til banken ? Du låner jo bare pengene. Bare tenker høyt, så ikke skyt meg!
Sist endret av esl; 1. april 2007 kl. 01:14.
Sitat av RosaKarpe
Nå er det sånn at en kompis og jeg har ett veddemål.
Så jeg lurte på, er det lov i Norge og brenne penger? F.eks. 50 lapp, 100lapp, 200lapp, 500lapp, 1000lapp..
Jeg mener det sånn at det blir feil i systemet og at det nemlig ikke er lov.
Klarte ikke og finne noe på google, er ikke helt in i det enda
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å brenne penger, fordi de tilhører staten. Kanskje vansklig å forstå, men sånn er det nå. Vi bare har/låner dem. ^^, sykt at vi egentlig kan legge dem i banken. ^^
Jeg har hverken 1 mill. eller tanker om å brenne penger. Jeg stiller et teoretisk spørsmål.

Jeg lurer fortsatt på om det har noen innvirkning i det store løp. Reduserer det den norske kronens verdi på verdensbasis?
Sån som jeg forstod det i tråden Thoryllo linket til og det i mythbusters er det ulovlig å brenne penger i USA, men i Norge har jeg fremdels ikke sett noe lov om dette..
Er litt skeptisk til dette fordi folk river jo kansje en 50 eller 100 lapp med uhell og da kan de jo ikke begå noe lovbrudd..(?)
Penger har jo egentlig ikke noe verdi i seg selv.Så hvis noen brenner opp masse spenn kan man jo bare printe ut nye?Bare det man ikke lager inflasjon av pengene.
Man kan i alle fall få erstattet ødelagte penger. Det virker ikke som det er direkte ulovlig eller straffbart å ødelegge dem, verken ved uhell eller... ikke uhell. Generelt sett antar jeg at Norges Bank vil vite om ødelagte sedler, slik at det kan trykkes opp nye. Det må vel i et slikt tilfelle bevises at sedlene har eksistert og nå er ødelagt.
Forskrift om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter.
Sist endret av maedhros; 1. april 2007 kl. 03:42. Grunn: Glemte å fullføre en setning
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mister_Kenneth
Det er straffbart å ødlegge penger. Jeg så en gang på mythbusters da de hadde om en myte som gikk ut på å legge mynter på skinnene og da skulle toget spore av. De brukte ikke ekte mynter men en rund metall bit. Det var fordi det er straffbart å ødlegge penger.
Vis hele sitatet...
Som eg skreiv tidlegare så er dette straffbart i USA ja, men litt meir usikkert i europa.

Norge har faktisk ikkje amerikansk lovsystem, sjølv om Siv Jensen ser ut til å ønske det.
drQ
Egendefinert
Tror ikke det finnes noen lov som spesifikt sier at penger er ulovlig å ødelegge. Men som mange allerede har vært inne på - det er ikke min og din eiendom, det er statens. Og de fleste er vel enig i og klar over at man ikke kan ødelegge andres eiendom, heller ikke statens. Det finnes heller ikke egne lover for hva du kan og ikke kan ødelegge av andres eiendom...

Så jeg vil anta, selv om det kanskje virker litt merkelig, at man kan bli erstatningsansvarlig overfor staten dersom man ødelegger penger. (Men med de vanlige erstatningsregler er det nok ikke mange tilfeller der man faktisk vil bli erstatningsansvarlig. Med tanke på hvor viktige penger er, er vel sannsynligheten liten for at noen bevist går inn for ødeleggelse i stor skala.)

edit: her er forresten noen av reglene dersom noen skulle komme til å brenne opp pengene sine:
http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-19920826-0631.html
http://www.lovdata.no/all/hl-19850524-028.html
Sist endret av drQ; 1. april 2007 kl. 11:09.
men ville ikke krona bli sterkere hvis man svei av noen milioner? på grunn av etterspørsel?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dani87
men ville ikke krona bli sterkere hvis man svei av noen milioner? på grunn av etterspørsel?
Vis hele sitatet...
Joda, absoulutt. Men eg trur ikkje det er nok med millioner, du må nok svi av litt meir.

Men i gitte situasjoner så kan det lønne seg å ødelegge ting for å øke prisen på gjenværande eksemplar...
RIktig som vidarlo sier. øker etterspørselen etter norsk valuta blir kronen sterkere. Derfor har staten ganske store mengder av andre lands valuta, for å prøve å hindre valuta spekulasjon som går litt på det samme.

At folk mister penger og støvsuger kronestykker beregner staten og trykker opp mer penger for å holde balansen. DU så f.eks hva som skjedde i tyskland i etterkrigstiden, da de fikk "hyper-inflasjon". De trykket opp så mye penger konstant at styrken sank på timen. Det er en grunn til at vi setter inflasjonsmål etc og holder dem best mulig. (2-3% såvidt jeg husker). Om du brenner kun 1mill vet jeg ikke helt hvor store konsekvenser dette ville få, men tviler på at det ville bli altfor merkbare.
Som en artig kuriositet vil jeg gjerne nevne at the KLF i 1992 brant en million pund og kalte det kunst, som en protest mot dårlig kunst... Dette er selvsagt de samme fantastiske galingene som er referert til i signaturen min:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_KLF
Sitat av vidarlo
Som eg skreiv tidlegare så er dette straffbart i USA ja, men litt meir usikkert i europa.

Norge har faktisk ikkje amerikansk lovsystem, sjølv om Siv Jensen ser ut til å ønske det.
Vis hele sitatet...

Jeg har ikke noen sikker kilde, men jeg pratet med en som jobber i politiets sikkerhets tjeneste, og den personen sa at det ikke er lov.

Men nå ser jeg ikke noen grunn til å brenne penger i det hele tatt.
alt beslag av narkotika går i ovnen, men pengene blir "hvitvaska" av staten.

Sitat av Mister_Kenneth
Jeg har ikke noen sikker kilde, men jeg pratet med en som jobber i politiets sikkerhets tjeneste, og den personen sa at det ikke er lov.

Men nå ser jeg ikke noen grunn til å brenne penger i det hele tatt.
Vis hele sitatet...

så er det ingenting som heter politiets sikkerhetstjeneste heller da, så jeg skjønner meget godt at det ikke er noen sikker kilde....
Etter det jeg har hørt så er det ulovelig å brenne penger.
en 100lapp er ikke noe du eier, det er bare et bevis du låner av staten som forteller hvor mye du har til gode.
Staten eier pengene.
Sitat av t33zr
Etter det jeg har hørt så er det ulovelig å brenne penger.
en 100lapp er ikke noe du eier, det er bare et bevis du låner av staten som forteller hvor mye du har til gode.
Staten eier pengene.
Vis hele sitatet...
det høres rart ut i mine ører. penger er en indikasjon på hvor mye du eiger. det er dine penger, og du kan gjøre nett hva du vil med dem. før i tiden brukte de sauer og skinn som betalingsform.. ingen andre som eigde de sauene,var det vel?
drQ
Egendefinert
Sitat av hyys
så er det ingenting som heter politiets sikkerhetstjeneste heller da, så jeg skjønner meget godt at det ikke er noen sikker kilde....
Vis hele sitatet...
http://www.pst.politiet.no/ er fake? Og linken fra politi.no er lagt inn av hackere? Men å jobbe i PST er vel ikke nødvendigvis en kvalifikasjon til å vite dette heller.
Herre, hvordan er det mulig å påstå at PST ikke finnes!?
Sitat av hyys
så er det ingenting som heter politiets sikkerhetstjeneste heller da, så jeg skjønner meget godt at det ikke er noen sikker kilde....
Vis hele sitatet...
Ahh.. fakk, så jeg var med på terrorøvelse og satt lenge å hørte på tale fra PST, og så finnes dem ikke!? Faen hvem var det jeg var sammen med en hel dag da?
SKÅL!
hvilken idiot er det som brenner opp masse penger uansett?
Sitat av jOkKeJacKaL
Si at jeg brenner 1 million kroner. Hvilke følger vil dette få om jeg blir tatt for det? Hvem/hva blir påvirket? Har det noe å si på valuta og verdi? (Dette er et seriøst spørsmål)
Vis hele sitatet...
Det har vel noe å si på valuta mener jeg. Den forandrer seg etter hvor mye penger som er i omløp, gjør den ikke ?
Kanskje jeg skal begynne å stappe tusenlapper i madrassen min.
Enig med det om USA, så på CSI, der har de ikke lov å ødelegge penger, men CSI hadde lov ettersom det var bevis i en rettsak.
Jeg vet som et faktum at det pr. 2005 ikke er lov å destruere penger på noen som helst måte. Alvorligheten i forhold til straff er nok på linje med å sykle i fylla. Det kan potensielt gi strengere straff enn man trodde, men hvor mange vet du om som har syklet i fylla? Hvor mange av dem har blitt bura inne?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Litt OT, men det handler om penger og slikt så når denne tråden er mer eller mindre ny og vi er inne på temaet spør jeg her:
Lurte litt på om det er lov å produsere og ha falske penger!? Altså: Jeg holder på med trylling som kansje noen vet, og jeg kjøpte og motokk i dag en 20-kroning som ser 100% ekte ut. Bare at det er noe rart med denne pengen som jeg ikke vil si for da avslører jeg trikset. Men det ser ut som noen har tatt en direkte kopi av en norsk 20-kroning og lagt noe inni. Den ser helt ordentlig ut, men kostet meg 200kr da...:P Er det lov å produsere slikt? Den er laget i Argentina om noen lurer.
Sist endret av Thoryllo; 3. april 2007 kl. 13:40.
Sitat av Thoryllo
Litt OT, men det handler om penger og slikt så når denne tråden er mer eller mindre ny og vi er inne på temaet spør jeg her:
Lurte litt på om det er lov å på en måte falske penger!? Altså: Jeg holder på med trylling som kansje noen vet, og jeg kjøpte og motokk i dag en 20-kroning som ser 100% ekte ut. Bare at det er noe rart med denne pengen som jeg ikke vil si for da avslører jeg trikset. Men det ser ut som noen har tatt en direkte kopi av en norsk 20-kroning og lagt noe inni. Den ser helt ordentlig ut, men kostet meg 200kr da...:P Er det lov å produsere slikt? Den er laget i Argentina om noen lurer.
Vis hele sitatet...
Vet ihvertfall at sedler er lov å trykke opp om de er 20% mindre eller større enn originalen, slik enhver idiot ville klart å se forskjellen... hvordan det er med mynter vet jeg ikke,men siden du ikke skal betale med denne (tror ikke du bruker en 20 kr verdt 200 kr på rimi ) så er den vel på et hvis lovlig? siden du aldri ville brukt den til å betale med?
Sitat av frgz
Penger har jo egentlig ikke noe verdi i seg selv.Så hvis noen brenner opp masse spenn kan man jo bare printe ut nye?Bare det man ikke lager inflasjon av pengene.
Vis hele sitatet...
Dagens.........
Sitat av Thoryllo
Litt OT, men det handler om penger og slikt så når denne tråden er mer eller mindre ny og vi er inne på temaet spør jeg her:
Lurte litt på om det er lov å på en måte falske penger!? Altså: Jeg holder på med trylling som kansje noen vet, og jeg kjøpte og motokk i dag en 20-kroning som ser 100% ekte ut. Bare at det er noe rart med denne pengen som jeg ikke vil si for da avslører jeg trikset. Men det ser ut som noen har tatt en direkte kopi av en norsk 20-kroning og lagt noe inni. Den ser helt ordentlig ut, men kostet meg 200kr da...:P Er det lov å produsere slikt? Den er laget i Argentina om noen lurer.
Vis hele sitatet...
Selv om du ikke har lov til å lage/bruke falske penger, så ser nok snuten mellom fingrene på at du har en tjuekroning i tryllesakene dine. Når det attpåtil viser seg at du har betalt 10 ganger mer for mynten så skjønner de sikkert at du ikke er medlem av noen internasjonal hvitvasking liga.
Har du fått deg en magnetisk 20kr nå? Det er ikke lov, men skal litt til å bli tatt da.

Pengene eier vi, men sedlene og myntene er staten sine.
Sitat av _Joachim_
Dagens.........
Vis hele sitatet...
Tror ikke du tok poenget mitt helt.Selvfølgelig mener jeg ikke at DU kan printe ut penger hvis du har brent de opp.Det jeg mente var jo at et land har jo ikke mere penger penger i omløp en det de har har verdi (er det gull de regner i?) Så hvis det "plutslig" manger 25% av alle pengene i landet etter en brann i ett velv feks. Da kan jo bare Norges Bank printe ut de pengene igjen.Var det jeg mente.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis du brenner opp noen millioner så vil nok det få konsekvenser for valutaen, og ingen blir glade på deg for det, vel?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mith
Når det attpåtil viser seg at du har betalt 10 ganger mer for mynten så skjønner de sikkert at du ikke er medlem av noen internasjonal hvitvasking liga.
Vis hele sitatet...
Hey, planen er jo genial! Stjel 100 mill i tjuekroninger, modifiser, selg dei for 200 pr stk!!
To ting, for det første, hvilken person som var vel bevart og hadde noe mellom stortærne ville brent penger?

For det andre, det er vel ingen "logg" over hva som er i omløp av norske/amerikanske Penger.

Tror du har tapt veddemålet ^^,
Sitat av hyys
så er det ingenting som heter politiets sikkerhetstjeneste heller da, så jeg skjønner meget godt at det ikke er noen sikker kilde....
Vis hele sitatet...

Jeg formulerte meg vist litt dårlig her.

Ja PST finnes. Det er et lyst mursteinsbygg som ligger ved siden av BI, Oslo --> Nydalen.

Det jeg mente, jeg har ikke lest i Norges Lover at det står at det er forbudt, men politimannen sa følgende: "Det er ikke lov å utføre skade statens betalingsmidler.

Noe som betyr at å ødelegge penger er straffbart. Men hvis man har lyst til å tenne på en hundrings så værsågod, det er ikke meg det går utover.
At sannsynligheten for å bli tatt er liten, hvis man ikke gjør det rett forran en tjenestemann. Men det kjønner man selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ex0r$|$T3N
For det andre, det er vel ingen "logg" over hva som er i omløp av norske/amerikanske Penger.
Vis hele sitatet...
Jo. Norges bank har kontroll på kor mange sedler dei har trykt, og er villig til å vedde litt på at dei har kontroll på kva bankar som får kva serienummer, kva serienummer som er tatt inn til destruering, kva serienummer som er ubrukte o.l. Ellers ville 90% av poenget med serienummer forsvinne.