Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3458
Ikveld, så skulle vi se film hos en som "var" kompisen min. Vi var en gjeng på 7-8 stykker som skulle se en film. Vi skulle se en film som het "Unbreakable" hvor jeg da så på coveret imens filmen var iferd med å begynne.

10 sekunder etterpå så sa en kompis av meg noe frekt til meg (humoristisk) og jeg lo, også kasta jeg coveret over til kompisen, også glapp han coveret hvor det gikk i golvet. Jeg hadde med meg min Bærbar skolepc (fordi vi skulle spille RA2 på nettverk mens vi venta på de andre), og han som eide coveret (han som vi var på besøk hos) klikka helt i vinkel, og slo alt han kunne i pcen (den var gjenklappet), slik at skjermen knuste.

Jeg spurte, "hva faen?" og tok opp lokket for å se om det var noen skader på pcen, og da tok han å slo til pcen igjen på tastaturet, så det er en feit bulk på tastaturet, og at man så at pcen fikk blåskjerm. Like etterpå så begynte han og banne, og druste til pcen enda en gang.

Saken er den at, hva skal jeg si til skolen? Hva tror du forsikringsselskapet til skolen vil si?

Jeg sitter her med en redd tanke, og lurer på hva jeg skal gjøre. Håper på gode svar, og gode tips.

Kan også fortelle at han har litt ADHD, men føler ikke det er grunn nok.
Det er vel bare og si ifra hva som skjedde? Det var jo ikke din feil at han rabla løs på pcen din. Så da får han eventuelt ta seg av erstatning.

Edit: Gjøre opp for seg.
Sist endret av Sky; 18. mars 2007 kl. 02:44.
punk1: Dette er igrun ingen erstattningsak. Men ønsker man å lyve til skole & erstattningsselskap så kan det godt hende det fungerer, men jeg vil ikke anbefale det overhode. er pcen skadd pga. idioti så bør de som har oppført seg som idiot betale for skadene så kanskje man i framtiden ikke oppfører seg som en .
Tror det er sånn når det gjelder skolereglementet at du personlig er ansvarlig for alt utstyr.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Man skal selvfølgelig ikke erstatte noe andre ødelegger. Men mulig du må politianmelde saken om han ikke tar på seg ansvaret og betaler erstatning selv.
Fy faen jeg hadde klikka... anmeld ham til politiet for hærverk
Vel, skjønner at saken er opplagt. Men problemet er at jeg er redd for at skolen kan sette meg ned i ordenskarakter, eller gi verre konsekvenser. Problemet er også at personen som gjorde dette er rundt 20 år, men han bor hjemme hos foreldrene enda, så da hjelper det vel ikke å ringe foreldrene?
uansett hvordan man vrir å vender på det, så synes jeg personlig at, ødelegger man utstyr til mange tusen kroner så bør man i prinsippe erstatte dette. Man betaler ikke masse penger til erstattningsselskaper for at man har en sikkerhet for at kompiser pluttselig med overlegg eller lignende skal ødelegge dette for at man så skal få erstatteet dette helt uten videre , det ville isåfall være meget usoledarisk mot resten av kundene hos dette forsikringsselskapet som ev. måtte betalt for denne skaden. Man skal behandle ting som er tegnet erstatning på som alle andre ting , MED FORSIKTIGHET.

Uhell er en ting , men overlegg er noe helt annet.
jeg ville helt ærligt knust te han, men det er vell gjerne en dårlig løsning..
ta å snakk med han imorgen å se, å hvis han ikke vil erstate så får du
bare ta å anmelde det.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det hjelper nesten alltid å ringe foreldrene, selv om personen er myndig. Om foreldrene er noenlunde oppegående og du sier at eneste utvei for deg er å anmelde han hvis det ikke blir betalt erstatning, vil de ofte være hjelpsomme.

stiansj: Jobber du i et forsikringsselskap? Om noen stjeler noe fra deg med overlegg ønsker du vel å få det dekt av forsikringsselskapet ditt?
Sist endret av z0p; 18. mars 2007 kl. 02:54.
Det er vanskelig og si om det hjelper og snakke med foreldre eller ikke , det er helt opp til om det er fornuftige forelde eller ikke. Det er iallefall ikke dumt å forsøke. Har man fått ødelagt noe så har man all rett til å få erstattett dette hvis det er slik du her forklarer.
Er redd han kommer til å dikte opp en annen historie. Men såklart, jeg har 5-6 vitner som så dette.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det kommer han sannsynligvis til å gjøre om han nekter å betale. Men jeg regner med at det må politianmeldes om forsikringsselskapet skal betale noe.
Bare si det som det er til skolen, de setter deg ikke ned i ordenskarakter bare fordi en person knuste PC-en din i et raserianfall. Ikke ta problemene på forskudd heller, dette kommer nok til å løse seg pent og rolig. Det er ikke vits å lage noe større problem av dette en det det i virkeligheten er. Ta det et steg av gangen, start med å forhøre deg med skolen din.
Spør skolen da vell, der jeg gikk var "alt på eget ansvar" en venn av meg fikk knust skolens kamera da han ble angrepet av noen gangsterfolk. måtte betale ut av egen lomme...
Du burde nok anmelde dette mens det enda er ferske fingeravtrykk på den.
På en annenside så er det jo litt risk å ta med seg en skole PC til andre folk.

Har du skrevet noe ansvarskontrakt for bruk av denne PCen?
hmm eget ansvar er en mye brukt setning i skolesammenheng, men du kan komme langt med en anmeldelse... hvis ikke purken bare driter langt i det da
GJør det enkelt.
Krev pengene tilbake fra denne totale idioten. Nekter han, så anmelder du det.
Sist endret av olepehol; 18. mars 2007 kl. 04:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
Du burde nok anmelde dette mens det enda er ferske fingeravtrykk på den.
På en annenside så er det jo litt risk å ta med seg en skole PC til andre folk.

Har du skrevet noe ansvarskontrakt for bruk av denne PCen?
Vis hele sitatet...
Dersom du står ansvarleg for utstyret, 'så kan skulen kreve pengar av det, ja. Men dersom ein anna person opptrådte grovt uaktsomt, og dælja til pcen, så kan du anmelde han for hærverk, og kreve at han dekker dine utgifter, eventuelt dra han inn for konfliktrådet i ei sivil sak.

Eg ville gått for konfliktrådet. Det koster et par hundrelapper, men det er veldig fin måte å gi han en sjanse til å ordne opp utan at noko kjem på rullebladet has eller slikt.

Dersom du anmelder han for hærverk, og politiet vinn saka, så vil det typisk vere erstatning + 5-10000 bot, og altså langt dyrare enn å godta saka i konfliktrådet.

Fordelen med konfliktrådet er at om du får gjennom der at han skal betale, så får du et juridisk papir som gjer at om vedkommande ikkje betaler, så kan du gå til namsmannen og kreve beslag i eigedelane has for å få betalt.
Pc til 11.000? Får ikke allt sånne drit IBM pcer lengre? Ser at en del har fått HP...
ville ikke akkuratt kalt han en kompis
Sitat av cannabis-manndi
ville ikke akkuratt kalt han en kompis
Vis hele sitatet...
Som han sier; "kompis", "var en venn".
Sitat av Jurgen1337
Som han sier; "kompis", "var en venn".
Vis hele sitatet...
Han sier en som "var" kompis, altså han er fortsatt kompis siden "var" er ironisk ment.
Sitat av Grantax
Han sier en som "var" kompis, altså han er fortsatt kompis siden "var" er ironisk ment.
Vis hele sitatet...
Jaja, livet får gå sin gang...:P
er jo ikke kompisen sin feil at broren(hvis eg har forstått det riktig) får annfall og knuser den.. kan jo være venner for det om..
men er pc-en skolen sin, som du har lånt,, eller er det hjelpemiddensentralen sin (hvis du har skrive/lesevansker, eller andre grunner, kan du få låne en data av de til å skrive og bruke til skole... )skolen har da ingenting med denne maskina å gjøre.. derfor kan du ikke bli satt ned i noen form for karakterer:P
Tror du er ansvarlig for erstatningen siden det er din data!
Nå er det jo ei ny uke, og da for vi se om trådstarter holder oss løpende oppdatert (noe jeg håper på).
Jeg tror nok at det blir du som blir stilt ansvarlig for å betale erstatningen, ihvertfall til skolen..
Hva du gjør med denne "kompisen" er vel i teorien opp til deg da, men jeg ville anmeldt det.
Men som jeg spurte om, er det skolen sin data, eller har du fått den pga diverse problemer med f.eks konsentrasjon,skrive-lesevansker etc.?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er skolen sin datamaskin, og den er et nødvendig verktøy med tanke på at jeg går linjen Medier og Kommunikasjon. Dvs. at jeg har svært bruk for den til redigering av bilder, lyder, filmer etc.
dqa blir det verre.. men har du snakket med skolen?.. hva sa de, og hvordan ligger det an nå?
Anime Freak
Der jeg jobber (Nesodden VGS) kan vi ikke kreve mer en 1000kr av elev ved vraket pc, grunnet regler fra fylke (ganske sikker på at der er fylkes regler). Resten må skolen dekke, vil heller ikke tro at det er grunnlag for nedsatt orden/oppførsel grunnet knust pc, ville du aldri fått hos oss hvertfall.
Men nå skal vel ikke jeg si noe sikkert, bare mine erfaringer fra jobben.
Be din pappa ringe hans pappa. Det er nok det enkleste.
er pcn forsikret av skolen?, for da har den forsikring med utrolig lav egenandel
Om min skolepc hadde blitt ødelagt slik som din ble, ville jeg levert alt av regninger til hans familie. Helst ved personlig oppmøte på døra.
Sist endret av esl; 30. mars 2007 kl. 12:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blizzybooi
er pcn forsikret av skolen?, for da har den forsikring med utrolig lav egenandel
Vis hele sitatet...
Oftast ikkje faktisk. Kommunale og b2b-forsikringer har ofte egenandel på 50000 og oppover, fordi kommunen i all praksis er egenassurandør på lavare beløp...
Sitat av fulloggal
Pc til 11.000? Får ikke allt sånne drit IBM pcer lengre? Ser at en del har fått HP...
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er galt med IBM? Synd at lenovo har tatt over bærbar-markedet til IBM men.. ellers, IBM er knall.
der jeg gjikk så hadde vi 500kr i egenandel vis det ble ødlagt.