Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1302
Jepps, jeg vil lære meg å lese saktere. Det er plagsomt å ikke kunne lese noe høyt, fordi jeg leser så fort at jeg ikke greier å uttale ordene. Og det er når jeg konsentrerer meg om å lese sakte.

Noen tips til å kunne lese saktere?
Vel, om du leser for å forstå innholdet, og ikke for å lese det bare, så vil du prøve å legge mer merke til ordene. Man konsentrerer seg automatisk mer til en stoff man prøver å ta til seg, enn når man skal lese noe høyt bare for å få det unnagjort. Ha tolmodighet, tenk at du prøver å lære bort en tekst til lytterne, gjør deg forstått med å lese ordene før du uttaler dem
Ikke bry deg om ord som står ved siden av ordet du holder på å lese. De som har problemer med å lese, dette er en vanlig feil de gjør. De må lære seg å lese ordet før OG ordet etter samtidig som de leser ordet som de står på. Du gjør det motsatte, ikke les ordet før eller etter ordet du leser på....
Men det høres jævli dødt ut når en leser det høyt på denne måten. Et spørsmål blir aldri et spørsmål i ordlyden.
husker når jeg gikk på barne/ungdomsskolen når vi måtte lese høyt fra boka for klassen.
og det var/er alltid noen som synes det er tøft å lese så fort at det ikke går an å få det med seg..
jeg ble forbannet hver gang, det er siiinnsykt irriterende.

så oppskriften er å ha tålmodighet tror jeg.
Det som også kan være lurt er å være kjent med teksten fra før av, les den igjennom en gang før du skal lese den høyt. Prøv å lese sakte inne i hodet ditt 1. gangen, jeg merker at jeg da blir mer klar over hva jeg leser, og kan formidle budskapet bedre.

Men leser du fort fordi du er stresset eller fordi tempoet bare øker uten at du merker det?
pho
Trådstarter
jeg leser ikke fort fordi jeg er stessa eller noe, jeg bare har en sinnsyk lesehastighet. tempoet bare øker uten at jeg merker det.
Hvis du kjenner teksten så kan du konsentrere deg mer om å snakke og formidle enn om å lese. Hvis det er et foredrag eller noe lignende så bør du uansett fri deg fra manuset så mye som mulig.
Er egentlig ikke noe negativt å snakke fort, du må bare lære deg å uttale ordene. Du oppdager nå selv når du begynner å lese så fort at det blir bare giberish som kommer ut. Har du problemer med å forstå teksten eller har du bare problemer med å lese høyt 'tydelig'?
pho
Trådstarter
det er å være tydelig jeg sliter med. det er ikke mulig (tror jeg) å bevege munnen fort nok til å uttale ordene

har en vag plan om å lære det nesten utenat, så jeg kan fortelle istedet for å lese.
Men klarer du å snakke tydelig til folk da, sånn generelt uten å lese? Hvis jeg spør deg hva du har gjort i går så klarer du å svare så folk hører hva du sier? Ikke meningen å virke frekk her.

Kanskje du bare må øve deg på å lese en tekst sakte, les den saaaaaakte. Litt morsomt hvis det bare finnes ett tempo på stemmen din!
pho
Trådstarter
hehe, jeg greier å snakke sakte, det er bare at øynene glir så fort bortover papiret, og så skal munnen liksom følge med, men neida, det går ikke.

jeg greier å snakke så folk skjønner ja. (eller. kanskje det er DERFOR jeg skriver så mye på forum, jeg greier ikke å gjøre meg forstått muntlig )
Husker en saktelesningsteknikk presentert i Pyton eller Mad en gang for mange år siden... Følg linjen med fingeren, slikk fingeren før du blar om, mim teksten med munnen, etc.. Men det funker vel ikke til ditt bruk
Jeg klarer og lese så raskt at ingen skjønner va jeg sier:P Har fått mange klager på det, men jeg klarer ikke å slutte.. Eneste jeg leser klart er ting som faktisk intereserer meg.. ikke at det hjelper deg da;P du er ikke alene vertfall
Sitat av johnny.-
Jeg klarer og lese så raskt at ingen skjønner va jeg sier:P Har fått mange klager på det, men jeg klarer ikke å slutte.. Eneste jeg leser klart er ting som faktisk intereserer meg.. ikke at det hjelper deg da;P du er ikke alene vertfall
Vis hele sitatet...
Jeg klarer også å lese så raskt at ingen skjønner hva jeg sier, men jeg klarer også å lese så sakte at folk _skjønner_ hva jeg sier! Nyttig informasjon her nå..
når dere leser, hører dere en stemme i hodet eller ser dere ordet uten lyd? vet dette er litt merkelig..
pho
Trådstarter
hører lyden av ordet
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis man konsentrerer seg vil man nesten automatisk lage en indre stemme som følger teksten man leser, hvis man derimot leser mer avslappet/ubevisst så vil iallefall i følge min erfaring dette ikke skje, jeg leser endel bøker og når jeg leser skjønnlitteratur så "leser" jeg egentlig ikke på samme måte som når jeg leser faglitteratur eller konsentrerer meg om teksten.
Dette med å snakke for fort og sannsynligvis også lese for fort er til stor grad en øvingssak mener nå jeg, hvis man har problemer med dette så vil det faktisk hjelpe en god del å øve litt. Er også viktig at man ikke stresser, målet er _ikke_ å bli ferdig med teksten, men å få presentert informasjonen som teksten inneholder.
Sist endret av TheGEEK; 6. mars 2006 kl. 21:20.