Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1495
Heisann! Jeg fikk en pc med windows 2000 installert. Jeg vil formatere denne og legge inn windows 95, som jeg har. (har ikke 2000 på disk)

Har søkt gjennom en del poster her om formatering, men får det ikke til å funke.

Har prøvd med bootdisk for win 2000 og bootdisk for win 98 og 95 de to siste vil den ikke akseptere og den første fører bare til oppstart av win 2000.
Har prøvd med en oppstartsdisk for ms-dos, men da vil den ikke skifte fra a: til c:, får ikke formatert c:

Noen kloke hoder som har tips? (har selv et klokt hode, men ikke altfor klokt i it-sammenheng. )
Lag en oppstartsdisk for ms-dos så booter du å skriver format c:.
Frozk's Avatar
Trådstarter
Sitat av voldern
Lag en oppstartsdisk for ms-dos så booter du å skriver format c:.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg gjorde, men når jeg skriver format c: får jeg bare: Bad command or file name

Fortår ikke hvorfor, det virker som om c: ikke finnes, men det gjør den.
Bad command or filename betyr at den ikke finner format-kommandoen på bootdisken din... Last ned en bootdisk fra www.bootdisk.com
Frozk's Avatar
Trådstarter
Har nå prøvd samtlige bootdisker fra www.bootdisk.com, ingen hjelper.

Når jeg skriver format c: (: virker ikke men skriver > i stedet) får jeg meldingen: File creation error.

Er det bootdiskene som er feil, eller er det noe helt galt med denne pc'en?
Ultimate Boot CD har funka for meg et par ganger. Verdt et forsøk.
Sitat av Frozk
Akkurat det jeg gjorde, men når jeg skriver format c: får jeg bare: Bad command or file name

Fortår ikke hvorfor, det virker som om c: ikke finnes, men det gjør den.
Vis hele sitatet...
Mest sansynlig for at Harddisken er formatert i NTFS format og msdos kjører FAT format
Sitat av Frozk
Akkurat det jeg gjorde, men når jeg skriver format c: får jeg bare: Bad command or file name

Fortår ikke hvorfor, det virker som om c: ikke finnes, men det gjør den.
Vis hele sitatet...
Fikk opp det for leenge sia jeg også en gang, husker ikke hva vi gjorde. Men skal høre med en type som var med meg da : )
Bruk en bootdisk fra bootdisk.com, start opp fjern partisjonen ved hjelp av fdisk, lag ny og formater.
Frozk's Avatar
Trådstarter
Sitat av tezr
Mest sansynlig for at Harddisken er formatert i NTFS format og msdos kjører FAT format
Vis hele sitatet...
Så hvordan ordner jeg det da?

Jeg kommer nok til å slenge pc'en på loftet snart. Har egentlig ikke bruk for den, men det ville vært kjekt med en ekstra liten leke-pc i stua.

Men hvis noen tror de har løsningen på problemet her, vil jeg være taknemlig for å få høre.

elohg: hils kameraten din og si at jeg gjerne vil høre hva dere gjorde!
du kan bytte format og slikt i dos ved å skrive fdisk (mener jeg å huske)
Sitat av Popp
du kan bytte format og slikt i dos ved å skrive fdisk (mener jeg å huske)
Vis hele sitatet...
Nei, man kan ikke bytte format. Man må fjerne nåværende partisjon, og lage en ny. Så formatere.
Sitat av Frozk
Når jeg skriver format c: (: virker ikke men skriver > i stedet) får jeg meldingen: File creation error.

Er det bootdiskene som er feil, eller er det noe helt galt med denne pc'en?
Vis hele sitatet...
OMG. Det er verken bootdiskene eller pc'en, men DEG. Om f ikke funka, tror du "lormat c:" hadde funka? Du kan ikke bare bytte ut tegn.

Bootdiskene har engelsk tastatur, og da finner du : på ø-tasten.
Hva med å skru ut hdd'en fra maskin #1, slenge den i en annen maskin (#2), gå inn i windows på maskin #2 og formater..?
Frozk's Avatar
Trådstarter
Sitat av fuzzy76
OMG. Det er verken bootdiskene eller pc'en, men DEG. Om f ikke funka, tror du "lormat c:" hadde funka? Du kan ikke bare bytte ut tegn.

Bootdiskene har engelsk tastatur, og da finner du : på ø-tasten.
Vis hele sitatet...
Takk så mye! Visst har du rett i at det er MEG det er noe galt med!
Får nok hente ned igjen pc'en fra loftet og taste : på ø-tasten. (prøvde mye rart for å finne kolonet, men som du sier, det er noe galt med MEG!
Frozk's Avatar
Trådstarter
Når jeg nå har funner kolonet, , og trodde det bare var å sette igang, fortsetter trøbbelet:

http://www.frozk.com/bilde/dos.jpg

Hva nå da?

Ja, jeg kunne jo sette harddisken i den andre maskinen. Der har jeg to disker fra før, og ikke mer plass. Blir litt styr å skifte. Trodde det skulle være null problem å få formatert denne skiten!
Er det noe igjen på harddisken sånn som den er nå? Jeg ville prøvd fdisk, fjerne alle partisjonene jeg fant og lage en ny.
Frozk's Avatar
Trådstarter
Harddisken er på 20 gb, og det er over 15 ledig. Skal prøve og se hva jeg får til.

Takker alle som kommer med tips! :d
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det ser ut som om C: her blir R: eller S:, men uansett, gå inn i fdisk og fiks der som folk allerede har sagt.
Frozk's Avatar
Trådstarter
Takk takk! Det ordnet seg til slutt. Måtte ha rett versjon av DOS. I nyeste DOS-versjon virket ikke fdisk, eller format kommandoen. La inn en eldre DOS, og vips!

Sorry hvis jeg har irritert noen med min mer eller mindre elendige kunnskap om PC-formattering, men dere har vært til hjelp!

Nå er neste steg installering, vet ikke helt om jeg tør å spøre om hjelp der!