Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 544
Har litt problemer med lyden i Ubuntuen jeg akkurat installerte. Jeg har lyd i OS'et ved at det spiller av diverse smålyder i forskjellige programmer, men når det kommer til Mp3 og film så får jeg ingen lyd. Prøvde også å sette inn en CD igår og fikk lyd da.

Har et screenshot av feilmeldingen jeg får når Amarok starter. DivX lyden får jeg heller ikke når jeg spiller av film i VLC.

Noen som har vært borti dette før.
kan være at det er et program som opptar den ene lydkanalen du har. Prøv å skru av alle programmene og start filmen/musikken igjen.

Hvordan lydkort har du egentlig?
nimandi's Avatar
Trådstarter
Er internt lydkort i laptopen. Det skal ikke være noen programmer som bruker lyden nå. Har bare amsn og terminal oppe.
Søk i ubuntuforums.org, så finner du sikkert en løsning: http://www.ubuntuforums.org/search.php?searchid=748699
Vel. Du kan jo begynne å benytte deg av alsa også, da.
Legacy applikasjoner bruker som regel å prøve å koble seg rett til /dev/dsp (vlc er f.eks en legacy-applikasjon)
Feilbeskjeden du får der, er fordi gnome tar i bruk lydkortet ditt. Dette kan slås av i instillinger.

Med alsa burde dette problemet ikke eksistere med ikke-legacy-applikasjoner.
apt-cache search alsa.