Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2968
Visual Source Studios present: “Programmering ? :S”

Okey, først: Det er MASSE av programmering språk du kan programmere i, de fleste har du sannsynligvis ikke hørt om. Som Ada,Prolog eller Eiffel for eksempel.

Andre: Grunnen for jeg skriver dette er for jeg har sett at det er folk som spør om hvilket programmeringsspråk de skal velge. Nå kan de heller lese her å bestemme selv =)

Så til de som vil begynne å programmere, så har vi lagd ei liste med beskrivelse over ”aktuelle” programmerings språk..

Først noen definisjoner:
VB = Visual Basic
ASM = Assembly
GUI = Graphical User Interface (Norsk: Grafisk Applikasjon)
TASM = Turbo Assembler (Skapt av Borland)
MASM = Microsoft Assembler (Skapt av Microsoft)
MS-BASIC = Micro Soft BASIC
DOS = Disk Operative System
CGI = Common Gateway Interface


BASIC
Basic er et ekstremt lett språk, Basic var det første språket folk virkelig kunne bruke når Pcen kom (Assembly og COBOL var for tungt). Bill Gates’ Micro Soft ble kjent når de lanserte MS-BASIC, og tjente seg rike på det. På ettertid har de lagd Visual Basic som har blitt nokså populært sammen med qBasic og Liberty Basic. I motsettning til mange andre språk så ”designer” du programmet i Visual Basic, likt interface har også Delphi (en god pascal utvenning)
QBasic og Liberty Basic er kommandolinje programmeringspråk, man kan ikke lage grafiske applikasjoner med det.

Delphi/Pascal
Delphi er en “nyere” versjon av Pascal. Med Delphi kan man lage enkle (og avanserte) program med å ”designe” programmet, istede for å skrive alt, sånn som i C++ (for å nevne ett). Pascal ble kjent for sine enkle syntakser, og syntaksene mello Pascal og Delphi er veldig like. Det eneste minuset (er ikke minus for alle, men jeg regner med at du vil lage GUI applikasjoner) er at man bare kan lage DOS (kommandolinje) programmer i Pascal. Men Delphi er et utmerket språk å begynne med.

Java
Bare for å få det helt klart så er Java og JavaScript 2 forskjellige ting.
Java er også en bra plass å starte, men den har litt vanskeligere syntakse for de helt nye i programmering. Java er cross-platform, som betyr at den kjører på hvilken som helst platform (Windows, Linux, Mac osv), men må ha Java installert på Pcen/Macen for å få den til å virke. I dette språket skriver man hvordan GUI applikasjonen skal se ut, man designer den ikke.

Perl/Python
Perl og Python er begge scripting språk med utrolig enkle syntakser og er bra begynnelse. Perl er et scripting språk som kan brukes som et program (på pc/mac) og som ei webside (cgi). For å kjøre Perl programmer trenger du Perl installert (på samme måte som Java). Python derimot er Perl`s lillebror, og navnet ”Python” kommer fra ”Monty Python”. Begge disse to har lik syntakse, men etter min mening så er Python sin syntakse definitivt enklere å lære.
For å lage en GUI applikasjon i Python kan du laste ned å ”loade” såkalte ”moduler”.
Det finnes moduler for masse, men for GUI har man Tkinker som er standard. Det finnes enklere moduler som wxPython og EasyGUI. Men her koder man din egen GUI, men designer den ikke.

Assembly
Assembly er tungvekteren, et ekstremt bra programmerings språk, men vanskelig å lære.
Assembly er det første programmeringsspråket, og hvis du skal bruke Assembly så regner jeg med det er på x86. Å lage et enklet ”Hello World” i Assembly er ikke så mye problem. Men Assembly ble lagd for å programmere mot maskinvaren. Istede for å få maskinkoden i 1000101010101, så lagde de Assembly, som gjorde det om til et forståelig format. Det finnes flere Assembly compilere. Den jeg vil anbefale er TASM, men hvis du skal kode GUI i Assembly (det er stress), så bør du helst bruke MASM. Assembly blir ofte også brukt for å cracke programmer, med å finne entrypoint og forskjellige ting.

C/C++
C og C++ er de mest populære programmerings språkene som ofte blir brukt til å skrive operativsystemer (må ha Assembly også bare for å gjøre det helt klart). Forskjellen mellom C++ og C er at C++ har objekt orientert, mens C har ikke. Hvis du har planer om å drive med system programmering, så er C tingen for deg. For det blir mest brukt i system programmering (Linux Kernel for å nevne en ting). C++ blir mer brukt i programmer. Nå sier jeg dette veldig enkelt, jeg kunne godt dypere inn å forklart i detaljer, men jeg tror dessverre ikke at alle hadde forstått da (:P).

COBOL
Cobol var et av de første programmerings språkene og var veldig populært i begynnelsen av 60 tallet. Cobol ble lagd i 1960 av CODASYL Komitèen (Conference on Data Systems Languages), og Cobol står for COmmon Business Oriented Language
Desverre så er COBOL lite brukt I dagens programmering og har blitt overkjørt av programmeringsspråk som Visual Basic, C++/C og Java.

Aktuelle Linker:

www.VS-Studios.net - Linken vår =) (Blir det "spam" hvis jeg nå sier: "Registrer dere i forumet " ? Isåfall tar jeg det vekk :P)
www.Programmersheaven.net - Noen tutorials og source codes
www.Programmingtutorials.com - MASSE av linker til tutorials
www.Freeprogrammingresources.com - Linker til tutorials, source codes, compilere, artikkler.
www.pscode.com - Har et enormt arkiv med source codes til forskjellige språk

Håper dere finner ut hva dere skal programmere !

Mvh. DreamCodeR - Visual Source Studios
For å rette opp i ett par ting

Assembly er i bunn og grunn ikke ett programeringsspråk, men rett og slett maskinkode. Og folk skrev ikke 1 og 0, dem skrev heximal.. Det finnes ikke en eneste assembly compilator, men massevis av assemblere.. Når man skal cracke bruker man en disassembler, og entrypointet er relativt ubrukelig.. Man kombinerer ofte en disassembler og en debugger for identifisere og omgjøre forskjellig kode.

C/C++ blir ikke mest brukt til system programmering.. Til system programmering blir C/C++ mest brukt, men ikke andre veien.. C/C++ blir brukt til stort sett alt mulig bl.a. system, webprogrammering, spill, programmer, roboter, TV'er, telefoner og masse annett..

[Edit]
Kun lage komandoline programmer i pascal??? Hvor har du det fra??? Jeg har laga screensaver for mac i pascal

Og.. Du sier at i Java så må man skrive hvordan GUI'en skal se ut.. Dette har ikkeno med språket å gjøre.. det har med IDE'en å gjøre.. I så og si alle programmeringsspråk kan du kode GUI'en.. Men i de fleste kan du også bruke RAD verktøy som lar deg designe GUI'en med drag'n'drop.. OGSÅ i Java!
[/Edit]

Scha
hehe... Da fikk du oppklart noen ting... Men jeg sier ikke at C/C++ blir MEST brukt til system utvikling, jeg sier at det er det de OFTE bruker til system utvikling

EDIT: Det med Pascal ble jeg fortalt av forskjellige kilder
Joda det sa du:
"Hvis du har planer om å drive med system programmering, så er C tingen for deg. For det blir mest brukt i system programmering"

[Edit]
Og så får du det til å virke som BASIC og VisualBasic er det samme.. Det er 2 HELT forskjellige språk (jaja.. kanskje ikke helt, det har noen likheter men de er VELDIG forskjelig uansett).

... mere edit..

Seff kan man lage en GUI i f.eks. QBasic.. har gjort det selv.. me støtte for mus og greier.. Det blir ikke det samme som f.eks. ett windows program men uansett.. det er en GUI

... og enda mere...

Hvorfor tok du ikke med PHP? Det er jo MYE mer brukt enn f.eks. Phyton...

</slakt>

[/Edit]

Scha
Bare lurer skriver du assembly selv? Hvis ikke, hvordan kan du si: "vanskelig å lære"??
Jeg har selv lært meg assembly og det uten noe særlig problemer. Assembly er ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Mnemonic'ene er veldig rett fram. Noen folk har litt problemer med hvordan stacken fungerer i begynnelsen.
[Edit]
...Og litt mer om det scha nevnte over. Før skrev de ikke i binær. De skrev først assembly koden så gjorde de om hver intruksjon til hex og skrev så alt sammen inn i en hex-editor.
Angående "Microsoft MASM"
En liten rettelse til. "MASM" står egentlig for Macro Assembler. Hele navnet er "Microsoft Macro Assembler".
[/edit]
Sist endret av dword; 12. oktober 2004 kl. 14:35.
Det finnes også mange Integrated Development Environments med mulighet for å bygge GUI visuellt for både Java og C++. Det er selvfølgelig fristende for en nybegynner å hoppe på noe der man raskt kan se resultater, men å kunne grafisk designe GUI er ikke noe jeg ville lagt stor vekt på for en nybegynner. Det viktige for en nybegynner er å lære tenkemåten, og det tror jeg man klarer bedre når man må skrive koden selv.

Et godt alternativ kan være PHP5 (ikke kom med den gamle programmering vs. scripting igjen, takk ). Der får man lært det som må til for å programmere (kontrollstrukturer, feilhåndtering, objekter, osv..) og man kan raskt se nyttige resultater.

Assembly ville jeg ikke anbefalt til en nybegynner. I forhold til andre programmeringsspråk skal det relativt mye arbeid til for å gjøre noe, så de fleste nybegynnere skremmes vekk. COBOL ville jeg heller ikke valgt siden det ikke er særlig relevant i dag og det mangler mange finesser de mer moderne språkene har.
gaucho: Ja det stemmer det, de fleste som begynner og programmere har liten bruk for low-level programmering som du kan med assembly. Men hvis du er en litt avansert programmerer som har lyst til å finne ut hvordan ting fungerer (os osv.) Er Assembly og C et godt par.
dword: assembly er ikke så vanskelig som folk skal ha det til nei.. Det er jeg helt enig i.. Men det er alikvell ikke akkurat kjempelett å lære seg.. Det er hakke værre enn de fleste andre språk, men pointet er at du må lære veldig mye (ikke mange kommandoer, bruker jo vanligvis mer enn 10-12 kommandoer, men metodikk) for å se resultater..

Scha
Noen som føler for å slakte .NET i dag? Elsker å høre den evige sutringen på det området. Hvis dword synes assembly er lett er det flott for ham. Jeg taklet det ikke før jeg hadde kodet C baserte språk en stund. Etter noen år med Visual Basic stod i alle fall mine tanker helt feil for å begynne med noe sånt.

Men som jeg begynte med. Noen som har tanker rundt C#/Managed C++ ? Eventuelt hvordan det går med MONO (lenge lurt på om det funker og ikke orket å teste ennå )
For en utrolig ubrukelig artikkel om å begynne med programmering. Som nevnt utallige ganger før: språket er irrelevant. Skal man bli flink til å programmere må man uansett lære seg en del grunnleggende prinsipper, og bortsett fra syntaks er disse stort sett veldig like uansett hvilket språk man velger.

I stedet for å fokusere på hvilket språk man skal velge bør man se på en del andre faktorer. f.eks: kjenner man noen som kan en del programmering? hvilke språk kan de? hvordan kan man lettest få hjelp? (og hjelp kommer man garantert til å få behov for i begynnelsen). Hvilke andre ressurser har man tilgjengelig, er det noen spesielle utviklingsmiljø man føler seg mer hjemme i enn andre?

I stedet for en tråd hvor man ramser opp en dårlig sortert, usammenhengende og ufullstendig liste over programmeringsspråk kunne man f.eks lagd en oversikt over de forskjellige paradigmene. hva de fokuserer på, og nevnt eksempler på språk innenfor hvert paradigme
Opprinnelig postet av Scha
dword: assembly er ikke så vanskelig som folk skal ha det til nei.. Det er jeg helt enig i.. Men det er alikvell ikke akkurat kjempelett å lære seg.. Det er hakke værre enn de fleste andre språk, men pointet er at du må lære veldig mye (ikke mange kommandoer, bruker jo vanligvis mer enn 10-12 kommandoer, men metodikk) for å se resultater..

Scha
Vis hele sitatet...
Ja det er jeg enig i, assembly er ikke akkurat det jeg ville valgt å skrive koden i vis jeg skulle laget feks. en database.. Det hadde nok blitt "litt" for mange linjer med kode.. hehe
men for de mindre filosofisk anlagte virke det enklere å begynne med syntax/tankegang i ett programmeringsspråk og oppnå håndgripelige resultater..

nå syntes jeg det er nesten like interesant å lese om strukturer og prinsipper som det er å kode, men d var ikke helt situajsonen når jeg begynte å kode vb6 for noen år siden
Først av alt: Jeg synes vs-studios.net er et veldig bra initiativ. Norge trenger et seriøst programmeringsfora med stor faglig kompetanse. Jeg ble likevel raskt skuffet, og det skyldes i hovedsak to ting.

Vevsiden og forumet er på engelsk. Dette åpner selvsagt for et bredere publikum, men det er på ingen måte nyskapende. Det finnes allerede mange veletablerte nett- og forumsider der ute (gamedev og flipcode for å nevne noen). Hvis primærgruppen er norske utviklere satser dere helt feil ved å ha siden på engelsk.

Det virket på meg som om dere fokuserer på programmeringsspråk, og ikke på programmering. Programmeringsspråk er en så liten del av programmering at det er nok å kjøpe en bok for å lære det. Språket C kan læres av bortimot hvem som helst på to uker, og referanseboken er på under 300 sider. Hvis ikke målet deres er å vise unge håpefulle hvordan man skriver "Hello World" på skjermen, eller å lese litt i en fil, tror jeg dere satser helt feil.

Et forum hvor man kan diskutere programmering, algoritmer og optimering på norsk ville i hvert fall jeg og mange andre hatt stor glede av.
Assembly
Assembly er tungvekteren, et ekstremt bra programmerings språk, men vanskelig å lære. Assembly er det første programmeringsspråket, og hvis du skal bruke Assembly så regner jeg med det er på x86. Å lage et enklet ”Hello World” i Assembly er ikke så mye problem. Men Assembly ble lagd for å programmere mot maskinvaren. Istede for å få maskinkoden i 1000101010101, så lagde de Assembly, som gjorde det om til et forståelig format. Det finnes flere Assembly compilere. Den jeg vil anbefale er TASM, men hvis du skal kode GUI i Assembly (det er stress), så bør du helst bruke MASM. Assembly blir ofte også brukt for å cracke programmer, med å finne entrypoint og forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Brukes TASM fremdeles?
Her kan du laste ned nyeste Tasm32 pakka.. Dette er den nyeste assembleren fra Borland som er gitt ut alene.
http://personal5.iddeo.es/ret007ow/tools.html

Du finner nyere versjon av assembleren i Borland Builder serien..
Opprinnelig postet av DreamCodeR
[b]GUI = Graphical User Interface (Norsk: Grafisk Applikasjon)
Vis hele sitatet...
ehh...eller "Grafisk brukergrensesnitt" kanskje?

[/flisespikkeri]

Vil ikke si det er flisespikkeri. Et brukergrensesnitt er noe ganske annet enn en applikasjon.
Opprinnelig postet av jallamann
Det virket på meg som om dere fokuserer på programmeringsspråk, og ikke på programmering. Programmeringsspråk er en så liten del av programmering at det er nok å kjøpe en bok for å lære det.

...

Et forum hvor man kan diskutere programmering, algoritmer og optimering på norsk ville i hvert fall jeg og mange andre hatt stor glede av.
Vis hele sitatet...
Tenker spesielt på det jeg oppfatter som PHP-Tutorial generasjonen hvor mange nå prøver seg med litt "tyngre" programmering. Kjenner folk med null forståelse for hva de driver med som tjener mer penger enn jeg gjør på å kode. Alt for mange som kunn leser på syntaxen til de forskjellige komandoene osv og så setter sammen koden sin som de føler for det.


Opprinnelig postet av Dionysos
Vil ikke si det er flisespikkeri. Et brukergrensesnitt er noe ganske annet enn en applikasjon.
Vis hele sitatet...
Ja, men en grafisk aplikasjon har et grafisk brukergrensesett.. Selv om det jo er greit å ha terminologien på plass
Sist endret av salve; 13. oktober 2004 kl. 00:03.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva heter språket man programmerer microprosessorer i? Jeg trodde det var ASM jeg..
Sitter ikke og skriver hex der ihvertfall.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Om dette var en oppklarende guide for hva slags språk man skal velge for å starte, er jeg kanskje ikke helt enig i. Da burde du heller begynt med å forklare hva man skal lage.
Kan ta en liten kortversjon av min subjektive mening.
De to hovedområdene man kan velge, er enten enkeltstående programmer eller websider.
For websider, har man språk som PHP, JSP, Perl, ASP som er de mest aktuelle (i tillegg til HTML selvsagt).
Hva for språk man velger, bør avhenge av hva serveren man har hjemmesiden sin kan kjøre. De fleste (som man betaler for iallefall) støtter både PHP og Perl, mens ASP og spesielt JSP er litt mindre vanlig at man har automatisk støtte for.
Når det gjelder å virkelig lære seg programmering, så har ikke språket så mye å si. Man må bruke samme tankegangen i de aller fleste språk, og forskjellen er syntaxen (hva for ord man bruker for å gi forskjellige kommandoer).
Mitt tips er å starte med å lage f.eks. en gjestebok, blogg eller lignende, gjerne sammen med et database som f.eks. MySQL. Deretter kan du utvikle siden din med besøksteller, uploadingssystem og fotogalleri.

Den andre grenen er applikasjoner som kjøres i operativsystemet. Her har du språk som C (++), Java og Python. Jeg vil anbefale deg å programmere alt i en teksteditor, ikke et grafisk utviklingssystem der du tegner opp vinduer, som f.eks. Visual Basic. Da får du den beste programmeringsfeelingen.
Dessuten bør du begynne med et tekstlig brukergrensesnitt, fordi det er lett å gå på en smell hvis man går rett på vinduer, da det er noe mer avansert kode som skal til da.
Språkvalget vil jeg anbefale at du gjør på grunnlag av hva du ønsker å fortsette å programmere. Om du skal gå over til spill eller grafiske programmer (3D), vil jeg anbefale at du går for C++, da det er veldig mye ferdige moduler du kan bruke.
Skal du derimot programmere "vindusprogrammer", altså f.eks. teksteditor, databaseprogrammer eller lignende, vil jeg anbefale Java, da min erfaring er at det er mest effektivt.
Python har jeg aldri lagd noen større programmer med, så det er godt mulig det er like effektivt.
Om du har linux inne, går det veldig raskt å komme gang med Python, og kan være en fin start. De aller fleste linux-distribusjoner har python innlagt og klart til å bruke. C-kompilator er det også, men om man ikke er vant med det, kan den være noe mer krøkig å komme igang med.

Til slutt må jeg jo nevne at det finnes andre språk, f.eks. Lisp og Prolog, som kan brukes om man ønsker et annerledes programmeringsspråk. Selv liker jeg godt en lisp-variant som heter Scheme, (google etter MIT Scheme) som er et funksjonelt språk som er utrolig fint å bruke om man alt kan litt programmering, og ønsker å utvide horisonten.

Håper dette kan hjelpe.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hoho... Lenge siden jeg har sett en slik tråd på forumet. Dette må vel være et sunnhetstegn, for hvor annet sted enn NFF kunne en slik utrolig nerdekrangel finne sted?

Når det gjelder Pascal, så funker det helt fett å programmere tyngre ting med det.. Husker selv jeg satt på Online96 i Fredrikstad og kodet simple 3D vortex-introer
Sitat av KjeXz
Hva heter språket man programmerer microprosessorer i? Jeg trodde det var ASM jeg..
Sitter ikke og skriver hex der ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Du tenker kanskje på prosessorer i embedded devices? AVR, 8051 og disse? Asm og C dominerer, men programmer kan lages i Basic om man vil. Kommer an på hvilke kompilatorer som er tilgjengelige.
Hmm, folk har så vidt nevnt C# her. Tar jeg veldig feil om jeg sier at det ikke egentlig er en videreføring av C++, men en videreutvikling av Java med C-syntaks?
q_Werty: Hvis du leser litt opp ser du at jeg prøver å få noen til å dekke C#/.NET.. ville ikke ta det selv da jeg fort blir litt påståelig

minno: de jeg kjenner som driver med slikt (alt fra roboter til schvære sikringsskap med automatikk) skriver omtrent utelukkende i c. Til de aller fleste chips (av en viss kompleksitet) finnes det c kompilatorer.

Merk at mikroprossessor også kan væren en slik en som du har i maskinen din, og dem kan du selvfølgelig kode til i det meste, så lenge du får tak på en kompilator til systemet ditt.. men altså, man kan da godt skrive hex og
▼ ... noen måneder senere ... ▼
1. Hva er forskjellene mellom C# og Java?
2. Hvis jeg lærer meg C# skal det mye til for å kunne lære seg java da?
3. Jeg bruker nå Microsoft Visual C# 2005 Express Beta 2
hvilke andre gratis alternativer finns det?
4. Er C# noe å satse på?
Jeg har ikke kodet i C# ("C Sharp" som det heter) selv ennå, men holder på å lese om nettop .net og dette språket, så tror kanskje jeg kan svare litt:

1. Java kan kjøre omtrendt hvor som helst. En stor del av "cluet" med Java er at den samme koden kan brukes på mange forskjellige plattformer. C# er derimot utviklet av Microsoft, og er derfor først og fremst laget for å kjøre på windows.

Ved kompilering genererer egentlig C# såkalt "Microsoft Intermediate Language" ("MSIL"), akkurat som VB.net og andre .net-teknologier. Ved kjøring leses og "tolkes" MSIL, slik at det kan kjøres på forskjellige prosessore. Dette er det samme grunnprinsippet som for Java, hvor såkallt "bytecode" genereres. Akkurat som med Bytecode skulle man altså tro at det var mulig å tilpasse og kjøre .Net-programmer på forskjellige platformer. Hvorvidt Microsoft kommer til å støtte og utvikle noe slikt er imidlertid usikkert.

2. Som sagt har jeg ikke kodet i C# ennå, men ryktene skal ha det til at språkene er svært like. I alle fall skal grunnprinsippene være mye av det samme; det gjelder ting som bruk av datatyper, klasser, arv og polymorfi. Uansett er det min erfaring at lærer du å programmere i et språk, så er det svært lett å lære å programmere i et annet senere.

3. Nettop! Jeg visste faktisk ikke om Visual C# Express Edition Beta 2 , og kommer til å teste dette selv nå. I motsetning til Java, som du kan kode i notisblokk om du vil og kompilere med kommoandoen "javac mittprogg.java", så må man nesten ha Visual Studio fra MS for å kode i C# (Korriger meg gjerne om jeg tar feil her!).

Når jeg sier at du kan kode Java i notisblokk, så betyr ikke det at dette er nødvendig: Det finnes flust av meget gode IDE`er til Java, hvorav Eclipse gjerne er det mest kjente og populære for tiden. Foruten Eclipse har jeg selv prøvd noen forskjellige. De jeg liker best er Oracle JDeveloper 10g (Lastes gratis ned fra et sted dypt inne i den jungelen som er Oracle sitt nettsted) og NetBeans. Sistnevnte er mitt førstevalg for tiden; det er enkelt, forholdsvis kjapt, har mange gode finesser, og er gratis og opensource. Du finner det på: http://www.netbeans.org

4. Det kan så absolutt være det, men det spørs. Dersom du er interessert i å jobbe med softwareutvikling spesifikt mot Microsoft, så er .net fremtiden. Jeg har forstått det slik at VB.net kan gjøre omtrendt det samme som C#, men det ryktes at C# genererer bedre MSIL-kode (.net sitt bibliotek er forresten kodet i C#). Dessuten føler mange programmerere at måten man skriver kode i språk som C++ og Java er (føles?) bedre enn den man bruker i VB.

For ordens skyld: VB.net er en videreutvikling av Visual Basic 6, mens C# er et flunkende nytt språk basert på C++, men laget for å kjøre på Microsoft sin .net-plattform. Begge språkene kompileres til MSIL, noe som betyr at programmer og klasser kan samarbeide og arve både med hverandre og med ASP.net (for nettsider, noe tilsvarende PHP eller Java sitt Java Server Pages, JSP) og serverside JScript.net. (JScript er Microsoft sin klone av Javascript, men fra og med .net-versjonen kan JScript som kjører på serveren altså kompileres til MSIL, i motsetning til JavaScript som tolkes linje for linje som ren tekst).

Oppsummering
C# blir spennende fremover, og er sansynligvis det du bør velge om du skal jobbe på/mot windows, og ikke har noe imot å være noenlunde bundet til Microsoft.
Java fungerer nærsagt overalt, og har en lavere nybegynner-terskel fordi det finnes mye god gratis programvare (utviklingsverktøy) og informasjon. Ellers har jeg inntrykk av at mye er likt innenfor de to språkene og måten selve koden skrives på. Jeg ville gjerne valgt Java først, da det finnes så mye hjelp å få rundtomkring, og siden det kan brukes overalt, og så heller vurdere om det er verdt å lære seg C# senere. Det skader jo ikke å kunne begge, og kan du det ene går det sikkert rimelig fort å lære det andre (grunnprinsippene i alle fall). I jobbsammenheng er det tross alt stor mulighet for at du vil kunne bruke det ene språket på et prosjekt, og det andre på neste. Kanskje vil de to språkene til og med måtte samarbeide (f.eks. via webservices) i enkelte tilfeller.

Lykke til med valget!
Sist endret av Psy_Illusion; 4. august 2005 kl. 19:04.
Okei, tusen takk Psy_Illusion. Gav meg virkelig svar nå!
Tror jeg prøver meg på Java jeg! Vil helst ikke "bindes" til m$.

Så, finns det da en IDE til java hvor man kan plassere ut knapper, tekstbokser og slikt?
Eller er jeg helt på jordet nå?
Du bindes da ikke til Microsoft med C#. Jeg har selv skrevet programmer i C# i en tid nå. Etter min erfaring så kan du skrive programmer i C# både i Windows og i Linux. I linux kjøres C#-programmer under et prosjekt som kalles mono, og virker utmerket. Du kan faktisk ta et program som er skrevet i C# og kompilert under Windows, kopiere det over til Linux og kjøre det uten å rekompilere det! Det skal vel og merke sies at windows.forms ikke er 100% kompatible under Linux, men jeg vil tro stort sett alle konsollprogrammer vil kunne kjøre. Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for C#.

Men det er selvfølgelig opp til deg.
Ja stigern Psy_Illusion har jo nevnt det http://www.netbeans.org, men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for C eller C++.
Sitat av bashrc
Ja stigern Psy_Illusion har jo nevnt det http://www.netbeans.org, men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for C eller C++.
Vis hele sitatet...
Ja, har veldig lyst å prøve meg på c++, men fant ikke en compiler som støttet design.
Sånn med knapper osv.
Eneste jeg fant var for linux http://www.kdevelop.org/
Sitat av |d13m0b
Du bindes da ikke til Microsoft med C#. Jeg har selv skrevet programmer i C# i en tid nå. (...) I linux kjøres C#-programmer under et prosjekt som kalles mono, og virker utmerket. Du kan faktisk ta et program som er skrevet i C# og kompilert under Windows, kopiere det over til Linux og kjøre det uten å rekompilere det!
Vis hele sitatet...
Stemmer vel det ja, jeg har hørt om Mono når du nevner det. Jeg har dog også hørt at Microsoft aldri har tatt noe klart standpunkt i forhold til slik bruk av deres teknologi, og at enkelte er bekymret for at MS f.eks. kan sette en lissens på dette i fremtiden. Etter å ha tatt en titt på mono sine sider ser jeg at dette kanskje ikke er noen stor trussel likevel: Spørsmål og svar om patenter vedrørende .net og C#.

Jeg må likevel innrømme at jeg fortsatt er litt mistenksom ovenfor MS på dette punktet. Ellers vil jeg gjenta at jeg tror språkene er temmelig like, og at man vil kunne lære det ene temmelig kjapt om man alt kan det andre. Det som kan ta mer tid er å lære å bruke bibliotekene, men dette vil jo forhåpentligvis gå av seg selv etter hvert.

Sitat av bashrc
Ja stigern Psy_Illusion har jo nevnt det http://www.netbeans.org, men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for C eller C++.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det stigern lurte på var om en slik GUI-editor faktisk var innebygget som en del av Netbeans, det er jo ikke alltid tilfellet. Med NetBeans er det likevel slik, og jeg tror GUIeditoren der er ganske god.

Når det er sagt vil jeg påpeke det Gaucho skrev i en post lenger oppe : Ikke begynn med GUI-programmering først. Lær deg ting som if-else/for-/while-/switch- og andre strukturer, lesing og skriving til fil, feilhåndtering og gjerne programmering mot databaser først. Sørg også for å forstå hvordan dette med klasser, objekter og arv henger sammen. Dette siste er spesielt viktig, jo raskere du får kontroll på dette jo bedre skjønner du andre ting.
Joda, det er greit, men jeg må en eller anen gang ha en GUI editor. Og foreløbi så er Microsoft sin 2005 beta grei nok. Men hva skal jeg bruke når den ikke blir beta lengre?
Sitat av Stigern
Ja, har veldig lyst å prøve meg på c++, men fant ikke en compiler som støttet design.
Sånn med knapper osv.
Eneste jeg fant var for linux http://www.kdevelop.org/
Vis hele sitatet...
Designer til Qt fra trolltech er en utrolig bra GUI designer, den beste jeg har vært borti.
Qt er et komplett GUI bibliotek for C++, i tillegg er det GPL lisens for windows, linux, mac osv.
Så det er altså ingen gratise bortsett fra den som microsoft har nå, den beta greia