Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5984
Hei. Jeg var på strekningen drammen til oslo s. Jeg er 17 år, og kjøpte bare billett fra asker til oslo fordi jeg har busskort som gjelder alle strekninger innad i buskerud. Fordi asker er første stasjon utenfor buskerud trodde jeg da at jeg kunne kjøpe derfra og til oslo.
Uansett, det var kontroll, og jeg viste jo legitimasjon og busskortet mitt fordi jeg trodde jeg hadde gyldig billett.
Da sa de at jeg fikk en bot på 950 kr, jeg bare "hva faen?" også signerte jeg boten med en fucka underskrift som ikke ligner på min. Dessuten skrev de på boten feil navn, de skrev The, jeg heter Tea, kortet mitt sier også Thea fordi det er feil, men jeg skal bestille nytt kort som da sier Tea, det riktige.

Er det noe jeg kan gjøre her, for jeg har ikke råd til å betale dette overhodet...?

Kan jeg bruke det mot NSB på en eller annen måte at de skrev navnet mitt feil?
Hvis du har vært så uheldig at du har mistet ditt bankkortet ditt det siste året kan du bruke det som unnskyldning, ved at noen har opplyst din legitimasjon ved en kontroll og få boten trukket.
Jeg tror ikke du har noe å si på det, billetten må vel være gyldig fra før du stiger på toget.
Det vil si at du måtte ha kjøpt billetten for den resterende reisen før du går på toget i Asker (eller i ditt tilfelle ankom med toget)

Om man har månedskort i RuterBillett appen for en sone, så kan man kjøpe for tilleggsoner fra appen slik at du kun betaler ekstra for den siste strekningen.
Eller så kan man bruke billettautomater på stasjonene og velge fra-til strekning derfra.

Edit:
Eller gjøre prøve det han over sier.. Why not
Sist endret av Alec; 23. september 2015 kl. 16:31.
Passasjerer som ved kontroll ikke fremviser gyldig billett, og som heller ikke betaler gebyret på stedet, skal oppgi korrekt navn, adresse og fødselsdato og avvente verifisering av identitetsopplysningene, slik at NSB senere kan innkreve betalingen av gebyret.
Vis hele sitatet...
https://www.nsb.no/togbilletter/reis...vilkar-for-nsb

deres egen feil om de ikke sjekket at opplysningene ikke stemte..

uansett liten vits å bruke mye energi på noe sånt, lær av din egen feil å sørg for å ha riktig billett neste gang.
Bare å logg inn i nettbanken og sperr kortet ditt (Og meld det som mistet).
Sett dato til samme dag/dagen før du fikk boten.

Spesielt om du ikke har brukt kortet i ettertid.
Stavefeilen på navnet har neppe noe å si, med tanke på at du har vist leg. Det er en smal sak for dem å bekrefte at det er deg det gjelder, med kontrollnummer på kortet osv. Du skulle ikke ha vist ID i det hele tatt. Da hadde du sluppet unna med en underskrift, og du kunne ha nektet for at det var deg i ettertid. Nå er eneste sjanse å melde kortet stjålet, men det er ikke helt uproblematisk at kortet meldes stjålet i ettertid. Det burde isåfall gjøres umiddelbart etter kontrollen, og ihvertfall samme dag.

Å snike seg unna en bot på denne måten har forsåvidt en bakside, som man gjerne ikke er klar over før det skjer. La oss si at du glemmer lommeboka en morgen, og dermed verken har billett eller leg. Blir du tatt i kontroll da, så vil kontrollørene først se i systemet at navnet ditt er registrert som tidligere misbrukt. Du står der uten leg, og uten mulighet til å bevise hvem du er. Vekterne vet ikke om du har glemt leg, eller om du er samme person som misbrukte dette navnet i en tidligere sak. De vil dermed ringe politiet for assistanse, og i tillegg holde på deg til politiet kommer for å verifisere identitet gjennom en rekke spørsmål.

Dette er altså en one time thing, som gjør alle framtidige kollektivreiser litt mer sketchy. Å glemme lommeboka koster plutselig ikke bare 950 kroner, og føles litt kjipt. Det koster i tillegg 2 timer av dagen din, en lang samtale med politiet, og det føles supercrap, fordi du vet at det hele er din skyld. Som en slags forsinket straff for den gangen for mange år siden, da du lurte deg unna, og trodde du var megasmart
Sist endret av mentalmelt; 23. september 2015 kl. 17:26.
Mentalmelt dekker det meste er OP. Er ikke så mye penger å gjøre seg kjeltring for. Bare ett spørsmål til deg Mentalmelt.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du står der uten leg, og uten mulighet til å bevise hvem du er. Vekterne vet ikke om du har glemt leg, eller om du er samme person som misbrukte dette navnet i en tidligere sak. De vil dermed ringe politiet for assistanse, og i tillegg holde på deg til politiet kommer for å verifisere identitet gjennom en rekke spørsmål.
Vis hele sitatet...
Har vektere hjemmel i loven til å fysisk holde deg igjen til politiet kommer på bakgrunn av at de mistenker deg for identitetstyveri, som har en strafferamme på over 6 måneder(som da gir de rett til å foreta en sivilarrestasjon på deg) eller har vektere uansett hjemmel i loven til å fysisk holde deg igjen til politiet kommer hvis du ikke har gyldig billett og feks. nekter å signere boten? Eller har vektere en utvidet myndighet iforhold sivile personer?
Tror ikke vekterne har lovt å holde deg igjen, men er usikker. Er noe spessielt med det der når det kommer til kollektivtransport, men har ikke tid til å skjekke det opp nå.

Jeg ville ha kontaktet nsb, og forklart situasjonen, og sakt at du lot være å betale i god tro om at det var det riktige, og at du hadde tenkt å betale når du forlot sonen du var i
Lykke til uansett
(Unnskyld for skrivefeil, er på telefon)
Sist endret av allibabb; 23. september 2015 kl. 19:42.
de har lov til å holde deg igjen:
Reisende med transportmiddel som reguleres etter loven her, 2 som i kontroll ikke kan framvise gyldig billett, og som ikke på stedet betaler slik tilleggsavgift som departementet har godkjent med hjemmel i §7 første ledd, kan holdes tilbake av transportselskapets kontrollører så lenge den reisende ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato. Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres.
Retten til å holde tilbake personer etter første ledd gjelder bare når slik rett er godkjent av departementet som del av selskapets transportvilkår.
Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep.
Personer under 15 år bør ikke holdes tilbake. 3
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Mentalmelt dekker det meste er OP. Er ikke så mye penger å gjøre seg kjeltring for. Bare ett spørsmål til deg Mentalmelt.



Har vektere hjemmel i loven til å fysisk holde deg igjen til politiet kommer på bakgrunn av at de mistenker deg for identitetstyveri, som har en strafferamme på over 6 måneder(som da gir de rett til å foreta en sivilarrestasjon på deg) eller har vektere uansett hjemmel i loven til å fysisk holde deg igjen til politiet kommer hvis du ikke har gyldig billett og feks. nekter å signere boten? Eller har vektere en utvidet myndighet iforhold sivile personer?
Vis hele sitatet...
De har hjemmel i jerbanelovens § 7a, som mrracerhacker siterer her.


Forøvrig en interessant sak. Angår ikke denne saken direkte, men allikevel verdt å følge med på:

http://www.osloby.no/nyheter/Lagmann...n-7903950.html

Ankefrist 27 november.
Er det ikke slik at det nå ikke lenger er lov å kreve penger av personer under 18 år? Og de kan heller ikke kreve boten betalt av de foresatte heller. Mulig at det var personer under 16. Noe usikker.

Mener å huske at kusina mi fikk en bot fra Ruter og trengte ikke å betale, hun er 13.
Sist endret av Phun Q; 24. september 2015 kl. 00:23.
Sitat av Phun Q Vis innlegg
Er det ikke slik at det nå ikke lenger er lov å kreve penger av personer under 18 år? Og de kan heller ikke kreve boten betalt av de foresatte heller. Mulig at det var personer under 16. Noe usikker.

Mener å huske at kusina mi fikk en bot fra Ruter og trengte ikke å betale, hun er 13.
Vis hele sitatet...
Er nok for de under 15 år. Så tviler på at det hjelper her:/
http://www.ung.no/kriminalitet/1079_...8_%C3%A5r.html

Fengselsstraff er det man kan unnslippe når man er under 18 år, selv om jeg også trodde det gjaldt bøter. Man har vel en generell rett til å klage på en straff/bot? Uten å vite sikkert, tror jeg man kan få ned straffen basert på misforståelser (det var vel bare mellom to stasjoner du ikke hadde betalt?). Hvis du ikke har noen inntekt/faste utgifter som sterkt reduserer ressursene dine kan det også få ned boten i enkelte tilfeller. For alt jeg vet kan boten være en lovbestemt sum, som gjelder alle, men hvis du ikke har midlene er det jo verdt å forhøre seg med NSB/fri rettshjelp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
SlimSanta: Det er ikkje snakk om straff for sniking. Det vert aldri gitt formelle straffereaksjoner for sniking på kollektivtransport i Noreg. Det er eit gebyr, som er sivilrettsleg forankra, og har ingen verdas ting med straff å gjere.