Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1911
Hei,

jeg har en hybel jeg skal leie ut i Oslo sentrum. Hybelen ligger inntil min vanlige leilighet (bare separert med en tykk dør). I min vanlige leilighet har jeg internett via GET. Hybelen har også TV-kontakt, men mitt trådløse bredbånd rekker ikke inn i hybelen.

Jeg vurderer derfor å skaffe trådløst bredbånd fra ICE.net, eller evt. mobilt internett fra f.eks. Banzai - sånn at den fremtidige leietakeren får internett i hybelen (dette er jo viktig å ha for alle).

Mitt spørsmål er derfor: hva er den beste løsningen for å kunne tilby leietakeren internett? Kan jeg kjøpe ekstra modem via GET og bare installere dette i hybelen? Burde jeg kjøpe ICE.net trådløst internett og la ham kjøre sitt eget løp? Eller bestille mobilt internett via Banzai 4G? Eller noe helt annet?
Sist endret av Stormen; 6. februar 2015 kl. 19:15.
Jeg har MobiltBredbånd fra Netcom, og kan ikke akkurat klage på hastigheten.
Jeg har 100Gb pakka, med Huawei hjemmerouteren, og den fungerer knirkefritt.
Kan også sette opp 4 forskjellige Wifi nett, kjekt for feks leietakere.
Den støtter også DNLA, FTP og en del forskjellig, bare å henge på USB disker osv.

Har hatt ICE tidligere, tregt, ustabilt, lite overføring/dyrt.

I dag betaler jeg 599,- pr måned, og med binding i 12 mnd så tror jeg steike meg jeg fikk Huawei routeren for Kr.1.- :-D

Har også brukt Telenor mobilt bredbånd, som ikke akkurat oser av kvalitet. Ustabilt, dyrt og med Telenor's supre support! ;-)

Jeg har MobiltBredbånd fra Netcom, og kan ikke akkurat klage på hastigheten.
Jeg har 100Gb pakka, med Huawei hjemmerouteren, og den fungerer knirkefritt.
Kan også sette opp 4 forskjellige Wifi nett, kjekt for feks leietakere.
Den støtter også DNLA, FTP og en del forskjellig, bare å henge på USB disker osv.

Har hatt ICE tidligere, tregt, ustabilt, lite overføring/dyrt.

I dag betaler jeg 599,- pr måned, og med binding i 12 mnd så tror jeg steike meg jeg fikk Huawei routeren for Kr.1.-

Har også brukt Telenor mobilt bredbånd, som ikke akkurat oser av kvalitet. Ustabilt, dyrt og med Telenor's supre support!
Sist endret av Skytteren; 6. februar 2015 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du burde trekke kabel, du kan ha opptil 100meter på en vanlig nettverkskabel.

Med å koble på retningsantenne på routeren eller datamaskinen burde wifi nettverket rekke 200m uten problem på en ledig kanal. De selger små retningsantenner på nettet også kraftige usb modem. Jeg har wifi forbindelse på over 1000m med retningsantenne.
Har utleie-enheten et coax-uttak Get kan levere en nettlinje til? I motsetning til hvordan dsl fungerer så trenger du ikke noen egen, dedikert port, i en sentral for å levere nett.

Jeg ville sjekket med Get om det var mulig å tegne eget abonnement for utleie-enheten og satt opp modem+router der. Da slipper du at hybelbeboeren sniker på ditt nett eller stjeler din båndbredde, og du slipper ta til takke med mobil-løsninger som fort kan være ustabile avhengig av hvor fint naboene oppfører seg.
Sist endret av liasis; 6. februar 2015 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.