Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 12589
Det har vært diskutert før om holdbarheten på marihuanafrø, men jeg lurer på hvor lenge man kan oppbevare en liten pose grønt eller en klump med brunt før det "går ut på dato"?
Hvor lenge kan man oppbevare pot eller hasj før det mister sin effekt? En uke? En månde? Et år?
Bare lurer. Det er digg å ha litt liggende, men jeg røyker ikke ofte.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
hasjen kan hvertfall ligge en del måneder, men ha den i en liten plastpose i så fall.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Lurte egentlig mest på pot. Funker den etter et halvt års tid? Eller ca. 3-4 måneder?
Har hatt liggende en i 2mnd, glemte at jeg hadde den
Den lå i ziplock-pose og var ikke akkurat rett-fra-busken kvalitet lenger, så jo lenger du har den jo mindre bra er det.
Den var tørr og jævlig, men grei nok.

-Nisse
Har røyka pot som var ett halvt år gammel, funka fett det. Bare oppbevar den så lufttett som mulig, for sikkerhets skyld.
Lufttett tupperware boks, syltetøy glass eller ziplock pose som ble nevnt her, fungerer bra. Så lenge det er lufttett.
Skal oppbevares helst så kaldt som mulig også, hvertfall kjøleskap. Kan ikke garantere for at fryser er så bra, men har hørt om folk som har oppbevart der også uten problemer.
Holdbarheten til frø er lenge.
Tror pot skal holde seg ganske lenge, men er jo mulighet for å få mugg da..
mugg på pot er generelt ikke farlig... Er du skikkelig uheldig så ender du opp med en muggsopp som skader/dreper deg, men da er du SKIKKELIG uheldig...

Men mugg ser ikke så bra ut og smaker ikke det heller da... :P
Men da får man jo også pot OG sopp samtidig, og det er jo bra :P

-Nisse
Mugg/sopp er jo som oftes et problem på hjemmedyrket pot som ikke er helt tørket, hvis jeg ikke tar helt feil.
Men det er kanskje en av grunnene til at det er lurt å oppbevare det kaldt
Lys og varme er thc''ens verste fiende. Ha det liggende i en liten pose i en skuffe i et svalt rom og du kan ha det liggende over et år.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Konkluderer med at jeg kan ha det ihvertfall et halvt års tid, så lenge jeg oppbevarer det kaldt og mørkt.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammel tråd, men tar den opp igjen. Har noe hasj liggenes som begynner og bli gammel. Ble skaffet i sommer og har ligget pakket i plastfolie med alufolie rundt siden det, i kalde omgivelser. Men den er hard og ikke nærheten av og være seig. Den er knekkbar for og si det sånn.

Er det noe poeng og røyke dette eller er det bare og gi opp?
Sitat av felix_poker
Det har vært diskutert før om holdbarheten på marihuanafrø, men jeg lurer på hvor lenge man kan oppbevare en liten pose grønt eller en klump med brunt før det "går ut på dato"?
Hvor lenge kan man oppbevare pot eller hasj før det mister sin effekt? En uke? En månde? Et år?
Bare lurer. Det er digg å ha litt liggende, men jeg røyker ikke ofte.
Vis hele sitatet...
Hei! Har hørt fra en erfaren dyrker som har spiret frø som er er et par år gamle. Det er viktig å oppbevare de tørt og mørkt..
Sitat av kamole
Gammel tråd, men tar den opp igjen. Har noe hasj liggenes som begynner og bli gammel. Ble skaffet i sommer og har ligget pakket i plastfolie med alufolie rundt siden det, i kalde omgivelser. Men den er hard og ikke nærheten av og være seig. Den er knekkbar for og si det sånn.

Er det noe poeng og røyke dette eller er det bare og gi opp?
Vis hele sitatet...
Det er sånn det meste av brunen man skaffer i Norge er... "Knekkbar". Funker helt greit det. Selv har jeg aldri prøvd seig hasj, men jeg tviler på at jeg har prøvd noe hasj som har vært seig det siste par årene heller igrunn og det er fortsatt greie greier å røyke. Ikke kast det hvertfall!
bare ha det i en helt tett pose (helst fler og)
luft noen ganger om dagen slik at ikke potten blir råtten
ok, da er det ikke værre enn og prøve Men hvorfor ha den i en lufttett pose hvis man skal lufte den et par ganger om dagen. Virker litt snodig,Men ja den er oppevart mørkt og forholdsvis tett så satser på at den er grei...
Sist endret av spQ; 17. november 2007 kl. 01:44. Grunn: overdrevent smiley forbruk =)(=
Jeg hadde no hasj jeg hadde liggende i en klipspose, gjemt og glemt bort. Da jeg fant det, var den blitt steinhard - og forsøkte først å røyke en liten flis, uten særlig effekt. Uten å tenke no særlig på det, putta jeg den i baklomma og satte meg foran pc-en og geipa noen timer. Så skulle jeg mekke en flis til, og hasjen virka seigere og 'fresh' kontra den første gangen jeg skulle mekke. Jeg antok at det var p.g.a. jeg hadde'n i baklomma og at kroppsvarmen hadde 'varmet' opp tjallen - men da jeg mekket ferdig og røyka, var rusen absolutt bedre enn første gang. Jeg fortsatte å ha den i baklomma resten av dagen, og det ble bedre for hver gang. Noen som kan forklare hvorfor, og eventuellt om det fins en mer effektiv måte enn å ha den i baklomma og sitte noen timer? Prøvde en annen gang å varme opp tjallen, litt også ha den luftett lagret, men det ødela bare hasjen - det samme med alle andre metoder jeg har forsøkt med å imitere kroppsvarmen, men ekstern oppvarming foruten kroppsvarme virker å ødelegge hasjen - noen andre som har opplevd å få hard hasj mykere ved å ha den i lomma? Eventuellt om de har merket annerledes ruseffekt da?
Løsningen er nok enklere enn du tror. I baklomma hadde du sikkert også en annen klipspose med en annen og bedre hasj, en du også hadde glemt at du hadde? Og så forveksla du dem på en måte e l. Sånne ting skjer meg hele tida, i går f eks fant jeg ganske mange rivotriler i ei jakke jeg ikke hadde brukt på en stund.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Drøggs: Det er en smule forskjell på rivotriler og hasj. Ikke gidd å gå off-topic, man! Det er i utgangspunktet en tråd fra 2004, altså 3 år gammel. Hvis tråden skal gå sin gang, skal den se skikkelig ut også.

Paranoy: Jeg har vært borti mange slike typer som i utgangspunktet er hard, men som blir seigere jo varmere den blir. På samme måte som du beskriver.
Dette avhenger jo litt på årsdtid og temperaturen inne/ute. Jeg merker i hvertfall stor forskjell på dette.
Å varme hasj med hånden ved å holde på den eller ha den i lommen og andre varme steder på kroppen, (bare fantasien som setter grenser) trodde jeg var et heller kjent fenomen?
F.eks så pleier "Pollen"hasj å være ganske hard og smuldrete. Holder man en klump i hånden en liten stund, kan den pluttslelig forandre seg fra å være hard til å blir seig og myk.
Dette kan også gjøres ved å putte en klump i munnen - 5 sek - også kna den med fingerene etterpå. Min erfaring er at den tørre harde klumpen, ofte forandrer seg til å bli seig.
(At hasjen er god, er jo en vesentlig ting)

Men i motsettning til det du beskriver, har jeg aldri opplevd at hasjen blir bedre - bare fordi hasjen har blitt varmet opp.
Den kan skifte farge fra lys til mørk brun gjerne, men THC verdien er nok den samme -all the way?
For alt jeg vet, kan be-arbeiding med hasjen kanskje gjøre den bedre, men dette har jeg i såfall aldri hørt om.

Er du sikker på at du ikke ble utsatt for litt placebo effekt den dagen? Ikke vet jeg..
(andre rusmilder kan jo ha en innvirkning og bør taes i betrakting også, uten at jeg vet hva du gjør : ')
Sist endret av spQ; 18. november 2007 kl. 11:55.
Pollen hasj er svada. Pollen er støv fra hannblomster og uten virkning. Den eneste plassen det er thc i planten er i pistillene du kan se med lupe på blader og på hunnblomster. Ser ut som små gjennomsiktige sopper i lupa.
Ellers. :varme fra lomma eller andre ting får ikke thc innholdet opp igjen. også bare svada. Lagre mørkt,kjølig og lufttett og du beholder kvaliteten lenge - minst et år for pot og mye lenger for plater
Sist endret av nothern light; 18. november 2007 kl. 17:20.
Sitat av nothern light
Den eneste plassen det er thc i planten er i pistillene du kan se med lupe på blader og på hunnblomster.
Vis hele sitatet...
Cannabinoidene sitter hovedsakelig i trikomene, ikke pistillene. Trikomene er de små oljesekkene eller såkalte "krystallene" som du ser på med lupe, mens pistillene er de små håraktige utvekstene på planten som gir ekstra smak og aroma..
Sist endret av mentalmelt; 18. november 2007 kl. 17:59.
Sitat av speq
Drøggs: Det er en smule forskjell på rivotriler og hasj. Ikke gidd å gå off-topic, man! Det er i utgangspunktet en tråd fra 2004, altså 3 år gammel. Hvis tråden skal gå sin gang, skal den se skikkelig ut også.

Paranoy: Jeg har vært borti mange slike typer som i utgangspunktet er hard, men som blir seigere jo varmere den blir. På samme måte som du beskriver.
Dette avhenger jo litt på årsdtid og temperaturen inne/ute. Jeg merker i hvertfall stor forskjell på dette.
Å varme hasj med hånden ved å holde på den eller ha den i lommen og andre varme steder på kroppen, (bare fantasien som setter grenser) trodde jeg var et heller kjent fenomen?
F.eks så pleier "Pollen"hasj å være ganske hard og smuldrete. Holder man en klump i hånden en liten stund, kan den pluttslelig forandre seg fra å være hard til å blir seig og myk.
Dette kan også gjøres ved å putte en klump i munnen - 5 sek - også kna den med fingerene etterpå. Min erfaring er at den tørre harde klumpen, ofte forandrer seg til å bli seig.
(At hasjen er god, er jo en vesentlig ting)

Men i motsettning til det du beskriver, har jeg aldri opplevd at hasjen blir bedre - bare fordi hasjen har blitt varmet opp.
Den kan skifte farge fra lys til mørk brun gjerne, men THC verdien er nok den samme -all the way?
For alt jeg vet, kan be-arbeiding med hasjen kanskje gjøre den bedre, men dette har jeg i såfall aldri hørt om.

Er du sikker på at du ikke ble utsatt for litt placebo effekt den dagen? Ikke vet jeg..
(andre rusmilder kan jo ha en innvirkning og bør taes i betrakting også, uten at jeg vet hva du gjør : ')
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg ser ikke bort fra placebo-effekten nei, men jeg veit godt at den som tørr og hard ikke gav samme effekt som varm og myk. At jeg hadde'n i baklomma og satt på'n i flere timer tenkte jeg var det samme som om jeg skulle varmen med å ha den i henda, men det skuffet på effekten - eneste jeg gjorde var faktisk å gjøre'n tørrere å mer smuldrete når jeg la den ned i klips-posen til senere røyk. Det spesielle med å ha den i baklomma å legge seg/sette seg ned på den er ikke at overgangen fra hard til myk, som jeg opplevde det, skjedde på noen minutter men timer! og at dette var på hasj som i utgangspunktet var av god kvalitet men som hadde vært bortglemt mer enn lovlig lenge for en som saumfarer alle askebegre etter en joint-stump under en usedvanlig lang tørke (relativt).
Sist endret av mentalmelt; 19. november 2007 kl. 00:50. Grunn: fjernet off-topic tøys
▼ ... over en måned senere ... ▼
Si at man fant en klipspose med litt brunt i som har ligget i en garasje relativt mørkt over en ukjent tid. Det er ganske hardt og lukter lite, men når man bryter det i to kjenner man godt lukten.

Hva er så beste bruksmåte for dette? Vil man få mer glede av det ved å leke kokk og bake brownies eller er normal røyking å foretrekke. Som sagt er lagringstiden ukjent, så det kan være fra måneder til flere år.
Det er egentlig det samme hva du gjør med den, gjør hva enn du ville ha gjort med en hvilken som helst hasjklump. De fleste foretrekker å røyke, men om du lager mat av den så går ihvertfal ingenting til waste. Dette er noe som gjelder hasj generelt, ikke bare tørr garasjehasj..
Sitat av mentalmelt
Det er egentlig det samme hva du gjør med den, gjør hva enn du ville ha gjort med en hvilken som helst hasjklump. De fleste foretrekker å røyke, men om du lager mat av den så går ihvertfal ingenting til waste. Dette er noe som gjelder hasj generelt, ikke bare tørr garasjehasj..
Vis hele sitatet...
ok. Har ikke prøvd å lage mat med sånt før så jeg var bare litt usikker på om man med et oralt oljebasert inntak ville ha mer hell med å trekke ut det siste ørlille snack'et som evt. er igjen i klumpen enn om man lager mekk av det. (noe jeg egentlig ikke liker siden jeg normalt ikke røyker, og dermed fremstår som en hostende 14 åring som prøver prince mild for første gang hver gang jeg sitter med en jointlignende gjenstand i labbene..)
Da foreslår jeg at du lager mat av det. Den eneste grunnen til å røyke hasj er hvis man nyter selve opplevelsen av å røyke, og det at effekten kommer så fort. Er ikke dette noe viktig for deg så er det langt bedre å lage en brownie eller noe sånt. Regner med at du har sett den aktuelle tråden som for øyeblikket ligger på forsiden av rusmiddelforumet

Denne tråden har forøvrig handlet om så mye forskjelllige greier nå at jeg tror vi sier stopp.
Sist endret av mentalmelt; 19. desember 2007 kl. 02:07.