Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 796
Nå som julesesongen har startet kunne det være interessant å diskutere litt juleøl. For å starte debatten vil jeg sette som primiss at man skiller mellom øl til mat, og øl til kveldskosen etterpå. Det kan og være greit å skille litt mellom butikkøl og poløl.

For å unngå at dette ender opp som enda en dårlig listetråd hadde det vært fint om folk faktisk la litt innsats i svarene her. Å bare høre folk rangere sine "topp 3" uten å komme med noen grunner, forklaringer på ølen og kanskje hva den passer til bidrar egentlig ingenting.

[Noob-guide] Hvordan skrive svar i liste-tråder

Kan starte diskusjonen med å legge ved en link til VG sin årlige test av juleøl. Her har de tatt for seg mange ulike typer øl, og delt opp i kategorier. Ser en del gamle gode travere scorer godt i år og.

Som en person oppvokst på det glade sørlandet har CB Juleøl (fra butikk) vært noe som har vært godt tilgjengelig i juletider. Denne føler jeg passer veldig godt til julematen. Det er ikke ofte jeg er glad i mørk øl fra butikken - men både CB og Hansa Juleøl fra butikken er 2 meget gode butikkalternativer om man ønsker god drikke til maten.

CB Juleøl har god smak av malt, og overraskende mye humlesmak til å være en butikkøl. (noe som for meg teller meget positivt, da jeg er veldig glad i mye humle).

Av sterkere juleøl, er det jeg har å anbefale (av de jeg har prøvd, som ikke var så alt for mange i topplista til VG) CB Juleøl, Nøgne Ø God Jul og Mack God Jul. Alle disse 3 ølene føler jeg passer utrolig godt til fettrik julemat. Av disse er Mack favoritten, men CB den jeg drikker mest av.

Nøgne Ø God Jul er en god øl for de som liker den litt mer søte varienten. Den er mørk og kraftig, og føles litt som en snill stout med hint av jul. Den har masse karbonering som gjør den betydelig friskere enn en stout.

--------

Så hva er deres juleøl erfaringer? Fint å dele både gode og dårlige, så lenge man kan utbrodere litt med hvorfor og hva den eventuelt passer til (og ikke passer til).