Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1503
Hei! Tenkte å kjøpe en mini-PC til spilling. Den må være liten så den kan gå "under radaren" i stua. I tillegg er det viktig at den er noenlunde lydløs.

Vurderer å bestille følgende fra Komplett:

BitFenix Prodigy Mini-ITX Hvit
Cooler Master G550M, 550W PSU
Intel Core i5-4690 Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 6MB, 84W, 22nm
Noctua NH-L9i CPU Kjøler
ASUS H81I-PLUS, Socket-1150
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Gainward GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA
Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM

Prisen blir på 8.416,65 kr.

Hvordan passer disse komponentene sammen?

Lurer også på om det er noen vits i å kjøpe ekstra kjøling (Noctua)? Regner med det fort kan bli varmt siden kabinettet er såpass lite.

Setter pris på alle tilbakemeldinger
Det skal passe bra, bare bytte noctua til for eksempel cooler master 212 evo, det er plass for vannlig kjøling og sparet penger bruker på bedre hovedkort, med WIFi- MSI H97I AC eller GA-H97N-WIFI.

Kanskje kan du tenke på i5-4460, det har mindre klokk 3,2 til 3,5 GHz, men 300 Kr i pris forskjell.

Til slutt, vurder bedre strømforsyning. også fra cooler master, men V450S eller V550S.
Du sier du skal ha den i stuen, hvorfor ikke ha pc-en i en HTPC case ? De ser mye bedre ut i en stue enn et vanlig pc tower

Satt opp en nær lydløs PC her med bedre grafikkort, litt dårligere CPU med vannkjøling (du kan fint overlocke den til 4,5ghz +), en bedre PSU som er nær lydløs (Har samme selv), 500gb ssd så slipper du vibreing lyder ifra en vanlig hdd, raskere ram og 2 noctua vifter.

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...9-E8CAAE348F91

Du kan sikket spare et par kroner om du er villig til å finne en annen enn komplett å kjøpe delene hos.
Sist endret av Sandybridge; 21. oktober 2014 kl. 00:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har personlig vurdert kabinettet "Silverstone Rvz01 Raven Mini-ITX Black" (https://www.dustinhome.no/product/50...mini-itx-black) for dette formålet tidligere. Sjekk reviews på youtube. Det har plass til fullsize skjermkort og skal ha plass til vannkjøling.

Du skriver ikke noe om hvilke spill, men kan du klare deg med integrert Intel HD 4600, så kan du få ned størrelsen utrolig mye. Så mye at du kan hekte PC-en bak på TV-en :-)

F.eks.: https://www.komplett.no/intel-nuc-d54250wyk/798007 eller https://www.komplett.no/zotac-zbox-i...7-3770t/790563.

Finnes en egen kanal på youtube som er dedikert til testing av spill på Intel HD 4600: https://www.youtube.com/channel/UCR5...R2L4oQA/videos


Jeg havnet til slutt på en ren HTPC som ikke skulle være spesielt dedikert for gaming: http://mysmarthome.no/blog/?p=91. Valgte AMD på denne kun pga. pris/ytelse ratio.

Litt offtopic, så kan jeg også anbefale HP Chromebox (https://www.komplett.no/hp-chromebox-white/817541) som ren stue/media-center. Fungerer dårlig til spille på og takler ikke silverlight. Men blir bedre når de fleste (som TV2 sumo) begynner med HTML5 streaming. Expert solgte vel denne på tilbud for rundt 800 kr tidligere, noe som en akseptabel pris :-)
Takk for alle svar! Nå fikk jeg mye å tenke på

Har jo skiftet komponenter i PC før, men ikke bygget PC fra grunnen. Er ekstra bekymret for vanskelighetsgraden i å bygge selv når det gjelder et minikabinett. Virker veldig greit å bestille fra Komplett når de bygger PC-en for deg, men det er kanskje litt feigt? Utvalget blir også dårligere..

Trenger forsåvidt ikke noen monsterytelse på PC-en. Har ikke behov for å spille 3D-spill på høyeste oppløsning, og for det meste går det i strategispill.

Må prøve å sette meg mer inn i disse tingene, men integrert intel HD høres interessant ut!
Bygget nettopp en Mini ITX pc i ett Bitfenix Prodigy. Ikke noe mer komplisert enn å montere enn hvilken som helst pc, krever bare litt mer planlegging i forhold til hva du putter inn først og sist, og hvordan du legger opp kablene. Dette kabinettet fungerer veldig bra det det har smarte løsninger for plassering av ting + god luftflyt (veldig viktig). Monterte med kun noctua vifter som har lav støy, og hører ikke en lyd fra maskinen, og kjølingen er god.

Integrert grafikk til spilling er forøvrig bare tull. Du kommer til å bli skuffet.
Sist endret av danielsk; 21. oktober 2014 kl. 15:20.
@danielsk

Hei takk for tips! Kunne hatt lyst til å prøve å bygge en PC i et BitFenix minikabinett slik du har gjort.

Du har vel ikke utstyrslisten du brukte ledig for hånden?
Er det slik å forstå at det er viktig med et godt grafikkort som GTX970 for å få ned varmeproduksjonen i en slik PC?
Har satt opp en liste med nøyaktig de delene jeg bygget (bortsett fra at jeg hadde den svarte utgaven av Betfenix Prodigy).

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...2-C32CEDDBFCE9

GTX970 har lavt strømforbruk og varmeproduksjon for å være et high-end grafikkkort. Jeg gikk for et ASUS GTX760 i Mini ITX-builden, som er et mid-range kort. Dette er godt nok for det meste av spill på god kvalitet (ikke ultra) og har samtidig lite varmeutvikling og stille kjøling. Har et GTX970 stående i min andre stasjonære, og de er ganske jevngode på varme og støy (veldig minimalt). Med mindre du skal spille krevende nye spill på high/ultra, så vil jeg tro at et GTX760 vil holde.

Litt om de andre komponentene:
Hovedkortet er rimelig, men bra kvalitet. H97 chipset som har det man trenger av features inkl innebygd WiFi. (Det følger med en liten diskret antenne man koble på ved behov som festes enkelt med magnet hvor som helst på kabinettet).

Strømforsyningen (Coolermaster V550S) er veldig stillegående, og 10cm mindre dybde enn en god del andre strømforsyninger, som gjør installasjonen enklere. Denne passet perfekt i kabinettet uten å måtte presses på plass med makt.

CPU er den rimeligste haswell i5. Quad core. Vil fungere godt i lang tid framover. Ikke noe vits å gå for dyrere K-variant da overclocking ikke er noe man ønsker i Mini-itx build. Monterte en Noctua l9i lavprofil kjøler på denne som ikke samler støv, bråker veldig lite og kjøler godt. Denne kjøleren er fin for Mini-ITX builds pga størrelsen.

Minne: gikk for 8gb rimelig 1600mhz cl9 minne. Fungerer godt. Kan gå til 16gb dersom ønskelig.

Lagring: Gikk for 256 gb ssd. Oppgraderer med flere ved behov. Er plass til 4 disker i kabinettet (i teorien 8, men man må ta bort ett av harddisk rackene for å få plass til fullstørrelse gpu). Vil ikke ha vanlig HDD i denne pga støy (knirkelyd).

Ellers: Det følger med 2x 120mm vifter i kabinettet, den ene er montert i front og den andre bak. Det er også plass til 2x 120mm i topp. Den i front kan byttes med en 200mm vifte. Dette anbefales da du får bedre luftinntak og mindre støy. Jeg kjørte Coolermaster med rødt lys, men bytt gjerne etter smak. Lysene vises ganske godt på forsiden av maskinen. Er du ute etter en clean look, gå for hvitt lys eller ingen lys på viften. Kan hjelpe å finne annen vifte ved ønske.

Jeg tok ut begge 120mm viftene som fulgte med, og satte inn 3x Noctua NF-12 som støyer veldig lite. Så da er det 1x 200mm for inntak i front, 2x 120mm Noctua NF-12 i topp som blåser ut og 1x 120mm Noctua NF-12 bak som blåser ut. Dette for å få bedre luftgjennomstrømming med mer trykk som trekker luft ut av kabinettet enn som blåser luft inn. Kjølingen fungerer veldig godt. Kan godt hende det holder med 1x bak og 1x i topp som blåser ut.

Vet ikke hvor mye viftene som fulgte med støyer, da jeg ikke testet de. Kan hende de også fungerer godt nok, om du har lyst til å spare litt penger.
Sist endret av danielsk; 22. oktober 2014 kl. 18:03.
Du kan vent litt for mini GTX 970 som er bare 17 cm lang.

Kanskje i stedet for lavprofil kjøler ta vanlig tower, det er plass på Evo 212 eller Noctua NH-12U/P.
@danielsk
Mange takk for hjelpen! Det er vifter som gjelder forstår jeg
Gjelder å ha orden i sysakene når alt dette her skal inn i boksen, men blir et artig prosjekt å ha i tiden fremover

@medkorki
Du mener en EVO 212 er bedre enn flere små vifter i denne sammenheng?
Hadde vært fint med mini GTX970, men sikkert overpowered for mine formål..
Ingen problem. Det blir nok et morsomt prosjekt. Det er overraskende greit med plass når man monterer, så lenge man planlegger litt. Blir dog trangt på slutten når alt er inne, så anbefaler å kjøpe små strips for bedre cable management.

Han tenker nok istedenfor Noctua l9i cpu-kjøler. Det er nok plass til større kjøling, men det blir trangt. Jeg for min del er fornøyd med l9i, den kjøler mer enn godt nok.