Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4798
Hei!

Jeg er i gang med salg av min Windows PC, og har tenkt til å bruke pengene på en ny iMac.

Jeg har tenkt til å kjøpe en 27" iMac med følgene specs:

- 3,5 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,9 GHz
- 8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB
- 1 TB Fusion Drive
- NVIDIA GeForce GTX 775M 2GB GDDR5

Alt dette får jeg til 20k (da jeg regner med at jeg ikke får student-rabatt når jeg går International Baccalaureate?)

Kommer til å bruke iMacen til programmering, da jeg kommer til å ha undervisning i Objective-oriented Java-programming til høsten. Kommer nok også til å drive med litt bilderedigering og videoredigering på fritiden, samt litt casual gaming (World of Warcraft etc.).

Hva syns dere om valg av maskin?

Jeg lurer også på noe når det gjelder eksterne skjermer.

Jeg har nettopp solgt min 27" BenQ Xl2720T, og har igjen 2 21" IPS skjermer fra LG. Får jeg koblet disse til iMacen på noe vis? Det er 2 Thunderbolt innganger i iMacen.

Finnes det Thunderbolt-HDMI/DVI adaptere?

Er det mulig å kjøre 2 skjermer ut av 1 thunderbolt inngang for å kunne koble til eksterne thunderbolt harddisker også?

Hvor mye kan jeg oppgradere i iMacen? RAM? HDD?

Takk for svar!
Sist endret av Claryn; 19. juni 2014 kl. 00:48.
Jeg har handlet Macer via studenttorget sin rabatt. Det har aldri vært krevd noe bevis eller bekreftelse på at jeg faktisk er student. Du kan sikkert spare noen lapper ved å gjøre det samme.

Det finnes thunderbolt->hdmi/dvi. I teorien kan du koble 2 skjermer på en thunderbolt kontakt, men da må du finne adapter for det.

I iMacen kan du bytte ram og hdd.
Sist endret av danielsk; 19. juni 2014 kl. 01:14.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jeg har handlet Macer via studenttorget sin rabatt. Det har aldri vært krevd noe bevis eller bekreftelse på at jeg faktisk er student. Du kan sikkert spare noen lapper ved å gjøre det samme.

Det finnes thunderbolt->hdmi/dvi. I teorien kan du koble 2 skjermer på en thunderbolt kontakt, men da må du finne adapter for det.

I iMacen kan du bytte ram og hdd.
Vis hele sitatet...
Okai, kult. Hvor stor plass er det til HDD? jeg tror jeg skal gå for en 1TB Fusion Dirve. Jeg trenger hastigheten til en SSD, men må ha mer enn 250GB lagring.
I 27" er det plass til to disker.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
I 27" er det plass til to disker.
Vis hele sitatet...
2 3,5" disker? Wow.
2,5" iallefall, men jeg ville ikke anbefalt det for å være ærlig. Det er mye arbeid å få montert inn en disk nr 2. Siden du har thunderbolt og usb3 kan jeg informere om at du får veldig god ytelse på eksterne disker som benytter disse teknologiene.
Sist endret av danielsk; 19. juni 2014 kl. 01:22.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
2,5" iallefall, men jeg ville ikke anbefalt det for å være ærlig. Det er mye arbeid å få montert inn en disk nr 2. Siden du har thunderbolt og usb3 kan jeg informere om at du får veldig god ytelse på eksterne disker som benytter disse teknologiene.
Vis hele sitatet...
Hm, ja det er kanskje sant. Da vil vel det smartest være å gå for en 3 eller 1TB Fusion Drive?
Personlig hadde jeg gått for 1 TB og brukt en tusenlapp på en 3 TB ekstern USB3 disk, men det er en smakssak.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Personlig hadde jeg gått for 1 TB og brukt en tusenlapp på en 3 TB ekstern USB3 disk, men det er en smakssak.
Vis hele sitatet...
Jeg går ikke uten en SSD. No way.
Nå spurte du om 1 TB kontra 3 TB Fusion Drive, mister. I det tilfellet ville jeg gått for 1 TB Fusion Drive + 3 TB ekstern. Selv kjører jeg 512 GB intern SSD og 3 TB ekstern disk, men det er på en Macbook Pro Retina.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Jeg spurte om det beste valget ville vært enten en 3TB Fusion Drive eller en 1TB Fusion Drive over andre løsning, som intern SSD og ekstern HDD.

Jeg vurderer også en ekstern thunderbolt skjerm fra Apple, men ser at den koster 8000. Ja, det er 1440p, men man får da skjermer med 1440p til 2-3k. Hva er det som gjør at akkurat denne skjermen er så sinnsykt dyr?
IPS-panelet vil jeg tippe.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
IPS panelet, logoen og "shellet" til skjermen, sammen med thunderbolt funksjonen.

EDIT: mener bestemt det er skjermen som støtter "daisychaining" over thunderbolt, noen som vet?
Sist endret av Freddy_fred5; 19. juni 2014 kl. 08:23.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
IPS panelet, logoen og "shellet" til skjermen, sammen med thunderbolt funksjonen.

EDIT: mener bestemt det er skjermen som støtter "daisychaining" over thunderbolt, noen som vet?
Vis hele sitatet...
Hva er daisychaining?

Vil dere si at skjermen er verdt 8000?
Hvis prossessoren ikke er det aller viktigste (At du kan gå ned 1 GHz), så ville jeg vurdert 15" MBPr + ekstern skjerm.
Da er du fleksibel mtp plassering av deg selv og PCn, samtidig som du har en stasjonær arbeidsplass.

Hvis ikke, så får du mye ytelse i iMac sammenlignet med prisen.



For å ta lagringsplass-problematikken din:

Fusion-Drive disken inneholder 128GB SSD-del og resten normal HDD.
SSD-en er ekstremt dyr, om du skal opp i størrelse. Så regner med at dette er utelukket for din del.


SSD brukes jo for raskheten sin skyld, og du har plass til OS + de mest viktige programmene på SSD-delen. Slik at det er kun "resten" som blir å lagres på HDD.


1 TB vs 3 TB så er valget enkelt.
Siden prisforskjellen er 1200 kr, så faller valget uten problem på 3 TB. Da slipper du å ha ekstern disk og ekstra kabelrot.



Valg av ekstern skjerm, så er det litt hva man er ute etter, hva man liker og hvor viktig design er.

T-display er en fantastisk fin skjerm, står perfekt i stil med iMac.
Om prisen er verd det? Tjaaa... Design koster.


Hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet til rundt september med å kjøpe skjermen i allefall.
Ligger litt i kortene at det vil komme oppgraderinger på det området. F.eks USB 3.0. Prisen blir trolig også justert litt ned da.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Hva er daisychaining?

Vil dere si at skjermen er verdt 8000?
Vis hele sitatet...
Tja, jeg vil si at det er en meget fin skjerm, om du liker og trenger daisychaining så er vel det ett pluss.

Daisy chaining er at du kobler flere ting etter hverandre. Feks. disse skjermene kan du koble i hverandre.

"diagram":
Mac->Kabel->Skjerm->Kabel2->Skjerm2.


Jeg ville kjøpt den om jeg hadde en Mac, kanskje til en Pc også.
Claryn's Avatar
Trådstarter
OKai, kult.

Jeg kommer nok til å vente til launch av OS X 10.10 før jeg kjøper noe. Jeg tviler på noen update av iMacen, men det er lov å håpe!

Jeg tror jeg skal gå for 1TB Fusion Drive og eventuelt kjøpe en SSD og putte i den andre 2.5" plassen i maskinen. Har et NAS i huset, så det burde gå fint med 1TB.

Får se om jeg kanskje kjøper den skjermen til jul!

Har dere noen adaptere som gjør at jeg kan ha to dvi/hdmi skjermer koblet til EN thunderbolt plugg??
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
http://store.apple.com/us/product/MB...nk-dvi-adapter
Her er en minidisplayport til dual DVI, den har fått ganske dårlige reviews, så usikker om jeg ville anbefalt den, dog det virker som om problemene kun er på laptops.

Men jeg fant dette reviewet som visstnok hadde funnet en løsning, dersom det skulle bli problemer:

So anyway, I hooked this "Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter" up to my MacBook Pro (2.53GHz model) and to my 30" Apple screen. YOU HAVE TO MAKE SURE YOU ARE RUNNING YOUR GRAPHICS IN PERFORMANCE MODE to not get any color or tearing issues. You might also need a fresh reboot to make it reset as well.

Steps:
1) Click on your battery or charging icon in the upper right hand part of your screen
2) Click on "Energy Saver Preferences"
3) Ensure that the "Higher performance" button is selected when connected to the adapter (you can switch it back when portability is needed)
4) Then exit

Now...

1) Go Apple>System Preferences> and click on "Displays" in the Hardware section
2) You can play around with the settings in here to get the resolutions, colors and displays set-ups however you want.

**Important note - make sure your laptop is using the battery charger when connected to the adapter for all of the above to work consistently.
Vis hele sitatet...
Ang Thunderbolt display. Det har vært på markede lenge og anbefaler derfor sterkt å kjøpe den brukt. Kan få en helt fin skjerm til ganske mye mindre enn 8k. Tror jeg ga 4 eller 5k for min. Alternativt så kan du vente på nytt TB display. Er godt fornøyd med skjermen, men man blir jo veldig låst til Apple produkter da. Får ikke koblet til feks Xbox uten mye styr, ei heller pc. Men skjermen er god ellers altså
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
http://store.apple.com/us/product/MB...nk-dvi-adapter
Her er en minidisplayport til dual DVI, den har fått ganske dårlige reviews, så usikker om jeg ville anbefalt den, dog det virker som om problemene kun er på laptops.

Men jeg fant dette reviewet som visstnok hadde funnet en løsning, dersom det skulle bli problemer:
Vis hele sitatet...
Finnes ingen mini-dp på iMacen, bare 2 thunderbolt plugger.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Finnes ingen mini-dp på iMacen, bare 2 thunderbolt plugger.
Vis hele sitatet...
Duger ikke TB som mini-DP?

http://www.cnet.com/news/confusing-m...h-thunderbolt/
Ihvertfall det jeg får ut av det:

http://cnet4.cbsistatic.com/hub/i/r/2011/03/15/b3f1bc54-fdba-11e2-8c7c-d4ae52e62bcc/resize/370x370/a874a9258782fe8d6ea391d5e517c744/ThunderboltChart.png

Står samme på Macrumours:
To simplify it, we could say that:

- A Thunderbolt port is also a mini DisplayPort.
- A mini DisplayPort is not necessarily a Thunderbolt port.

If you know your Mac has a Thunderbolt port, you can use any cable/accessory that is for mini DisplayPort.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1424099
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Duger ikke TB som mini-DP?

http://www.cnet.com/news/confusing-m...h-thunderbolt/
Ihvertfall det jeg får ut av det:

http://cnet4.cbsistatic.com/hub/i/r/2011/03/15/b3f1bc54-fdba-11e2-8c7c-d4ae52e62bcc/resize/370x370/a874a9258782fe8d6ea391d5e517c744/ThunderboltChart.png

Står samme på Macrumours:


Kilde: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1424099
Vis hele sitatet...

Men da er det greit! Takk skal du ha.