Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7476
Fikk nettopp besøk av en liten, skjønn skapning, som jeg synes så litt rar ut, og ble derfor litt usikker på om det var en veps eller bie.

Vedlagt så legger jeg her til et bilde: http://bildr.no/image/bXp0NWls.jpeg

Insektet hadde noe som virket på en tynn hvit tråd helt i baken, noe jeg vil tro var dens.. stikkegreie.

Noen som vet om dette er en veps eller bie?
Sist endret av supernatural; 25. mai 2014 kl. 12:11.
Det var et ekstremt lite bildet?:P Jeg ser bare en liten ert på vinduskarmen
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar


Større bilde please?
Du kan f.eks. bruke imgur.com
Er ingen her som tok budskapet i tråden her eller? :P
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Veps.
Den hvite tynne tråden er nok pga den har stukket noe.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Veps.
Den hvite tynne tråden er nok pga den har stukket noe.
Vis hele sitatet...
Veps dør etter han stikker så det har han nok ikke gjort. Men pga størrelsen så er det der garantert en veps. Humle/bie er masse feitere.
Sist endret av Larsiii; 25. mai 2014 kl. 12:20.
Reptilfreak
Trådstarter
http://i.imgur.com/0nffQA5.jpg

Ble ikke så mye bedre, men bedre enn ingenting!
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det er en veps

Edit: Eller, nei, vent. Jeg er ikke sikker lenger.
Sist endret av Olympic; 25. mai 2014 kl. 12:26.
Bier og vepser er ganske like i fassong, men skilles på fargen.
Vepsen har gule og svarte striper på brodden(bakerste delen).
Bier er mer brune på brodden, med tynne svarte striper.

Humle er det ikke, de er kraftigere og større.
Man ser mye oftere vepser en bier, så mest sannsynelig er det en veps
Greit nok.
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Veps dør etter han stikker så det har han nok ikke gjort. Men pga størrelsen så er det der garantert en veps. Humle/bie er masse feitere.
Vis hele sitatet...
Jeg har lært motsatt.
Veps dør ikke, mens bien dør. Brodden drar også ut livsviktige involler.

Wikipedia påstår følgende (oversatt og gjenfortalt):
Bier har en brodd med mothaker, i motsetning til veps og humler, som har en helt glatt brodd (evt. en brodd med så små mothaker at de vil være ubetydelige). Konsekvensen av dette er at når bier stikker virveldyr, vil brodden sitte igjen i muskel- og/eller hudvevet, mens veps og humler ikke vil miste brodden når de stikker virveldyr. På grunn av dette dør bier raskt etter å ha stukket virveldyr, mens veps og humler vil leve videre.
Sist endret av 4Rooted; 25. mai 2014 kl. 12:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det der er en eller annen veps.
Veps og humler kan stikke flere ganger, det kan også bidronningen.
Vanlige arbeidsbier kan bare stikke en gang, og droner kan ikke stikke i det hele tatt da de mangler brodd.
Reptilfreak
Trådstarter
Noen som har noen ideer til hvilken vepse-art det kan være?
Det finnes visst tusenvis(?) av arter i norge, så det er nok vanskelig uten et bedre bilde.
http://www.mortennysveen.com/?p=2943
Det er en hann av typen jordveps (Vespula vulgaris).

Den er mer svart med gule striper, ikke gul med svarte striper som vepsen bruker å se ut, også har dem bøyde følerhorn, ikke rette.
Reptilfreak
Trådstarter
Når det kommer til vepser, hvilke goder grunner finnes det til å drepe den VS gode grunner til å la den være i fred?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Gode grunner til insecticide: bedre at den hilser grundig på ei avis enn at den stikker meg, og satt på spissen kan mine morderiske tendenser overfor veps redde et ekstremt allergisk menneskeliv.

Grunner til å la dem være i fred: de er vel uskyldige nok inntil de stikker deg. Problemet er bare at det er jævlig vanskelig å unngå å "provosere" dem når de insisterer på å fly 4mm unna trynet ditt og se truende ut mens de tolker det faktum at du puster som et tegn på aggresjon. Det er som ungdomsskolen om igjen.

Forresten litt interessant trivia: hvis du blir stukket og beistet dør som et direkte resultat av stikket, er det sannsynligvis en veps og ikke ei bie.
Sitat av robhol Vis innlegg
Forresten litt interessant trivia: hvis du blir stukket og beistet dør som et direkte resultat av stikket, er det sannsynligvis en veps og ikke ei bie.
Vis hele sitatet...
Det er bier som dør dersom de stikker. Veps kan stikke flere ganger.

En veps er et rovinsekt (finnes unntak, men disse lever ikke i Norge), bien er ikke. For bien er brodden deres siste forsvar.

"Det er en vanlig oppfatning at veps bare kan stikke en gang. Det stemmer ikke. Vepsens brodd har mothaker, men disse er ikke sterke nok til at brodden blir stående igjen etter et stikk. (Opphavet til feiloppfatningen om vepsestikk er antakelig bier/honningbier, som bare kan stikke en gang før de dør.)"
- http://www.veps-info.no/jordveps-vespula-vulgaris.html


Hvorfor dør bien når den har stukket:
http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?...k:klipp/582919
Her ser vi på langt nær nok, til å artsbestemme denne vepsen. Og "bestemmelsen" Vespula vulgaris er verdiløs, selv om det kan være den. Da trenger et klart og nært bilde av ansiktet forfra med kjever, øyne og "panne", toppen av abdomen (ryggen) er også bra. Og det er maaaange arter veps i Norden, og det er maaaaaaange som mimikerer veps. Jeg har en hel bok her på en del sider, som bare er om veps og maur i Norden (National Nyckeln ISBN:978-91-88506-78-8). Men hvis du legger inn bildene, som jeg har forespurt, er ikke sikker bestemmelse sikkert. Hvis du vil være sikker, så spør du på Spør en biolog! under "Spør om dyr". NB! Da må du opprette en konto.

Og til Larsiii: Slutt å spre falsk kunnskap! Det er (honning)bier som har mothakere på brodden, som 4Eooted sier. Og det er på grunn av brodden sitter igjen, at bistikkene er verst. Da brodden er igjen med giftkjertel og fortsetter å pumpe inn gift.
Sist endret av aluminiumfluorid; 25. mai 2014 kl. 17:44.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
https://www.youtube.com/watch?v=1p0QosI_8ds#t=3m30s

Satser på at researcherne i QI vet hva de driver med.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Gode grunner til insecticide: bedre at den hilser grundig på ei avis enn at den stikker meg, og satt på spissen kan mine morderiske tendenser overfor veps redde et ekstremt allergisk menneskeliv.

Grunner til å la dem være i fred: de er vel uskyldige nok inntil de stikker deg. Problemet er bare at det er jævlig vanskelig å unngå å "provosere" dem når de insisterer på å fly 4mm unna trynet ditt og se truende ut mens de tolker det faktum at du puster som et tegn på aggresjon. Det er som ungdomsskolen om igjen.
Vis hele sitatet...
Tenkte egentlig mer på gode grunner som f.eks. at gode grunner til å la en humle få være i fred; den er utryddningstruet og er svært fredfull, og at f.eks. gode grunner til å drepe veps kan være det at den er en aggressiv, kaldblodig dritt som lever av andre insekter, nærmest lever av å terrorisere andre humler, bier og vepser og ellers ikke bidrar med noe godt eller positiv til insektsverden og verden ellers!
Sitat av supernatural Vis innlegg
Tenkte egentlig mer på gode grunner som f.eks. at gode grunner til å la en humle få være i fred; den er utryddningstruet og er svært fredfull, og at f.eks. gode grunner til å drepe veps kan være det at den er en aggressiv, kaldblodig dritt som lever av andre insekter, nærmest lever av å terrorisere andre humler, bier og vepser og ellers ikke bidrar med noe godt eller positiv til insektsverden og verden ellers!
Vis hele sitatet...
Ikke alle humler og bier er utryddingstruet, enda.

Men ellers så tror jeg det ikke er bier og humler, som vepsen plager mest. For vepsen vil et bie- eller humlestikk antageligvis være fatalt. Noe jeg ikke tror den risikerer for en matbit.

Og ellers det har uthevet som fet tekst, sier noe om ditt kunnskapsnivå innen faget økologi! Selvsagt har veps en viktig funksjon i forskjellige økosystem!
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ikke alle humler og bier er utryddingstruet, enda.

Og ellers det har uthevet som fet tekst, sier noe om ditt kunnskapsnivå innen faget økologi! Selvsagt har veps en viktig funksjon i forskjellige økosystem!
Vis hele sitatet...
Nei, men når det kommer til humler iallefall, så har jeg fått inntrykk de siste månedene at er godt på vei.

Jeg vet at vepsen har en viktig funksjon når det kommer til å f.eks. holde nede bestanden av f.eks. skadedyr
Insekter som lever i koloni og føder kloner er utrolig fascinerende. Beskytt hjem, dronning og larver - koste hva det koste vil =)

Det er riktig som du sier amdb, jeg er absolutt ikke sikker i min sak på at det er en jord veps (Vespula vulgaris), men utifra det jeg har sett tidligere så lignet søtnosen på bildet en slik en om du ser på følerhornene og kropps-mønsteret.

Han spurte hva vi trodde dette kan være for en art og utifra informasjonen vi har fått så går jeg for en sånn en.

Kan legge med en liten historie fra når jeg var 11 år og fant et vepsebol hengende på utsiden av et p-hus ved den lokale lekeplassen.
Bolet var på størrelse med en avlang basketball, det var nok det største vepsebolet jeg hadde sett og rett under så var det en vannslange. Jeg var utrolig nysgjerrig på hvordan det så ut inni hjemmet til disse vepsene. Det tok ikke mange minuttene før bolet var på bakken og jeg kom hjem til moren min med rundt 40 veps som hang etter brodden under t-shorta og en sort sverm som som fulgte meg hele veien. Stikkene var ikke så ille da jeg var blitt vandt til giften fra tidligere da jeg skulle finne ut om det var noen av veps humle eller bie som brant og ikke hadde brodd. Hysteriet fra moren min da jeg kom hjem derimot, det glemmer jeg aldri