Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3781
Har en traktortilhenger som eg skal koble fire ledlykter på 48w pr.stk. på.
Lyktene skal kobles til samme ledning fordi de skal få strøm fra et uttak inni traktoren og ikke fra hengerkontakten som vanlig villle vært. Dette er fordi eg skal ha muligheten til og ta ledningen bort i sommerhalvåret da eg ikke trenger dem. Anlegget på traktoren er 12V

Spørsmålet mitt da er om det vil bli for mye belastning på ledningen dersom alle fire blir koblet til samme ledning eller vil det gå greit.

Håper noen lyse hoder kan hjelpe meg litt her.
48 /12=4
4×4=16 A
En 2, 5 kvadrat skal holde, forutsatt at det ikke er annet på kursen, og at kabelen ikke ligger varmt. Vet ikke hvordan reglene er for ledningstverrsnitt er på kjøretøy, men TROR det skulle gå fint å benytte 20A sikring.

Så nå det var snakk om tilhenger. Har dessverre ingen formening om hva slags kurs det ligger dit.
Sist endret av aleksstaner; 1. november 2013 kl. 01:19. Grunn: Oppdaget tilhenger
Den trepolede kontakten inne i traktoren har en 25A sikring så da bør det gå?. Kabelen skal eg legge opp helt ny og den kommer ikke til å bli utsatt for varme. Er det noe ulempe og gå opp til 3 kvadrat for å være sikker?
Sitat av beemerten Vis innlegg
Den trepolede kontakten inne i traktoren har en 25A sikring så da bør det gå?. Kabelen skal eg legge opp helt ny og den kommer ikke til å bli utsatt for varme. Er det noe ulempe og gå opp til 3 kvadrat for å være sikker?
Vis hele sitatet...
Hvis du har en sikring på 25A så vil den funke fint. 3 kvadrat går helt fint. Tykkere desto bedre. Men mer en 5 er unødvendig.
Takker for svar. Inne i traktoren er det et 3 polig strømuttak. Hva er den siste polen til i uttaket og lar det seg gjøre og koble kun to ledninger til denne kontakten. Tenker at om eg kun bruker pluss og minus så må det vel gå. Litt rotete skrevet kanskje,men her er en oppsummering av det eg lurer på: Lar det seg gjøre og koble kun to ledninger(ekstralysene) til et 3 polig strømuttak?
Oppsummering av svar til deg.
Du kan fint koble 2 ledninger til et "3-polig uttak".
Grunnen til dette er at den siste polen mest sansynlig er Jord. Du bør tho ha med deg den over på hengeren, for å hindre jordfeil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Grunnen til dette er at den siste polen mest sansynlig er Jord. Du bør tho ha med deg den over på hengeren, for å hindre jordfeil.
Vis hele sitatet...
På traktor har du ikkje jord som i straumnettet heime. Minus er stortsett kopla til stålet, og vert brukt som leiar for returstraumen. Men du har ingen konsept som jordfeil; det er normalt på traktor å sende straum via gods.

Og jordfeil er heller ikkje farleg med tolv volt, ettersom det er så låg spenning, så det gir ikkje meining å ha beskyttelsesjord - som er det vi har på det vanlege straumnettet.