Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 15846
Idag er det 1 måned og 3 dager siden jeg sluttet brått med alkohol pga. sykdom

Problemet da er at jeg fortsatt lider av såkalte langvarige alkoholabstinens (kvalme, hjertebank, svetting, rastløshet, angst, uro, osv..), noe som trekker meg mer og mer tilbake på alkoholen for hver dag som går.

Da jeg sluttet å drikke fikk jeg omtrent alle mulige abstinens, deriblant tremor og alkohol delir.
Igår fikk jeg også diagnosen alkoholavhengighet med abstinens da jeg var til utredning hos psykolog.
Siden jeg bare er 19, og ikke begynte å drikke før jeg fylte 18, så kom det ganske overraskende på meg at jeg skulle bli avhengig så fort, og at abstinensen skulle bli så alvorlig som den ble ved slutt.

Det jeg da ønsker med denne tråden er å høre fra eventuelt dere andre som også lider av alkoholavhengighet og/eller langvarig alkoholabstinens, og hvordan dere takler det?

- Er det vanlig av leger å skrive ut benzo's som Sobril og Valium til en alkoholavhengig, i et forsøk på å holde personen unna rusmidlet?
Er dette noe noen av dere eventuelt får utskrevet?

- Hvor lenge varer vanligvis en slik langvarig alkoholabstinens etter deres erfaringer?
Sist endret av GangM; 24. august 2013 kl. 13:14.
Alkoholabstinenser slutter innen 2 mnd så da går det fint. Hold deg unna alkohol en mnd etter da. Så kan du drikke så mye du vil hver helg, men aldri i ukedagene. Da er du fin.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvordan presterte du å bli alkoholiker på bare ét år? Trodde det var noe som tok mange mange år med gradvis opptrapping hos de fleste.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvordan presterte du å bli alkoholiker på bare ét år? Trodde det var noe som tok mange mange år med gradvis opptrapping hos de fleste.
Vis hele sitatet...
Er du på fylla i f.eks 2 uker i strekk. (nå tenker jeg oftest på ferie) Så kommer du til å føle lette abstinenser da du kommer hjem.
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvordan presterte du å bli alkoholiker på bare ét år? Trodde det var noe som tok mange mange år med gradvis opptrapping hos de fleste.
Vis hele sitatet...
Er ikke alkoholliker, men alkoholavhengig (en liten forskjell).
Men ja, det kom ganske overraskende, og jeg har egentlig ikke noe godt svar på det.
Men jeg vil da tro at psykiske lidelser har litt av skylden.

Sitat av BongRips Vis innlegg
Er du på fylla i f.eks 2 uker i strekk. (nå tenker jeg oftest på ferie) Så kommer du til å føle lette abstinenser da du kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Forklarer en del, da jeg fra tidlig i Mai til 22 Juli drakk hver eneste dag (noen ganger i uken før det).
Sist endret av GangM; 24. august 2013 kl. 13:22.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Er du på fylla i f.eks 2 uker i strekk. (nå tenker jeg oftest på ferie) Så kommer du til å føle lette abstinenser da du kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg jo. Har jo vært på ferie flere ganger og da opplever man jo ofte heftige alkoholabstinenser med hallusinasjoner/delir dagene etter man slutter å drikke, jeg bruker dog bare å kalle det skikkelig ille hangover som varer rundt en uke.

Sitat av GangM Vis innlegg
Forklarer en del, da jeg fra tidlig i Mai til 22 Juli drakk hver eneste dag (noen ganger i uken før det).
Vis hele sitatet...
Aah, brukte du alkohol som selvmedisinering da? Isåfall gjør det saken litt enklere. Fysisk trening er noe som hjelper meg svært mot angst/uro når serotoninlagrene er tappet etter ei lang fyllekule, det er noe jeg absolutt anbefaler.

Å bytte ut en avhengighet med en annen er ikke særlig lurt, så benzo osv burde du holde deg unna.
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Aah, brukte du alkohol som selvmedisinering da?
Vis hele sitatet...
Ja, det gjorde jeg.

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Fysisk trening er noe som hjelper meg svært mot angst/uro når serotoninlagrene er tappet etter ei lang fyllekule, det er noe jeg absolutt anbefaler.
Vis hele sitatet...
Fysisk trening er dessverre ganske uaktuelt for meg, da det hos meg utløser Akutt Dystoni/Dystoni.
Sist endret av GangM; 24. august 2013 kl. 14:40.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av GangM Vis innlegg
Fysisk trening er dessverre ganske uaktuelt for meg, da det hos meg utløser Akutt Dystoni/Dystoni.
Vis hele sitatet...
Hm, hva med feks jogging? Det er jo fysisk det også men kanskje ikke like tungt.

Aktivitet/hobbyer/jobb ihvertfall er viktig. Du burde ikke ende opp med å sitte uten å ha noe å gjøre hele dagen, DA blir alt fort mye verre.
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hm, hva med feks jogging? Det er jo fysisk det også men kanskje ikke like tungt.
Vis hele sitatet...
Bare det å gå/spasere 1km vil for meg kunne bety overnatting på sykehus..
Havent i psykose pga lanvarig alko bruk (ca 10år) Sluttet å drikke på dagen og begynte på antisykotika. holdt meg tørrlagt i 7 år. Begynte å drikke normale mengder igjen nå i sommer, det går bra. Lykke til GangM
@Vrangsinn;
hvordan fungerer en alkoholpsykose egentlig?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@Vrangsinn;
hvordan fungerer en alkoholpsykose egentlig?
Vis hele sitatet...
Delirium tremens regner jeg med?
Kan jeg spørre hvor mye / hvor lenge har du drukket for å få disse symptomene?
Trådstarter
Sitat av UENorge Vis innlegg
Kan jeg spørre hvor mye / hvor lenge har du drukket for å få disse symptomene?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å tenke så veldig langt bak i tid, men det første jeg gjorde i Januar etter jul når butikkene åpnet igjen, var å kjøpe inn store mengder Martini (15%) og cider (4.5%).
I begynnelsen drakk jeg da opp til 2 liter Martini 3-4 ganger i uken, før jeg drakk 1-2l Martini +/- noen cider 7 ganger i uken i begynnelsen av Mai og frem til 22 Juli.
Sist endret av GangM; 24. august 2013 kl. 16:02.
Sitat av GangM Vis innlegg
Vanskelig å tenke så veldig langt bak i tid, men det første jeg gjorde i Januar etter jul når butikkene åpnet igjen, var å kjøpe inn store mengder Martini (15%) og cider (4.5%).
I begynnelsen drakk jeg da opp til 2 liter Martini 3-4 ganger i uken, før jeg drakk 1-2l Martini +/- noen cider 7 ganger i uken i begynnelsen av Mai og frem til 22 Juli.
Vis hele sitatet...
Ble du ikke ekstremt fyllesyk / sliten av den livsstilen?
Sitat av UENorge Vis innlegg
Ble du ikke ekstremt fyllesyk / sliten av den livsstilen?
Vis hele sitatet...
Alkoholikere blir sjelden sliten av alkohol. De blir heller sliten og søvnløs uten alkohol. Kroppen venner seg til det meste i store mengder.

Selv så blir jeg mongoloid dårlig dagen derpå inntar jeg alkohol. Føles som om jeg ligger for døden. Like greit da jeg har et anstrengt forhold til alkohol pga. alkoholisme i nær familie.
Trådstarter
Sitat av UENorge Vis innlegg
Ble du ikke ekstremt fyllesyk / sliten av den livsstilen?
Vis hele sitatet...
Fyllesyk er det over 1 år siden jeg har blitt, uansett hvor mye jeg har drukket.
Jeg ble heller ikke direkte sliten, men sliten på den måten at det var ikke akkurat særlig gøy å måtte løpe bort til kjøleskapet og begynne å drikke så snart jeg våknet om morgenen, for så å drikke helt til kvelden kom, og jeg falt i søvn.

På slutten dreide faktisk 99% av livet mitt seg om å få i seg nok alkohol, og holde det nede lenge nok til at jeg ble beruset (noe som var vanskelig med tanke på at jeg hadde en akutt bakteriell mageinfeksjon).
Jeg drakk meg ganske godt beruset 4-5 dager i uken i en periode jeg sleit hardt med angst og depresjoner. Kan ikke si jeg hadde noen særlig abstinenser tiden etter jeg tok meg en god pause. Var dog i dårlig form en periode etterpå men slik du beskriver er jeg ikke helt bekjent med.

Jeg fikk sobril av legen min etter at jeg fortalte han om mitt konsum. Fikk bare en pakke på 25 stk, og skulle ta 2-3 om dagen. Jeg har røyket (cannabis) i 5 år. Men jeg blandet det alltid med alkohol, fordi jeg følte jeg fikk ekstra utbytte med å blande disse to rusmidlene.

Merket da at det ikke var særlig givende å røyke uten alkohol, men når jeg fikk sobrilen hjalp det mer på. Da fikk jeg mer av den virkelighetsflukten jeg hadde drevet med.

Den dag i dag er det gjerne alkohol i helgene, men røyken er lagt på hylla. Hender selvfølgelig jeg tar en joint i festlig lag, men forskjellen er at nå er det for kosen sin skyld, og ikke virkelighetsflukten.
Vil anbefale deg å holde deg unna alle rusmidler. Avhengighet er en sykdom og det gjelder alle stoffer.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Alkoholabstinenser slutter innen 2 mnd så da går det fint. Hold deg unna alkohol en mnd etter da. Så kan du drikke så mye du vil hver helg, men aldri i ukedagene. Da er du fin.
Vis hele sitatet...
Bullshit!, det beste er oftest å holde seg vekke. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilken situasjon trådstarter er i, men du burde vite at det ikke er så enkelt som du sier for folk som tidligere har vært avhengige.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Bullshit!, det beste er oftest å holde seg vekke. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilken situasjon trådstarter er i, men du burde vite at det ikke er så enkelt som du sier for folk som tidligere har vært avhengige.
Vis hele sitatet...
Må skrive under på dette! Alle individer er individuelle, med andre ord: Folk er forskjellige! Det som funker for deg, kan ha motsatt effekt av hva som funker for trådstarter.

Bra du kommer med din erfaring, men prøv å vær mindre bastant
Hei
Hvor lenge slike abstinenser varer er veldig individuelt, her spiller mengden, varighet, alder og andre biologiske faktorer inn. De mest akutte abstinensene varer normalt ikke mer enn en uke. Mens mildere, men langvarige abstinens kan vare opptil flere mnd.

Det er ikke uvanlig at Valium eller evnt Sobril blir brukt og hjelper mot disse abstinensene.

Det er ingen forskjell på Alkoholavhengighet og det å være en Alkoholiker. Og når du har drukket så mye og over så lang tid at du opplever delir.
Vis forsiktighet ved bruk av Benzo’er også, dersom du har fått dette av legen. Disse kan du også få kraftige abstinenser av etter lang tids bruk, og disse abstinensene varer enda lenger.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Bullshit!, det beste er oftest å holde seg vekke. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilken situasjon trådstarter er i, men du burde vite at det ikke er så enkelt som du sier for folk som tidligere har vært avhengige.
Vis hele sitatet...
Snakker nå ikke om en alkis som har vært på fylla daglig i 20 år i strekk, men om du har festa nesten daglig i en 2-3 uker føler du godt abstinensene. Om en heavy alkis slutter og drikke alkohol på dagen dør personen nesten garantert.
Sitat av GangM Vis innlegg
Vanskelig å tenke så veldig langt bak i tid, men det første jeg gjorde i Januar etter jul når butikkene åpnet igjen, var å kjøpe inn store mengder Martini (15%) og cider (4.5%).
I begynnelsen drakk jeg da opp til 2 liter Martini 3-4 ganger i uken, før jeg drakk 1-2l Martini +/- noen cider 7 ganger i uken i begynnelsen av Mai og frem til 22 Juli.
Vis hele sitatet...
Dette virker jo bare som overforbruk av alkohol (been there, done that), har du prøvd å bare gå cold turkey?
Sitat av BongRips Vis innlegg
Alkoholabstinenser slutter innen 2 mnd så da går det fint. Hold deg unna alkohol en mnd etter da. Så kan du drikke så mye du vil hver helg, men aldri i ukedagene. Da er du fin.
Vis hele sitatet...
Nei. En person som har lett for å bli alkoholavhengig skal holde seg så langt som mulig unna alkohol, selv om han/hun har fått kontroll på avhengigheten. Sjansen for å havne på samme spor igjen er meget høy.
Trådstarter
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
har du prøvd å bare gå cold turkey?
Vis hele sitatet...
Ja, og det var det jeg gjorde