Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 877
Har nettopp fått spirt et par frø. Sådde dem i jord, har holdt jorden fuktig med hullet plastikk over.

Det jeg lurer på er, skal jeg ta av plastikk en nå eller la den sitte på? Er det mer viktig at spiren får skikkelig lys og luft, eller er det mer viktig å holde jorda fuktig enda?
Varierer fra plante til plante.
Sansynligvis er det ikke jorda som trenger å være fuktig, men selve luften inne i posen.
Når spiren begynner å bli noe cm høy så kan du lage litt flere hull i posen. Også litt flere når den har blitt enda større. Og til slutt tar du den helt vekk.
Det er viktig å ikke plutselig fjerne posen. Planter flest liker ikke store plutselige endringer i temperatur og luftfuktighet.
Det er mer stram plastikk. Dreier seg om urteplanter.

Men takk, tenkte ikke på det med følsomhet for klima... da skal jeg ta en gradvis overgang.
Har et par spørsmål til, så jeg tillater meg å ta opp tråden her igjen.

Fikk et tips i dag av en husmor, at slike stiklinger ikke skal få for mye lys. Mine står i en vinduskarm hvor de får den sterkeste solen fra ca 11 til 16. De vokser bra.

Men ho sa at da strekker de seg for langt og blir tynne. Så de burde stå i et vindu hvor det ikke er så mye lys.

Jeg tror de heller burde få for mye lys, enn å risikere at de får for lite....

Noen tips eller tanker?
Plastikken er av potta til begge de to frøa som spira. Den ene er ca 2 cm nå og den andre halvparten.

Èn av de tre stiklingene er døde. En dag jeg kom hjem hadde den veltet over, antageligvis pga vekten er for stor, den har nok vokst for fort. Jeg vil de skal vokse mest mulig, så jeg har støttet opp de to andre nå så det samme ikke skal skje. De er ganske spinkle, men håper de tåler det så lenge jeg støtter de skikkelig opp og potter de om snart.

Her er et nytt spørsmål:

Jeg har tenkt å potte om de to gjenværende stiklingene. Jeg har tenkt å bygge opp jord rundt hovedstengelen i bunn, så den blir mer stødig. Er det noen fare forbundet med dette? Stengelen fra jorda opp til første bladpar er ca 3-4 cm, hvis jeg bygger jord opp ca 2.5 cm opp der, vil det skade planta noe?

Enda et spm; hvor fort vokser røttene i forhold til stengelen? Skulle ønske jeg visste om roten traff leca kulene nå...
Sist endret av Taurean; 8. mars 2013 kl. 00:31.
Husmorstipset er bra det.
Hvis du hadde latt stiklingene vokse noen uker på et mørkere sted først ville de fått tykkere stengler og sterkere røtter, før de begynte å strekke seg mot solen.

Umulig å si hvor fort røttene vokser. Dette er ikke en konstant hastighet som gjelder for alle planter. Det vil også variere fra plante til plante avhengig av forholdene den vokser i.
Et triks du kan bruke for å få røttene til å vokse lenger ned i potten er å vanne dem fra bunn.
Da må røttene strekke seg nedover for å få tak i vann.

Det skal ikke være noe problem å grave dem litt dypere ned når du potter om.