Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2711
Hei!

Jeg skal gå forkurs til ingeniør til høsten. Jeg er klar over at forkurs ikke blir godkjent som et vitnemål, men jeg lurer på om f.eks karakteren jeg får i norsk-faget jeg tar der, vil erstatte den karakteren jeg allerede har på vitnemålet mitt fra vgs?

Takker for svar
Nei, det er ikke slik at norskfaget på forkurset erstatter karakteren du har på vitnemålet fra vgs. Hvis det er fritak du ser etter, så kan du nettopp det. Da må du ha dokumentert norskfaget på minst 393 timer? for å få fritak fra forkurset.
Den beste karakteren din gjelder. Så om det er fra forkurs eller vidergående har det ingenting å si siden pensum er det samme.
Sultan Of Swing
eazypeez's Avatar
Karakterene man får er ikke "offentlige" karakterer slik som karakterene fra vgs, men benyttes utelukkende til inntak på ingeniørstudier. Det vil altså si at karakterene dine fra vgs ikke blir "overskrevet", men at de nok har en del å si når du er ferdig med forkurset neste år, og skal søke videre inn på ingeniørfag.

Det er mulig jeg tar feil her. Men jeg skal også begynne på forkurset til høsten, og etter litt søking er det dette jeg har kommet frem til.
Nå vet jeg ikke hvorvidt den norskkarakteren du får på forkurs teller til andre studier enn det forkurset er til.

Men i mitt tilfelle var det avgjørende om jeg skulle ta fullt forkurs eller ikke. Og de svarene jeg fikk av de som jobbet på skolen min er at den beste karakteren kommer til å telle.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Den beste karakteren din gjelder. Så om det er fra forkurs eller vidergående har det ingenting å si siden pensum er det samme.
Vis hele sitatet...
Nope.

Alle fag man tar på forkurset dekker over karakterene i de samme fagene fra videregående.
Om de er høyere eller lavere har ingenting å si.

De eneste karakterene man kan beholde fra videregående er fag man allerede har hatt og bestått.
For å få fritak i noen fag så må man ha bestått hele videregående.
Mangler du en eksamen eller et fag så får du ikke fritak selv om du har hatt faget.
Sist endret av Bombasa; 4. juni 2012 kl. 15:46.
Jeg gikk riktig nok forkurs 5 år siden snart, så mulig en del ting har endra seg.
Jeg skal også starte på forkurs til høsten, hvor skal du starte? Det jeg fikk fortalt så gjald det kun på inntak til ingeniør utdannelsen. Ikke noe mer, de anbefalte de som har gått 3 år på vgs allmen og ta dette kurset oppå den generelle studiekompetansen
Forkurs består av fem fag. Anbefaler alle å ta alle fem fagene, selv om du bare trenger matte og fysikk.

Grunnen er at det er relativt lett å få gode karakterer i de tre andre fagene, og dersom du tar fullt forkurs så ser ikke skolen på vitnemålet ditt fra videregående i det hele tatt. Men om du tar f.eks. kun matte, så erstatter den mattekarakteren fra videregående, og du søker med de karakterene du har fra videregående.

Altså, om du har 3 i snitt fra videregående, og tar fullt forkurs og får B i snitt, så har du B i snitt når du søker ingeniørutdanning. Om du ikke tar hele forkurset så søker du med ca. 3 i snitt. Kjipt hvis kravet er f.eks. 4,2...

I tillegg er fagene på forkurs veldig relevante og nyttige mtp. ingeniørutdanning. Du lærer rapportskriving og teknisk engelsk, ikke å analysere 200 år gamle dikt

Et tips til, sørg for å lære integrasjon, derivasjon og vektorer i matten. Det får du bruk for