Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2207
God 2. påskedag, kjære freaks!

Til sommeren skal jeg og to kompiser runde Norge på longboard, men med hjelp av bil. I det siste har jeg lekt litt med tanken om å gjøre det med KUN brett, selv om jeg tviler på at 1. jeg får med de to andre på det, og 2. at jeg egentlig har lyst til det selv innerst inne.

Spørsmålet er: har noen erfaring med å reise langt kun på longboard? Enten i Norge eller andre land i denne vide verden. Med "langt" mener jeg en tur som varer i mer enn ett døgn (vil ikke høre fra deg som kjørte 30 minutter bort på Statoil for å kjøpe melk en søndag i fjor sommer).

Alle erfaringer tas imot med takk!

EDIT: De selger ikke melk på Statoil
Sist endret av knewt_; 9. april 2012 kl. 17:23.
Har ingen erfaring med å kjøre longboard så langt, men tror det kan bli veldig slitsomt!
Anbefaler at dere har med en bil, just in case.
Håper også at dere kan filme turen, og kanskje lage en liten video som dere senere setter ut på nette.

Btw. Hvilket brett kjører du?

Lykketil!
Veiene i Norge holder jo elendig standard, så du vil måtte gå mye av turen rett og slett fordi du ikke klarer å kjøre.

Tror forresten de selger melk på statoilen her.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
I Norge er det jo massevis av oppoverbakker. Hva med Dannmark? Mye bedre vei i Dannmark i fohold til Norge.
Sist endret av Echuz; 9. april 2012 kl. 17:34.
Ikkeno problem det egentlig, men husk at du må ha med deg en veldig tung sekk..

Og ta med deg ekstra deler. Kulelager er et must å ta med seg. Det er faktisk en forbruksvare, noe mange glemmer. Etter 100 +\- timer på brettet begynner de å skrike litt.. Ikke mye, men nok til at det blir litt ekstra friksjon. Dersom kingpin eller noen andre viktige delere på truckeren går istykker er det kjipt å sitte der med skjegget i postkassa.

Er ikke så glupt å longboarde i regnet, da dette går utover ALLE deler på brettet. Har du kvalitetsdeler vil disse ruste, (pga rustfritt står er ikke sterkt nok) og det kan bli problematisk. I tillegg til at kulelagerne, griptape og laminering kan få problemer etter mye kjøring i regn. Kan sikkert ramse opp masse ting du bør tenke på, men sansynligheten for at du får gjennomført noe slikt er lav. Men hadde vært fett, absolutt
Sist endret av elytsmoorhs; 9. april 2012 kl. 17:37.
Har selv kjørt noen weekend-trips på longboard, og de beste rådene jeg kan gi deg er å lære deg både goofy og regular stance. Lengre turer sliter ut muskelaturen i beinet, så det er godt å kunne variere hvilket bein du sparker med
Om du kjører pintail, eller en vanlig cruiser, så gå til innkjøp av ett deck med litt drop, som for eksempel Landyachtz Switch. Det at brettet er nermere bakken vil gjøre at det krever mindre krefter å sparke det forover, samt det vil være mye mer stabilt i høy hastighet.

Kan jeg spørre hvor dere skal dra fra, og hvor dere skal?

Ps. Det selges melk på Statoil.
Noen kompiser og jeg planlegger for tiden en tur til Danmark nå til sommeren. Planen var først å stå på longboard, men vi har funnet ut at det blir alt for slitsomt. Nå kan det hende det er jeg som er i eksepsjonelt dårlig form, men det skal ikke så alt for mange fraspark til før jeg blir sliten i beina. Vil tro det blir mye slit i oppoverbakkene og jævlig skummelt i nedoverbakkene.

Men for all del, hvorfor ikke prøve? Det er jo bare å kjøre på, så finner du jo fort ut om det blir for gærent.

EDIT: Vi har besluttet å sykle i stedet for å longe.
Sist endret av vonS; 9. april 2012 kl. 17:45.
Et lite tips; hør med diverse skatesjapper om de er interessert i å sponse turen deres. Kanskje dere får med noen reservedeler gratis.
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Cats Vis innlegg
Har ingen erfaring med å kjøre longboard så langt, men tror det kan bli veldig slitsomt!
Anbefaler at dere har med en bil, just in case.
Håper også at dere kan filme turen, og kanskje lage en liten video som dere senere setter ut på nette.

Btw. Hvilket brett kjører du?

Lykketil!
Vis hele sitatet...
Det er litt av poenget at det skal være slitsomt Har nettopp bestilt Apex 37 fra Original Skateboards, så jeg gleder meg som en unge!

Sitat av Echuz Vis innlegg
I Norge er det jo massevis av oppoverbakker. Hva med Dannmark? Mye bedre vei i Dannmark i fohold til Norge.
Vis hele sitatet...
Mange oppoverbakker betyr mange nedoverbakker

Sitat av EmpireOfTheCats Vis innlegg
Har selv kjørt noen weekend-trips på longboard, og de beste rådene jeg kan gi deg er å lære deg både goofy og regular stance. Lengre turer sliter ut muskelaturen i beinet, så det er godt å kunne variere hvilket bein du sparker med
Om du kjører pintail, eller en vanlig cruiser, så gå til innkjøp av ett deck med litt drop, som for eksempel Landyachtz Switch. Det at brettet er nermere bakken vil gjøre at det krever mindre krefter å sparke det forover, samt det vil være mye mer stabilt i høy hastighet.

Kan jeg spørre hvor dere skal dra fra, og hvor dere skal?

Ps. Det selges melk på Statoil.
Vis hele sitatet...
Takk for tips angående skating og Statoil! Vi drar fra Oslo og har egentlig ikke noe mål. Så mye bakker som mulig bare Blir en del rundt om på Vestlandet vet jeg

Sitat av Skateward Vis innlegg
Et lite tips; hør med diverse skatesjapper om de er interessert i å sponse turen deres. Kanskje dere får med noen reservedeler gratis.
Vis hele sitatet...
God ide! Kulelager ryker fort, og da er det dritt.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Det er litt av poenget at det skal være slitsomt Har nettopp bestilt Apex 37 fra Original Skateboards, så jeg gleder meg som en unge!
Vis hele sitatet...
Kjøpte du med original S-serie trucks?
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av EmpireOfTheCats Vis innlegg
Kjøpte du med original S-serie trucks?
Vis hele sitatet...
Nei, tok heller svarte Bear Grizzly 852
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Mange oppoverbakker betyr mange nedoverbakker
Vis hele sitatet...
Sant det, men tenk hvis du skal på ake norge på langs. Er det verdt å gå langt og lenge for 1min nedoverbakke? Samme med brett bare at du kan bruke bortoverveiene også Og igjen, veiene i Norge er av veldig dårlig standard. Hvis ikke du har svære dekk er nok både ben og føtter lamme før du har kommet deg ut av kommunen din.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Takk for tips angående skating og Statoil! Vi drar fra Oslo og har egentlig ikke noe mål. Så mye bakker som mulig bare Blir en del rundt om på Vestlandet vet jeg
Vis hele sitatet...
Noen som vil forklare sammenhengen mellom brett, melk og Statoil?
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Echuz Vis innlegg
Noen som vil forklare sammenhengen mellom brett, melk og Statoil?
Vis hele sitatet...
Fra det jeg skrev først:
"... Enten i Norge eller andre land i denne vide verden. Med "langt" mener jeg en tur som varer i mer enn ett døgn (vil ikke høre fra deg som kjørte 30 minutter bort på Statoil for å kjøpe melk en søndag i fjor sommer).

Alle erfaringer tas imot med takk!

EDIT: De selger ikke melk på Statoil"
Vis hele sitatet...
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Sitat av Echuz Vis innlegg
Sant det, men tenk hvis du skal på ake norge på langs. Er det verdt å gå langt og lenge for 1min nedoverbakke? Samme med brett bare at du kan bruke bortoverveiene også Og igjen, veiene i Norge er av veldig dårlig standard. Hvis ikke du har svære dekk er nok både ben og føtter lamme før du har kommet deg ut av kommunen din.

Noen som vil forklare sammenhengen mellom brett, melk og Statoil?
Vis hele sitatet...
Han skrev at de ikke solgte melk på statoil, også skrev da folk at de faktisk selger melk på statoil leser du første posten en gang til så skjønner du det. Det måtte jeg i hvertfall.
Alkoholisert gamer
Du kan jo spørre litt hos gutta som har planlagt We Can't Skate – Across Denmark

En tur på longboard gjennom danmark.