Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1191
Kjøpte meg ny pc for 3 måneder siden, da gamle Gunnar-grå begynte å bli utdatert.

Kjøpte meg pc i deler fra komplett, av typen AMD.

Denne: Lenke.

  • 485612 - Cooler Master Elite 310 Black/Silver Fans: 1x 120mm Rear, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio, 17 dBA
  • 376060 - Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6× SATA, 120mm Fan
  • 488305 - AMD Athlon II X2 250, 3,0Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed
  • 605846 - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and Core i3/i5/i7, 1.60v
  • 645598 - ASUS M5A78L-M/USB3, Socket-AM3+ mATX, AMD760G+SB710, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, USB 3.0, VGA, DVI, HDMI
  • 657819 - Sapphire Radeon HD 6770 1GB GDDR5, PCI-Express 2.1, DVI, native-HDMI, VGA, Lite-Retail
  • 652544 - Seagate Barracuda® 500GB, SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 7200RPM, 3,5"
  • 596910 - USB 2.0 card reader
  • 303162 - Antistatic arm chain, 1,8m. BW-106BL-L4
  • Black DVD±RW burner
  • Serial ATA cable
Vis hele sitatet...

Var fornøyd i starten, men følte at verken CPU eller GPU var noe særlig tess når jeg kjørte større spill, så jeg oppgraderte for en måned siden med dette:

GPU - Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5
CPU - AMD FX-4100 4-Core Processor

Hadde forresten 4GB DDR3 ram liggende før jeg kjøpte pcen, som gikk til helvette etter at jeg oppgraderte.


Før jeg oppgraderte la jeg merke til at et eller annet hørtes ut som en ledning som traff en vifte ganske svakt. Etterhvert ble denne lyden verre og verre. Åpnet pcen, sjekket alle ledninger og stripsa de fast. Ingen ledninger var inntil noen vifter what so ever. Skjønte ingenting, så jeg ignorerte det en stund til og overdøvet med høy lyd fra anlegget.

Så tenkte jeg at jeg skulle prøve enda en gang. Jeg åpnet opp pcen, stoppet alle vifter manuelt og fant ut at den som bråket var PSU-vifta. Så jeg skrudde opp PSUen, som jeg har erfaring med å gjøre, og sjekket alle mulige årsaker. Fant ingenting.

Så siden etter jeg oppgraderte har lyden i vifta blitt verre, så jeg bestemte meg i dag for å fiksa problemet. Skrudde opp alt igjen, smørte vifta, sjekka ledninger osv osv. Men fortsatt like jævlig.

Nå har jeg gitt opp, så jeg lurer rett og slett på om DENNE PSUen vil fungere med oppsettet mitt(siden jeg har den på gamle gunnar)? Eller er det lettere å kjøpe en ny vifte?

Et annet irritasjonsmoment jeg har er at pcen gir fra seg en svak høy-frekvent lyd, som jeg ikke klarer å finne lokasjonen til. Denne har også alltid vært der, men har vanligvis bare hørt den da vifta på PSUen har hatt gode dager. Denne lyden endrer "pitch" om man f.eks. skroller i en nettleser eller generelt utfører en prosess. Noen som vet hva dette kan komme av?

Håper på svar
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Gamle Gunnar Grås PSU vil fungere utmerket. Oppsettet ditt drar ikke stort.

Høyfrekvent lyd skyldes i de aller fleste tilfeller enten skjermkort eller PSU.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Gamle Gunnar Grås PSU vil fungere utmerket. Oppsettet ditt drar ikke stort.

Høyfrekvent lyd skyldes i de aller fleste tilfeller enten skjermkort eller PSU.
Vis hele sitatet...
Takker, da prøver jeg å bytte PSU, og er den høyfrekvente lyden der enda så veit jeg ikke hva det er. Har byttet både skjermkort og CPU, og lyden har alltid vært der.
Er PSU'en koblet i et støpsel med jording? Om jeg ikke husker helt feil kan man få den lyden hvis man kobler PSU'en i et ujordet støpsel.
Sist endret av Dimergon; 26. januar 2012 kl. 21:24.
Ja, det er den. Har bytta PSU nå, og kan skrive og faktisk høre tastaturet. Pipingen har minsket en god del, samme har viftebråket
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Ja, det er den. Har bytta PSU nå, og kan skrive og faktisk høre tastaturet. Pipingen har minsket en god del, samme har viftebråket
Vis hele sitatet...
Pipingen er tilbake, har lest litt rundt og de fleste sier at det enten er skjermkort, vifter eller HDD.

Er det vanlig at en HDD lager en kontinuerlig pipelyd/høy frekvent summing?

Skjermkort og vifter kan det ikke være, for skjermkortet har jeg bytta og vifter har jeg sjekka. Så det siste jeg kan tro er HDD.

Er litt slitsomt med pipingen.

En annen ting jeg kan nevne er at, om pcen har vært av over natta(noe den er på grunn av pipingen) så er pipingen veldig lav et kvarters tid før den blir høyre. Den endrer også tone/pitch utifra hva slags programmer jeg bruker, eller hva jeg gjør.

Har planer om å få kjøpt meg en SSD snart uansett, men vil vite om jeg skal skyte HDDen i etterkant.

Kan sikkert også ta opp lyden å legge det opp om det kan hjelpe dere å hjelpe meg
Ville rett og slett forsøkt med en annen hardisk og sett om problemet vedvarte.
På denne måten finner du det jo fort ut.
Kan du ikke bare dra ut HDDen og starte maskina da, så hører du om lyden vedvarer.
Hadde også en slik høyfrekvent pipelyd på pc'n min på jobb.
Bytta pc, og problemet vedvarte. Bytta tilslutt strømkabelen til pc skjermen, og da forsvant lyden
Bare et lite tips!