Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 7962
Hasj skader unge for livet

Hver dag må Patric Naini (28) bruke medisiner for å holde angsten og depresjonen i sjakk. Hasj og ecstasy har skadet ham for livet.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=105011

For at rusmidler skal utløse sinnslidelsen, må man være disponert for sykdommen. Internasjonale studier viser at uten hasj vil antall tilfeller av schizofreni reduseres med 8-10 prosent.
Vis hele sitatet...
Noen som har studier og vise til her? eller er det vg som bullshitter?
Sist endret av Saint123; 24. januar 2012 kl. 18:25.
Hasj er ikke 100% ufarlig, nei. Gammelt nytt at det bl.a. kan utvikle/utløse shizofreni hvis man har genene som trengs/psykiske problemer som ligger i familien.
Sist endret av Spirituell; 24. januar 2012 kl. 18:31.
Jeg har ikke så i mye i mot at folk ruser seg på milde stoffer, men at dere hele tiden skal beskytte det og påstå at det er mirakelmedisin fra Gud, er fascinerende. Uansett hvor mye dere whiner, vil det alltid være noen som tror hasj er veien til helvete, uten unntak.
Sist endret av mo3; 24. januar 2012 kl. 18:35.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Hasj og ecstasy har skadet ham for livet.
Vis hele sitatet...
I rest my case..
Ikke annet enn at du kan studere oss som satt å røyka hver dag i flere år. Ikke bra for hue.

Hasjen ga meg ganske mye positivt lenge. Så det ble noe jeg gjorde hver dag, fra jeg sto opp, til jeg la meg. Det gjorde jeg i en ganske lang periode, før jeg begynte å merke de negative sidene. Jeg fikk angst og paranoia, forteller Patric Naini."

Kunne like gjerne kommet ut fra min munn, eller alle dem andre som røyka litt for mye.
Er vel kun 3-4 av en 50 stk som ikke har fått angst/nerver etter litt for mye røyking.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg har desverre en lei tendens til å alltid være "pro-hasj", and here I go again

Det denne karen snakker om er jo regelrett misbruk. Jeg har selv misbrukt hasj, og det tullet med hodet mitt. Men som med mye annet er overforbruket det farlige..

Jeg kan legge til at jeg har sett lyset og innsett at weed ikke er ufarlig. Men det er faen ikke paracet heller.
Pluss at han snakker om høyt forbruk av MDMA, som i seg selv kan kødde med huet ditt.
Sist endret av Dr. fungitumb; 24. januar 2012 kl. 18:43.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Hasj skader unge for livet

Hver dag må Patric Naini (28) bruke medisiner for å holde angsten og depresjonen i sjakk. Hasj og ecstasy har skadet ham for livet.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=105011



Noen som har studier og vise til her? eller er det vg som bullshitter?
Vis hele sitatet...
Overdreven bruk av MDMA kan skade deg permanent, og hasjen har vell ikke akkurat hjulpet om han var ustabil fra før av. Uansvarlig bruk av dop kan føre til depresjoner og angst ja, er nok ikke bullshit. Men de fokuserer for mye på hasjen, å ikke nok på Mdma'en. Balance is key.
Sist endret av TheGloryHole; 24. januar 2012 kl. 18:45.
Blant folk jeg kjenner har kanskje 30% endra seg ganske brutalt etter noen år med røyking. Virker ikke som at de nyter livet for å si det sånn.. Jeg hadde først fått en del dårlige erfaringer(etter 3 år ca), hvor det plutselig fucka seg i huet mitt etter en joint. Det var på en måte samme drittfølelsen som jeg hadde fått tidligere, bare at de gangene ga det seg i takt med rusen. Siste gangen ble det værende. Kjipern

Bare sånn for å få det svart på hvitt: hasj kan skade deg permanent, det er ikke noe tvil om det.
Sist endret av bloodshotEyes; 24. januar 2012 kl. 18:46.
Dette er vel ikke så revolusjonerende? Alle rusmidler er skadelige i lengden. I dette tilfellet så er også Ecstasy nevnt, og det fremkommer ikke av artikkelen at hasj er hovedårsaken til hans problemer. Det fremkommer heller ikke hvor lenge Naini har brukt narkotika, så hele artikkelen blir noe useriøs etter min mening. Overskriften kunne like godt vært "Hasj skader unge for livet", og så finner vi ut at det i artikkelen handler om ett blandingsmisbruk av både hasj og heroin.

Jeg vil påstå at "Hasjforbudet skader unge for livet". Dette begrunner jeg med at "hasjinister" ofte får tilbud om andre typer narkotika når de må oppsøke kriminelle for å kjøpe litt å røyke på. Selve omgangen med kriminelle kan vel i seg selv føre til angst og paranoia for de stakkars kundene som ikke har noe lovlig og trygt valg.
hvis bare folk kan bruke hasj like ofte som alkohol(bare i helgene eller annenhver helg) så hadde det ikke vert så mange som har blitt som han(såklart har xtc mye av skylden til dette).

alkohol er ufarlig det hvis det brukes riktig, samme med hasj. hasj en gang i blandt er ikke spessielt farlig, men blir det brukt hver dag fra morgen til kveld så er det noe annet(konstant ruset som denne gutten skal ha vert).
Konklusjonen er at hvis du røyker hasj hver dag over lengere tid, så er det stor sannsynlighet for at du ender opp med angst/nerver.
Dette er jo snakk om misbruk, og det er det mange som gjør. Alt du misbruker og bruker for mye har skadeeffekter, sukker, vann (dog i store mengder), rusmidler, tobakk, ja faktisk alt. Spiser du alt for mye sukker blir du overvektig noe som kan føre til hjerte og karsykdommer, vil ikke si at det er så mye bedre. Nå må VG stoppe å sette ting så jævlig på spissen for å få lesere.
Hasj skader unge for livet
Publisert 29.05.05 - 12:20, endret 31.05.05 - 12:51 (VG)

Dette er en gammel artikkel, bare så dere er klar over det.
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Konklusjonen er at hvis du røyker hasj hver dag over lengere tid, så er det stor sannsynlighet for at du ender opp med angst/nerver.
Vis hele sitatet...
Sier seg selv.


Nå er det sånn at noen tåler hasj og andre ikke.
Det som har mest å si er nok miljøet rundt og din livsituasjon.
Har selv missbrukt hasj. Har hatt en del angst og depresjoner, men mesteparten skyldes en indirekte virkninger av hasj missbruk. Lavt aktivitets nivå, mindre sosialt nettverk, liten tid til andre ting og dårligere evne til å planlegge framover.
Sist endret av DrPerception; 24. januar 2012 kl. 19:26.
Hasj og alkohol kan ikke sammenlignes da det kommer til misbruk. Jeg har ingen kilder, men er overbevist om at det er flere unge som misbruker hasj framfor alkohol (andre rusmidler for den del) til vanlig. Hasj gir sjeldent umiddelbare negative effekter ved et misbruk. Det bygger seg opp over tid. Det er mange unge stonere som trasker rundt på jakt etter en spliff. Du har fortsatt kontroll over deg selv, samt fungerer fint sosialt da du misbruker hasj, noe du ikke kan med alkohol uten at personer rundt deg reagerer. Desto yngre en person er ved et misbruk, desto større sjanse er det for at deg går ut over det kognitive. Hasj er farlig på akkurat den måten, fordi det er så lett å misbruke før det er for sent.

Har du et moderat bruk så går det som regel helt fint, starter man med et misbruk vil man garantert merke noe negativ ved det. Hasj er et rusmiddel som er mye lettere å misbruke enn andre rusmidler. Angst og depresjoner er en del av den negative siden ved hasj. Kjenner til flere som sliter den dag i dag, mange år etter de kuttet ut hasj røykinga.
True phreak.
Newsflash: Misbruk er skadelig. Hvem skulle vel trodd det?
Mener selv at hasj er en postiv ting for alle som kan begrense bruken slik at ikke halve hverdagen skal gå ut på å være høy.
Det går fint an å få angst og depresjoner etter kun 1 gangs bruk også. En kamerat av meg fikk det. Gikk ikke ut døra for å hente posten en gang. Dro aldri mer på skolen, sa opp ekstrajobben, og gikk på samme type medisiner som min schizofrene grandfetter gjør. Han røyka hasj for første gang i militæret, og har aldri vært "frisk" siden.
Sitat av grandiz Vis innlegg
Det går fint an å få angst og depresjoner etter kun 1 gangs bruk også. En kamerat av meg fikk det. Gikk ikke ut døra for å hente posten en gang. Dro aldri mer på skolen, sa opp ekstrajobben, og gikk på samme type medisiner som min schizofrene grandfetter gjør. Han røyka hasj for første gang i militæret, og har aldri vært "frisk" siden.
Vis hele sitatet...
Da stiller jeg meg veldig tvilende til om hasjen var utløsende faktor. Om han kun har brukt det 1 gang må det i såfall være ganske sensasjonelt med en så stor forandring.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Sier seg selv.


Nå er det sånn at noen tåler hasj og andre ikke.
Det som har mest å si er nok miljøet rundt og din livsituasjon.
Har selv missbrukt hasj. Har hatt en del angst og depresjoner, men mesteparten skyldes en indirekte virkninger av hasj missbruk. Lavt aktivitets nivå, mindre sosialt nettverk, liten tid til andre ting og dårligere evne til å planlegge framover.
Vis hele sitatet...

Nei.
Hvis man røyker rev hver dag over lengere tid, så er sannsynligheten for at du får angst/nerver stor.

Vet ikke hvor mange jeg kjenner som har gjort det, men si 100 da, og av dem 100 så er det det kanskje 5 som ikke flyr til legen å får piller for angst og nerver.
En økning på 8-10 % sannsynlighet av schizofreni er en økning i absolutte tall på ca 100 personer ekstra per år i Norge.
Årsinsidensen er mellom 7 - 15 pr 100 000 innbygger som får diagnosen, det vil si at en økning på 10 % er ikke mye i antall personer som får denne diagnosen.

For å sette det ytterligere i perspektiv:
Mennesker født i urbane områder har økt risiko for schizofreni sammenliknet med dem som er født på landet.

Kilde: http://tidsskriftet.no/article/586658

PS: Det er viktig å huske på at en økning på f.eks 50 % kan høres mye ut, men det er viktig å vite fra hva.
F.eks er det påvist en økt sannsynlighet for å få bukspyttkjertelkreft med 50 % ved regelmessig snusing. Det det er viktig å se på da er antallet som får denne typen kreft. 10 av 10 000 får denne typen kreft, dette betyr at om du snuser er sjansen 15/10 000
Ola Nordmann (19) må leve som lam fra nakken og ned resten av livet. Å kjøre bil har skadet ham for livet.

Internasjonale studier viser at uten å kjøre bil vil antall tilfeller av nakkebrudd reduseres med 80-100 prosent.


(Hvis du mener dette er en latterlig sammenligning, fortell gjerne hvorfor.)
Sist endret av Grix; 24. januar 2012 kl. 20:38.
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Nei.
Hvis man røyker rev hver dag over lengere tid, så er sannsynligheten for at du får angst/nerver stor.

Vet ikke hvor mange jeg kjenner som har gjort det, men si 100 da, og av dem 100 så er det det kanskje 5 som ikke flyr til legen å får piller for angst og nerver.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg i at dersom du røyker hasj hver dag eller lengre tid eer sjangsen stor for angst. Det jeg sier er at ikke er rart med tanke på livstil cannabis fører med seg. Det tror jeg er den største synderen og ikke planten i seg selv.

La meg ta et eksempel.

Martin røyker hasj dermed blir han slapp i kroppen og liker helst å se på film eller sitte forran pc'en. Dette blir en vane for han og han lever stortsett innendørs å møter få nye folk.
Når han først skal ut liker han seg ikke såvgodt fordi han ikke er tilvendt så mange inntrykk og det som skal til for å kommunisere med nye folk.
Det ender med at han blir sittende mer hjemme.

Han har nå utviklet sosial angst.
Behandlingen trenger ikke være så komplisert. Akkurat som med folk som lider av fobier for eksempel edderkopper må han komme i nærheten av det han er redd for litt og litt for å bli vandt det. Han bør utforde seg selv med engang han egentlig trenger det. Problemet er "ta det i morgen, orker ikke nå" mentaliteten til brukeren som utsetter ting til problemet blir så ille at han bare vil flykte fra det.

Tror en person som ikke røyker cannabis, men gjør det samme hverdag som cannabisrlykeren også ville fått angst.

Folk må lære å lytte til sin egen psyke om man skal bruke psykoaktive stoffer. Den kan være livs ødeleggende for dem som ikke viser respekten denne planten bør ha.

Beklager rotete innlegg skriver ifra mobil.
Sist endret av DrPerception; 24. januar 2012 kl. 21:05.
Sitat av Grix Vis innlegg
Ola Nordmann (19) må leve som lam fra nakken og ned resten av livet. Å kjøre bil har skadet ham for livet.

Internasjonale studier viser at uten å kjøre bil vil antall tilfeller av nakkebrudd reduseres med 80-100 prosent.


(Hvis du mener dette er en latterlig sammenligning, fortell gjerne hvorfor.)
Vis hele sitatet...
Det samme sier min far som er alkoholiker de gangene jeg konfronterer han med sitt alkoholmisbruk. Det er en unnskyldning, så man kan fortsette med sitt misbruk.
Sitat av Grix Vis innlegg
Ola Nordmann (19) må leve som lam fra nakken og ned resten av livet. Å kjøre bil har skadet ham for livet.

Internasjonale studier viser at uten å kjøre bil vil antall tilfeller av nakkebrudd reduseres med 80-100 prosent.


(Hvis du mener dette er en latterlig sammenligning, fortell gjerne hvorfor.)
Vis hele sitatet...
Latterlig!
Det er en latterlig sammenligning fordi bilkjøring er noe som er nødvendig for at samfunnet skal fungere, noe rusmisbruk definitivt ikke er. Det er også en risiko for å dø av infeksjoner ved ethvert kirurgisk inngrep, men man gjennomfører det likevel fordi fordelene oppveier risikoene.
Sist endret av Halalgeir; 24. januar 2012 kl. 21:10.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Latterlig!
Det er en latterlig sammenligning fordi bilkjøring er noe som er nødvendig for at samfunnet skal fungere, noe rusmisbruk definitivt ikke er. Det er også en risiko for å dø av infeksjoner ved ethvert kirurgisk inngrep, men man gjennomfører det likevel fordi fordelene oppveier risikoene.
Vis hele sitatet...
Cannabis kan brukes til andre ting enn rus. Samtidig som at biler kan bli brukt til mye annet enn forsvarlig kjøring. Og nei, bilkjøring er ikke nødvendig. Vi har bare vendt oss til det.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Cannabis kan brukes til andre ting enn rus. Samtidig som at biler kan bli brukt til mye annet enn forsvarlig kjøring. Og nei, bilkjøring er ikke nødvendig. Vi har bare vendt oss til det.
Vis hele sitatet...
Gi meg gjerne eksempler på hva folka ikke denne tråden bruker cannabis til, utenom rus. At Cannabis kan bli til papir, eller brukes medisinsk er irrelevant. Bilkjøring er nødvendig for mange.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Cannabis kan brukes til andre ting enn rus. Samtidig som at biler kan bli brukt til mye annet enn forsvarlig kjøring. Og nei, bilkjøring er ikke nødvendig. Vi har bare vendt oss til det.
Vis hele sitatet...
Er det cannabis sin virkning innen medisin vi diskuterer her i tråden? Brukte personen i artikkelen fra Vg ecstasy og hasj som medisin? Da har han blitt feilmedisinert til de grader om det er tilfelle.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Gi meg gjerne eksempler på hva folka ikke denne tråden bruker cannabis til, utenom rus. At Cannabis kan bli til papir, eller brukes medisinsk er irrelevant. Bilkjøring er nødvendig for mange.
Vis hele sitatet...
Medisin og papir er nok enda viktigere enn bil, du.
Sitat av caperno Vis innlegg
Medisin og papir er nok enda viktigere enn bil, du.
Vis hele sitatet...
Lol. Jobba Patric i en fuckings papirfabrikk? Hadde han AIDS med 0 matlyst?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Lol. Jobba Patric i en fuckings papirfabrikk? Hadde han AIDS med 0 matlyst?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte litt bredere enn som så, og kom litt bort fra emnet. Men det jeg sa stemmer jo forsåvidt. Vi er mer avhengig av medisin og papir enn vi er av bil.

Du ber om eksempler på hva folk bruker Cannabis til utenom rus, og sier samtidig at medisinsk bruk er irrelevant. Hvorfor er det irrellevant?
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg tenkte litt bredere enn som så, og kom litt bort fra emnet. Men det jeg sa stemmer jo forsåvidt. Vi er mer avhengig av medisin og papir enn vi er av bil.

Du ber om eksempler på hva folk bruker Cannabis til utenom rus, og sier samtidig at medisinsk bruk er irrelevant. Hvorfor er det irrellevant?
Vis hele sitatet...
Folk i denne tråden. Det er irrelevant fordi 98% av de som bruker cannabis gjør det for rusen.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Folk i denne tråden. Det er irrelevant fordi 98% av de som bruker cannabis gjør det for rusen.
Vis hele sitatet...
Det hørtes ikke helt usannsynlig ut, så jeg gir meg. Men det skulle nå heller ikke overraske meg om det sitter en freak eller to og produserer noen heftige A4-ark mellom Minecraft rundene sine. :)
Sitat av stagg Vis innlegg
Det samme sier min far som er alkoholiker de gangene jeg konfronterer han med sitt alkoholmisbruk. Det er en unnskyldning, så man kan fortsette med sitt misbruk.
Vis hele sitatet...
Tull. Kom med saklige argumenter, ikke bare beskyld folk for å være misbrukere og avfei ethver annet synspunkt som unnskyldninger.

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Latterlig!
Det er en latterlig sammenligning fordi bilkjøring er noe som er nødvendig for at samfunnet skal fungere, noe rusmisbruk definitivt ikke er. Det er også en risiko for å dø av infeksjoner ved ethvert kirurgisk inngrep, men man gjennomfører det likevel fordi fordelene oppveier risikoene.
Vis hele sitatet...
At alle kjører er ikke nødvendig for at samfunnet kan fungere i det hele tatt. Spesielt ikke i byer. Jeg tror hvertfall halvparten av Norges befolkning hadde klart seg helt fint uten sertifikat bare de hadde prøvd. Bil er med andre ord et luksusprodukt for folk flest, i likhet med rusmidler. Å forby noe kun fordi et svært liten andel av brukerne (som som oftest bruker det på helt feil måte) ødelegger livet sitt på det, synes ikke jeg noe om.
Sist endret av Grix; 24. januar 2012 kl. 21:53.
jeg har meg selv "skadet" meg for livet av og røyke hasj, men dog på en annen måte, hallusinerte at jeg hoppet i strikk, og hoppa rett av brua, som er 8 meter høy, heldigvis var en kamerat av meg med båt på vannet og plukka meg opp, brakk armen, noe som gjorde att armen min bare har en 70% funksjonalitet.
Sist endret av First-Price; 24. januar 2012 kl. 21:59.
Sitat av First-Price Vis innlegg
jeg har meg selv "skadet" meg for livet av og røyke hasj, men dog på en annen måte, hallusinerte at jeg hoppet i strikk, og hoppa rett av brua, som er 8 meter høy, heldigvis var en kamerat av meg med båt på vannet og plukka meg opp, brakk armen, noe som gjorde att armen min bare har en 70% funksjonalitet.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man bli så virkelighetsfjern av cannabis at man tror man strikkhopper?
Sitat av Grix Vis innlegg
Tull. Kom med saklige argumenter, ikke bare beskyld folk for å være misbrukere og avfei ethver annet synspunkt som unnskyldninger.


Vis hele sitatet...
Tull? Om noen drar fram at man dør av å kjøre bil i en diskusjon angående at hasj kan være skadelig, så vil jeg heller si at det er personen som drar fram det som argument er usaklig. Den personen vil ikke innse at hasj kan være skadelig, ergo avfeier du det med at bilkjøring er skadelig, røyk hasj. Dårlig argument.

Jeg beskylder ingen her i tråden for å være misbrukere, jeg brukte bare et eksempel på hva jeg selv har opplevd fra en misbruker. Samme gjelder ofte de du konfronterer med at hasj kan være skadelig. Jeg røyker meg selv en pipe av og til, hater ikke hasj. Men enkelte har et syn på hasj som om det skulle vært en bit med sjokolade.

Det er like greit at folk får inn i hodet at hasj kan være skadelig. Enkelte røyker mye hasj i den tro at det ikke er skadelig. Er jo tråder her på forumet som pågår nå, der folk lager plakater som de skal henge opp. Hasj er ikke farlig, ingen har død av det. Det blir for dumt.
Winter is coming
Sitat av Detectable Vis innlegg
Hvordan kan man bli så virkelighetsfjern av cannabis at man tror man strikkhopper?
Vis hele sitatet...
Man røyker en ønsket mengde cannabis av god kvalitet med lav toleranse for eksempel.
Ca 1% av befolkningen utvikler schizofreni.

http://www.schizophrenia.com/family/sz.overview.htm

Over 40% av amerikanere har prøvd hasj, men siden disse vel ligger litt frempå internasjonalt modererer jeg andelen til 30.

I følge de internasjonale studiene jeg ikke har den villeste fantasi om hvordan er utført, er 10% av denne ene prosenten schizofrene hasjinduserte. Gitt at 30% av befolkningen prøver hasj kan vi sette det opp:

y= sannsynlighet for at som prøver hasj blir schizo. x= sannsynlighet or at en "normal" blir schizo.

For en hasjfri verden: 1.0*x=0.009 (0.01=1%, 0.09) og for våre tall: 0.7*x + 0.3*y = 0.01
y=(0.01-0.7x)/0.3 --> 0.01-0.7*0.009=3.7*10^-3 (0.0037).

Det er altså 0,37% sjanse for å utvikle schizofreni som følge av å prøve hasj, med mine tilnærminger. (Med mindre jeg har tenkt feil, hvilket er fult mulig mtp at jeg koser meg med nevnte substans akkurat nå.)

Jeg er rett og slett drittlei av å høre om disse 3promillenes sannsynlighet for å utvikle schizofreni i hasjdebatt. Det er i det store bildet like ubetydelig og meningsløst som å dra inn hjernefeil i en fedmedebatt.

Må også skyte inn at å se på norske tall, og bare fyre opp en korrelasjon mellom hasj og schizofreni i Norge og mene man har noe som engang ligner på et argument statistikk-voldtekt av groveste art. Hva med å se på økt tilflytning til området? Sosialøkonomiske faktorer? Løsere diagnoser (abb, anyone?)? Eller urbanisering, som i motsetningen til de vage sammenhengene mellom hasj og schizo faktisk medfører en økning på 100% (bygd vs by)?
Uten å kunne skylde på hasjen eller ikke så har jeg etter en altfor hasjete roskildetur begynte å svette under armene når jeg er på universitetet eller på bussen eller vors. Det suger ... har vært hos fastlegen, men han sa bare at jeg kunne snakke med helsesøsteren på universitet så kunne hun ordne noe for meg. Finnes det en kur for sosial angst?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Uten å kunne skylde på hasjen eller ikke så har jeg etter en altfor hasjete roskildetur begynte å svette under armene når jeg er på universitetet eller på bussen eller vors. Det suger ... har vært hos fastlegen, men han sa bare at jeg kunne snakke med helsesøsteren på universitet så kunne hun ordne noe for meg. Finnes det en kur for sosial angst?
Vis hele sitatet...
Ja. Sosialisering.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ja. Sosialisering.
Vis hele sitatet...
Uten å ta over tråden helt. Jeg er sosial, hver eneste dag. Jeg er på skolen, er med de jeg bor med. Spiller musikk med noen folk. Jeg er ikke redd for å være sosial, jeg ser på meg selv som en ganske utadvendt og sosial fyr. Men allikavel så svetter jeg voldsomt under armene i disse situasjonen. Sucks...
Sitat av stagg Vis innlegg
Tull? Om noen drar fram at man dør av å kjøre bil i en diskusjon angående at hasj kan være skadelig, så vil jeg heller si at det er personen som drar fram det som argument er usaklig. Den personen vil ikke innse at hasj kan være skadelig, ergo avfeier du det med at bilkjøring er skadelig, røyk hasj. Dårlig argument.

Jeg beskylder ingen her i tråden for å være misbrukere, jeg brukte bare et eksempel på hva jeg selv har opplevd fra en misbruker. Samme gjelder ofte de du konfronterer med at hasj kan være skadelig. Jeg røyker meg selv en pipe av og til, hater ikke hasj. Men enkelte har et syn på hasj som om det skulle vært en bit med sjokolade.

Det er like greit at folk får inn i hodet at hasj kan være skadelig. Enkelte røyker mye hasj i den tro at det ikke er skadelig. Er jo tråder her på forumet som pågår nå, der folk lager plakater som de skal henge opp. Hasj er ikke farlig, ingen har død av det. Det blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Tror du har misforstått posten min. Jeg har aldri sagt at hasj ikke er farlig, har aldri bagatellisert det. Tvert i mot er jeg klar over hvor farlig hasj kan være. Poenget mitt er at uansett hvor farlig det er, burde det være lovlig likevel. Bilkjøring er også veldig farlig, men hvis folk vil ta risikoen og kjøre likevel (noe så godt som alle gjør) burde de selvfølgelig få lov til det. Hvorfor skulle det være annerledes med rusmidler? På den måten synes jeg sammenligningen holder vann.

For the record har jeg aldri prøvd hasj selv.
Sist endret av Grix; 24. januar 2012 kl. 22:49.
Det aller meste er skadelig ved missbruk...
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg i at dersom du røyker hasj hver dag eller lengre tid eer sjangsen stor for angst. Det jeg sier er at ikke er rart med tanke på livstil cannabis fører med seg. Det tror jeg er den største synderen og ikke planten i seg selv.

La meg ta et eksempel.

Martin røyker hasj dermed blir han slapp i kroppen og liker helst å se på film eller sitte forran pc'en. Dette blir en vane for han og han lever stortsett innendørs å møter få nye folk.
Når han først skal ut liker han seg ikke såvgodt fordi han ikke er tilvendt så mange inntrykk og det som skal til for å kommunisere med nye folk.
Det ender med at han blir sittende mer hjemme.

Han har nå utviklet sosial angst.
Behandlingen trenger ikke være så komplisert. Akkurat som med folk som lider av fobier for eksempel edderkopper må han komme i nærheten av det han er redd for litt og litt for å bli vandt det. Han bør utforde seg selv med engang han egentlig trenger det. Problemet er "ta det i morgen, orker ikke nå" mentaliteten til brukeren som utsetter ting til problemet blir så ille at han bare vil flykte fra det.

Tror en person som ikke røyker cannabis, men gjør det samme hverdag som cannabisrlykeren også ville fått angst.

Folk må lære å lytte til sin egen psyke om man skal bruke psykoaktive stoffer. Den kan være livs ødeleggende for dem som ikke viser respekten denne planten bør ha.

Beklager rotete innlegg skriver ifra mobil.
Vis hele sitatet...
*stille applaus*
godt sagt


Jeg velger å skylde på mennesket framfor cannabis.
Alt med måte!
Det er et rusmiddel, og skal behandles deretter. Folk faller fra, som oftest pga misbruk eller andre sosiale situasjoner / egen psyke som de ikke evner til å distansiere seg fra eller reflektere over. Man gjør det av egen fri vilje, og må derfor selv stå til ansvar for sine handlinger. Dersom man ikke makter å få hjelp, eller skjønner at nå er man, "fucked" burde venner / familie whatnot steppe inn og dra lasset litt også. Men, å invitere Norges befolkning inn til ditt private liv? Lavmål. Det går utover så mange flere som ikke har et problem, og gjør mer skade enn gang i og med at det ikke er legalisert. Det at det er noe kriminelt, forsterker også den negative effekten, hvilket gjør det mer sannsynlig at noen som har en svak psyke / tegn på misbruk, ja tilogmed friske mennesker, trekker seg enda mer tilbake fordi man blir satt i en bås, er kriminell, narkoman, tulling, ungdom uten framtid, etc.

Jeg for min egen del er drittlei av å lese om folk som står fram i media for å advare andre mennesker om stoffet, andre stoffer, farlige ting, etc. Jeg kan godt skjønne tankegangen om at man ikke ønsker at andre folk skal havne på samme skråplan, men folk er veldig lite nyansert. Å ha en negativ innstilling, og bare liste opp problemer uten å presentere muligheter for bedring, hjelper ikke en dritt.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg i at dersom du røyker hasj hver dag eller lengre tid eer sjangsen stor for angst. Det jeg sier er at ikke er rart med tanke på livstil cannabis fører med seg. Det tror jeg er den største synderen og ikke planten i seg selv.

La meg ta et eksempel.

Martin røyker hasj dermed blir han slapp i kroppen og liker helst å se på film eller sitte forran pc'en. Dette blir en vane for han og han lever stortsett innendørs å møter få nye folk.
Når han først skal ut liker han seg ikke såvgodt fordi han ikke er tilvendt så mange inntrykk og det som skal til for å kommunisere med nye folk.
Det ender med at han blir sittende mer hjemme.

Han har nå utviklet sosial angst.
Behandlingen trenger ikke være så komplisert. Akkurat som med folk som lider av fobier for eksempel edderkopper må han komme i nærheten av det han er redd for litt og litt for å bli vandt det. Han bør utforde seg selv med engang han egentlig trenger det. Problemet er "ta det i morgen, orker ikke nå" mentaliteten til brukeren som utsetter ting til problemet blir så ille at han bare vil flykte fra det.

Tror en person som ikke røyker cannabis, men gjør det samme hverdag som cannabisrlykeren også ville fått angst.

Folk må lære å lytte til sin egen psyke om man skal bruke psykoaktive stoffer. Den kan være livs ødeleggende for dem som ikke viser respekten denne planten bør ha.

Beklager rotete innlegg skriver ifra mobil.
Vis hele sitatet...


Jeg trenger vel ikke si så mye mer enn at jeg enig i det du skrev.
traff nok av folk når jeg røyka, men det hjelper ikke stort når flesteparten av dem er like sløva i skallen som deg selv
Når man var 15 så tenkte man litt annerledes. Husker han som først begynte å merke at det var noe som ikke var som det skulle. Vi var vel blitt 17-18. Da begynte han å spørre oss andre flere ganger i uka om han så sur ut. Nei, du ser helt vanlig ut sa vi, noe han også gjorde, men han følte at han så sur ut sa han (sur munn). Vi skjønte jo ikke hva det var han snakka om, men det fant vi jo ut seinere, en etter en.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
I rest my case..
Vis hele sitatet...
Indeed, er så teit at det alltid er hasj som skal være det sorte fåret
Jaja, de som er dumme nok til å tro på staten/media kan bare ha det så godt, og ta paracet mot hodepine og aldri ta noe annet enn alkohol og ha et sååååå utfylt og spennende liv
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Sier seg selv.


Nå er det sånn at noen tåler hasj og andre ikke.
Det som har mest å si er nok miljøet rundt og din livsituasjon.
Har selv missbrukt hasj. Har hatt en del angst og depresjoner, men mesteparten skyldes en indirekte virkninger av hasj missbruk. Lavt aktivitets nivå, mindre sosialt nettverk, liten tid til andre ting og dårligere evne til å planlegge framover.
Vis hele sitatet...

Siterer deg. Hasjen holder shizofrenien i sjakk !!