Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1686
Du må beise sjarken!
Hei, jeg ska begynne på skole utenfor byen etter sommeren, skal prøve å få meg en hybel i harstad å begynne på brønnteknikk.
Det innebærer og flytte på hybel eller bofelleskap.
Så noen som ha e tips eller tre til og overleve på stipend? Billig mat hvordan klare seg å sånt
lag handleliste, go shop hver mandag. sett opp budjsett til ting du gjør, og også lurt å sette av en hundrelapp i mnd hvis du har råd til det. rutine rutine rutine
Budsjett.
Storhandling.
Spar litt hver mnd, til uforutsette utgifter.
En liten helgejobb vedsiden av.
Lev nøkternt.
Du må beise sjarken!
Trådstarter
Et annet spørsmål som noen hær kanskje vet svaret på...
Er det lett å få seg lærlingeplass når man har gått brønnteknitt med spesial i boring?
Egg! Egg er faen meg billig, og det fant jeg ut først nå! 3. året på hybel -.-

15 kr for en helt grei omelett som funker godt til middag
Du må beise sjarken!
Trådstarter
Takk fr tipsene
Kjøp\ønsk deg en kokebok som handler om billig mat.
Har bodd 6 måneder på hybel nå, og jeg har det konge. Jeg spiser hva jeg vil, når jeg vil.
Tenkt over før du handler unødvendig.
Du må beise sjarken!
Trådstarter
Hvis d gjør det lever du kanskje på litt mer enn borteboerstipend?
Har gått brønnteknikk i Bergen nå i 2010/2011, og slik det var der så hadde vell mer eller mindre alle 45 elevene lærlingeplass i mai/juni - firmaene kommer på skolen og holder intervjuer osv.

Det skal MYE til for at man ikke skal få en lærlingplass noen sted - boring er det letteste, men man bør gjøre sitt beste, da kan man ofte velge i jobbtilbud

Var slik situasjonen var i Bergen
Fikk denne til jul for noen år siden. Kan virkelig anbefale den, inneholder utrolig mange gode oppskrifter som er ganske enkle å lage. Mat laget fra bunnen av blir som regel mye billigere og bedre enn ferdig mat. Er også lurt å lage så store porsjoner at du kan legge rester i fryser/kjøleskap, og få mer enn en middag. Hvis du ender opp i kollektiv er det også lurt å prøve å lage felles middag, det er endel billigere å lage mat til 2-3 personer enn det er å bare lage til seg selv.

Av billige "jeg har brukt alle pengene på øl, og har 200rkoner å bruke på 2 uker" mat kan grillpølser og tomatbønner anbefales. Levde endel på det før jeg lærte å ikke bruke alle pengene den første uken. Jeg fikk det for under 10 kroner pr middag, og tør å påstå at det er mer næringsrikt enn nudler.

Brød er også en sikker vinner, skjær det opp i butikken, og legg det i fryseren, så kan du ta opp brødskiver etter behov.
Her har du et par tråder som handler om billig mat:

Treretters middag til under 100,-

Mat for 12 dager - 250,-?
Blir ikke råd til mange pilsa i mnd hvertfall :P
Anbefaler deg å lese Hybelens Herre. (Morsom shit)

http://www.tragisk.com/hybel.php
Du må beise sjarken!
Trådstarter
hehe har lest alle nå, bra skrevet!