Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1997
I dagens verden har vi et system hvor den norske stat belønner diverse religiøse og ikke religiøse institusjoner etter hvor mange medlemer de har. Så klart har den norske kirken klart flertall selv om de fleste er ikke troende og ikke bryr seg om verken kirken eller human etisk samfunn. Og det er en skam. Dette er penger som kunne bruker på mye bedre formål.

Det skulle vært et "valg" av noe slag som kunne gitt en riktig fordeling. Alle som er medlemer av kirken, moque, human etisk osv. ville stemt for det og alle som var "ikke troende" kunne satt det. og de kronene kunne gått til hmm... sykehus, skoler, barnehager eller veier for eksempel? Og ikke tvinge folket til å "høre" til og støtte (via stat) en institusjon som de gir f**n i.

Tanker?

Edit: se på hvordan SOS rasisme er gjenomsyret av korrupsjon...
Sist endret av Kix; 31. desember 2011 kl. 16:28.
en slags grasrot anordning kunne blitt laget. Så man kan krysse av eller registrere seg på en liste at man vil bruke en vis % av skattepengene sine på det ene eller andre.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Hva har religiøse institusjoner med SOS rasisme skandalen å gjør?
Og du kan velge hvor de 200,- eller hva det er skal gå til, så fremt det er et alternativ til statskirken, for eksempel humanistisk forbund eller liknende.
Det er ikke mulig å drive langsiktig og fornuftig politikk når man ikke aner hvor mye penger man har å rutte med i årene framover. Det kommer massevis av ekstrakostnader ved et slik system. Det vil bli veldig ustabilt å både legge penger og ansette folk i de forskjellige organisasjonene og hvis man havner i den situasjonen at man må legge noe ned så er kostnadene og risikoen ved å opprette den samme organisasjonen på nytt mye større enn driftskostnadene i utgangspunktet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sio Vis innlegg
Og du kan velge hvor de 200,- eller hva det er skal gå til, så fremt det er et alternativ til statskirken, for eksempel humanistisk forbund eller liknende.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikkje.

Trussamfunn får tildelt midlar etter den modellen at det er støtta til statskyrkja, delt på tal medlemmer statskyrkja har, multiplisert med tal medlemmer til det trussamfunnet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Tilskud...ivssynssamfunn
Er litt rart egentlig at kirken fortsatt er en del av den norske stat. Jeg var selv for dette en god stund med begrunnelsen at det er en stor del av vår kultur, men det er jo egentlig ikke det. Vi har vært et kristent land i 1000-1200 år kanskje? Det eneste jeg finner positivt med en statlig kirke er at folk har et sted å møtes i tilfeller der mange har behov for samhold og fellesskap, og der er religion/kirke en stor fellesnevner for det norske folk. Man så jo hvordan folk strømmet til kirkene etter 22. Juli.

Men allikevel mener jeg det er feil at kirken er en del av staten, når det er så få kristne i landet. Religion er eventyr for voksne, og har egentlig ingenting å gjøre i en verden basert på vitenskap og fakta. Vil folk fortsette med dagdrømmingen sin om en gammel mann i himmelen får de betale for det selv.
Sist endret av bamsegutt; 31. desember 2011 kl. 16:50.
Kix
Trådstarter
Sitat av Sio Vis innlegg
Hva har religiøse institusjoner med SOS rasisme skandalen å gjør?
Og du kan velge hvor de 200,- eller hva det er skal gå til, så fremt det er et alternativ til statskirken, for eksempel humanistisk forbund eller liknende.
Vis hele sitatet...
Kanskje dårlig eksempel. Lite gjenomtenkt. Sorry.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det kan du ikkje.

Trussamfunn får tildelt midlar etter den modellen at det er støtta til statskyrkja, delt på tal medlemmer statskyrkja har, multiplisert med tal medlemmer til det trussamfunnet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Tilskud...ivssynssamfunn
Vis hele sitatet...
Her er slik jeg har forstått systemet: Alle trossamfunn mottar tilskudd basert på medlembasen (fra og med 500 medlemmer). Når du melder deg inn i ett (og kun ett) trossamfunn vil tilskuddet gå til det trossamfunnet og ikke til statskirken. Med andre ord er det slik at støtten flyttes sammen med medlemskapet ditt, da kan du jo bestemme hvor tilskuddet som ditt medlemskap står for skal gå hen.
Kix
Trådstarter
Sitat av Sio Vis innlegg
Her er slik jeg har forstått systemet: Alle trossamfunn mottar tilskudd basert på medlembasen (fra og med 500 medlemmer). Når du melder deg inn i ett (og kun ett) trossamfunn vil tilskuddet gå til det trossamfunnet og ikke til statskirken. Med andre ord er det slik at støtten flyttes sammen med medlemskapet ditt, da kan du jo bestemme hvor tilskuddet som ditt medlemskap står for skal gå hen.
Vis hele sitatet...
Men om du er ikke troende og vil ha penger i fks. veier eller sykehus?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sio Vis innlegg
Når du melder deg inn i ett (og kun ett) trossamfunn vil tilskuddet gå til det trossamfunnet og ikke til statskirken.
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått.
Skill stat og kirke. Så for kirken samle inn penger vi kollekt og givergaver. Så kan alt som har med kirkebygg, prestelønn, biskoplønn og andre kirke-saker strykes fra statsbudsjet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da har du misforstått.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke misforstått noe særlig viser det seg, statskirken mister ikke sitt budsjettert tilskudd i motsetning til det jeg skrev.

Om du melder deg inn i et annet trossamfunn vil organisasjonen motta støtte (800.-, ikke 200) om de oppfyller kravet på 500medlemmer etc. Den norske kirke mister allikevel ikke noe støtte, da deres ordning er budsjettert inn i statsbudsjettet. Så om jeg vil at min organisasjon skal motta støtte fra staten uten at det koster meg noe, må jeg melde meg ut av statskirken og inn i den andre organisasjonen.

Jeg kan for eksempel danne en organisasjon som gir tilskuddet til foreninger som "Sykehuset i våre hender" og liknende, såfremt jeg får mer enn 500 medlemmer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg har ikke misforstått noe særlig viser det seg, statskirken mister ikke sitt budsjettert tilskudd i motsetning til det jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sio
Når du melder deg inn i ett (og kun ett) trossamfunn vil tilskuddet gå til det trossamfunnet og ikke til statskirken.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sio
Alle trossamfunn mottar tilskudd basert på medlembasen (fra og med 500 medlemmer). Når du melder deg inn i ett (og kun ett) trossamfunn vil tilskuddet gå til det trossamfunnet og ikke til statskirken. Med andre ord er det slik at støtten flyttes sammen med medlemskapet ditt, da kan du jo bestemme hvor tilskuddet som ditt medlemskap står for skal gå hen.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått eit vesentleg poeng i det du trur statskyrkja mister penger av at du melder deg ut.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har misforstått eit vesentleg poeng i det du trur statskyrkja mister penger av at du melder deg ut.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sio Vis innlegg
statskirken mister ikke sitt budsjettert tilskudd
Vis hele sitatet...
Sitat av Sio Vis innlegg
Den norske kirke mister allikevel ikke noe støtte, da deres ordning er budsjettert inn i statsbudsjettet.
Vis hele sitatet...
Jeg forklarer jo det i #12
Det er riktig at kirken ikke mister penger av at ett medlem melder seg ut, men det er rimelig å tro at de vil tape penger over tid så lenge tendensen fortsetter. Det er enkelt og greit fordi systemet slik det er nå ikke kan opprettholdes hvis mange nok melder seg ut av statskirken og inn i et annet livssyns- eller trossamfunn. I dag er 80% av befolkningen medlem av statskirken, mens kun 20% sier at religion opptar en viktig del av livet deres. 6,9% er medlem av andre religiøse trossamfunn, som etter all sannsynlighet er en del av de nevnte 20%. Det vil si at kun 13,1% av befolkningen deler Den Norske Kirkes tro og anser religion som viktig – la oss være rause og runde et ærlig medlemstall opp til 15%. Kirken mottok i 2011 ca 1,6 milliarder kroner over statsbudsjettet, noe som delt på 80% av befolkningen ga et tilskudd på 140 kroner per medlem til andre trossamfunn. Hvis kirken skulle mottatt den samme summen per medlem for den mer korrekte medlemsmassen på 15% av befolkningen skulle de kun mottatt 309 millioner kroner. Det vil si at Den Norske Kirke får 1,3 milliarder kroner mer enn de hadde fått hvis de hadde operert med et ærlig medlemstall og skulle få like mye per medlem som de andre får i dag.

Det sier seg da selv at hvis kirken får et faktisk medlemstall på 15% av befolkningen er det umulig å tildele de den samme summen på 1,6 milliarder og gi andre trossamfunn like mye per medlem. Derfor nytter det på sikt å melde seg ut av statskirken.
Er det ikke slik at kirken får en fast sum, og så blir den summen et grunnlag for hva andre trosamfunn skal få per medlem?
Jo færre medlemmer kirken har, dess mer får de andre trosamfunnene per medlem.

Så, melder man seg inn i et annet trosamfunn, støtter man automatisk alle andre trosamfunn =)
"I 1998 fikk Norge et sentralt kirkeregister. Kirkedepartementet, som da var under ledelse av Bondevik I-regjeringens kirke- og utdanningsminister Jon Lilletun (KrF), valgte å bruke Folkeregisteret som grunnlag for medlemsregisteret i Den norske kirke. Man mente det ville bli for dyrt å gå gjennom alle kirkebøker der dåp registreres manuelt, skriver Dagsavisen." - dagbladet