Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1744
Med den nye pcen jeg har kjøpt så fikk jeg med Sapphire Radeon HD 6770 1gb GDDR5. Som det står skal det være 1GB dedikert grafikkminne, det sto det også på spesifikasjonene på pakningen. Og etter min forståelse er 1GigaByte 1024MegaByte.

Men når jeg kjører dxdiag, sjekker hva jeg kan kjøre av spill på canyourunit.com og ser i AMD control center, står det at jeg bare har 768mb. Har fullt oppdaterte drivere og nyeste directX versjon, om det har noe med saken å gjøre.

Og det jeg lurer på er om dette er riktig eller må jeg stille inn noe i BIOS eller skaffe en annen driver?

Merket dette først når jeg innstallerte driver fra plata som fulgte med og prøvde deretter å oppdatere driverne for å fikse det, med det funket ikke.

Hva har jeg gjort feil?
Ingen som vet?
Det minnet enhenten har og hva den kan bruke av det er 2 forskjellige ting.

Hvis du setter inn en hardisk på 1TB @ 1000GB vil du bare kunne bruke litt over 900 av dem.
Vet ikke om det er slik med skjermkort men slik er det med andre deler.
Sitat av woop Vis innlegg
Det minnet enhenten har og hva den kan bruke av det er 2 forskjellige ting.

Hvis du setter inn en hardisk på 1TB @ 1000GB vil du bare kunne bruke litt over 900 av dem.
Vet ikke om det er slik med skjermkort men slik er det med andre deler.
Vis hele sitatet...
Ca. 10% vil ikke kunne brukes ja, men det gjelder ikke minne såvidt jeg vet, ihvertfall ikke så mye som TS beskriver.
Det er det jeg finner rart, for på mitt gamle 512mb skjermkort i en annen pc står det 512mb tilgjengelig på skjermkortet. Og når jeg sjekke canyourunit.com m.m. så står det 512mb minne, men ikke på det nye kortet. Tenker jeg får ringe komplett og høre med de.

Har også sjekket BIOS innstillinger, men fant ikke noe nyttig der:P
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
32 bit OS?
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
32 bit OS?
Vis hele sitatet...
64 bit med 8gb DDR3 RAM.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
64 bit med 8gb DDR3 RAM.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å lese fysisk på kortet?
Står ofte en sticker med spesifikt modellnavn på kortet, f.eks "HD2600XT 512GDDR3" som det står på et gammelt kort jeg har liggende.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Har du prøvd å lese fysisk på kortet?
Står ofte en sticker med spesifikt modellnavn på kortet, f.eks "HD2600XT 512GDDR3" som det står på et gammelt kort jeg har liggende.
Vis hele sitatet...
Skal ta en titt på selve kortet når jeg kommer hjem, men på esken det var pakket i så stod det 1GB. Og ettersom det jeg har sett når jeg har søkt rundt på nettet så leveres ikke denne skjermkortmodellen med 768mb grafikkminne.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hva viser f.eks GPU-Z?
Sitat av 83leo Vis innlegg
Hva viser f.eks GPU-Z?
Vis hele sitatet...

mens dxdiag sier "Cirka totalt minne: 753mb" (var det visst).

CanYouRunIt.com sier
Du har det motsatte av det jeg har O_o
Kortet mitt er på 1GB men alt annet tyder på att jeg har 4GB kort(dxdiag, CYRI etc...)! Ikke att det er ett problem da xD
Men det eneste jeg vet om som kan være problemet ditt er att en brikke inne i kortet er defekt, men GPU-Z ser på modell nummeret og regner med 1GB :S
Sist endret av Wulfstan; 16. november 2011 kl. 17:37.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hmhm, har du noen spill som bruker mye VRAM som f.eks Skyrim, COD MW3 eller BF3 på høye innstillinger? Isåfall kan du også se hvor mye minne spillene bruker i GPU Z, blant andre. Hvis minnebruken overstiger 750MB har du nok 1GB tilgjengelig. I motsatt fall kan jeg ikke skjønne annet enn at en av brikkene er defekt.
Sist endret av 83leo; 16. november 2011 kl. 18:28.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Hmhm, har du noen spill som bruker mye VRAM som f.eks Skyrim, COD MW3 eller BF3 på høye innstillinger? Isåfall kan du også se hvor mye minne spillene bruker i GPU Z, blant andre. Hvis minnebruken overstiger 750MB har du nok 1GB tilgjengelig. I motsatt fall kan jeg ikke skjønne annet enn at en av brikkene er defekt.
Vis hele sitatet...
Synes det er merksnodig for kortet funker som en drøm, da spill med 1gb skjermkort er recommended kjøres på fullt.
Mitt 560TI har nesten 1300 mb
Sitat av Wulfstan Vis innlegg
Du har det motsatte av det jeg har O_o
Kortet mitt er på 1GB men alt annet tyder på att jeg har 4GB kort(dxdiag, CYRI etc...)! Ikke att det er ett problem da xD
Men det eneste jeg vet om som kan være problemet ditt er att en brikke inne i kortet er defekt, men GPU-Z ser på modell nummeret og regner med 1GB :S
Vis hele sitatet...
Hvilket kort snakker vi om ?

Er ikke unormalt å se slikt i merkelige shared memory-basert skjermkort som man finner i laptops.
Vel, høyeste jeg kommer opp i brukt VRAM er 570mb, og da kjører jeg Skyrim på Ultra med alt av vannrefleksjoner m.m. på, uten lagg merkelig nok. Nyere spill har jeg ikke, så jeg får ikke testet noe bedre.
Sist endret av Pagliacci; 17. november 2011 kl. 15:09.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Googlet litt og det viser seg at det er mange som opplever dette i Dxdiag, spesielt med HD6770. Søk på "Dxdiag 753MB" f.eks så popper det opp en del. Tviler på at det er noe galt med kortet. Også merkelig at kortet i det hele tatt fungerer hvis en minnebrikke skulle være defekt.