Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2516
Heisann kjære fellow freaks.

Skal på fredag skrive evauleringsrapport for OD 2011, og jeg har lest om så mange hjernedøde skolekomiteer og dårlige gjennomførte prosjekter at jeg føler at det burde være en utdypende evaluering av dette, da deres egne komiteer neppe tar det opp. Jeg lurer derfor på om noen her ønsker å dele sin historie ang. OD 2011. Jeg møter på noen fra OD Sentralt også, så tanken er å dele rapportene direkte med de.

Historiene vil bli markert med "Anonym", brukernavn her eller fornavn og skolenavn. Dette for at de som får rapporten får greie på hvilken skole dette foregår på...

Håper dere ønsker å gjøre neste år's OD bedre, og at skolekomiteene som var så sinnsykt maktsyke skal få sin "straff" for det..

Til admins: selv om det er to tråder fra før, så håper jeg dere lar denne leve. Ønsker å ha en tråd dedikert til dette, da det er en del useriøse innlegg i de andre trådene.
Bra initiativ. Hva med å be dem lese forumtråden om OD "jeg hater ikke barna i Nepal" her på Freak.no?
Våknet 12.00 ish. Dro på elkjøp og kjøpte BF3. Var hjemme igjen ca klokken 14.00, og har spilt til nå med unntak av de 5 minuttene jeg brukte på å kjøre ned til ICA for og ta ut 400,-. Er rank 9 og føler jeg har fått mye godt ut av dagen. Foreslår absolutt å prioritere OD-dagen de neste årene
Frankrikes Solkonge
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Våknet 12.00 ish. Dro på elkjøp og kjøpte BF3. Var hjemme igjen ca klokken 14.00, og har spilt til nå med unntak av de 5 minuttene jeg brukte på å kjøre ned til ICA for og ta ut 400,-. Er rank 9 og føler jeg har fått mye godt ut av dagen. Foreslår absolutt å prioritere OD-dagen de neste årene
Vis hele sitatet...
Jeg lo godt av denne. Har ikke hatt OD selv ettersom jeg har tatt meg et friår for å jobbe litt slik at jeg får råd til utstyr som lærling senere. Men to venner av meg har jobbet. De jobber fra 10 til 16 og tjente vel 500 kroner hver seg som de ikke kommer til å levere inn til OD-komitéen. Dette er på grunn av at pengene som ble samlet inn i fjor ble stjålet og tyven ble ikke tatt. Dette er bare hva de sa til meg.
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Bra initiativ. Hva med å be dem lese forumtråden om OD "jeg hater ikke barna i Nepal" her på Freak.no?
Vis hele sitatet...
Det var en del uoversiktlig å hente ut de seriøse innleggene, så jeg hadde håpet at de som var misfornøyd/fornøyd med OD kunne skrive en begrunnelse her. Alt blir somsagt levert inn til OD Sentralt, og på en måte som gjør at det ikke kan "forsvinne" på veien.

Når det er snakk om de to overnevnte, så vil jeg neppe ta med den om bf3, men de som føler at det eneste de bidrar med, er en tyv som var tusen kroner rikere, og jeg har på følelsen at dette ble nedprioritert av politiet, og at folkene i skolekomiteen er innblandet i saken..
møte opp på skolen til vanlig tid. i stede for vanlig undervisning så måtte vi som "straff" møte opp på verkstedet og vaske ned alle maskinene. var en dritt jobb men var vell en form for straff for vi som ikke hadde jobb.

skole charlottenlund vgs
Med tanke på rollen OD-sentralt har, så vil det nok ikke bli en eneste forandring når det kommer til gjennomføring internt på skolene. Da det er elevrådet som har det hele og fulle ansvaret med å gjennomføre OD.


Så, dette vil nok være en lost case for din del.


Skal du ha noe endret på, så må du sende inn forslag til endring til Elevtinget 2012, som arrangeres av EO.
Det er der alt bestemmes =)
Sist endret av Blackkoz; 28. oktober 2011 kl. 22:16.
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
OD Sentralt v/ hovedkomiteen er selv ansvarlig for en del av Elevtinget 2012, og dersom noen av de verste "skrekkhistoriene" signeres med skolenavn, så vil OD kunne ta kontakt, og fortelle de hva de gjorde galt. For alt vi vet, så kan det være dårlig info fra OD sin side også, og det vil da kunne endres.
Problemet er at det er fint lite vits å purre på noe slikt. En ting er å kjefte på årets elevråd, en annen ting er å vite hvordan det blir året etterpå, med et nytt elevråd.

Jeg har selv vært både elevrådsleder, ansvarlig for OD, og aktiv innad EO. Og vet hvor mye problemer OD i seg selv er, både for elevrådet, skolene, men også for elevene.

Informasjonen er grei, men alternativt opplegg, og det i det heletatt å få på plass jobber nok til alle, er problematisk.
Hvorfor står det ikke oppført hvor mange penger vi skal levere på lappen som vi må ta med?
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Er enig med deg ang. alternativt opplegg, og jeg har selv slitt i to uker for å finne jobb til alle.

Sitter forøvrig i samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg er elevrådsmedlem, og SK-leder på andre året. EO er jeg ikke aktiv innenfor, og jeg har mine tvil om at det vil skje heller.


Noe jeg også reagerer på, er informasjonen ang dette. Jeg har gått igjennom et 5-10 min. langt foredrag om jobbanken, men har ikke gått igjennom noe opplegg ang. opplegget på skolen, og det mener jeg er absolutt nødvendig.

Kan også nevne at en skole i nærheten endte opp med 50% elever som møtte opp på alternativt opplegg, rett og slett, på godt folkespråk, dritings. Ufattelig provoserende, og når i tillegg lærerne gir faen, og ikke har "tid" til å hjelpe til, så er det stress for de to personene som skal holde styr på 100 elever, halvparten relativt godt brisen.
Sist endret av sh0rtie; 28. oktober 2011 kl. 22:36.
Hadde med en gutt på 17 ... medarbeidern min sa han og kjæresten bare stod og kyssa ... så ho sendte ho opp til sentralen. Jeg syns han var trivelig å jobbe med, faktisk en av de bedre. 17 år og arbeidsvillig. Han hørte på meg da jeg ble streng også. Det er et bra tegn.

Det er mye bra ungdom der ute.
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Hvorfor står det ikke oppført hvor mange penger vi skal levere på lappen som vi må ta med?
Vis hele sitatet...
Jeg reagerte på det samme, og det er også noe jeg skal ta opp. Mange elever tok med 100 kroner for lite, da arbeidsgiverne rett og slett ikke trodde på at det var snakk om en oppgang på 100 kroner. Veldig irriterende, og ufattelig stress med regnskap da.
Fredrik II i Fredrikstad/Østfold. Skriv meg som anonym du

For 3 uker siden ble jeg spurt av OD representanten i klassen om jeg hadde jobb. Jeg sa nei og ble tilbudt en jobb som jeg fikk sammen med en kompis. På onsdag var jeg og dobbeltsjekka med OD folka, to ganger faktisk, om hvor jeg skulle jobb og hva jeg skulle jobbe med.

Våkna på torsdag og drar dit jeg skal jobbe. Når jeg kommer fram får jeg beskjed om at det ikke var behov for flere der til å jobbe og at det hadde blitt meldt ifra til OD folka på skolen. Stod altså opp kl. åtte uten å få noen som helst beskjed om at jeg ikke skulle jobbe og at jeg hadde fri.

Får håpe at OD ikke er dumme nok til å kreve meg for penger, for det nekter jeg å betale. OD er bare tull, folk som stjeler fra OD pengene og ikke klarer de å organisere noe som helst uten at det blir noe tull hvert år.

Sa ja til å jobbe, gjør det hvert år, bare for å ikke virke usolidarisk. Det er begrunna ganske bra i annen tråd. Orker ikke å bli stempla som en drittunger som bare tenker på meg selv. Så håper det blir bedre til neste år.
EO er det flott å være aktiv innen. Folkene som er med på det som skjer der, er bare helt hærlig =)
FS i Nordland var i allefall helt genial, og det er ennå mange geniale personer der. Selv om enkelte har sluttet.
Men det å være aktiv på vegne av skolen din, anbefaler jeg at du tester ut en helg.

Når det kommer til OD, så burde det komme på plass et fastsatt alternativt opplegg som er 100% mulig å gjennomføre på alle skoler, som en valgfri mulighet. Så blir det opp til skolen å velge om de vil følge det opplegget, eller lage et eget.
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turrist Vis innlegg
Fredrik II i Fredrikstad/Østfold. Skriv meg som anonym du

For 3 uker siden ble jeg spurt av OD representanten i klassen om jeg hadde jobb. Jeg sa nei og ble tilbudt en jobb som jeg fikk sammen med en kompis. På onsdag var jeg og dobbeltsjekka med OD folka, to ganger faktisk, om hvor jeg skulle jobb og hva jeg skulle jobbe med.

Våkna på torsdag og drar dit jeg skal jobbe. Når jeg kommer fram får jeg beskjed om at det ikke var behov for flere der til å jobbe og at det hadde blitt meldt ifra til OD folka på skolen. Stod altså opp kl. åtte uten å få noen som helst beskjed om at jeg ikke skulle jobbe og at jeg hadde fri.

Får håpe at OD ikke er dumme nok til å kreve meg for penger, for det nekter jeg å betale. OD er bare tull, folk som stjeler fra OD pengene og ikke klarer de å organisere noe som helst uten at det blir noe tull hvert år.

Sa ja til å jobbe, gjør det hvert år, bare for å ikke virke usolidarisk. Det er begrunna ganske bra i annen tråd. Orker ikke å bli stempla som en drittunger som bare tenker på meg selv. Så håper det blir bedre til neste år.
Vis hele sitatet...
Skal notere den. Dersom du blir krevd for penger, ta kontakt direkte med OD, og ikke komiteen på skolen. Det vil neppe ha noen funksjon, da de høres ut som å være en gjeng som gir faen.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
EO er det flott å være aktiv innen. Folkene som er med på det som skjer der, er bare helt hærlig =)
FS i Nordland var i allefall helt genial, og det er ennå mange geniale personer der. Selv om enkelte har sluttet.
Men det å være aktiv på vegne av skolen din, anbefaler jeg at du tester ut en helg.

Når det kommer til OD, så burde det komme på plass et fastsatt alternativt opplegg som er 100% mulig å gjennomføre på alle skoler, som en valgfri mulighet. Så blir det opp til skolen å velge om de vil følge det opplegget, eller lage et eget.
Vis hele sitatet...

Vurderer sterkt en framtid som distrikskomiteer, og når jeg bytter til en skole som er innmeldt i EO, så vil det nok være en idè og gå aktivt inn for å kunne endre på dette selv

Det du sier med et fastsatt opplegg vil jeg så absolutt ta med videre, for det var en veldig god idè!
Problemet er at det er én dag. Jo da, operasjons dagsverk høres da flott ut, men folk og bedrifter bombarderes med pengehungrige ungdommer på én og samme dag
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
I større byer så er det fordelt utover to dager
Som jeg har sagt tidligere så ble vi "fysisk avstraffet" for å ikke delta på OD.

Vi måtte møte opp på skolen 08:15 (Det er jo greit siden det er vanlig start-tid), så ble vi satt i gang av OD komiteen med søppelposer og plasthansker til å plukke søppel, mens de selv satt i tårnet og satt på facebook og overvåket oss for å se at vi jobba. (Jeg er ikke en av de som klager stort over at de bare loka rundt igrunn, greit for meg, men skjønner at noen reagerte på det.)

Hvis vi gikk før vi var ferdige ble det fravær, og det var intet annet alternativ enn å plukke søppel.

Men stod på min rett og nekta plent å plukke, bare loka rundt der igrunn, plukka ett søppelobjekt for å være grei med skolen ettersom det ikke er vår plikt. Følte meg ganske snill.

Tok kun rundt 30-45 minutter før det var plukka fint nok for vaktmestern da, så var jo ikke så big deal, men var mer en prinsippsak for meg at de egentlig ikke kan gjøre noe slikt.

Strømsbu VGS avdeling Fløyhei.
Aust-Agder.
Sist endret av RainbowDash; 29. oktober 2011 kl. 05:16.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Frankrikes Solkonge
Sitter og "hører" på et foredrag om OD, men det er så utrolig kjedelig å høre på. Noe som kan vurderes er å leie inn folk som faktisk kan å prate for seg og gjøre det interessant.
Hei!

OD sentralt (Hovedkomiteen og OD-Styret) samt alle dokumenter på emnet tar sterkt avstand fra alternative opplegg som blir gjort som straff. Det skal ikke være noen straff å velge å ikke delta på OD, men det skal heller ikke være fri.
Derfor har OD mange forslag til alternative opplegg, blant annet opplegg som går på informasjon og diskusjon rundt barna og stedene som får årets midler. En annen ting som er lett å gjøre er å ha helt normale undervisningsdager som følger pensum. Den siste her pleier skolene å være litt negative til fordi det betyr mange lærere på jobb.

Altså, det skal ikke være noe vasking av toaletter uten lønn, skriving av stil om ugler på nynorsk, eller hva annet syke greier skolene deres finner på.