Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 10442
Hei. Jeg er ny på forumet her, har fulgt med litt nå og synes det er morsomt å se så mange gode svar og diskusjoner. Et fint avbrekk fra mye av søpla på mange andre forum.

Jeg kom til Norge i 94' pga. krig i hjemlandet, her har jeg fått meg et godt liv. Et liv mye bedre enn det jeg hadde hatt (eller ikke hatt..) hjemme dersom jeg ble der. Jeg jobber og studerer, og koser meg generelt. Men nå, etter 17år i landet, begynner jeg å føle meg litt norsk. Føle tilhørighet i samfunnet, glede og sinne over ting som skjer med og i Norge. Dette er jo vel og bra, og er i grunn ikke problemet.

Problemet er at jeg i større grad begynner å bli irritert over mange "nye" innvandrere. Jeg begynner å skamme meg over at mange utnytter samfunnsgodene her i landet og gir meg (og andre) et "dårlig rykte" som innvandrer. For selvom alle mine venner sier at jeg er norsk, så tilhører jeg likvel samfunnsgruppen - innvandrer. Og er dermed berørt av dens rykte og omtale i media. Ikke nok med det, så er jeg også muslim. Men det er igjen en annen diskusjon.

Jeg tar meg selv ofte i å se ned på innvandrere som jeg havner i dialog med, som ikke kan snakke eller snakker svært dårlig norsk. Jeg stiller ofte spørsmål ved det, og de gangene jeg ikke får banneord på morsmålet deres servert, får jeg spørsmål om "hvorfor skal jeg lære det?" Ehm.. Oook?

Andre ganger synes jeg "de" (oioi, nå må jeg passe meg her) er altfor høylytte blant mennesker. Vi hjemme er høylytte vi og, og gestikulerer når vi prater. Mye. Men vi holder det til hjemmet og synes det er likegreit. For å høre på et fremmed språk som snakket fort og høyt og mye kl 07.00 på bussen er ikke så kult.

Altså, jeg irriterer meg over sånne småting som språk og oppførsel.
Men, som sagt, dette er jo småting. I hovedsak irriterer jeg meg over holdninger og vilje til integrering.

Holdninger som foreldre viderefører til barna sine som er født i Norge. Men også foreldrenes smånegative holdning til selve sosialiseringen og da følgende integreringen til ungene sine. De "presser" ikke ungene til å delta på aktiviteter med etnisk norske kids, tvert i mot har 5 av de familiene jeg kjenner godt, oppfordret ungene til å være med på ting som det er flest innvandrerunger med på. Dvs. den uvurderlige sosialiseringen med norske barn faller bort og språket utvikler seg ikke godt nok, sammen med at mange av normene i samfunnet ikke kommer på plass tidlig.

Jeg føler ikke, ut i fra et politisk ståsted, at jeg er innvandrerfiendtlig. Jeg er ikke for å stenge grenser og herje. Men jeg er for strengere regulering av hvem som skal få bo i landet. Rett og slett fordi det er greit å ha litt styr på om det er en seriekriminell framfor en 5-barns far med doktorgrad som slipper inn.

Argh. Alt for mye tekst. Poeng: Jeg er innvandrer selv, men begynner å mislike trenden blant innvandrere i dag. Mye negative holdninger til landet som huser dem og gir en del av dem penger. Er det galt å tenke sånn? Bør jeg gå inn i meg selv å tenke at det er en del av det vakre multikulturelle samfunnet

Hvilke tanker har dere om dette? Er det fler innvandrere som har liknende synspunkter om saken?

Ønsker en supersweet fredag til alle sammen!
Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er helt enig. Jeg blir provosert av nøyaktig de samme tingene som deg.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
men. er du etnisk norsk? jeg føler det er mer ok for en nordmann å føle det, men siden jeg er innvandrer selv så føler jeg det er litt "ulovelig" å si sånt..
Synes det er bra at innvandrere selv tar opp dette problemet.

Hvis en etnisk nordmann gjør det blir rasismekortet dratt med en gang, og man blir anklaget for å være FrP-er og idiot. Diskusjonen faller da bort, siden folk ikke gidder å sitte å ta i mot dritt når de poengterer en reell situasjon.
Sist endret av Mr. Flash; 29. juli 2011 kl. 15:45.
Ære være deg som innvandrer, som tenker disse tankene, som legger merke til disse tingene, og som faktisk ser alt dette.

Er forøvrig helt enig med deg, i alt du sier. Vi burde ha strengere grenser på hvem som kommre inn. Det bør også være obligatorisk å måtte gå på kurs for å lære språk. Kan man språket er det også enklere å bli sosialisert og integrert.
Synst ikke det er noe galt at du har slike syns-punkt når du er innvandrer selv, du er bare ett godt eksempel på hvordan flere av innvandrerene burde oppført seg.

Og ja, er helt enig. Det burde vert mye strengere på hvem som slipper inn i landet.
Dette er kanskje ikke helt "on-topic", mesteparten av innvandrerene oppfører seg fint og jeg har egentlig ingenting i mot at di kommer til Norge, men de få som kommer til landet og steller i stand bråk, slenger drit til etniske nordmenn osv.... kan jeg ikke fordra.
Jeg tror det mange glemmer bort i denne debatten er den grunnleggende norske tanken om likhet. Vi er nesten manisk opptatt av likhet. Ved å bli strengere i seleksjonen av innvandrere beveger vi oss bort fra likhetstanken og mer mot kontinentet. Resten av verden. Den verden Norge er så glad i bare vi får holdt den på en viss avstand.
Ikke for det, vi har nok vært dumsnille over lengre tid, og det kommer til å treffe oss hardt. Det vil bare være vanskelig å bevege seg bort fra grunnlaget i samfunnet vårt, tanken om at ingen er noe mer eller mindre enn noen andre.
Noen har lettere kriterier for A intregrere seg enn andre.
Jeg regner med at du er fra yugoslavia og er derfor ikke svart eller altfor mork i huden. Det er fortsatt mye fremmedfrykt og rasisme i Norge noe som gjor at det blir for vanskelig for mange A intregrere seg sA godt som deg sA de mister rett og slett viljen til A prove.
Sist endret av Spelevinken; 29. juli 2011 kl. 16:09.
Kjenner meg veldig godt igjen i hva trådstarter skriver om. Selv bor jeg i stavanger og er halvt afrikansk/halvt norsk rent etnisk sett. Likevel føler jeg meg på en måte "dratt ned i gjørma" av innvandrere som gjør kriminelle handlinger. De som kjenner meg godt ser på meg som 100% norsk da jeg bare henger med norske ( er ikke mange innvandrere i området jeg vokste opp). Samtidig føler jeg at folk jeg ikke kjenner kan være skeptiske til meg, for eksempel på bussen hvor folk ofte prøver å unngå å sitte med meg. Jeg tror det viktigste for oss som ser utenlandske ut, men ikke er kriminelle er å tenke på at vi ikke har noe som helst å unnskylde oss for, og at vi bare må prøve å gjøre det beste ut av livet.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Noen har lettere kriterier for A intregrere seg enn andre.
Jeg regner med at du er fra yugoslavia og er derfor ikke svart eller altfor mork i huden. Det er fortsatt mye fremmedfrykt og rasisme i Norge noe som gjor at det blir for vanskelig for mange A intregrere seg sA godt som deg sA de mister rett og slett viljen til A prove.
Vis hele sitatet...
Jeg er inneforstått med at det ofte er vanskelig. Men jeg føler at det på mange måter er "lettere" nå enn det det var da jeg var unge. Feks. der hvor jeg vokste opp var asylmottaket forhatt og ekskludert fra alt. Med mye vilje og tålmodighet ble jeg sakte men sikkert akseptert på barneskolen. Både av kids og lærere. Spesielt var lærerne vanskeligst å få på gli. Å be Fadervår hver morgen foran klassen var mindre kult, men det måtte til for at lærerne skulle slutte å mase om religionspisset. Så at det er vanskelig nå, ja. Men det var like vanskelig da og.

Det har vært mange prøvelser på min vilje skal jeg love deg. Nylig holdt jeg foredrag for en Rotaryklubb. I spørsmålsrunden var spørsmålene kun om min innvandrerbakgrunn og ikke om foredraget om lederutdanning for unge. Er fint spørsmål som gjorde at jeg måtte telle til ti inni meg var: "Men, du er jo fra Jugoslavia. Behandler de ikke kvinner som kyr der? Hvordan er det hjemme hos deg? Fikk du lov å holde foredrag her, eller måtte du snike deg unna?" Superfuntime.

Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Det bør også være obligatorisk å måtte gå på kurs for å lære språk. Kan man språket er det også enklere å bli sosialisert og integrert.
Vis hele sitatet...
JA!
Kunne virkelig ikke vært mer enig med deg. Uavhengig om jeg er etnisk Norsk eller ikke, så har jeg flyttet fra en kultur i nord, til en helt annen kultur her i Oslo.

Det som generelt alltid har irritert meg, er de som kommer til Norge, men ikke på noen som helst måte vil la seg integrere på noen former, ikke vil de lære språket, ikke vil de jobbe, ikke vil de gjøre noe annet enn å bare vandre på gaten å slenge ilag med mange av sine landsmenn.

Det burde bli et KRAV om at ALLE som kommer til landet, skal lære seg språket såpass godt at de uten problem skal klare å forstå og bli forstått. Da innen 6 mnd helst. Ellers er det rett ut, uavhengig av hvordan det ser ut i hjemlandet.

Ellers så er rent rulleblad og det at rullebladet skal holdes rent så lenge de vil være i landet, noe som også burde bli satt inn som krav.

Nå når jeg har flyttet til Oslo, så er det jo umulig å være i et område det ikke er de høylytte, som prater med kompisen sin, som tilfeldigvis står på andre siden av bussen...
Eller de som er på yttersiden, og skal rope til kompisen som går 100 meter nedi gata.

Dette er generelt noe som ikke er vanlig i Norge eller noen andre former for skandinaviske land, med unntak av i berusa tilstand. Og er noe man egentlig burde lære seg å respektere at "slik gjør vi ikke her". Drar man på besøk til noen, så er jo ikke det å rope konstant noe man gjør liksom.


Men for å se på en positiv hendelse jeg opplevde igår kveld:
Det var en liten "fest" på plæna på yttersia hær i boretslaget, 15-20 stk fra ett eller annet afrikansk land.
Generelt ganske høylytt, i tillegg til mange barn lekte også.
Men, nøyaktig 22.55, så startet de å splitte opp, og gå hver til sitt. Vindunkene ble med de og de fant nok frem til enten egen leilighet, eller samlet seg hos enkelte.
Noe slikt hadde nok aldri skjedd om det var nordmenn som satt der. Da ville garantert festingen forsatt til både 01.00 og 04.00. Uten noen former for lyddemper på etter 23.00.

Så akkurat de personene som koste seg på yttersia her igår, står jeg i respekt av =)
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg er så enig med ang. språk. Mener at mor, bestemor og bestefar måtte ta norskkurs jeg. Husker hvertfall de kveldene jeg satt og passa på meg selv fordi hele familien var på kurs. De klarte å gjøre om dagene etterhvert, så jeg slapp å sitte der. Men når bestemor og bestefar, de staeste av de stae, klarte å lære seg godt nok norsk til å bli forstått og å forstå, så ser jeg virkelig ikke problemet til mange andre innvandrere. Serr. Norsk er et enkelt språk, men tanke på mange andre mer "gramatisk kompliserte" språk. Eneste problemet vi hadde (hehehe, jeg har det noen få ganger fortsatt) var at visse ord ble skrevet på en måte men uttalt på en annen og dermed hadde en annen betydning. Dessuten, samboeren min ler også fortsatt av meg når han sier noen urnorske ordtak som jeg ikke skjønner.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
men. er du etnisk norsk? jeg føler det er mer ok for en nordmann å føle det, men siden jeg er innvandrer selv så føler jeg det er litt "ulovelig" å si sånt..
Vis hele sitatet...
Bor man i Norge, snakker norsk og føler at Norge er hjemmet ditt, respekterer andre mennesker, så kan man betegne seg selv som nordmann.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og har bodd her hele livet mitt. Selvom jeg er av annen etnisitet enn "norsk" så føler jeg som en nordmann. Om det er noen som er uenige så er det deres problem.
Jeg har stor reskept for innvandrere med et slikt livssyn, og holdninger som det du har. Det gjelder innvandrere fra alle land. Norge trenger innvandring. Norge trenger arbeidskraft. Takk for et fint innlegg.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Jeg har stor reskept for innvandrere med et slikt livssyn, og holdninger som det du har. Det gjelder innvandrere fra alle land. Norge trenger innvandring. Norge trenger arbeidskraft. Takk for et fint innlegg.
Vis hele sitatet...
Takk. Det er veldig hyggelig å høre. Ha en finfin helg!
Det finnes så utrolig mange innvandrere i landet med slike holdninger som det du har. Det er synd at vi dessverre hører sjeldent i media om slike personer/saker. Media elsker å skrive om kriminelle innvandrere. Ingen kan nekte på det. Jeg vil personlig si at media har skyld i den fiendlige holdningen og skepsisen mange av oss nordmenn har til innvandrere. Jeg vil påstå at media også har skyld i de fæle konklusjonene som mange av oss ( inkludert meg) hadde den 22.juli, da bombeangrepet ble kjent, før det ble kjent at det var en norsk psykopat som sto bak.
Akkurat det med at 'innvandrerne' er høylydte i offentlige rom tror jeg du bare må vende deg til. Bor og studerer i England og jeg kan love deg at dette er noe alle gjør der borte. Selv nordmenn. Joda, jeg skal inrømme at jeg hater å våkne av at kinesere står utenfor bygget mitt og prater, men samtidig så er det sykt lættis å høre inderne prate (både engelsk og indisk). Og jammen er det jævlig digg å kunne prate høyt om alt og alle på bussen når ingen andre forstår Ta det med et smil, sier nå jeg.
Sist endret av emphi; 29. juli 2011 kl. 20:00.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Problemet er at jeg i større grad begynner å bli irritert over mange "nye" innvandrere. Jeg begynner å skamme meg over at mange utnytter samfunnsgodene her i landet og gir meg (og andre) et "dårlig rykte" som innvandrer. For selvom alle mine venner sier at jeg er norsk, så tilhører jeg likvel samfunnsgruppen - innvandrer. Og er dermed berørt av dens rykte og omtale i media. Ikke nok med det, så er jeg også muslim. Men det er igjen en annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ganske mange som deg. Mange er frustrerte, for de føler at andre ødelegger for dem.

FrP har jo f.eks. mange velgere med ikke-vestlig bakgrunn, i motsetning til hva de fleste ser ut til å tro.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. juli 2011 kl. 20:11.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av emphi Vis innlegg
Akkurat det med at 'innvandrerne' er høylydte i offentlige rom tror jeg du bare må vende deg til. Bor og studerer i England og jeg kan love deg at dette er noe alle gjør der borte. Selv nordmenn. Joda, jeg skal inrømme at jeg hater å våkne av at kinesere står utenfor bygget mitt og prater, men samtidig så er det sykt lættis å høre inderne prate (både engelsk og indisk). Og jammen er det jævlig digg å kunne prate høyt om alt og alle på bussen når ingen andre forstår Ta det med et smil, sier nå jeg.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Det var bare et eksempel på småting som har begynt å irritere meg. Problemet er at den små-irritasjonen skaper grobunn for litt mer dypere tanke; nemlig at jeg egentlig er irritert over hvor mange som ikke vil lære seg godt norsk. Til tross for at de bor her, har kids her og mottar penger.

Vi vet vel alle hvor deilig det er å være i syden og snakke litt skit om han som ligger ved siden av på stranda og ser ut som en strandet hval. :P
apropos, true story: Ligger en mann ved siden av meg på stranda, ser ganske mørk og "ikke-norsk" ut. Snakker også et annet språk i tlf. Han ligger og tar litt på seg selv mens han ser på meg og venninnene mine ligge og sole oss. Vi begynner å snakke stygt om han og til han. I tro om at han ikke forstår hva vi sier. Etter en time med alle mulige synonymer til ekkel, feit og kåt, reiser han seg opp og ønsker oss en fin ferie videre. På norsk. Wow, dummere har aldri følt meg.

Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Det finnes så utrolig mange innvandrere i landet med slike holdninger som det du har. Det er synd at vi dessverre hører sjeldent i media om slike personer/saker. Media elsker å skrive om kriminelle innvandrere. Ingen kan nekte på det. Jeg vil personlig si at media har skyld i den fiendlige holdningen og skepsisen mange av oss nordmenn har til innvandrere. Jeg vil påstå at media også har skyld i de fæle konklusjonene som mange av oss ( inkludert meg) hadde den 22.juli, da bombeangrepet ble kjent, før det ble kjent at det var en norsk psykopat som sto bak.
Vis hele sitatet...
Ah ja. Media ja.

Mye å hate media for. Det første mor sa, etter bomben - før Utøya, var at jeg burde flytte hjem til bygda en stund. For nå kom mediene til å blåse det ut av proporsjoner, og å være muslim i Oslos gater ville ikke være trygt.

Men samtidig som det er mye piss i media, så er det et viktig fundament i samfunnet vårt. Ikke minst et nødvendig et. Fri presse. Fritt trykk. Fri tale. <3. Dog mange av disse journalistene burde ta litt mer fag på skolen i både etikk og moralfilosofi.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Hei. Jeg er ny på forumet her, har fulgt med litt nå og synes det er morsomt å se så mange gode svar og diskusjoner. Et fint avbrekk fra mye av søpla på mange andre forum.

Jeg kom til Norge i 94' pga. krig i hjemlandet, her har jeg fått meg et godt liv. Et liv mye bedre enn det jeg hadde hatt (eller ikke hatt..) hjemme dersom jeg ble der. Jeg jobber og studerer, og koser meg generelt. Men nå, etter 17år i landet, begynner jeg å føle meg litt norsk. Føle tilhørighet i samfunnet, glede og sinne over ting som skjer med og i Norge. Dette er jo vel og bra, og er i grunn ikke problemet.

Problemet er at jeg i større grad begynner å bli irritert over mange "nye" innvandrere. Jeg begynner å skamme meg over at mange utnytter samfunnsgodene her i landet og gir meg (og andre) et "dårlig rykte" som innvandrer. For selvom alle mine venner sier at jeg er norsk, så tilhører jeg likvel samfunnsgruppen - innvandrer. Og er dermed berørt av dens rykte og omtale i media. Ikke nok med det, så er jeg også muslim. Men det er igjen en annen diskusjon.

Jeg tar meg selv ofte i å se ned på innvandrere som jeg havner i dialog med, som ikke kan snakke eller snakker svært dårlig norsk. Jeg stiller ofte spørsmål ved det, og de gangene jeg ikke får banneord på morsmålet deres servert, får jeg spørsmål om "hvorfor skal jeg lære det?" Ehm.. Oook?

Andre ganger synes jeg "de" (oioi, nå må jeg passe meg her) er altfor høylytte blant mennesker. Vi hjemme er høylytte vi og, og gestikulerer når vi prater. Mye. Men vi holder det til hjemmet og synes det er likegreit. For å høre på et fremmed språk som snakket fort og høyt og mye kl 07.00 på bussen er ikke så kult.

Altså, jeg irriterer meg over sånne småting som språk og oppførsel.
Men, som sagt, dette er jo småting. I hovedsak irriterer jeg meg over holdninger og vilje til integrering.

Holdninger som foreldre viderefører til barna sine som er født i Norge. Men også foreldrenes smånegative holdning til selve sosialiseringen og da følgende integreringen til ungene sine. De "presser" ikke ungene til å delta på aktiviteter med etnisk norske kids, tvert i mot har 5 av de familiene jeg kjenner godt, oppfordret ungene til å være med på ting som det er flest innvandrerunger med på. Dvs. den uvurderlige sosialiseringen med norske barn faller bort og språket utvikler seg ikke godt nok, sammen med at mange av normene i samfunnet ikke kommer på plass tidlig.

Jeg føler ikke, ut i fra et politisk ståsted, at jeg er innvandrerfiendtlig. Jeg er ikke for å stenge grenser og herje. Men jeg er for strengere regulering av hvem som skal få bo i landet. Rett og slett fordi det er greit å ha litt styr på om det er en seriekriminell framfor en 5-barns far med doktorgrad som slipper inn.

Argh. Alt for mye tekst. Poeng: Jeg er innvandrer selv, men begynner å mislike trenden blant innvandrere i dag. Mye negative holdninger til landet som huser dem og gir en del av dem penger. Er det galt å tenke sånn? Bør jeg gå inn i meg selv å tenke at det er en del av det vakre multikulturelle samfunnet

Hvilke tanker har dere om dette? Er det fler innvandrere som har liknende synspunkter om saken?

Ønsker en supersweet fredag til alle sammen!
Vis hele sitatet...
Altså jeg mener at det blir galt av deg å bli "irritert" over at noen utnytter samfunnsgodene her i Norge. Hvilke goder snakker vi da egentlig om? Dagpenger? sykepenger? Er det virkelig noen goder det da?

Man lever jo ikke ufattelig godt av det man får av staten, det tror jeg flere kan være enige i. Tingen er, det er svært vanskelig å si at det er flest innvandrere som snylter på godene vi har i Norge. Pr dags dato har jeg ikke sett noen statistikk som påpeker at innvandrere snylter mer enn etniske nordmenn. Samtidig generaliserer du mange ved å bare si "innvandrere", hvem tenker vi på da? Øst-europeere, folk fra afrika eller asia?

Slik jeg tolket innlegget ditt så virker det som om du og familien din kom trygt fra utlandet og inn til Norge. Jeg antar at dere etablerte dere på et sted som ikke er så fryktelig urbanisert og heller ikke så mange innvandrere der. Du kom med familien din og du var ung når du kom. Dette tilrettelegger forholdene betraktelig for din del når det gjelder integrering.

Jeg jobber deltid på et ungdomshjem for asylsøker ungdom. Dette er motpolen av deg, og de vi ofte tenker på som snyltere, gangstere og bråkmakere. De gutta er ganske harde på overflaten men mange av dem sitter med tragedier som er ufattelig triste. Fellesnevneren for alle dem er at foreldrene ble drept når de flyktet, ofte foran dem og/eller at mødre og søstre ble voldtatt og henrettet mens de så på. Det gjelder ikke alle, men mange.

Jeg prøver ikke å gjøre dem til offere av den grunn. Men det finnes mange årsaker til at noen ikke fungerer som normale borgere i samfunnet. Ikke at de bare er tafatte når det gjelder integrering, de eksisterer nok de og. Men aldri generaliser.

Hvem vil ikke ha en normal jobb, fast inntekt og være endel av samfunnet. Men når man har blitt avvist gang på gang så kommer det til en punkt der man slutter å prøve å bli en del av samfunnet og velger heller å gå imot og snylte på det.

Jeg er også av minoritetsbakgrunn men er født og oppvokst i Norge. Jeg kan fortsatt med hånda på hjertet si at jeg ikke føler meg norsk.

Så det å bli integrert er nok en diffus oppgave.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Slik jeg tolket innlegget ditt så virker det som om du og familien din kom trygt fra utlandet og inn til Norge. Jeg antar at dere etablerte dere på et sted som ikke er så fryktelig urbanisert og heller ikke så mange innvandrere der. Du kom med familien din og du var ung når du kom. Dette tilrettelegger forholdene betraktelig for din del når det gjelder integrering.

Jeg jobber deltid på et ungdomshjem for asylsøker ungdom. Dette er motpolen av deg, og de vi ofte tenker på som snyltere, gangstere og bråkmakere. De gutta er ganske harde på overflaten men mange av dem sitter med tragedier som er ufattelig triste. Fellesnevneren for alle dem er at foreldrene ble drept når de flyktet, ofte foran dem og/eller at mødre og søstre ble voldtatt og henrettet mens de så på. Det gjelder ikke alle, men mange.

Jeg prøver ikke å gjøre dem til offere av den grunn. Men det finnes mange årsaker til at noen ikke fungerer som normale borgere i samfunnet. Ikke at de bare er tafatte når det gjelder integrering, de eksisterer nok de og. Men aldri generaliser.

Hvem vil ikke ha en normal jobb, fast inntekt og være endel av samfunnet. Men når man har blitt avvist gang på gang så kommer det til en punkt der man slutter å prøve å bli en del av samfunnet og velger heller å gå imot og snylte på det.

Jeg er også av minoritetsbakgrunn men er født og oppvokst i Norge. Jeg kan fortsatt med hånda på hjertet si at jeg ikke føler meg norsk.

Så det å bli integrert er nok en diffus oppgave.
Vis hele sitatet...
Jeg velger å ikke svare ang. "samfunnsgodene" da jeg mener det er litt obvious. Nei, og jeg påstod heller ikke at det var flest innvandrere som snyltet. Jeg påpekte at jeg irriterte meg over at det skjedde. Og at ved at jeg selv tilhører gruppen "innvandrer" og jobber 9,5 time hver dag og studerer i mellom, liker jeg ikke hvordan det gir meg et dårlig rykte.

Enough about that. Over til det som irriterer meg med ditt svar (Dog jeg liker at du svarte, og at din mening er forskjellig fra de andre sin) :

At du antar at jeg og min familie kom helskinnet og trygt og fredelig til Norge, er feil. Jeg var ikke ute etter en pittyfuck og gadd ikke legge ut om de traumatiske 2 årene vi var på flukt i innlegget mitt. Jeg gadd heller ikke påpeke at min mor måtte reise aleine til et fremmed land da hun var 17år gammel. At onkelen min og flere i den litt fjernere familien (altså andre enn mor, bestemor og bestefar) min var i konsentrasjonsleir. At det regelmessig fløy 16-jagerfly over bygget vårt, og rev ned antenner og knuste vinduer. At alle vennene våre forsvant i mørket, og at vi levde i konstant frykt for livet, med tanke på at vi var muslimer. Vi utviklet til og med et hemmelig språk, slik at vi ikke kunne bli identifisert på gata. At alle jentene i nabolaget over 12år ble voldtatt. Gjerne på lekeplassen foran lille meg på 3år. Jeg droppet også å fortelle om at de fleste av oss lider av posttraumatisk stress og andre psykiske lidelser. Familien min kom heller ikke samlet. Men gjennom årene har tante og onkel kommet seg til Norge. Resten bor i Sverige, USA, England, Tyskland, Danmark og New Zealand.

History lesson over.

Ja, vi mennesker er forskjellige, og noen samler seg raskt og prøver å gjøre det beste ut av det. Andre sliter fortsatt med å bli friske. Jeg sier ikke noe på det. Bestefar er en av dem. Jeg nevnte forøvrig heller ikke at det var mest ungdom jeg irriterer meg over. For jeg legger ikke all skylden på dem.

Jeg har et særdeles stort problem med at når folk har fått en ny sjanse, at de enten ikke tar den - eller bare tar den for gitt. Disse som dag inn og dag ut, loffer rundt Gunerius i Oslo. Som virker som de har ingen verdens ting å gjøre. Og som liker det sånn. Som er genuint ikke interessert i å lære seg norsk. Altså tafattheten. Ikke sitt og tro at jeg er en som sitter og hater folk med mørk hud bare fordi de har rar mat og snakker rart. Det skal jeg ikke ha på meg. Jeg bare ser på min egen familie, bestemor og bestefar spesielt, som har klart å gjøre noe med livet. Til tross for alderen. Til tross for kulturkræsjen. Til tross for det enorme savnet etter det livet de hadde før krigen.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Slik jeg tolket innlegget ditt så virker det som om du og familien din kom trygt fra utlandet og inn til Norge. Jeg antar at dere etablerte dere på et sted som ikke er så fryktelig urbanisert og heller ikke så mange innvandrere der. Du kom med familien din og du var ung når du kom. Dette tilrettelegger forholdene betraktelig for din del når det gjelder integrering.

Jeg jobber deltid på et ungdomshjem for asylsøker ungdom. Dette er motpolen av deg, og de vi ofte tenker på som snyltere, gangstere og bråkmakere. De gutta er ganske harde på overflaten men mange av dem sitter med tragedier som er ufattelig triste. Fellesnevneren for alle dem er at foreldrene ble drept når de flyktet, ofte foran dem og/eller at mødre og søstre ble voldtatt og henrettet mens de så på. Det gjelder ikke alle, men mange.

Jeg prøver ikke å gjøre dem til offere av den grunn. Men det finnes mange årsaker til at noen ikke fungerer som normale borgere i samfunnet. Ikke at de bare er tafatte når det gjelder integrering, de eksisterer nok de og. Men aldri generaliser.

Hvem vil ikke ha en normal jobb, fast inntekt og være endel av samfunnet. Men når man har blitt avvist gang på gang så kommer det til en punkt der man slutter å prøve å bli en del av samfunnet og velger heller å gå imot og snylte på det.

Jeg er også av minoritetsbakgrunn men er født og oppvokst i Norge. Jeg kan fortsatt med hånda på hjertet si at jeg ikke føler meg norsk.

Så det å bli integrert er nok en diffus oppgave.
Vis hele sitatet...
Bare fordi de ungdommene du ser på som "snyltere, gangstere og bråkmakere" har hatt en dårlig fortid, gir dem ingen grunn til å oppføre seg slikt her. De burde være takknemmelige, men hva skjer? Jo de blir "snyltere, gangstere og bråkmakere". Det er ikke uten grunn at det finnes mange forhåndsdømmere og rasister her i landet.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Bare fordi de ungdommene du ser på som "snyltere, gangstere og bråkmakere" har hatt en dårlig fortid, gir dem ingen grunn til å oppføre seg slikt her. De burde være takknemmelige, men hva skjer? Jo de blir "snyltere, gangstere og bråkmakere". Det er ikke uten grunn at det finnes mange forhåndsdømmere og rasister her i landet.
Vis hele sitatet...
Ah, thank you. Mitt poeng. Satt litt på spissen.
jeg er veldig enige med dere rett over Jeg er absolutt ikke rasist, og jeg har absolutt ikke noe imot folk pga hudfarge. Men jeg har noe imot snyltere, gangstere og bråkmakere"
+ de som snakker høyt og ikke følger vanlige norske normer i Norge.

Eksempel: var å så på blomsterhavet forran domkirken. og da var det en gjeng "ikke etnisk norske" som snakket sammen jævlig høylytt og slikt. det var mange som reagerte. for de ødela hele stemmningen. alle hadde vært så stille og det var noe fint over det hele. intill de herpa det. (det ble samme stemmning etter de gikk)


Og det er sång jeg missliker. + de som snakker høy i telefon og på bussen. gjerne sammtidig.


jeg er så enig i det du sier vaultboy.

Jeg tror nøklen til å sørge for at folk ikke oppfører seg som "snyltere, gangstere og bråkmakere" er at de får høre det fra "sine egene" som deg vaultboy.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg er veldig enige med dere rett over Jeg er absolutt ikke rasist, og jeg har absolutt ikke noe imot folk pga hudfarge. Men jeg har noe imot snyltere, gangstere og bråkmakere"
+ de som snakker høyt og ikke følger vanlige norske normer i Norge.

Eksempel: var å så på blomsterhavet forran domkirken. og da var det en gjeng "ikke etnisk norske" som snakket sammen jævlig høylytt og slikt. det var mange som reagerte. for de ødela hele stemmningen. alle hadde vært så stille og det var noe fint over det hele. intill de herpa det. (det ble samme stemmning etter de gikk)


Og det er sång jeg missliker. + de som snakker høy i telefon og på bussen. gjerne sammtidig.


jeg er så enig i det du sier vaultboy.

Jeg tror nøklen til å sørge for at folk ikke oppfører seg som "snyltere, gangstere og bråkmakere" er at de får høre det fra "sine egene" som deg vaultboy.
Vis hele sitatet...
Serriøst? Du kødder ikke? Er det slike problemer du har i livet ditt? "Gangstere" og folk som snakker høyt i telefonen på bussen.

Hvis jeg visste at jeg satt ved deg på bussen skulle jeg ha ringt en venn og snudd meg mot deg og snakka høyt mot øret ditt. Går an å akseptere at folk prater på forskjellige måte også på bussen da gitt. Ødelegger dem for buss-meditasjonen din? Er det en lang tur så du er sliten kanskje? Du sitter vel timesvis på bussen om gangen og de snakker jo gjerne lenge i telefonene disse med rar hudfarge.

Vær glad det er problemene dine du. Finnes værre ting.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Serriøst? Du kødder ikke? Er det slike problemer du har i livet ditt? "Gangstere" og folk som snakker høyt i telefonen på bussen.

Hvis jeg visste at jeg satt ved deg på bussen skulle jeg ha ringt en venn og snudd meg mot deg og snakka høyt mot øret ditt. Går an å akseptere at folk prater på forskjellige måte også på bussen da gitt. Ødelegger dem for buss-meditasjonen din? Er det en lang tur så du er sliten kanskje? Du sitter vel timesvis på bussen om gangen og de snakker jo gjerne lenge i telefonene disse med rar hudfarge.

Vær glad det er problemene dine du. Finnes værre ting.
Vis hele sitatet...
-_- seriøst? ..... jeg har andre problemer i livet mitt også... men ikke som har noe som helst med innvandring og integrering å gjøre. som faktisk var tema i denen diskusjonen.

hjemme kan du snakke så høy du vil i telefonen. men når man er i det offentlige rom får man følge vanlig folkeskikk. og hvis det får deg til å føle deg bedre så blir jeg like irritert over selv den mest ariske blåøyde svensken med blondt hår som snakker høy og ikke oppfører seg etter normene.
det har ikke noe med hudfarge å gjøre.

men jeg synes at alle burde følge normene og normalfolkeskikk i det offentligerom. hvis det er ett problem å ikke skrike i telefonen så får du gjøre det hjemme rundt folk som er interisert i å høre på pisse ditt.


Hadde det gått an å gitt mer en ett kvalitetspoeng til innlegget ditt hadde jeg gitt deg det.
Det er sånne folk Norge vil ha, men hadde det innlegget kommet fra en etnisk nordmann hadde han blitt sett på som rasist.

Er altfor enkelt og utnytte dette samfunnet her, husker jeg var innom NAV for et par år siden grunnet noe kluss med fastlege, mens jeg satt der å ventet så jeg endel brosjyrer som var der ang. sosial stønad, og det tok tid før jeg fant en som var skrevet på norsk.

Synes nesten at et krav om å mota penger fra staten her i landet skulle være at du i det minste kunne språket, men neida, der var det brosjyrer på alle språk du kan tenke deg.

Har selv flere folk som har brukt rasismekortet mot meg, 99% av dem har vert etnisk norske nordmenn, og det jeg har sagt for å fremprovosere det jeg sa har vert en mildere grad av poenget du kom med.
Men feilen ligger ikke 100% hos innvandrerne, den ligger hos staten som ikke stiller krav i det hele tatt.

Ble nesten litt rørt her på 17 mai da gatekjøkkenet rundt hjørnet her, som er drevet av Iranske innvandrere hadde hengt ut det norske flagg,
Det er godt å lese et såpass bra innlegg som ditt, trådstarter. Og det er nok som flere her nevner kanskje integrerte innvandrere som deg som kan sitte med nøkkelen til å snu politikken i en bedre retning. Dere har også den fordelen at "rasismekortet" ikke blir brukt mot dere.

Heldigvis kan nær sagt hvem som helst starte et politisk parti her i Norge. Og for å være ærlig skulle jeg ha likt å se et slags innvandrerparti som har de samme multikulturelle holdninger som deg. Og som da også vil ha klare retninger i partiprogrammet for hvordan innvandrere skal integreres og eventuelt føre seg i Norge.

Husker jeg reagerte litt på innvandrere som på pur norsk sa i mediene at vi har all medfølelse til den norske befolkning. Fikk da en ekkel følelse av at uansett hvor norsk man blir, så ble bare nordmenn "de andre". Det var akkurat som om det eksisterte en holdning om at man ikke aktet å integrere seg eller å innvolvere seg slik norskfødte mennesker er.

Heldigvis finnes det beviser på at det også finnes innvandrere som ønsker å være "en del av oss". Og da synes jeg faktisk at det til tider er naturlig å tenke som trådstarter gjør. Du skal i hvertfall ikke ha dårlig samvittighet fordi du har den bakgrunnen du har. Og jeg synes også at din kritikk kan være på sin plass.
Så... TS og de resterende tilhengerne mener at Norge bare skal akseptere de ressurssterke og intellektuelle asylsøkerne? Det verste er jo at mange av dere anser det å være ressurssterk og lettlært som viktigere kriterier enn livssituasjon, bosituasjon og trygghet i hjemlandet. Hvorfor skal en stille strengere krav til innvandrerne enn systemet og systemets evne til å inkludere alle og lære bedre bort? Hvorfor skal en ikke stille strengere krav til hvordan samfunnet velger å imøtekomme de som havner utenfor? TS irriterer seg over at verstingene av innvandrerne ødelegger hans gode navn og rykte, men kritiserer ikke samfunnet for å overgeneralisere dere handlinger til hans person. Snakk om perspektiv. Synes forøvrig x3m187 oppsummerte tankene mine på en strålende måte. KP!
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kristina Vis innlegg
Så... TS og de resterende tilhengerne mener at Norge bare skal akseptere de ressurssterke og intellektuelle asylsøkerne? Det verste er jo at mange av dere anser det å være ressurssterk og lettlært som viktigere kriterier enn livssituasjon, bosituasjon og trygghet i hjemlandet. Hvorfor skal en stille strengere krav til innvandrerne enn systemet og systemets evne til å inkludere alle og lære bedre bort? Hvorfor skal en ikke stille strengere krav til hvordan samfunnet velger å imøtekomme de som havner utenfor? TS irriterer seg over at verstingene av innvandrerne ødelegger hans gode navn og rykte, men kritiserer ikke samfunnet for å overgeneralisere dere handlinger til hans person. Snakk om perspektiv. Synes forøvrig x3m187 oppsummerte tankene mine på en strålende måte. KP!
Vis hele sitatet...
Hei, forresten er jeg ei jente. Men jeg skjønner at ikke alle vet at avataren min er Black Widow-perken fra Fallout 3.

Til poenget:

Igjen føler jeg ting jeg ikke har sagt blir lagt i til grunn. Jeg mener at Norge bør bli flinkere til å stramme litt opp ang hvem som kommer inn, ja. Hvis du leser, er dette begrunnet med at jeg helst vil ha folk med en grunn framfor kriminelle på utkikk etter en fristed inn i landet. Men dersom du ønsker å tolke det som du gjør, så greit. Det er ikke et flertall av flyktninger som kommer til Norge. Men folk på utkikk etter jobb, og som skal forenes med familien.

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/innvgrunn/

Jeg mener at staten spiller en stor rolle i integreringsprosessen, og at den definitiv kan legge mer sjel i arbeidet. Men samtidig så synes jeg at hver enkelt som kommer hit bør oppsøke disse institusjonene selv. Man får en "grunnpakke" og da bygger videre på dette selv. Feks, språk og samfunnskunnskap. Tilbud om psykologisk og rettslig hjelp er også ålreit. Men innlegget var ikke primært rettet mot hvordan fikse ting i samfunnet.

Jeg irriterer meg over det ja. Å tvinge den norske befolkning til å rette seg etter noen som kommer inn i landet deres, synes jeg er feil. Jeg krever ikke å få fri fra jobb på Ramadan.

Hvorfor jeg ikke kritiserer staten pga fremmedfrykt og dårlig jobb med tilrettelegging av integrering?
Jeg kritiserer sjeldent noe som i større grad er bra enn dårlig. Dessuten er Norge kanskje verdens snilleste og mest aksepterende land. Terrorsiktede ABB, kan maks få 30år i fengsel. Hallo.
Sitat av Kristina Vis innlegg
Så... TS og de resterende tilhengerne mener at Norge bare skal akseptere de ressurssterke og intellektuelle asylsøkerne? Det verste er jo at mange av dere anser det å være ressurssterk og lettlært som viktigere kriterier enn livssituasjon, bosituasjon og trygghet i hjemlandet.
Vis hele sitatet...
Det er da stor forskjell på å være ressurssterk, og ødelegge samfunnet med å stjele, voldta osv.

Sitat av Kristina Vis innlegg
Hvorfor skal en stille strengere krav til innvandrerne enn systemet og systemets evne til å inkludere alle og lære bedre bort? Hvorfor skal en ikke stille strengere krav til hvordan samfunnet velger å imøtekomme de som havner utenfor?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte ikke helt hva du mente, mener du at systemet skal hjelpe de som havner utenfor (altså bli kriminelle) enda mer? Nei, da syns jeg heller de skal hjelpe unge på skolen, feks de som sliter med å lære.
Sitat av Kristina Vis innlegg
TS irriterer seg over at verstingene av innvandrerne ødelegger hans gode navn og rykte, men kritiserer ikke samfunnet for å overgeneralisere dere handlinger til hans person.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner godt hvorfor hun irriterer seg. Mange har et dårlig syn på utlendinger, pga generalisering. Noen få grupper (altså de som detter ut) ødelegger for TS og får generalister(vet ikke om det er et ord..) til å hate/misslike henne.

Kan vel nevne Oslo bomben. Utrolig mange trodde dette var en/flere muslimer. Hvorfor? Fordi media (med hjelp av utlendinger som gjør kriminelle gjerninger) får oss til å tro at alle er terrorister.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er da stor forskjell på å være ressurssterk, og ødelegge samfunnet med å stjele, voldta osv.

Jeg skjønte ikke helt hva du mente, mener du at systemet skal hjelpe de som havner utenfor (altså bli kriminelle) enda mer? Nei, da syns jeg heller de skal hjelpe unge på skolen, feks de som sliter med å lære.

Jeg skjønner godt hvorfor hun irriterer seg. Mange har et dårlig syn på utlendinger, pga generalisering. Noen få grupper (altså de som detter ut) ødelegger for TS og får generalister(vet ikke om det er et ord..) til å hate/misslike henne.

Kan vel nevne Oslo bomben. Utrolig mange trodde dette var en/flere muslimer. Hvorfor? Fordi media (med hjelp av utlendinger som gjør kriminelle gjerninger) får oss til å tro at alle er terrorister.
Vis hele sitatet...
Takk, noen ganger blir jeg ivrig og klarer ikke sette riktig ord på det jeg mener. Men ja. Jeg er helt enig med deg. ok+ til deg.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Terrorsiktede ABB, kan maks få 30år i fengsel. Hallo.
Vis hele sitatet...
Han kan sitte i fengsel livet ut, på forvaring som blir kontinuerlig forlenget.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av KultNick Vis innlegg
Han kan sitte i fengsel livet ut, på forvaring som blir kontinuerlig forlenget.
Vis hele sitatet...
Serr? Åh. Sweet. Jeg har ikke fått fulgt med pga ferie og litt sånn. Men feite. Det var deilig å høre.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
H Terrorsiktede ABB, kan maks få 30år i fengsel. Hallo.
Vis hele sitatet...
Han kan faktisk sitte for livstid takket være forvaring

Litt for sent men..
Sist endret av Xernox; 30. juli 2011 kl. 22:38.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Han kan faktisk sitte for livstid takket være forvaring

Litt for sent men..
Vis hele sitatet...
Igjen. Takk. Lørdagskvelden ble komplett. Jeg har undret over dette se. Og forestilt meg scenarioer med han løsøatt. Kos dere i kveld alle sammen. Enten med pils, pills eller pals!
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Serriøst? Du kødder ikke? Er det slike problemer du har i livet ditt? "Gangstere" og folk som snakker høyt i telefonen på bussen.

Hvis jeg visste at jeg satt ved deg på bussen skulle jeg ha ringt en venn og snudd meg mot deg og snakka høyt mot øret ditt. Går an å akseptere at folk prater på forskjellige måte også på bussen da gitt. Ødelegger dem for buss-meditasjonen din? Er det en lang tur så du er sliten kanskje? Du sitter vel timesvis på bussen om gangen og de snakker jo gjerne lenge i telefonene disse med rar hudfarge.

Vær glad det er problemene dine du. Finnes værre ting.
Vis hele sitatet...
Slapp nå av litt da, han sa bare sin mening..
At folk snakker høyt i telefonen kan faktisk være irriterende.. skal de komme til Norge, får de jo iallefall prøve å tilpasse seg oss. (Høres litt feil ut, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.)
Og denne fyren har nok andre problemer i livet sitt, men det har ikke noe med dette temaet å gjøre. (som sakt.)

Det finnes ikke et snev av rasisme i meg i det hele tatt. Men liker ikke folk som snylter på samfunnet, gjør kriminelle ting eller oppfører seg dårlig. Dette gjelder uansett hudfarge.

Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Jeg velger å ikke svare ang. "samfunnsgodene" da jeg mener det er litt obvious. Nei, og jeg påstod heller ikke at det var flest innvandrere som snyltet. Jeg påpekte at jeg irriterte meg over at det skjedde. Og at ved at jeg selv tilhører gruppen "innvandrer" og jobber 9,5 time hver dag og studerer i mellom, liker jeg ikke hvordan det gir meg et dårlig rykte.

Enough about that. Over til det som irriterer meg med ditt svar (Dog jeg liker at du svarte, og at din mening er forskjellig fra de andre sin) :

At du antar at jeg og min familie kom helskinnet og trygt og fredelig til Norge, er feil. Jeg var ikke ute etter en pittyfuck og gadd ikke legge ut om de traumatiske 2 årene vi var på flukt i innlegget mitt. Jeg gadd heller ikke påpeke at min mor måtte reise aleine til et fremmed land da hun var 17år gammel. At onkelen min og flere i den litt fjernere familien (altså andre enn mor, bestemor og bestefar) min var i konsentrasjonsleir. At det regelmessig fløy 16-jagerfly over bygget vårt, og rev ned antenner og knuste vinduer. At alle vennene våre forsvant i mørket, og at vi levde i konstant frykt for livet, med tanke på at vi var muslimer. Vi utviklet til og med et hemmelig språk, slik at vi ikke kunne bli identifisert på gata. At alle jentene i nabolaget over 12år ble voldtatt. Gjerne på lekeplassen foran lille meg på 3år. Jeg droppet også å fortelle om at de fleste av oss lider av posttraumatisk stress og andre psykiske lidelser. Familien min kom heller ikke samlet. Men gjennom årene har tante og onkel kommet seg til Norge. Resten bor i Sverige, USA, England, Tyskland, Danmark og New Zealand.

History lesson over.

Ja, vi mennesker er forskjellige, og noen samler seg raskt og prøver å gjøre det beste ut av det. Andre sliter fortsatt med å bli friske. Jeg sier ikke noe på det. Bestefar er en av dem. Jeg nevnte forøvrig heller ikke at det var mest ungdom jeg irriterer meg over. For jeg legger ikke all skylden på dem.

Jeg har et særdeles stort problem med at når folk har fått en ny sjanse, at de enten ikke tar den - eller bare tar den for gitt. Disse som dag inn og dag ut, loffer rundt Gunerius i Oslo. Som virker som de har ingen verdens ting å gjøre. Og som liker det sånn. Som er genuint ikke interessert i å lære seg norsk. Altså tafattheten. Ikke sitt og tro at jeg er en som sitter og hater folk med mørk hud bare fordi de har rar mat og snakker rart. Det skal jeg ikke ha på meg. Jeg bare ser på min egen familie, bestemor og bestefar spesielt, som har klart å gjøre noe med livet. Til tross for alderen. Til tross for kulturkræsjen. Til tross for det enorme savnet etter det livet de hadde før krigen.
Vis hele sitatet...
Jeg er fortsatt forbauset over innlegget ditt, hele tråden er et blogginnlegg. Hva vil du diskutere? Skal vi diskutere din irritasjon over innvandrere som ikke er integrert.
Eller skal vi gi deg credz for hvor godt integrert du er i samfunnet siden du klarer deg så bra?

Men greit, her kommer det. Det som irriterer meg er innvandrere som er godt integrert i det norske samfunnet og som deretter rakker ned og viser irritiasjon over andre innvandrere som ikke har hatt like gode forutsetninger for integrering og tilpasning i det norske samfunnet. Det irriterer meg, jeg liker ikke folk som ikke tenker lengre enn overfladisk irritasjon som en kilde til å mislike noen.
Har du tenkt i større perspektiv? Har du tenkt demografi, sosiologi og perspektivet ditt i mikro,makro og meso perspektiv.

Jeg mener at du bør lese litt sosiologi
"Sosiologi er en av samfunnsvitenskapene. Sosiologiens fokus er relasjonene mellom menneskene som individer eller grupper (også hele samfunnet). Sosiologiens oppgave er å beskrive de sosiale relasjonenes struktur, funksjoner og utvikling. Det sosiologiske arbeidet består i å undersøke samfunnet, i alle dets deler, og så prøve å skape et mest mulig helhetlig bilde ut av det gjennom teori og metode. Sosiologiens teorier skal også kunne beskrive sosiologien selv, siden sosiologien i seg selv er et resultat av sosial samhandling.
Vis hele sitatet...
Da kan du fordype deg litt i mellommenneskelig relasjoner i samfunnet, samt finne ut hvorfor folk velger å beholde sin kultur og kanskje ta avstand fra den norske kulturen og integreringen som politikken sier at de bør gjennomføre.

Det du forteller om hvordan din familie kom til Norge, det er trist og jeg føler med deg. Men dere klarte dere. Det er forskjellen på deg og noen andre innvandrere fra afrikanske land. Vil du ha credz for at du klarte deg så bra?

For min del er innvandrere et vagt begrep, innvandrer kan være: flyktning, asylsøker, arbeidsinnvandrer. Alle har forskjellige forutsetninger. Jeg er fortsatt usikker på hvem du er irritert over.
Er det gutta som henger på Oslo S og pusher dårlig hasj og kanskje plystrer etter deg? Mange av dem er ikke i Norge lovlig engang, og da velger jeg å se på dem som ulovlige innvandrere og da driter jeg i dem. De kan du være så irritert på som du vil. De vil jeg ikke forsvare.

Men når du derimot legger skylden på random innvandrere så er det min plikt som en borger av Norge til å forsvare de. De folkene du har snakket med og visst irritasjon over, hva vet du om dems bakgrunn? hvor mange har du snakket med? 10?50?100?1000?.

Du snakker om en trend blant innvandrere der de holder sine barn unna sosiale aktiviteter med etnisk norske. Jeg kjenner meg ikke igjen i den uttalelsen og mener du tar feil.

Det er ganske enkelt, vil du sosialisere med mennesker som deler dine verdier,normer og kultur eller ville du være med folk som ikke gjør det?

Hvordan vil du forklare integrering til småbarn som ikke bør tenke på integrering?

"Ali, det er bra at du liker å leke med Mohammed og Jamal. Men du bør ikke leke med dem. Jeg vil heller at du skal spille fotball med Morten og Erik sånn at du blir mer Norsk"
Vis hele sitatet...
Den dagen jeg hadde sagt noe slikt til framtidig ungen min, det er den dagen jeg hadde ansett meg selv som en mislykka far. Integrering for barn og unge, skal foregå naturlig. Etterhvert tilpasser man seg samfunnet man lever i, det er bare forskjellig når hver enkelt individ velger å bli det vi kaller integrert.

Jeg hater orde integrering. Litt på grunn av slike som deg. Jeg er pakistaner og av den grunn har jeg kraftig skjeggvekst. Det var en periode jeg hadde langt skjegg og gikk med det som blir kalt "shalwar kamiz" eller posebukser.
Jeg har også en tendens til å snakke høyt i tlf samtidig som jeg slenger harde gloser på punjabi.

Jeg anser meg selv som en oppegående person og jeg la merke til at jeg ble mislikt fordi jeg ikke kanskje oppfylte standarden til det man kaller å være integrert. Men hey, jeg driter i andre og føler ikke noe behov for å bevise for andre at jeg er integrert.

For å oppsummere så skal henvise til jævla janteloven som du bør vite mye om siden du er såpass integrert.

Du skal ikke tro at du er noe.
Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
Du skal ikke tro du er mere enn oss.
Du skal ikke tro at du duger til noe.
Du skal ikke le av oss.
Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
Du skal ikke tro at du kan lære oss noe
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?feature...otation_144963

Hør på Huble the poet, han ser ikke integrert ut men er EPIC.
TS; jeg hAper du ikke glemmer ditt eget sprAk
En innvandrer som irriterer seg over andre innvandrere? Blir vel ikke mer integrert enn det?
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
TS; jeg hAper du ikke glemmer ditt eget sprAk
Vis hele sitatet...
Det er det samme som å si til en nordmann at han ikke skal glemme språket sitt fordi han har flyttet til Amerika.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er det samme som å si til en nordmann at han ikke skal glemme språket sitt fordi han har flyttet til Amerika.
Vis hele sitatet...
mtp at trAdstarter kanskje var 3 Ar nAr hun flyttet til norge er det ganske lett A glemme morsmAlet sitt.
Jeg er i bosnia nA og ser at flere av ungdommen som kommer hit fra sverige/norge osv ikke kan sprAket sitt som de skal. De snakker svensk/norsk med hverandre i hjemmlandet sitt. Litt for godt intregrert kanskje?
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
mtp at trAdstarter kanskje var 3 Ar nAr hun flyttet til norge er det ganske lett A glemme morsmAlet sitt.
Jeg er i bosnia nA og ser at flere av ungdommen som kommer hit fra sverige/norge osv ikke kan sprAket sitt som de skal. De snakker svensk/norsk med hverandre i hjemmlandet sitt. Litt for godt intregrert kanskje?
Vis hele sitatet...
Faren min kom til Norge når han var 10 år. Han er nå 45ish og snakker fortsatt engelsk når han er på besøk hjemme.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg er fortsatt forbauset over innlegget ditt, hele tråden er et blogginnlegg. Hva vil du diskutere? Skal vi diskutere din irritasjon over innvandrere som ikke er integrert.
Eller skal vi gi deg credz for hvor godt integrert du er i samfunnet siden du klarer deg så bra?

Men greit, her kommer det. Det som irriterer meg er innvandrere som er godt integrert i det norske samfunnet og som deretter rakker ned og viser irritiasjon over andre innvandrere som ikke har hatt like gode forutsetninger for integrering og tilpasning i det norske samfunnet. Det irriterer meg, jeg liker ikke folk som ikke tenker lengre enn overfladisk irritasjon som en kilde til å mislike noen.
Har du tenkt i større perspektiv? Har du tenkt demografi, sosiologi og perspektivet ditt i mikro,makro og meso perspektiv.

Jeg mener at du bør lese litt sosiologi

Da kan du fordype deg litt i mellommenneskelig relasjoner i samfunnet, samt finne ut hvorfor folk velger å beholde sin kultur og kanskje ta avstand fra den norske kulturen og integreringen som politikken sier at de bør gjennomføre.

Det du forteller om hvordan din familie kom til Norge, det er trist og jeg føler med deg. Men dere klarte dere. Det er forskjellen på deg og noen andre innvandrere fra afrikanske land. Vil du ha credz for at du klarte deg så bra?

For min del er innvandrere et vagt begrep, innvandrer kan være: flyktning, asylsøker, arbeidsinnvandrer. Alle har forskjellige forutsetninger. Jeg er fortsatt usikker på hvem du er irritert over.
Er det gutta som henger på Oslo S og pusher dårlig hasj og kanskje plystrer etter deg? Mange av dem er ikke i Norge lovlig engang, og da velger jeg å se på dem som ulovlige innvandrere og da driter jeg i dem. De kan du være så irritert på som du vil. De vil jeg ikke forsvare.

Men når du derimot legger skylden på random innvandrere så er det min plikt som en borger av Norge til å forsvare de. De folkene du har snakket med og visst irritasjon over, hva vet du om dems bakgrunn? hvor mange har du snakket med? 10?50?100?1000?.

Du snakker om en trend blant innvandrere der de holder sine barn unna sosiale aktiviteter med etnisk norske. Jeg kjenner meg ikke igjen i den uttalelsen og mener du tar feil.

Det er ganske enkelt, vil du sosialisere med mennesker som deler dine verdier,normer og kultur eller ville du være med folk som ikke gjør det?

Hvordan vil du forklare integrering til småbarn som ikke bør tenke på integrering?



Den dagen jeg hadde sagt noe slikt til framtidig ungen min, det er den dagen jeg hadde ansett meg selv som en mislykka far. Integrering for barn og unge, skal foregå naturlig. Etterhvert tilpasser man seg samfunnet man lever i, det er bare forskjellig når hver enkelt individ velger å bli det vi kaller integrert.

Jeg hater orde integrering. Litt på grunn av slike som deg. Jeg er pakistaner og av den grunn har jeg kraftig skjeggvekst. Det var en periode jeg hadde langt skjegg og gikk med det som blir kalt "shalwar kamiz" eller posebukser.
Jeg har også en tendens til å snakke høyt i tlf samtidig som jeg slenger harde gloser på punjabi.

Jeg anser meg selv som en oppegående person og jeg la merke til at jeg ble mislikt fordi jeg ikke kanskje oppfylte standarden til det man kaller å være integrert. Men hey, jeg driter i andre og føler ikke noe behov for å bevise for andre at jeg er integrert.

For å oppsummere så skal henvise til jævla janteloven som du bør vite mye om siden du er såpass integrert.



http://www.youtube.com/watch?feature...otation_144963

Hør på Huble the poet, han ser ikke integrert ut men er EPIC.
Vis hele sitatet...
Javel, okei.

Nr 1: Poenget med å poste noe sånt var fordi jeg ønsket å se hva andre mente om det. Hadde liknende historier å fortelle osv.

Nr 2: Jeg har aldri blogget, eller lest en blogg, så hvis jeg har skrevet noe som er i sjangeren "blogg" og dette er plagsomt for leserne av dette forumet, så beklager jeg.

Nr 3: Jeg skal ikke ha creds for noe som helst. Igjen var formålet å se hva folk sjøl følte.

Nr 4: Plz slutt å prakke på meg at jeg hadde så jævlig bra forutsetninger for å integreres og for å bli den jeg er i dag. Det veit du absolutt ingenting om.

Nr 5: Jeg har lest sosiologi. Jeg har også hatt det på universitetet. Jeg har også fått toppkarakterer i det. Ikke ta meg for en idiot. Jeg skriver kanskje forenklet og uformelt, men det er bevisst fordi jeg ikke ønsker å fremstå som en akademikerdouche. Det er nettopp fordi jeg har lest en del, at jeg føler ting ikke er helt som de bør være.

Nr 6:
Det du forteller om hvordan din familie kom til Norge, det er trist og jeg føler med deg. Men dere klarte dere. Det er forskjellen på deg og noen andre innvandrere fra afrikanske land. Vil du ha credz for at du klarte deg så bra?
Vis hele sitatet...
WTF?!! SRSLY?! Hver historie er unik, og hver skjebne er tragisk, men MIN blir bagatellisert fordi DU er en fail? De som ikke klarer seg, de kommer jo ikke til Norge, so what's the fuss? Fettern min kom ikke. Han ligger og hviler et eller annet sted oppe i fjellene. Du er tydelig irritert over meg som rakker ned på de du identifiserer deg med. Det er ikke meninga. Sånn sett.

Nr 7: Det er kanskje mange jeg forhåndsdømmer. Men det er ikke helt ubegrunnet irritasjonen kommer. Jeg har snakket med en del ja. Jeg hadde bla. prosjekt om dette gjennom hele videregående. Gjennom det snakka jeg med begge asylmottakene i den lille byen jeg bodde i før jeg flyttet til Oslo. Når jeg sier "snakka med asylmottaka", så mener jeg, ja, alle sammen innenfor de veggene. Jeg var i kontakt med 7 andre familier utenfor asylmottaket. Prosjektet varierte. Men det var i hovedsak intervjuer om forskjellige temaer. Jeg har ikke noe tall i hode om hvor mange mennesker jeg har snakket med.

Nr 8: Småbarn skal ikke merke integrering nei. De skal ikke merke de grepene du gjør for at han/hun skal få det beste utgangspunktet. Forteller du kidden din det, er du jo i grunn ganske blåst. Foreldrenes rolle er å ivareta sin egen kultur i hjemmet, men også ruste opp ungen til den kulturen utenfor hjemmet, ta del i den. Kanskje invitere Ola og Kari på kaffe en dag. De har jo en sønn på samme alder som din egen. Kanskje de kan leke sammen. Det er sånne ting jeg tenker på. Så den setningen din bør se sånn ut:
"Ali, det er bra at du liker å leke med Mohammed og Jamal. Men du bør spørre Morten og Erik om de vil være med."

Nr 9:
Jeg har også en tendens til å snakke høyt i tlf samtidig som jeg slenger harde gloser på punjabi.
Vis hele sitatet...
gratulerer med dagen

Nr 10: Janteloven kan du kjøre opp et sted sola aldri skinner. Den er feil. Alt ved den er feil. Og den tillater ikke at noen er flinkere enn andre. Når det i realiteten er sånn.

Sitat av Spelevinken Vis innlegg
TS; jeg hAper du ikke glemmer ditt eget sprAk
Vis hele sitatet...
Hei! Aldri! Jeg leser avis derifra hver dag. Og bøker. Dessuten snakker vi kun det hjemme. Noen norske gloser selvsagt, men ellers er det det jeg kan best av alle språk jeg kan.
x3m187. Du er født i norge og er norsk statsborger. Hvorfor kaller du deg for pakistaner, nekter å la deg integrere selv om du er norsk, og rakker ned på folk som har kommet til dette landet og har latt seg integrere?

Du bør heller være stolt over hvem du er og hvor familien din kommer fra samtidig som du lar deg integrere, og respekterer den norske kulturen. Hvis du ikke ser det, men heller tar avstand fra den norske kulturen og integreringen, så er det ikke rart at du møter mye motgang og blir bitter.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
mtp at trAdstarter kanskje var 3 Ar nAr hun flyttet til norge er det ganske lett A glemme morsmAlet sitt.
Jeg er i bosnia nA og ser at flere av ungdommen som kommer hit fra sverige/norge osv ikke kan sprAket sitt som de skal. De snakker svensk/norsk med hverandre i hjemmlandet sitt. Litt for godt intregrert kanskje?
Vis hele sitatet...
Det er et kjempeproblem der altså. Jeg merker det selv når jeg er der. Tror ikke det har noe med å være "for integrert", men snarere en endret holdning ovenfor egen kulturarv. Det er trist å se. Jeg snakker kun norsk til lillesøster og lillebror når det er nordmenn tilstede.

Sitat av pedagogen Vis innlegg
En innvandrer som irriterer seg over andre innvandrere? Blir vel ikke mer integrert enn det?
Vis hele sitatet...
Hahaha! Jeg håper folk skjønner at det ikke er alt og alle jeg går og irriterer meg over. Jeg er ikke et rasshøl. Som regel.
Omgåes flere lærere på høyere læreanstalt. Disse har noen interessante felles erfaringer om innvandrergrupper som muligens gir oss rett til å generalisere og muligens ikke:
- afrikanere er som etniske nordmenn. De gir stort sett blaffen hele skoleåret og satser på skippertak før eksamen.
- asiater er flittige maurer som studerer samvittighetsfullt året rundt
- folk fra Midtøsten prutter i prinsippet på alt - også prøve- og eksamenskarakterer
- mange mørkhudede forsøker å skaffe seg særfordeler og kommer med beskyldning om diskriminering straks de blir tatt med buksa nede. Snyte etter evne og nyte uten innsats synes å være mottoet.
- muslimer tar stort sett religionen alvorligere enn nordmenn når det gjelder ytre faktorer. Men den hindrer de like lite som religionen hindrer kristne nordmenn fra å temme dårlige personlige egenskaper.

Enig i at slik (mer eller mindre riktig) beskriving av grupper nødvendigvis går negativt ut over de innen gruppene som er fri for gruppens negative holdninger og oppførsel.
Sist endret av timerbeltkiller; 31. juli 2011 kl. 15:05. Grunn: skrivefeil
Sitat av ytringer Vis innlegg

Husker jeg reagerte litt på innvandrere som på pur norsk sa i mediene at vi har all medfølelse til den norske befolkning. Fikk da en ekkel følelse av at uansett hvor norsk man blir, så ble bare nordmenn "de andre". Det var akkurat som om det eksisterte en holdning om at man ikke aktet å integrere seg eller å innvolvere seg slik norskfødte mennesker er.

.
Vis hele sitatet...
Vel, nå kjenner ikke jeg de innvandrerne som sa akkurat det, men ut i fra andre jeg kjenner kan jeg ganske sikkert si at du missforstår litt her. De uttrykker seg mest sansylig på denne måten fordi de ikke føler seg norske nok til å se på seg selv som nordmenn. Dermed blir nordmenn "de andre". Dette er fordi de ikke føler at de blir 100% akseptert som nordmenn, og dermed har de kanskje ikke den selvtilliten til å kalle seg nordmenn på tv. De vet at de ikke passer helt inn i A4-bildet av hva en nordmann er.
Nr 1: Poenget med å poste noe sånt var fordi jeg ønsket å se hva andre mente om det. Hadde liknende historier å fortelle osv.
Vis hele sitatet...
Vel du har en merkelig måte å få fram budskapet ditt.

Nr 2: Jeg har aldri blogget, eller lest en blogg, så hvis jeg har skrevet noe som er i sjangeren "blogg" og dette er plagsomt for leserne av dette forumet, så beklager jeg.
Vis hele sitatet...
¨

Du legger ikke opp til en diskusjon, du legger opp til at du blir irritert og sånn er det. Hadde ikke jeg kommet med motargument så hadde tråden vært full av "Godt å høre at du er integrert, bra jobbet. Stolt av deg"


Nr 4: Plz slutt å prakke på meg at jeg hadde så jævlig bra forutsetninger for å integreres og for å bli den jeg er i dag. Det veit du absolutt ingenting om.
Vis hele sitatet...
Herregud, hva er det du ikke skjønner med at du har hatt gode forutsetninger for et normalisert liv. Det er ikke uten videre at du er den du er idag. Du har hatt kjernefamilien din med deg, ja du har sikkert en fetter som ligger oppe i fjellene som du så pent sier selv. Men kjernefamilien din kom seg til Norge slik du selv sier. Akkurat det er forutsetningen din for å klare deg bedre enn de som mangler kjernefamilien.


Nr 5: Jeg har lest sosiologi. Jeg har også hatt det på universitetet. Jeg har også fått toppkarakterer i det. Ikke ta meg for en idiot. Jeg skriver kanskje forenklet og uformelt, men det er bevisst fordi jeg ikke ønsker å fremstå som en akademikerdouche. Det er nettopp fordi jeg har lest en del, at jeg føler ting ikke er helt som de bør være.
Vis hele sitatet...
Da er vi to som har hatt sosiologi på universitetet. Jeg har ikke påpekt at du skriver forenklet og uformelt. Hvis du faktisk er så usikker på din skrivemåte og frykten for å være akademikerdouche så ta deg en bolle.

Hva har du egentlig lest som gjør deg så sikker på at ting ikke er helt som de bør være? Er det noe jeg og andre har gått glipp av?


Nr 6: WTF?!! SRSLY?! Hver historie er unik, og hver skjebne er tragisk, men MIN blir bagatellisert fordi DU er en fail? De som ikke klarer seg, de kommer jo ikke til Norge, so what's the fuss? Fettern min kom ikke. Han ligger og hviler et eller annet sted oppe i fjellene. Du er tydelig irritert over meg som rakker ned på de du identifiserer deg med. Det er ikke meninga. Sånn sett.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kaller du meg FAIL? Kaller jeg deg for løstøs? Nei ikkesant. Jeg identifiserer meg like mye med innvandrere som jeg identifiserer meg med nordmenn. Vi er alle guds barn.

Nr 7: Det er kanskje mange jeg forhåndsdømmer. Men det er ikke helt ubegrunnet irritasjonen kommer. Jeg har snakket med en del ja. Jeg hadde bla. prosjekt om dette gjennom hele videregående. Gjennom det snakka jeg med begge asylmottakene i den lille byen jeg bodde i før jeg flyttet til Oslo. Når jeg sier "snakka med asylmottaka", så mener jeg, ja, alle sammen innenfor de veggene. Jeg var i kontakt med 7 andre familier utenfor asylmottaket. Prosjektet varierte. Men det var i hovedsak intervjuer om forskjellige temaer. Jeg har ikke noe tall i hode om hvor mange mennesker jeg har snakket med.
Vis hele sitatet...
Du forhåndsdømmer massene. Du skriver din irritasjon kommer fra de innvandrerne som du har snakket med. Det er jo akkurat dette som er feil. Du skal ikke aldri konkludere såpass stort når du ikke har noe fakta og konkrete tall. Ja, man kan ha en mening og faktisk være istand til å se saken fra to sider. Men du er jo absolutt bestemt at majoriteten av innvandrere er slik. Og nekter å la integrere. Jeg har sagt flere ganger at integrering er en naturlig del av en hverdag som etterhvert vil normalisere seg. Det er en fase som de fleste gjennomgår.


Nr 8: Småbarn skal ikke merke integrering nei. De skal ikke merke de grepene du gjør for at han/hun skal få det beste utgangspunktet. Forteller du kidden din det, er du jo i grunn ganske blåst. Foreldrenes rolle er å ivareta sin egen kultur i hjemmet, men også ruste opp ungen til den kulturen utenfor hjemmet, ta del i den. Kanskje invitere Ola og Kari på kaffe en dag. De har jo en sønn på samme alder som din egen. Kanskje de kan leke sammen. Det er sånne ting jeg tenker på. Så den setningen din bør se sånn ut:
"Ali, det er bra at du liker å leke med Mohammed og Jamal. Men du bør spørre Morten og Erik om de vil være med."
Vis hele sitatet...
Nå trekker du ord ut av kontekst. Jeg skriver at småbarn skal integreres naturlig. Det er ikke bare slik at innvandrerbarn skal integreres. Både etniske norske og innvandrer barn gjennomgår en integrering når de begynner på skolen, når de leker og når de samspiller med hverandre. Integrering er bare stort ord for å definere at man tiltar seg verdier,normer og en kultur som eksisterer. Barn skal aldri tvinges til integrering direkte eller indirekte.



Nr 10: Janteloven kan du kjøre opp et sted sola aldri skinner. Den er feil. Alt ved den er feil. Og den tillater ikke at noen er flinkere enn andre. Når det i realiteten er sånn.
Vis hele sitatet...
Janteloven forteller at du skal være litt ydmyk. Noe du bør vurdere sterkt.

Sitat av Jee Vis innlegg
x3m187. Du er født i norge og er norsk statsborger. Hvorfor kaller du deg for pakistaner, nekter å la deg integrere selv om du er norsk, og rakker ned på folk som har kommet til dette landet og har latt seg integrere?

Du bør heller være stolt over hvem du er og hvor familien din kommer fra samtidig som du lar deg integrere, og respekterer den norske kulturen. Hvis du ikke ser det, men heller tar avstand fra den norske kulturen og integreringen, så er det ikke rart at du møter mye motgang og blir bitter.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg er født og oppvokst i Norge så hvorfor skal jeg integreres?
Jeg er godt etablert i det norske samfunnet, jeg holder på med en utdanning, jeg verdsetter norske kulturen og verdier. Jeg følger Norges lover og regler. Jeg er en del av samfunnet. Jeg bidrar til samfunnet.

Kanskje du også bør integreres?
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Herregud, hva er det du ikke skjønner med at du har hatt gode forutsetninger for et normalisert liv. Det er ikke uten videre at du er den du er idag. Du har hatt kjernefamilien din med deg, ja du har sikkert en fetter som ligger oppe i fjellene som du så pent sier selv. Men kjernefamilien din kom seg til Norge slik du selv sier. Akkurat det er forutsetningen din for å klare deg bedre enn de som mangler kjernefamilien.


Hvorfor kaller du meg FAIL? Kaller jeg deg for løstøs? Nei ikkesant. Jeg identifiserer meg like mye med innvandrere som jeg identifiserer meg med nordmenn. Vi er alle guds barn.
Vis hele sitatet...
Herregud, hva er det du ikke skjønner med at når jeg sier at jeg ikke har det, så er det faktisk ting jeg ikke ønsker å dele på et forum som ligger til grunne for det? At jeg er sånn som de gangstergutta du jobber med, drittøff og kul, men egentlig ødelagt på innsiden. Hvorfor står du så sterkt å forsvarer de, men samtidig tråkker på min historie? Hvorfor nekter du å akseptere at å se folk dø rundt seg som barn, betyr det samme i Pakistan og Afrika som det gjør i tidligere Jugoslavia?

Jeg kaller deg fail fordi du igjen fortsetter å bagatellisere shit. At når jeg prøver å forklare at jeg ikke har hatt den fine og flotte integreringsprosessen som du mener jeg har hatt så bare sier du "nei, gå å legg deg. jeg kjenner ekte kids og de har rett til å føle sånn fordi de har det verre." Du må gjerne kalle meg det dersom jeg tråkker på dine tær. Gjentatte ganger.