Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5790
Idag mistet jeg fører kortet som jeg har nå hatt i ca 1,5år pga jeg spant med forhjulene 10m på en bensinstasjon mens politiet så på.

Lurer på om det er noen her som har hatt erfaring med lignende som kansje veit hvor lang tid det tar før jeg får tilbake førerkortet og evt. hvor stor bot?

Takk for alle gode svar
Litt usikker på hvordan de gjør det. men tenker siden du ikke har hatt førerkortet i 2år enda så kan det være værre en om du hadde hatt det 2år + .. vanskelig å si, men du finner vel ut av det.

Du må nok kjøre opp på nytt gitt :/
kjedelig streiting
Om du blir dømt for det må du kjøre opp på nytt igjen ja. Om det bare var 10 meter med forhjula kan du kanskje prate deg ut av det? Si at gasspedalen hang seg opp eller så, det funker jo for prius eiere.
kammerat gjorde lignene han tok 2-3 runder i skolegården da kjørte polisen forbi, svingte inn og stoppa han og han møtte bli med på stasjon der han tilsto og måtte ta oppkjøring på nytt.
Da han kunne slippi unna med det med og si : Nei jeg har ikke gjort det.
da det bare var en betjent som plukka han opp og var vitne, da det rengs 2 politi men for godkjent vitne. men han tilsto uten og tenke annet en at han var tatt på senga...
Sitat av GraasXo Vis innlegg
da det bare var en betjent som plukka han opp og var vitne, da det rengs 2 politi men for godkjent vitne.
Vis hele sitatet...
Det er en myte.. Trenger kun en stykk politi.
En jeg kjenner fikk 3 måneder uten førerkort for å sladde rundt i byen. Regner med at du får det samme.
Er det ikke 6 mnd uten lappen hvor man må kjøre opp på nytt?
Jeg bor kanskje det stedet i Norge med mest spinning og hærjing, men aldri hørt om noen som har mistet lappen for det? Bare hørt om folk som har fått noen kjipe bøter, og de som har mistet lappen har som regel kjørt for fort.
Sitat av Uflaks25 Vis innlegg
Det er en myte.. Trenger kun en stykk politi.
Vis hele sitatet...
spørs vel hvor ren vandel den tiltalte har, enhver tvil skal komme tiltalte til gode og kun 1 stk kan ta feil, har selv sluppet unna flere små saker som drikking på offentlig sted, bilbelte bruk osv pga kun 1 som så meg!

Men nå spørs det vel hvem som har fortalt deg at dette er myte... politiet selv? eller har du som meg prøvd dette i praksis?
Så lenge det er i prøvetida (2 år) må du ta oppkjøring på nytt.
Spinning/burning slåes hardt ned på.
En kompiss av meg fikk straff på 6 mnd han kjørte da relativt fort så det blir en annen sak.. Da vi er fra en bygd der burning og div andre galskaper er relativt vanelig stod de ikke til stil når vi tok en tur til oslo :P men har aldri hørt om noen her i min bygd som har mistet lappen for burning. men regner ikke med at du kan få mer en 6 mnd, da har dere noen fucka politimenn


Sitat av isars Vis innlegg
Idag mistet jeg fører kortet som jeg har nå hatt i ca 1,5år pga jeg spant med forhjulene 10m på en bensinstasjon mens politiet så på.

Lurer på om det er noen her som har hatt erfaring med lignende som kansje veit hvor lang tid det tar før jeg får tilbake førerkortet og evt. hvor stor bot?

Takk for alle gode svar
Vis hele sitatet...
Kanskje litt offtopic, men lurer på en ting her.

Når du mister bil serfikatet, sånn som TS, kan du da kjøre moped? Du får jo moped med bil. Hvordan er det?
Nei det kan du ikke. Du mister alt som står på sertifikatet ditt
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Kanskje litt offtopic, men lurer på en ting her.

Når du mister bil serfikatet, sånn som TS, kan du da kjøre moped? Du får jo moped med bil. Hvordan er det?
Vis hele sitatet...
Pluss du får ikke mopedlappen med billappen lengere. Du må kjøre opp separat til det.
si du glapp klutsjen...
En kompis av meg tok en sladd inn på en bensinstasjon under prøvetia. Det ble 3 mnd uten lappen og 6.000 i bot. Han trengte ikke ny oppkjøring.
En veps stakk deg på beinet så du fikk en reaksjon/rykning, og du glapp clutchen?
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
glapp clutchen? "hehe, jeg har tomgang på 4000rpm.."
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Mistet lappen på det samme og da hadde jeg hat lappen i 8mnd.
Politiet mente at jeg hadde drevet og burnet og slik, det var jo kun spinning pgr crappy clutch.

Jeg synes jo selvfølgelig at dette vær svært urettferdig og jeg ble svært irritert på politiet.
Som da skulle ta lappen min, greit nok jeg hadde gjort en feil men jeg fortjente jo ikke og miste lappen i 3mnd på en sånn liten ufarlig ting på en tom parkerings plass.
Mandagen etter så ringte jeg en bekjent for høre om dette var riktig?

Så istedet for og miste lappen så fikk jeg igjen lappen etter 3dager men jeg fikk en liten bot på 3200kr pgr brudd på vei trafikkloven paragraff 3 eller noe sånt.

Det er vel sånn at man egentlig skal miste den i 3uker da, men det hjelper og kjenne noen innenfor dette feltet.
Hvem han ringte vet jeg ikke, men det fikk da iallefall fart på sakene.
Han gjorde ikke noe ulovlig, men han er svært god peiling på denne typen ting.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Pluss du får ikke mopedlappen med billappen lengere. Du må kjøre opp separat til det.
Vis hele sitatet...
Er dette nytt av året?
Tok b-lappen rett før første snøfall i fjor og fikk med mopedlappen.
kjedelig streiting
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det er vel sånn at man egentlig skal miste den i 3uker da, men det hjelper og kjenne noen innenfor dette feltet.
Hvem han ringte vet jeg ikke, men det fikk da iallefall fart på sakene.
Han gjorde ikke noe ulovlig, men han er svært god peiling på denne typen ting.
Vis hele sitatet...
3 uker er vel det lengste politiet har lov til å frata deg lappen uten dom hvis du ikke går med på beslaget. Dette er pga at man lett kan miste jobb osv uten lappen.

Ellers så pleier vel beslag pga sladding ol å bli belønna med 3 mnd uten lappen. Men da veitrafikklovens paragraf 3 omfatter ganske så mye, så er det vel ganske opptil politifolka om de vil være firkanta eller ikke når det gjelder folk som leker seg på tomme plasser midt på natta.
Sitat av GraasXo Vis innlegg
Da han kunne slippi unna med det med og si : Nei jeg har ikke gjort det.
da det bare var en betjent som plukka han opp og var vitne, da det rengs 2 politi men for godkjent vitne.
Vis hele sitatet...
Dette er naturligvis ikke riktig. Det kan fint holde med en vanlig person som vitne i en straffesak og det er selvsagt ikke strengere regler for politifolk.

Det som er relevant, er naturligvis hvor mye lys det var på stedet, hvor god utsikt vitnet hadde, hvor godt syn vitnet har, hvor mange forstyrrende elementer det var og så videre. Flere vitner er bedre enn ett, men det er overhodet ingen regler innen norsk lovverk om at to politimenn (eller to andre vitner) må ha sett en kriminell handling for å kunne vitne om den. Det hadde også vært rimelig på trynet om dette var tilfelle og det tror jeg de fleste skjønner.

Dersom noen har opplevd å bli firkjent for en handling der en politimann var vitne, var det fordi retten av en eller annen grunn ikke festet tilstrekkelig lit til politimannens forklaring, ikke fordi det finnes en regel om at 2 stykker må se handlingen.
Jeg mener å huske at ett par jeg kjenner bare fikk bot jeg for å burne/spinne/sladde osv, er ekstremt mye av det her men kan ikke huske noen har mistet lappen men bare bot
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Vis hele sitatet...
busted? ^^,
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Er dette nytt av året?
Tok b-lappen rett før første snøfall i fjor og fikk med mopedlappen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Vegvesen.no
Må jeg ha førerkort for moped når jeg er en voksen mann født i 1941?

Svar:
Ja, det ble innført førerkortkrav 01.01.2005 for føring av moped for personer som ikke innehar førerkort i en annen klasse. Personer som er fylt 20 år før 1/1-05 kan - uten førerprøve - få utstedt førerkort klasse M 145. Vandels- og helsekravene må være oppfylt. Mopedførerbevis gjelder fortsatt - det gir samme rettighet som M 146.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Tje...orsmal+og+svar
Cookie Monstah ^_^
Du må nok ta oppkjøring på nytt, broren min var i "front" kollisjon som det stod i avisen, han mista lappen i 6 mnder og måtte ta oppkjøring på nytt ( er vel nesten 8 måneder siden han kræsjet )
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Spørsmålet hans var ikke om man måtte ha førerkortet, men om man ikke fikk det med.

Selv tok jeg førerkort B ifjor Mars og fikk med klasse M (Moped).
amp
Bedreviter
amp's Avatar
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Pluss du får ikke mopedlappen med billappen lengere. Du må kjøre opp separat til det.
Vis hele sitatet...
Jo, man kan kjøre både moped og traktor (under 3500 kg) med klasse B.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+....%29.56243.cms
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Spørsmålet hans var ikke om man måtte ha førerkortet, men om man ikke fikk det med.

Selv tok jeg førerkort B ifjor Mars og fikk med klasse M (Moped).
Vis hele sitatet...
Samme her! Tre dager før 2011.

Åh, så ikke innlegget over her..
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner 5 personer som tok lappen i år, alle fikk med moped lappen
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tror du må lese gjennom linken en gang til...


Ja, det ble innført førerkortkrav 01.01.2005 for føring av moped for personer som ikke innehar førerkort i en annen klasse.
Vis hele sitatet...
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Pluss du får ikke mopedlappen med billappen lengere. Du må kjøre opp separat til det.
Vis hele sitatet...
En kompis av meg tok billappen i februar. Han har fikk med mopedlappen
Spinne med forhjulene?
Hadde det vært bakhjulene hadde det kansje vært litt morsomt, men forhjulene ser bare dumt ut.

Skal man spinne så er lukket område anbefalt.
Offentlig blir bare harry og teit i mine øyne, med mindre du har noe bakhjuldreven galskap på en stor vei.
amp
Bedreviter
amp's Avatar
Nasjonalsporten i Selbu.
Sist endret av amp; 3. mai 2011 kl. 13:19.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Litt spesielt når jeg tok bil lappen så fikk jeg med 3 forskjellig siffer bak snø scooter delen på sertifikatet.
Som vist nok betyde at jeg kun kunne kjøre en snø scooter som hadde noe slik 20% power to weight ratio eller noe slikt.
Men når jeg tok klasse C og C1 så forsvant disse siffrene.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Pluss du får ikke mopedlappen med billappen lengere. Du må kjøre opp separat til det.
Vis hele sitatet...
Det gjør du! Du trenger IKKE kjøre opp separat til moped.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Var det ikke noe sånne greier at de som tok bil lappen mellom 2006 og 2009 kun fikk bil på sertifikatet?
▼ ... over en måned senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvordan er det med oppkjøring til tung motorsykkel etter noe sånt? Man må vel vente til man har fått tilbake førerkortet på bil?
Sitat av datagutten Vis innlegg
Hvordan er det med oppkjøring til tung motorsykkel etter noe sånt? Man må vel vente til man har fått tilbake førerkortet på bil?
Vis hele sitatet...
Stemmer ganske bra. Det følger av førerkortforskriftens § 11-1 at du ikke kan få førerkort i en klasse når du har tapt førerretten i en annen.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Så litt nærmere på førerkortforskriften og ser at man må avlegge full førerprøve på nytt når man mister førerkortet under prøvetiden.
Må man da også ta teorien til tung motorsykkel på nytt?
Du må nok ta lappen på nytt