Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2970
Hei! Hvor er det blitt av "Lov & rett" forumet?

Poster her uansett. Hvis en person kjører uten gyldig førerkort og blir stoppet og tatt for dette, kan dette få konsekvenser for passasjerene i bilen?
Viss de vet at h*n kjører uten gyldig førerkort, ja.
Men det vet de selvfølgelig ikke...
Selvfølgelig..
Skjønner. Men om passasjeren sier at han ikke viste at vedkommende ikke hadde førerkort da? Hvordan kan politiet verifisere dette? Og hva er eventuelt straffen?
Tipper det blir heftigere bot for sjåføren hvis ikke passasjerene vet dette. Han har jo ansvar for passasjerenes liv, og må opplyse om slikt.
Joda, det forstår jeg. Men altså, vil passasjerene få noe straff om de nekter på at de ikke visste at vedkommende hadde gyldig førerkort?
Hvis de blånekter og er oberbevisende så tror jeg at de slipper bot. Det kommer an på hvem som kjører også. Om det er en venn av en venn eller om det er din egen mor...
Unlicensed Surgeon
Passasjeren jeg hadde med på kjøreturen min les her, fikk ingen straff. Så av erfaring kan jeg si at passasjeren IKKE får noe straff.
Okei, tusen takk for gode svar!
etter min erfaring så får de bare en anmeldelse av politiet.etter det er det kun sjåfør som blir straffet for handlingen.
Vil ikke risikere og sitte på med en idiot som kjøre uten gyldig førekort, vil ikke risikere utsettelse..
Sist endret av justastonedhuman; 22. mars 2011 kl. 11:02.
Hvis man er i tvil om vedkommede som kjører har førekort for (det kjøretøyet det gjelder) skal man faktisk spøre om og få se førekortet eller beviset i form av kjøreseddel.

Men alt avhengi av situasjonen. men hvorfor i det hele tatt sitte på noen uten førekort?

skjønner om det er langt ute på finnmarksvidda og det er et nødstillfelle. er tross alt en grunn for at det er pålagt og ha førekort eller bevis for og sitte bak ratte.
Passasjerer vil ikke få straff i det hele tatt. Som regel snakker de ikke et ord med passasjeren.

Jeg har blitt stoppet uten førerkort med passasjer hvert fall over 5 ganger. (Fordi jeg er så jævlig smart)

Hvis man er i tvil om vedkommede som kjører har førekort for (det kjøretøyet det gjelder) skal man faktisk spøre om og få se førekortet eller beviset i form av kjøreseddel.
Vis hele sitatet...
Nei.

For det kjøretøyet? Du snakker om taxi du nå eller?

Sitat av OnklD Vis innlegg
Viss de vet at h*n kjører uten gyldig førerkort, ja.
Vis hele sitatet...
Hva skal passasjeren bli siktet for?

Medvirkning til kjøring uten førerkort går ikke an.
Sist endret av Naturgrønn; 23. mars 2011 kl. 05:42.
Jeg snakker nok ikke om taxi jeg nei.
Og det med og spøre om man er usikker fikk vi godt forklar fra trafikkskolen jeg kjørte opp ved,
men skal korigere litt for sannsynligvis vil det ikke bli noen straff for å sitte på med noen som ikke ha førerkort, men du skal ikke være sikker!

For hvis det er sansynlig fra politiets synspunkt at du burde visst at personen ikke har lappen, så risikerer du bot og sperrefrist (fra den dagen du fyller 18), da det er ulovlig også for deg.

Men alt har med hvordan situasjonen er, og hvor pirkete politie du blir stoppet av er.
Sitat av Bipelibop Vis innlegg
Jeg snakker nok ikke om taxi jeg nei.
Og det med og spøre om man er usikker fikk vi godt forklar fra trafikkskolen jeg kjørte opp ved,
men skal korigere litt for sannsynligvis vil det ikke bli noen straff for å sitte på med noen som ikke ha førerkort, men du skal ikke være sikker!

For hvis det er sansynlig fra politiets synspunkt at du burde visst at personen ikke har lappen, så risikerer du bot og sperrefrist (fra den dagen du fyller 18), da det er ulovlig også for deg.

Men alt har med hvordan situasjonen er, og hvor pirkete politie du blir stoppet av er.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke stole på en trafikkskole i det hele tatt.

Jeg tror du tar feil, om du klarer å vise meg en paragraf man kan bli siktet etter som passasjer skal jeg helle legge meg flat.

For at man skal kunne bli straffet for noe må man også bli anmeldt/siktet for å ha brutt en paragraf. Eller noe sånt, er ikke helt med på ordene.
Sist endret av Naturgrønn; 23. mars 2011 kl. 06:49.
Helt riktig at man må bli siktet eller anmeldt.

en bekjent kjøpte bil før han ble 18 og hadde lappen, han fant ut med en venn av meg at de skulle være smarte og kjøre seg en liten tur ned til butikken. på veien hjem ble ikke lysene slått på og de ble stoppet av sivil, der han som kjørte fikk utsettelse på noen mnd. og passasjer som var 17 fikk utsettelse. dette var da han bare hadde 14 dager igjen til oppkjøring.

men passasjeren fikk like lang utsettelse som han som kjøre, men de hadde jo også dratt i brekke på parkeringsplassen utenfor butikken da men det var no mearcy for dem begge :/
Helt riktig at man må bli siktet eller anmeldt.
Vis hele sitatet...

Det jeg spør om er hvilken paragraf blir man anmeldt etter. Og jeg skrev at man må bli anmeldt/siktet etter en paragraf. Det er den jeg venter på.
Sist endret av Naturgrønn; 23. mars 2011 kl. 07:00.
i vegtrafikk loven er ikke sikker på hvilken paragraf men av hensynet til trafikksikkerheten. Vil ikke akkurat si at det og sitte på med noen uten lappen er så veldig trafikksikkert. er for trøtt til og slå opp og leite etter paragrafen nå men har du tid ta no en titt kan jo hende jeg er helt på jorde også men i og med at andre som har sittet på med personer uten førekort har fått straff så er dette meget innteresangt kommer vel veldig an på tolkningen av situasjonen regner jeg med.
Her er det mye synsing å personlige meninger, hva med å heller komme med en sikker kilde istedetfor.

(sier ikke at jeg pleier å gjøre det men dere kan være bedre enn meg!)
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Her er det mye synsing å personlige meninger, hva med å heller komme med en sikker kilde istedetfor.

(sier ikke at jeg pleier å gjøre det men dere kan være bedre enn meg!)
Vis hele sitatet...
Det er sant. Jeg er for trøtt til å leite opp og ned gjennom traffikklovene for å finne en paragraf jeg ikke tror eksisterer...

Beklager for påstander uten kilder.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Passasjerer vil ikke få straff i det hele tatt. Som regel snakker de ikke et ord med passasjeren.

Jeg har blitt stoppet uten førerkort med passasjer hvert fall over 5 ganger. (Fordi jeg er så jævlig smart)



Nei.

For det kjøretøyet? Du snakker om taxi du nå eller?



Hva skal passasjeren bli siktet for?

Medvirkning til kjøring uten førerkort går ikke an.
Vis hele sitatet...
En motorvogn er mer en bare en personbil, det finnes også busser i diverse størelser, trailere, snøscootere, mopeder, atv, beltevogner etc.

Vegtrafikklovens paragraf 17:

"Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den."

Det er det nærmeste jeg kommer noe svar.
Så om du ikke er eieren av bilen anbefaler jeg å ringe nærmeste politidistrikt for å spørre hvorvidt du kan bli straffet eller ikke.
Jeez, så mye synsing da!!!

Jeg viser til vtrl.§ 24a, 1. ledd hvor blant annet kommer fram:


Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen.

Så til passasjeren. Jeg viser til vtrl.§ 17, 2. ledd:

Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den. Dette kalles overlatelsesmedvirkning.

Men kan passasjeren straffes selv om han ikke visste om at fører ikke hadde førerkort? Ja, selvsagt. Skyldkravet i veitrafikkloven er forsett eller uaktsomhet, jf.vtrl.§ 31, 1. ledd. Dersom passasjeren ikke visste om føreren hadde førerkort, burde han forstått dette. Dersom dette er tilfellet har passasjeren handlet uaktsomt og kan derfor straffes. Dette forutsetter selvsagt at vilkårene i vtrl.§ 17, 2. ledd er oppfylt.
Sist endret av Gullfisk18; 23. mars 2011 kl. 19:39.