Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6029
Hei. Hva syns dere er verst? Trygdemissbruk eller svart arbeid? Argumenter gjerne og legge også til kilder om dere ønsker det. For min del er trygdemissbruk er verst. Det går utover ærlige borgere som betaler mye skatt for at vi skal ha det bra i Norge og det er liten del av befolkningen i Norge som velger å heller ta imot trygd enn å jobb, når de er frisk nok til å gå på jobb. Det går også utover samfunnet, som arbeidsledighet og mindre penger som kunne brukt til viktige ting som skole, veier eller sånne ting. Ikke rart at samfunnet skriker etter arbeidskraft fra utlandet, når norske trygdemissbrukere ikke gidder å ta jobb som utlendinger tar.

Skal ikke dra alle somaliere under kam, men det er mange somaliere som lurer NAV for penger. En somalisk far med 6 barn med en somalisk mor er skilt på papirene, men egentlig bor sammen. Ved å være skilt får man mere penger til somalisk far og somalisk mor fra NAV, og somaliere vet det å utnytte det. På skilsmissestatisk(over ekteskap for innvandrere i Norge) er somaliere over presentert i forhold irakere og Etiopiere.

Tenker ikke bare på somaliere, men også norske folk. Hvorfor gidder ikke norske folk rett og slett å jobbe? Diskuter saken

Kilde for Nav anmeldte antall personer
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...k-3117757.html

Kilde for somaliere ekteskap

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10098941


[COLOR="Black"]Svart arbeid[/COLOR]

Et problem som samfunnet sliter også med, nemlig svart arbeid

Hva er svart arbeid? http://no.wikipedia.org/wiki/Svart_arbeid

Ved å arbeide svart slipper man å betale skatt, arbeidsgiverskatt, merdiavgift og pensjon. Samfunnet taper penger på svart arbeid, fordi det betales ikke skatt og disse avgiftene til samfunnet. På en måte kan jeg forstå hvorfor noen folk velger å arbeide svart istedet å arbeide hvitt. Det er veldig mye penger som er tjent går til samfunnet og vi er jo grådige. Men da mister de retten til ting som forsikring, pensjon og får ikke heller hjelp fra fagforeninger.

Når det gjelder svart arbeid er byggebransjen klart nummer 1. Noen arbeider litt på fritiden for litt ekstra penger, men likevel regnes som svart arbeid noe som jeg syns det er dumt. Når en ærlig tømrer vært på jobb fra kl. 7 til 1500 og på fritiden kan man gjøre hva man vil som røyke hasj, fotballtrening eller være med dama si. Så hvorfor skal ikke han tømrer få lov å fikse terrassen til naboen sin mot penger? Siden de er naboer tar tømrer for halve prisen som han ville gjort på arbeidstiden hans for å fikse terrassen. Det er vinn-vinn for begge. Nabo slipper å betale så mye og tømrer får litt ekstra lommepenger. Det er greit for min del.

Det er som er ikke greit for meg er folk som arbeider svart jobber på arbeidstiden samme som de andre arbeidere som ville ha gjort. Det er juks og samfunnet taper penger og firmaer kan bli nedlagt bare fordi noen folk vil ikke betale skatt og avgifter. Ofte svarte arbeider tar billig pris og arbeidet blir ikke skikkelig utført. Hvem som står svarte per jo nemlig de som leide svarte arbeider.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=599849

Litt bekymringsfullt for at det er flere folk som velger svart arbeid istedet for hvitt arbeid. Det er sikkert pga økonomi. At man ikke har råd til å betale firmaer som krever blodpris, når en svart arbeider kan gjøre for halv pris.

Samfunnet taper mange milliarder på svart arbeid og trygdemissbruk

Hva syns dere hva politikere kan gjøre for å hindre svart arbeid og trygdemissbruk?
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Trygdemisbruk er helt klart værst i mine øyne, da får du penger andre sliter for. Svart arbeid er heller ikke bra, men da gjør du i det minste et arbeid, og selv om skattene ikke blir betalt, kommer det fremdeles tilbake til samfunnet, da man kjøper ting av andre, hvor det blir betalt skatt og avgifter, å kalle det stjeling blir ikke helt riktig.
På en måte er det to sider av samme sak. Svart arbeid: noen beholder skattepenger urettmessig. Trygdemisbruk: en person får skattepenger urettmessig. Så i begge tilfeller taper staten skattepenger, forskjellen er hvorvidt skatten er innom staten.

Men jeg vil påstå trygdemisbruk er værst av følgende årsaker:
- Trygdemisbrukere gjør ikke noe arbeid for pengene, mens svart arbeid i det minste er arbeid.
- De som jobber svart får ikke pensjonspoeng og tjener dermed ikke så mye på det på lang sikt

Edit: Jeg må begynne å skrive fortere... :P
Sist endret av garilli; 13. mars 2011 kl. 22:29.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg kjenner alt for mange slasker som sitter hjemme og mottar penger rett og slett fordi de er for late \ tjukk til å orke å gjøre noe som helst (eventuelt enda bor hjemme hos mamma og ikke vil flytte) og jeg synes helt klart trygdemisbruk er det verste.

Dog er jo språkvoldtekt bortimot like ille.
Trygdemisbruk er klart verst i et samfunnsøkonomisk perspektiv vil jeg tro ut ifra mine begrensede kunnskaper.

Jeg liker selv ikke å jobbe svart, både med tanke på skatteunndragelse og at jeg rettslett liker bedre å ha fri enn å jobbe.
Men de gangene jeg føler jeg ikke kan si nei til svartarbeid, som nære venner, familie o.l. , "skatter" jeg en tredjedel til et veldedig formål som jeg mener fortjener dem bedre enn staten, som jeg mener ødsler bort mye penger på unødvendig byråkrati og annet piss.

Leste en interessant artikkel for noen år tilbake, hvor det ble påstått at svart arbeid i små mengder er med på å holde "flyt" i økonomien, noen som klarer å finne en link?
Har prøvd å google det selv uten å finne den igjen.

EDIT: Kan vel nevne at jeg er i full jobb til vanlig og skatter rundt 150.000 i året, så har ikke sykt dårlig samvittighet om jeg drar inn ca 10k utenom.
Pluss at jeg er for lat til å fylle inn selvangivelsen min, så skulle nok hatt tilbake mer enn det jeg unndrar med tanke på kjøring og slikt.
Sist endret av The Great Catsby; 13. mars 2011 kl. 22:32.
Trygdemissbruk er klart verst i mine øyne. Jeg betaler skatt som skal hjelpe meg i det flotte systemet vi har, hvis jeg blir ufør, syk og til slutt pensjonist. Jeg jobber og betaler skatt så jeg skal få et enklere liv senere, ikke så noen idioter skal lure til seg penger og ikke gidde å jobbe for de eller gjøre en innsats for samfunnet.
Samfunnet taper jo også store mengder penger på svart arbeid også, men her går ikke "mine" penger tapt. Det er klart vi hadde nytt at skatten hvis dette hadde vært gjort "hvitt", men det er ingen som "tar" mine penger som i trygdemissbruk.
-Håper dere skjønner tankegangen min..
Sist endret av Cal.12; 13. mars 2011 kl. 22:36.
de som jobber svart mottar vel ofte også trygd..
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Selvfølgelig trygde missbruk.

De fleste som jobber svart jo kun vanlig folk, nemlig håndverkere folk som har en normal inntekt.
Å jeg bryr meg svært lite, fordi jeg er svært takknemlig for at vi har flinke Norske håndverkere med fagbrev som er flinke til og arbeide og som selvfølgelig snakker Norsk.
Å dessuten så er prisene i Norge såpass høye, så da må man spe på inntektene litt.
Folk som jobber svart betaler ikke til fellesskapet, men mottar likevel tjenester, ergo penger de ikke har bidratt med. De tar andres penger.

Folk som snylter på trygda får penger, penger de ikke har bidratt med. De tar andres penger.

Synes den avgjørende faktoren her er hvor mye penger man snyter for. Selv om de som arbeider svart ihvertfall bidrar med noe konstruktivt også.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Der er jo den store forskjellen.
De fleste som jobber svart, har jo ofte en vanlig 9-5 jobb og bidrar da til samfunnet.
Mens mange av trygde snylterne er folk som har helt gitt opp livet.
Å ikke bidrar med en eneste ting= ERGO TRYGDE SNYLTERE ER VÆRST.
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Kjenner faen meg noen som gjør begge deler!
Folk som misbruker trygd betaler i alle fall skatt. Det gjør ikke folk som jobber svart.

Svart arbeid er kanskje trist, men jeg mener at skatten burde høynes på forbruk og gå ned på inntekt. Nøkterne folk som ønsker å spare penger, burde ikke skattes høyt. Ta heller folk på forbruket og la folk som vil spare penger gjøre det. Kanskje ville svart arbeid ikke vært et dillemma lengre.

Misbruk av trygd burde ikke vært mulig. Det er et statlig og individualistisk problem. Staten gjør det altfor lett for trygdemisbrukere, men samtidig vanskelig for folk som faktisk har et behov. Er en balansesak der, men folk som går aktivt inn for å snylte staten på trygdepenger burde bli straffet hardt. Men så finnes det jo vi dimma folk som bare får masse penger fra NAV helt uten videre. Det er ganske høl i huet, men egentlig helt OK når man kaster bort ett år av livet sitt på statlig tjeneste...........
Enig med dere som sier at trygdemissbruk er værstingen. Jeg tenker moralsktsett, jobber du svart, så jobber du i alle fall og ikke sitter på ræva og utnytter samfunnet. En annen ting er at trygdemissbrukere sliter ofte mer psykiskt eller fysiskt uansett om de missbruker eller ei, de som jobber svart har vel lettere for å skaffe seg en lovlig jobb.
Trygdemissbruk er værst. Jeg er kronisk syk, og må "bevise" min sykdom og alle mine påkjenninger på alle mulige måter for å få støtte fra staten siden jeg ikke klarer å jobbe selv. Og de som bedriver trygdemissbruk ødelegger for de som har et livsviktig behov for systemet, og gjør det utrolig vanskelig for dem som sliter. Jeg annser trygdemissbruk rett og slett som tyveri fra skattebetalere.
I svart arbeid så vil iallfall den som bedriver dette gjøre seg fortjent til betalingen h*n får. Så da blir det heller som tyveri fra staten (skatt)

Edit: Men de aller værste er jo de som mottar trygd og jobber svart i tillegg
Sist endret av Gasolina; 14. mars 2011 kl. 09:09.
trygdemisbruk er verst ja. svart arbeid er det ikke noe galt i å gjøre her i avgifts-staten norge.
Sitat av rottagat0r Vis innlegg
trygdemisbruk er verst ja. svart arbeid er det ikke noe galt i å gjøre her i avgifts-staten norge.
Vis hele sitatet...
Du skjønner kanskje ikke at skatt og avgift du betaler brukes til sykehus, veier osv? Det er ikke slik at staten er et pengemonster som bare gomler. Bortsett fra operaen da
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rottagat0r Vis innlegg
trygdemisbruk er verst ja. svart arbeid er det ikke noe galt i å gjøre her i avgifts-staten norge.
Vis hele sitatet...
Begge deler er å ta midler frå fellesskapet. Kva er prinsippskilnaden mellom dei?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Begge deler er å ta midler frå fellesskapet. Kva er prinsippskilnaden mellom dei?
Vis hele sitatet...
Vel, du utretter ihvertfall noe arbeid som andre i samfunnet sannsynligvis kan dra nytte av når du arbeider svart.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Du skjønner kanskje ikke at skatt og avgift du betaler brukes til sykehus, veier osv? Det er ikke slik at staten er et pengemonster som bare gomler. Bortsett fra operaen da
Vis hele sitatet...
kunne aldri tenkt meg å prøve meg på trygdesnylt. vil ikke bli straffa for slikt, eller sko meg på det systemet der.


jo, jeg betaler med glede en tredel av min inntekt til felleskapet. og betaler en formue i bilrelaterte avgifter. men jeg vil da leve ganske godt og, derfor jobbes det svart for å dra inn penger slik at jeg kan kose meg. lever bare en gang.

men når det er faen så mye sløsing i det offentlige, og her i kommunen så økte rådmannen lønna si med hundre tusen ved et pennestrøk i år. blir kvalm. jeg elsker å jobbe svart, for da pisser jeg de i trynet. gir meg en god følelse ihvertfall.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Begge deler er å ta midler frå fellesskapet. Kva er prinsippskilnaden mellom dei?
Vis hele sitatet...
Trygdemisbruk= ikke gjøre en dritt, og snylte til seg penger fra felleskapet.
Når man jobber svart så gjør man faktisk en jobb, og undrar et en mindre prosentandel fra felleskapet... Man bidrar jo også med arbeidskraft, slik at den du feks jobber for kan jobbe litt ekstra på den vanlige jobben og dermed skatte mer.
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Samfunnet taper jo også store mengder penger på svart arbeid også, men her går ikke "mine" penger tapt.
Vis hele sitatet...
Du betaler jo for ting som han som jobber svart, får gratis. Du må betale mer penger fordi andre ikke betaler for å få det samme.

Sånn sett er trygdesvindel og svart arbeid like ille, men trygdesvindel dreier seg vel om større beløp ofte.

Når det gjelder trygdesvindlere (som ikke jobber svart i tillegg), så er jeg nesten litt usikker på hva jeg skal syns om dem. For jeg har vanskelig for å tro at friske mennesker kan ønske å sitte uten å gjøre noe hele livet. Det må nesten være noe feil med dem på en eller annen måte. Så jeg vet liksom ikke helt.

Jeg syns begge deler er like ille, fordi begge deler undergraver solidaritetsoppfattelsen som samfunnet trenger at borgerne har. Jeg personlig syns det er viktigere enn den rent økonomiske effekten.
Enda værre = få trygd /dagpenger/sykepenger/rehab penger og i tillegg jobbe svart?!
Da tjener du jo ganske bra og får pensjon til og med....
Det erger meg grønt over visse mennesker jeg kjenner som i år og dag har mottat penger fra NAV uten å prøve å komme seg i arbeid. Og i tillegg bruker de pengene VI gir dem til å shoppe unødvendige ting for, ting de ikke trenger overhode. Og når de er i NAV systemet får de omtrent ALT dekt. Som tannlege, de betaler honør på buss, de får dekt studier vi må ta opp lån for å greie, de får til og med dekt treningskort, og alt mulig rart de søker om bare de har en bra saksbehandler. Jeg kjenner mange av disse eksemplene.
Derfor blir jeg forbanna hver gang jeg ser lønningslippen min og skattetrekket. For jeg vet jeg kunne fått en hel del dekt av NAV pga. sykdom, men jeg er for sliten til en slik lang prosess, når jeg jobber ræva av meg for å kunne leve.
jeg har et par kompiser som går på trygdt fordi de ikke har jobb og jeg kjenner at det irriterer meg at jeg skal betale for atv de skal drikke på byen..
så trygdemisbruk er verst.
har selv jobbet litt svart, og jel liker det ikke men da har du ihvertfall jobber for pengene.
Trygdemissbrukere.


Gjør man svart arbeid er det som oftest en jobb som noen setter pris på.
Trygdemisbruk er helt klart værre enn svart arbeid.

Trygdemisbruk er utnyttelse av andres penger og gjør også at de som faktisk kunne trengt pengene er mindre troverdige og at "alle er samme møkka" - det har blitt en skam å være syk/trygdet på grunn av dette, og man skal ikke være nødt til å skamme seg eller bli forhåndsdømt og rakka ned på, eller ikke bli trodd fordi man er syk.

Svart arbeid syntes jeg generelt er en god ting, tjenester man gjør for hverandre med ofte et passende honorar og det er det. No more fuzz no more fight. Ingen som utnytter noens penger her (selvom det finnes et fåtall av de som prøver å ikke betale avtalt sum eller sniker seg unna med dårligere gjort arbeid) og heller ingen som ser ned på den andre av noe som helst grunn.
Ett annet moment man bør tenke over ved svart arbeid er at dette ofte er snakk om private tjenester. Så om person A gjør arbeid for person B så er det person B som betaler med sin egen kapital.
En kapital som allerede har blitt skattet.

Synes selv at trygdemisbruk er værst. Svart arbeid er som tidligere nevnt en uting, men her synes jeg det er stor forskjell på de som f.eks jobber inn 1.000 kr svart i måneden, og de som tjener inn en ekstra månedslønn.
Sist endret av Tuhulu; 21. mars 2011 kl. 11:22.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg mener det er egoistisk å tenke at trygdemissbrukerne er de verste fordi det er "mine penger" som blir snylta på. slik jeg ser det er det verre å ikke betale skatt, og da ikke bidra til samfunnet som alle taper på.
Teknisk sett så er vel forskjellen ikke så veldig stor.

4 aktører. Staten, arbeidern, den lovløse og den trygdede.

Person 1 har en snittlønn på 440000 i året og betaler 123000 i skatt i tillegg til at arbeidsgiver betaler 52800 i arbeidsgiveravgift. Totalt bidrar person 1 indirekte med 176000 i inntektsskatt.

Staten har nå 176000

Person 2 har og en snittlønn på 440000 i året men betaler ingenting i avgifter på inntekt. Det gjør heller ikke arbeidsgiver. Lurer med andre ord unna 176000.

Trygdemisbruker skal ha 150000

Staten har nå 26000 igjen til å gi deg ytelser.

Hvor mye hadde staten hatt om den lovløse også hadde betalt skatt?

Selvsagt et håpløst eksempel, men who cares.
Sitat av toeless Vis innlegg
Teknisk sett så er vel forskjellen ikke så veldig stor.

4 aktører. Staten, arbeidern, den lovløse og den trygdede.

Person 1 har en snittlønn på 440000 i året og betaler 123000 i skatt i tillegg til at arbeidsgiver betaler 52800 i arbeidsgiveravgift. Totalt bidrar person 1 indirekte med 176000 i inntektsskatt.

Staten har nå 176000

Person 2 har og en snittlønn på 440000 i året men betaler ingenting i avgifter på inntekt. Det gjør heller ikke arbeidsgiver. Lurer med andre ord unna 176000.

Trygdemisbruker skal ha 150000

Staten har nå 26000 igjen til å gi deg ytelser.

Hvor mye hadde staten hatt om den lovløse også hadde betalt skatt?

Selvsagt et håpløst eksempel, men who cares.
Vis hele sitatet...
en arbeidstager betaler ikke bare inntektskatt, betaler skatter å avgifter til staten hver gang han bruker penger..

trygdemisbruk er vel et problem blandt utlendinger, så en løsning hadde vært utkastelse av landet når dem blir tatt...

om noen jobber svart bryr meg mitt i R... Egentlig bryr jeg meg ikke hvor andre får pengene sine fra
Svart arbeid = Pengene går fra å være lovlige til "ulovlige". Personen som gjør svart arbeid har bestemt seg for å gjøre noe ulovlig.

Trygdemisbruk = Penger går fra å være lovlige til å være lovlige. Personen som mottar trygd bruker tid på å finne ut av hva h*n vil med livet (sånn burde det være ihvertfall).
får vell si at jeg mener at trygdemisbruk er det verste, for det er faktisk mange mennesker som faktisk har behov for trygd! og når fullt oppegående mennesker som ikke er syke og bare arbeidsskye får penger er det feil! f.eks hvis man arbeider svart uten trygdemisbruk så bruker man ihvertfall ikke pengene til andre som har behov for det.

Men missliker sterkt når trygd og svart arbeid er kombinert!
Hva med oss som ikke kan jobbe da ? :s
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Hva med oss som ikke kan jobbe da ? :s
Vis hele sitatet...
da er det vel i teorien ikke trygdemisbruk.
Jeg aner ikke hva som er galt med meg, men jeg synes ingen av tingene er noe gale.

Av en eller annen grunn liker jeg veldig godt folk som snyter på staten eller jobber svart.
De som gjør begge liker jeg enda mer!
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg aner ikke hva som er galt med meg, men jeg synes ingen av tingene er noe gale.

Av en eller annen grunn liker jeg veldig godt folk som snyter på staten eller jobber svart.
De som gjør begge liker jeg enda mer!
Vis hele sitatet...
Fordi? Liker å se grunner til ting
Svart arbeid; staten taper ingenting, men kunne ha tjent.

Trygdesvindel; staten taper penger.
Nå er jo alt relativt (unnatt setningen "alt er relativt", som ikke er relativ :-P)

Så da vil jeg stille spørsmålet: Snylter du desto mer på staten jo mindre du tjener?
Dere må huske på en viktig faktor, mange i norge jobber svart pga. at de som innvandrere ikke får arbeidstillatelse og har bare denne måten og jobbe på.
For å si det sånn, jeg gjør en jobb og skal tjene penger på dette. At folk jobber svart fører til at jeg får mindre oppdrag. Så personlig blir jeg mest pissed off av at folk jobber svart.

Mange kunder driter jo f. i om håndtverkeren jobber svart eller ikke. Det er kun prisen de ser på, og da vil de som jobber lovlig tape oppdrag til de som jobber svart.
Syns det ikke er noe gale i å gjøre vennetjenester.
Hadde ikke staten vært så grådige på skatt og avgifter, så hadde det kanskje ikke vært så mye svart-arbeid heller.
Sluttet å gitt bort milliarder til andre land som bare ødsler dem bort.
Bryr meg ikke og jobber slik eg vil selv.
Noe hvitt og noe svart
Skattesnytere synes jeg er verst, tenk hvor mange milliarder det forsvinner bare i resturant/utelivs- bransjen?
De usle 7800 kronene en trygdemisbruker lurer til seg i mnd er ingenting iforhold de de mange tusen et utested unndrar seg. Hver gang en det er kontroll ved et serveringsted så er det all-time high i kassa, 20-30.000 kroner flyr rett ut der, 2-3 dager i uken, beskatt de pengene så har du et helt nytt budsjett som kan rutes med.
De pengene igjen kunne gått til fornying og integrering.

(Tallene er ikke eksakte, men det er ingen hemmelighet at skattesvindel er rundt 5-10 ganger høyere enn trygdemisbruk)
Trygdemisbruk er selvfølgelig verst, det er destruktivt, svart arbeid er kun "ukonstruktivt"
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
en arbeidstager betaler ikke bare inntektskatt, betaler skatter å avgifter til staten hver gang han bruker penger..
Vis hele sitatet...
Og det gjør ikke trygdemissbrukere og de som jobber svart? De slipper kanskje unna moms?

Alle som kjøper avgiftsbelagte varer og tjenester betaler også avgift gitt at det ikke er noe snusk med i bildet, så jeg ser ikke helt poenget ditt.
Trygdesvindel er værst for der rammer du ikke bare deg selv men du sørger også for at en hel gruppe mennesker som stiller svakt pga sykdom blir uglesett og folk tenker jo automatisk sine tanker når de hører en person er trygdet, kall det gjerne fordommer.

De som jobber svart er ofte ressurs sterke mennesker som finner smutthull for å tjene noen kroner ekstra. Det er når disse 2 gruppene blander seg at det blir virkelig tragisk for da snakker man om å virkelig sparke seg selv i ræva til syvende og sist.