Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4167
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Jeg har søkt en del men finner muligens ikke riktig søkeord..

Spørsmålet er som følger:

Hvis jeg avfyrer et skudd i rommet, der det ikke er gratvitasjon eller oksygen, hvor langt vil kula gå? kan jeg drepe noen med den eller vil den bare sveve meningsløst rundt?

Sorry hvis det finnes andre tråder om temaet, men jeg kunne ikke finne noe relevant.

GIG
hvordan vil du avfyre ett skutt i rommet?
krutt kan ikke antennes kan et vel, Må jo ha oksigen?
Den vil gå helt til den treffer noe. Ingen luftmotstand, ingen tyngdekraft - den vil fortsette inn i evigheten.
Går den ikke konstant i samme fart helt til den treffer noe? Kan være jeg er laaangt ute på jordet nå

Edit: Ser ut som jeg hadde riktig, wow! Men Ivi var før meg..
Sist endret av Donkeybrain; 10. januar 2011 kl. 23:10.
Kula vil gå helt til den treffer noe, det er newtons første lov. Farten vil ha minst like stor fart som den ville at i en atmosfære(tror jeg).

Sitat av Stignot Vis innlegg
hvordan vil du avfyre ett skutt i rommet?
krutt kan ikke antennes kan et vel, Må jo ha oksigen?
Vis hele sitatet...
Finnes andre typer sprengstoff, men tror uansett at krutt ville virket, da oksygen blir frigjort fra kruttet mens det brenner(det driver seg selv). Hvorfor tror du ellers det sprenger når det er i en lukket beholder?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Kula vil gå helt til den treffer noe, det er newtons første lov. Farten vil ha minst like stor fart som den ville at i en atmosfære(tror jeg).
Vis hele sitatet...
Hvorfor blande inn Newton i dette når man har langt mer beskrivende modeller?
det ville blitt det samme som et hvilket som helst annet objekt i rommet. som en asteroide. og de kan potensielt reise i millioner av år? ..
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Hvorfor blande inn Newton i dette når man har langt mer beskrivende modeller?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ha en modell i det hele tatt egentlig? Er jo ganske logisk
Trodde ting fløy fortere og fortere i rommet. Særlig når de flyr forbi ting som har gravitasjon.. fordi da dreier de litt retning, og da øker farten
Sitat av Taurean Vis innlegg
Trodde ting fløy fortere og fortere i rommet. Særlig når de flyr forbi ting som har gravitasjon.. fordi da dreier de litt retning, og da øker farten
Vis hele sitatet...
Da tok du feil. Man kan IKKE lage energi!!!
Selv om man ikke har luftmotstand i rommet, har vi andre partikler som senker ned (Ifølge Discovery)
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Da tok du feil. Man kan IKKE lage energi!!!
Vis hele sitatet...
eh, jo. det er den teknikken de bruker til å sende sonder til ytre solsystemet. http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_assist .
Sitat av Taurean Vis innlegg
Trodde ting fløy fortere og fortere i rommet. Særlig når de flyr forbi ting som har gravitasjon.. fordi da dreier de litt retning, og da øker farten
Vis hele sitatet...

Dette burde forklare litt:

Sitat av ivioynar Vis innlegg
....blir akselerert, ja, men det går kun på at kursen forandres inn mot hullet. Hastigheten forblir det samme.
Vis hele sitatet...
Vil også legge til at vedkommende som avfyrer vil få en bevegelse i motsatt retning, også med konstant fart (mye lavere).

Jfr loven om bevaring av bevegelses mengde.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Nei, man kan ikke lage energi. Nei, gjenstander som ikke påvirkes av akselerasjon vil ikke fly fortere etter hvert som tiden går.

Men ja, man kan utnytte gravitasjonsfeltet til planeter for å øke farten til romsonder. Da påvirkes de av akselerasjon/gravitasjon og ingen energi blir skapt.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nei, man kan ikke lage energi. Nei, gjenstander som ikke påvirkes av akselerasjon vil ikke fly fortere etter hvert som tiden går.

Men ja, man kan utnytte gravitasjonsfeltet til planeter for å øke farten til romsonder. Da påvirkes de av akselerasjon/gravitasjon og ingen energi blir skapt.
Vis hele sitatet...
Med engang "eksplosjonen" i pistolen er over og kula er på vei ut slutter akselerasjonen også. For å ha akselerasjon så må kula bli påvirket av krefter. Hvis summen av kreftene (sett som vektorer) er lik null vil den heller ikke ha akserlasjon. Hvis verdensrommet hadde vært vakum, helt partikkelfritt, så ville denne hypotetiske kula fortsatt i samme fart for alltid, eller helt til den møter på en kraft som kan påvirke den.
Akkuratt det med å akselerere ut fra planeter har jeg fundert lenge på.

Jeg har tenkt slik at sondene har hatt med seg ekstra drivstoff for å pushe seg selv ned mot planeten, og på den måten økt farta.

Er dette riktig eller feil?

Eller, holder det med å treffe planeten i den rette vinklen?

Eller utnyttes energien i planetens bevegelse?

....blir akselerert, ja, men det går kun på at kursen forandres inn mot hullet. Hastigheten forblir det samme
Vis hele sitatet...
Er det noe forskjell på det å akselerere og å øke hastigheten? Om hastigheten forblir den samme , hva er poenget med disse slingshotsa da...?


Kaizen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Akkuratt det med å akselerere ut fra planeter har jeg fundert lenge på.

Jeg har tenkt slik at sondene har hatt med seg ekstra drivstoff for å pushe seg selv ned mot planeten, og på den måten økt farta.

Er dette riktig eller feil?

Eller, holder det med å treffe planeten i den rette vinklen?

Eller utnyttes energien i planetens bevegelse?
Vis hele sitatet...
Planeten sin energi blir utnytta. For kvar romsonde vi askelerer ved hjelp av jorda eller ein annan planet så vil den planeten falle nærare sola litt kjappare enn den elles ville gjort. Men ettersom massen til planeten er nær uendeleg stor samanlikna med dei romsondane vi har til no, så er ikkje det merkbart. Du kan jo rekne på bevegelsesenergien til jorda om du vil. Eller Jupiter for den del.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Er det noe forskjell på det å akselerere og å øke hastigheten? Om hastigheten forblir den samme , hva er poenget med disse slingshotsa da...?
Vis hele sitatet...
Akselerasjon er endring i hastighet i fysikken. Det er akselerasjon om du bremser opp ein lekam, men om bevegelsen er i positiv retning er i såfall akselerasjonen i negativ retning. Akselerasjon er fartsendring per tidseining sånn grovt sett.
Johnny Cash mofos
Farten vil øke hvis kula kommer tett nok på en nøytronstjerne og dens gravitasjonsfelt.
Nøytronstjerner har enorm(!!) massetetthet og da også fantastisk kraftig gravitasjon.
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Farten vil øke hvis kula kommer tett nok på en nøytronstjerne og dens gravitasjonsfelt.
Nøytronstjerner har enorm(!!) massetetthet og da også fantastisk kraftig gravitasjon.
Vis hele sitatet...
Så lenge kula kommer i nærheten av noe som har større masse en den selv så vil den akselerere, trenger ikke noen stjerne engang. Hypotetisk sett så vil en metoritt få kulen til å akselerere hvis den kommer nærme nok. Gitt at det er vakum.

Skyt meg hvis jeg tar feil hehe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Så lenge kula kommer i nærheten av noe som har større masse en den selv så vil den akselerere, trenger ikke noen stjerne engang. Hypotetisk sett så vil en metoritt få kulen til å akselerere hvis den kommer nærme nok. Gitt at det er vakum.

Skyt meg hvis jeg tar feil hehe
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit krav at det er større enn den sjølv. Gravitasjon verkar proporsjonalt med størrelse, og med kvadratet av avstanden. Konkret er newton si gravitasjonslov (som er ei grei forenkling) F=Gm1m2/r2
Sist endret av vidarlo; 11. januar 2011 kl. 21:07.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Så lenge kula kommer i nærheten av noe som har større masse en den selv så vil den akselerere, trenger ikke noen stjerne engang. Hypotetisk sett så vil en metoritt få kulen til å akselerere hvis den kommer nærme nok. Gitt at det er vakum.

Skyt meg hvis jeg tar feil hehe
Vis hele sitatet...
Nå er gravitasjon såpass svak at det vil ikke bli merkbart før store objekter.
Sortehullet midt i melkeveien hadde gjort seg
Prøve bare å ikke bli slukt da...

EDIT:

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje eit krav at det er større enn den sjølv. Gravitasjon verkar proporsjonalt med størrelse, og med kvadratet av avstanden. Konkret er newton si gravitasjonslov (som er ei grei forenkling) F=Gm1m2/r2
Vis hele sitatet...
Force = Gravity*mass*1*mass^2*radius(?)^2? Noe slikt? Hehe..
Sist endret av Xernox; 11. januar 2011 kl. 21:09.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
http://upload.wikimedia.org/math/0/f/3/0f36df929ac9d711a8ba8c5658c3bfee.png

Hvor F er kraft, G er gravitasjonskonstanten, m1 og m2 er massene til legemene og r2 er kvadratet av avstanden mellom de.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Da tok du feil. Man kan IKKE lage energi!!!
Vis hele sitatet...
For å flisespikke, kulen ville faktisk gå fortere og fortere i det lange løp. Alle ting i universet ekspanderer raskere og raskere hele tiden, men energi blir ikke laget, den er der fra før (mørk energi)
Energien vil jo ikke lages, men kun overføres til en ny form for energi. Jeg hater egentlig den tankegangen. Hvordan kan noe eksistere, når det ikke kan skapes eller forsvinne?
Man kan ikke lage energi, bare bytte energiform.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Energien vil jo ikke lages, men kun overføres til en ny form for energi.
Vis hele sitatet...
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Man kan ikke lage energi, bare bytte energiform.
Vis hele sitatet...
Hvis det var mitt innlegg dere svarte på så sa jeg jo nettopp det.
Sist endret av Grix; 11. januar 2011 kl. 22:26.
Sitat av Grix Vis innlegg
For å flisespikke, kulen ville faktisk gå fortere og fortere i det lange løp. Alle ting i universet ekspanderer raskere og raskere hele tiden, men energi blir ikke laget, den er der fra før (mørk energi)
Vis hele sitatet...

Flisespikke...

Det er ikke tingene som ekspanderer, men rommet mellom alle tingene.

Så dette forklarer ikke at kulen går raskere og raskere.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Flisespikke...

Det er ikke tingene som ekspanderer, men rommet mellom alle tingene.

Så dette forklarer ikke at kulen går raskere og raskere.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Rommet mellom oss og kulen utvider seg. dermed vil vi se at kulen får større hastighet. Så det skal stemme godt det. Kommer bare ann på hva som er referansepunktet.
Hva om du legger inn i beregningen at vi har et sort hull og masse av masse i melkeveien som vil holde igjen kula.
Denne kraften vil overgå den akselrasjonen dere snakker om.

Fyrer man av kula mitt imellom to galskser vil vi heller ikke se at kula akselererer mot den den ene eller andre galsksen, men heller sakker farten i forhold til galaksene.

Desuten er ikke dead space helt tomt. Jeg vil tro at over lang nokk tid på reise i rommet vil kula sakke farta siden så lenge den er langt nokk ifra noe som kan dytte den som f.eks lys.

Nei, skal noe øke farten trengs det energi.

Kaizen
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Trådstarter
Her var det mange realtiver jeg ikke har tenkt på

Men takk for mange gode svar!

Mulig jeg ikke har lest godt nok, men fant vi noen konklusjon?
Sitat av Gig Vis innlegg
Spørsmålet er som følger:

Hvis jeg avfyrer et skudd i rommet, der det ikke er gratvitasjon eller oksygen, hvor langt vil kula gå? kan jeg drepe noen med den eller vil den bare sveve meningsløst rundt?
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare minne folk om at Gig tok bort gravitasjon fra sitt scenario, altså kan man ikke akselerere vha. planeter osv.

Kula går evig, eller til den treffer noe.
Ja, du vil kunne drepe noen. Dette blir som på jorda, bare uten gravitasjonen, som du tok bort.

Og som sagt tidligere, vil den som skyter kula få en like stor kraft mot seg, som kula får.
Dersom du står støtt på en planet, så er du nok trygg,
men dersom du skyter på skrå nedover (eller rett ned), så vil du fly av sted (siden du tok bort gravitasjonen).
Sitat av Stignot Vis innlegg
hvordan vil du avfyre ett skutt i rommet?
krutt kan ikke antennes kan et vel, Må jo ha oksigen?
Vis hele sitatet...
Det er jo oksygen blant kruttet i kammeret til kula, og det er der eksplosjonen skjer.
Dette er jo grunnen til at man kan skyte med et skytevåpen nedsenket i vann.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Og som sagt tidligere, vil den som skyter kula få en like stor kraft mot seg, som kula får.
Dersom du står støtt på en planet, så er du nok trygg,
men dersom du skyter på skrå nedover (eller rett ned), så vil du fly av sted (siden du tok bort gravitasjonen).
Vis hele sitatet...
Hvis vi antar at kula veier 5 gram og flyr avsted med 500 m/s vil en person på 70 kg fly i motsatt retning med ei fart på ca. 3 cm/s. Med andre ord ikke noe å bekymre seg om.
Drit i om det antennes eller ikke.Penget her er det vil ha like stor fart som det hadde fra starten i uendelig tid før det er noe annet som påvirker kula.
Antar du klarer å fyre av skudd: det går en smule raskere enn det ville gå på jorden (på grunn av mangel på luft motstand) og det vil fortsette å bevege seg i en rett linje å opprettholde en jevn hastighet før den treffer noe, eller blir tiltrukket av en stjerne / planet (Newtons første lov). Men på grunn av bevaring av bevegelsesmengde (eller Newtons tredje lov hvis du ønsker) pistolen vil sparke tilbake på samme (lik og motsatt retning) kraft som den er pålagt i kule og vurderer du er i rommet, og du er sannsynligvis ikke holde på noe å holde balansen du vil "fly" igjen. Selvfølgelig siden det ikke er medium for lydbølger til å reise, ville det ikke være noen lyd.

Ja du kan drepe noen antar igjen du klarer å fyre av skudd. Så vidt jeg vet våpen ikke krever oksygen for å fyre av en kule siden patronen allerede har nok oksidant i det, men jeg vet ikke hvor mye de ekstreme forholdene på plass vil påvirke pistolen.