Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 8716
Tittel sier vel egentlig sitt. Hvorfor er det nu slik? kan Homofilen smitte over via blodet?

Synes selv dette høres tåpelig ut, men er det noen der ute som vet hvorfor?
Jeg trodde de fikk lov nå jeg? Mener det var/er fordi de "skal ha større sjanse for å ha Hiv/AIDS" noe som er rent tullball
Ja, det sier seg på en måte selv. Er større risiko for hiv-virus hos homofile menn enn hos heterofile. Nå tester de sikkert blodgiver før noe som helst skjer, og tror gjerne dette er fra gammelt av...
Det ser ut til at denne regelen er fjernet, men jeg vil tro at det kan ha noe å gjøre med forklaringen på avsnitt to her: https://www.giblod.no/Modules/Page/v...322&level=7322

Her kan du lese mer om saken fra de homofiles ståsted: http://larstangen.blogg.no/1239747505_15apr2009.html
Sitat av Podcastern Vis innlegg
kan Homofilen smitte over via blodet?
Vis hele sitatet...
Srsly?

Ganske sikker på at det har noe med hiv/aids og gjøre.
Menn som har sex med menn har oftere kjønnssykdommer enn andre, og spesielle regler må derfor gjelde dem, ettersom mange SOSer kan smitte gjennom blod. Om det har gått et visst antall måneder/år (husker ikke hvor lenge) siden de hadde sex med en mann sist, så er det ikke noe i veien med å være homofil for å kunne overføre blod.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Her kan du lese mer om saken fra de homofiles ståsted: http://larstangen.blogg.no/1239747505_15apr2009.html
Vis hele sitatet...
Fra EN homofil sitt ståsted, takke meg vel.

Sitat av Kaisama Vis innlegg
Menn som har sex med menn har oftere kjønnssykdommer enn andre, og spesielle regler må derfor gjelde dem, ettersom mange SOSer kan smitte gjennom blod. Om det har gått et visst antall måneder/år (husker ikke hvor lenge) siden de hadde sex med en mann sist, så er det ikke noe i veien med å være homofil for å kunne overføre blod.
Vis hele sitatet...
Uttalte meg visst litt for tidlig der, ser ut til at homofile muligens ikke kan gi blod i det hele tatt. Nyeste infoen jeg finner om det er datert til desember 2009, og da var det i hvert fall ikke lov. Merkelig.
Sist endret av Kaisama; 10. januar 2011 kl. 03:23.
Homofili var ulovlig i Norge frem til 1972. Vi er ikke kommet så langt som vi kanskje føler.
Tar 3mnd fra man får hiv til man kan se det på blodprøve.
Håper det er greit at jeg slenger inn et spørsmål her siden vi allerede er inne på blodgivning. Jeg personlig synes det er litt merkelig at folk som veier under 50 kg ikke får gi blod. Kilde
Jeg som er en lav person på bare 157 cm veier en del under 50 kg, litt kjipt for meg å måtte legge på meg ni kilo bare for å skulle kunne gi blod, så da blir jo det uaktuelt.

Hvorfor er det slik?
Sist endret av sali; 10. januar 2011 kl. 08:27.
Sitat av sali Vis innlegg
Håper det er greit at jeg slenger inn et spørsmål her siden vi allerede er inne på blodgivning. Jeg personlig synes det er litt merkelig at folk som veier under 50 kg ikke får gi blod. Kilde
Jeg som er en lav person på bare 157 cm veier en del under 50 kg, litt kjipt for meg å måtte legge på meg ni kilo bare for å skulle kunne gi blod, så da blir jo det uaktuelt.

Hvorfor er det slik?
Vis hele sitatet...
Er vel ganske enkelt fordi folk med så lav vekt er i den gruppen som har en så lav BMI at det regnes som undervekt. Nå er ikke jeg en person som er i en posisjon til si om du er undervektig eller for den slags skyld syklig undervektig, men det er jo grupper med mennesker som fint regnes som normale selv med lav BMI, og BMI er ofte brukt på et alt for generelt basis til feil ting.
Ønsker du å bli blodgiver så går man uansett igjennom en godkjennelse prosess og dem som vurderer deg bestemmer om du kan eller ikke.
Sitat av sali Vis innlegg
Håper det er greit at jeg slenger inn et spørsmål her siden vi allerede er inne på blodgivning. Jeg personlig synes det er litt merkelig at folk som veier under 50 kg ikke får gi blod. Kilde
Jeg som er en lav person på bare 157 cm veier en del under 50 kg, litt kjipt for meg å måtte legge på meg ni kilo bare for å skulle kunne gi blod, så da blir jo det uaktuelt.

Hvorfor er det slik?
Vis hele sitatet...
Det er slik fordi å gi blod er en påkjennelse for kroppen og da er det greit å ikke være alt for spedt bygget slik at man ikke blir sjuk av det.
Sist endret av Mith; 10. januar 2011 kl. 08:46.
Sali, dette var det eneste relevante jeg fant på google: http://www.klara-klok.no/wips/453389...seId/776304191
Skjønner.
Vell, litt synd. Hadde gjerne gitt blod :/
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Homofili var ulovlig i Norge frem til 1972. Vi er ikke kommet så langt som vi kanskje føler.
Vis hele sitatet...
Det er 39 år siden. Vi har kommet vesentlig lenger.
Sitat av sali Vis innlegg
Skjønner.
Vell, litt synd. Hadde gjerne gitt blod :/
Vis hele sitatet...
tror du kunne hatt godt av å gå opp en fire-fem kilo. vil du mene du har blitt påvirket av media og "mote-verdenen"? former og kjøtt er et sunnhets-tegn.
Gav blod for under en måned siden, skjemaet spurte bl.a. om en (som mann) hadde hatt sex med menn de siste 6 månedene. (eller var det 3?)

For meg ser det ikke ut som de har endret dette.
Sist endret av Niveum; 10. januar 2011 kl. 09:33.
Sitat av Niveum Vis innlegg
Gav blod for under en måned siden, skjemaet spurte bl.a. om en (som mann) hadde hatt sex med menn de siste 6 månedene. (eller var det 3?)

For meg ser det ikke ut som de har endret dette.
Vis hele sitatet...
tester de ikke alle uansett da? det er ikke akkurat bare homser som kan få hiv. selv mor theresa kan jo være uheldig og mingle med feil folk.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
tester de ikke alle uansett da? det er ikke akkurat bare homser som kan få hiv. selv mor theresa kan jo være uheldig og mingle med feil folk.
Vis hele sitatet...
Nå har hu gått under torva så det problemet slipper vi. Men jeg ser poenget ditt.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
tester de ikke alle uansett da? det er ikke akkurat bare homser som kan få hiv. selv mor theresa kan jo være uheldig og mingle med feil folk.
Vis hele sitatet...
Godt poeng.
Alle må vel testes så det burde ikke ha noe å si om man er heterofil eller homofil?
Men med det sagt så kan det også nevnes at kjønnssykdommer har lettere for å spre seg ved ubeskyttet analsex enn ved ubeskyttet vaginalsex.

Men hvorfor man skulle nekte friske mennesker å donere blod pga. seksuell legning er et mysterium for min del.
Dersom jeg skulle trenge en blodoverføring i fremtiden spiller det ingen rolle om det er blod fra en homofil mann eller ikke, så lenge han er frisk.
Har vert en lignende diskusjon før, hadde du søkt hadde du fått opp denne. http://freak.no/forum/showthread.php...le+donere+blod

Jeg personlig er helt for at alle som er friske nok skal kunne donere blod, uavhenging av legning.
Det er større sjanse for å bli smittet av hiv om man er homosexuell. Dette fordi konsentrasjonen av viruset størst i sæd, og når homosexuelle har sex er det en relativt stor sjanse for at den ene parten får en rift, og viruset kommer inn i blodet.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
tester de ikke alle uansett da? det er ikke akkurat bare homser som kan få hiv. selv mor theresa kan jo være uheldig og mingle med feil folk.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje berre psykopatar som tek livet av folk heller, men det tyder ikkje at det er eit visst samanfall. Homsemiljøet er kjend for heilt uhemma frisinn når det kjem til å prøve ut nye partnarar — sjølv om det finst meir enn ein neve unntak. Attåt er samkvæmformi meir risikabel, av di analsex kan føre til mikrosår der viruset kjem inn. I og med at det tek såpass lang tid å diagnostisere somme sjukdomar, til dømes HIV, er det meir enn god heimel for å nekte homofile å gje blod. Det kan do (though) vera onnorleis for lesbiske kvinnfolk, utan at eg sit på nokon innlysande statistikk.
Sitat av Kattunge Vis innlegg
Det er større sjanse for å bli smittet av hiv om man er homosexuell. Dette fordi konsentrasjonen av viruset størst i sæd, og når homosexuelle har sex er det en relativt stor sjanse for at den ene parten får en rift, og viruset kommer inn i blodet.
Vis hele sitatet...

Finnes det noen kilder på dette? Interessant isåfall.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Finnes det noen kilder på dette? Interessant isåfall.
Vis hele sitatet...
Dette trodde i hvertfall jeg var almennkunnskap, at HIV er overrepresentert hos homofile i forhold til resten av befolkningen.
Lurer på hvorfor i faen jeg leste svelge eller ikke svelge i tittelen til denne tråden.

On-topic: Hmm, jeg trodde homofile kunne donere blod. Har iallefall bare hørt at ikke HIV-Positive får donere.
Sist endret av sh0rtie; 10. januar 2011 kl. 19:05.
Har dere lest alle kriteriene man må oppfylle for å kunne gi blod, eller? Hvilken legning du har må da være det minste problemet!

Dessuten må de gjerne separere homo- og hetero-blod for min del, hvis folk er hysteriske. Jeg melder meg frivillig til å få homoblod om det skulle trenges. For meg høres det nemlig ikke så skummelt ut å få blod fra (t.d.) en gift, homofil mann som har hatt samme sexpartner i lang tid.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Det er ikkje berre psykopatar som tek livet av folk heller, men det tyder ikkje at det er eit visst samanfall. Homsemiljøet er kjend for heilt uhemma frisinn når det kjem til å prøve ut nye partnarar — sjølv om det finst meir enn ein neve unntak. Attåt er samkvæmformi meir risikabel, av di analsex kan føre til mikrosår der viruset kjem inn. I og med at det tek såpass lang tid å diagnostisere somme sjukdomar, til dømes HIV, er det meir enn god heimel for å nekte homofile å gje blod. Det kan do (though) vera onnorleis for lesbiske kvinnfolk, utan at eg sit på nokon innlysande statistikk.
Vis hele sitatet...

fordi det er kun homser som har mange partnere og bruker sodomi i sin akt. hvor lenge siden er det denne paragrafen ble plotta ned? skal ikke så langt tilbake i 80tallet før flertallet var homofobe. det spilte sikkert sin rolle.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Det er ikkje berre psykopatar som tek livet av folk heller, men det tyder ikkje at det er eit visst samanfall. Homsemiljøet er kjend for heilt uhemma frisinn når det kjem til å prøve ut nye partnarar — sjølv om det finst meir enn ein neve unntak. Attåt er samkvæmformi meir risikabel, av di analsex kan føre til mikrosår der viruset kjem inn. I og med at det tek såpass lang tid å diagnostisere somme sjukdomar, til dømes HIV, er det meir enn god heimel for å nekte homofile å gje blod. Det kan do (though) vera onnorleis for lesbiske kvinnfolk, utan at eg sit på nokon innlysande statistikk.
Vis hele sitatet...
Er enig i at det er hjemmel for å nekte menn som har sex med menn å gi blod, men ser ikke helt hvorfor man skal nekte en homofil som ikke har sex å få gi blod. Uansett er det en liten filleting som egentlig ikke burde spille så stor rolle.

Og når det gjelder lesbesex så fører ikke dette med seg samme smittefare nei, det er faktisk mye tryggere enn sex mellom heterofile. Og moralen er at mannen er skitten.
Sist endret av Kaisama; 10. januar 2011 kl. 19:47.
Fra blodbanken sine sider:
"Hvem kan ikke bli blodgiver?
Menn som har sex med menn. I Norge kan menn som har sex med menn ikke være blodgivere. Årsaken er at menn som har sex med menn, som gruppe betraktet, har økt risiko for å bli smittet med HIV og hepatitt. Ved nysmitte går det noe tid før man får utslag på virustester, slik at testing ikke garanterer mot smitteoverføring med blod. De fleste europeiske land har denne begrensningen."


Kilde: http://www.blodbanken-oslo.no/blodgivning/ikke.html

Her er alle kriteriene for å gi blod, hadde tenkt å skrive inn hele lista for hånd, men fant heldigvis en i PDF format:
http://www.shdir.no/vp/multimedia/ar...ver_12957a.pdf

Her trenger ikke alle være ja/nei, men det sier stort sett seg selv hvilke som er "riktig" svar.
Håper dette hjelper mange.
Sitat av sali Vis innlegg
Skjønner.
Vell, litt synd. Hadde gjerne gitt blod :/
Vis hele sitatet...
Dette er en regel som er laget for giverens beste.
Selv om du kanskje føler at du kunne klart det er 1 liter blod faktisk mer for deg enn for meg, som veier 83 kilo. Mener og ha sett et intervju om denne saken men finner ikke link.

For de av dere som ikke tok spøken min med smitte av homofili, så Nei.
Kan godt komme ut her på dette forumet, jeg liker menn like godt som kvinner. Men vil gjerne ha meg frabedt Lars Tangen, han prater på ingen måte for de homofile, tvert imot. Han prater for seg selv.
Sitat av Podcastern Vis innlegg
Dette er en regel som er laget for giverens beste.
Selv om du kanskje føler at du kunne klart det er 1 liter blod faktisk mer for deg enn for meg, som veier 83 kilo. Mener og ha sett et intervju om denne saken men finner ikke link.
Vis hele sitatet...
Ja, forstår det. Skulle bare ønske at jeg kunne hjelpe med å donere blod, derfor er det synd at jeg ikke har muligheten til å gjøre det.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Grunnen til dette er at AIDS tror jeg, var kalt "homse syke" før i tiden.

Så på discovery.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Det er ikkje berre psykopatar som tek livet av folk heller, men det tyder ikkje at det er eit visst samanfall. Homsemiljøet er kjend for heilt uhemma frisinn når det kjem til å prøve ut nye partnarar — sjølv om det finst meir enn ein neve unntak. Attåt er samkvæmformi meir risikabel, av di analsex kan føre til mikrosår der viruset kjem inn. I og med at det tek såpass lang tid å diagnostisere somme sjukdomar, til dømes HIV, er det meir enn god heimel for å nekte homofile å gje blod. Det kan do (though) vera onnorleis for lesbiske kvinnfolk, utan at eg sit på nokon innlysande statistikk.
Vis hele sitatet...


Spørsmålet på skjemaet burde da være:
Har du et vilt utagerende sex liv og mye anal sex?

Finnes homofile som ikke tar den i 2`ern engang.

FORDOMMER, eksisterer i høyeste grad!
Sånn jeg forstår det er ikke homofile som legning som utelukkes som blodgivere, men seksuelt aktive homofile. Det er jo på ingen måte en unik gruppe, du kan for eksempel heller ikke gi blod om du tok et par semestere i Storbritannia på 80-90-tallet, uansett hva du måtte ha gjort der.

For å si det sånn: Jeg tolker det dithen at homofile som ikke har hatt sex med andre menn kan gi blod. Heterofile som av en eller annen grunn har puttet snabben i en annen manns bakdel kan derimot ikke det.

Alle forholdsreglene er jo for å gjøre blodet i norske blodbanker så trygt som overhodet mulig, ikke for å diskriminere enkeltgrupper.
Sist endret av Snillorg; 11. januar 2011 kl. 01:23.
Sitat av sali Vis innlegg
Ja, forstår det. Skulle bare ønske at jeg kunne hjelpe med å donere blod, derfor er det synd at jeg ikke har muligheten til å gjøre det.
Vis hele sitatet...

Ja, mulig du kan gå til legen din å få han/hun til å bekfrekte at kroppen din er kapabel til en slik belastning... Men tja, da burde jo Homofile fått lov til å teste seg hos lege og bekfrefte at de ikke har et hemmningsløst sexliv.

den 1 januar 2009 ble de lov for homofile og gifte seg. Skal vi gå utifra at alle som har utnyttet denne sjansen har vært utro?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Dette trodde i hvertfall jeg var almennkunnskap, at HIV er overrepresentert hos homofile i forhold til resten av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ha kilder på hvorfor det er sånn, altså en mekanisme med sæd og rift i slimhinnen som kompisen beskrev. Det er det jeg synes virker interessant.
Google it?

Men on topic så virker det ikke som om de prøver og utelukke noen basert på legning bare på faen. Det er jo som sagt bare en regel fir og gjøre det tryggere og motta blod. At noen blir diskriminert av den grunn er bare en uheldig konsekvens. Så i mine øyne ikke noen stor sak. Om det plutselig dukker opp noe statestikk eller andre bevis som motbeviser at homofile har (mye?) større sjanse til og få hiv ddrimot.
Beste kilden jeg fant var http://www.dinside.no/502239/stoff-i-saed-fremmer-hiv

Når det gjelder den delen med riften er det fordi det er større sjanse for at viruset kommer inn i blodet da.

Sitat av murloc Vis innlegg
Google it?

Men on topic så virker det ikke som om de prøver og utelukke noen basert på legning bare på faen. Det er jo som sagt bare en regel fir og gjøre det tryggere og motta blod. At noen blir diskriminert av den grunn er bare en uheldig konsekvens. Så i mine øyne ikke noen stor sak. Om det plutselig dukker opp noe statestikk eller andre bevis som motbeviser at homofile har (mye?) større sjanse til og få hiv ddrimot.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen grunn til at en homofil som tester negativt på en hivtest ikke skal få donere blod.
Sitat av Kattunge Vis innlegg
Jeg ser ingen grunn til at en homofil som tester negativt på en hivtest ikke skal få donere blod.
Vis hele sitatet...
Det kan ta lang tid før man finner ut at man er smittet. Det er ikke bare på dette punktet de er strenge.

Tenk deg at noen er i en ulykke og mister litt mye blod. Pasienten er ikke ellers livstruende skadet. Hvis det overføres blod med hiv så har man jo drept denne personen. Og tenk om det tar tid før man finner ut av det og mange smittes?

Og forresten så burde jo absolutt jenter som bare vil ha den i toern også falle inn under samme regler.
Sitat av sali Vis innlegg
Ja, forstår det. Skulle bare ønske at jeg kunne hjelpe med å donere blod, derfor er det synd at jeg ikke har muligheten til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det normale er å donere 4 DL blod, hvis jeg husker rett.
Men hvis det kun er forholdet på blod i kroppen mellom under 50kg og over, så kan det hende du får donere, bare mindre.

Jeg brenner virkelig for å hjelpe andre, så å gi blod er det minste jeg kan gjøre. Hvis du føler sterkt for å donere selv, håper jeg du tar deg en tur innom blodbanken og forklarer for dem at du gjerne vil gi blod, så kanskje de lar deg gi i mindre mengder.

Lykke til!
Sitat av Skeid Vis innlegg
Jeg ville ha kilder på hvorfor det er sånn, altså en mekanisme med sæd og rift i slimhinnen som kompisen beskrev. Det er det jeg synes virker interessant.
Vis hele sitatet...
I følge en studie så er sjansene for HIV smitte slik: Receiving anal sex 1\4. Giving anal sex 1\8. Receiving man-woman vaginal sex 1\16. Giving man-woman vaginal sex 1\32.

Det har noe med at virus lettere blir overført i rumpa fordi det lettere oppstår rifter i veggene slik at viruset kommer i blodet. Derfor har homofile blitt utelukket fra å gi blod.

Det har også noe å gjøre med at testing for HIV lenge har hatt en window period på 3 måneder. DVS at du kan ha hatt hiv i to måneder men likevel teste negativt. Det vanlige derimot er 2 uker til 2 måneder.

Nå finnes det dog tester som er presise etter 2 uker.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Jeg trodde de fikk lov nå jeg? Mener det var/er fordi de "skal ha større sjanse for å ha Hiv/AIDS" noe som er rent tullball
Vis hele sitatet...
Det du sier der er reint pisspreik. Det er vitenskapelig bevist at HIV/AIDS overføres lettere ved homofilt(analsex) samleie. Dessuten har flere kjente homser stått fram og innrømmet(bl.a. leder for USAs største homofile organisasjon) at homofile er den største spredningsårsaken av HIV/AIDS i USA.

Så ikke kom her og snakk piss.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Alle forholdsreglene er jo for å gjøre blodet i norske blodbanker så trygt som overhodet mulig, ikke for å diskriminere enkeltgrupper.
Vis hele sitatet...
Dette er absolutt alle enige om, tror jeg. Men det vi er uenige om, som skaper denne debatten, er om det er riktig å ekskludere homoseksuelle på denne måten. Ikke om homoseksuelle er overrepresentert mtp. HIV-smitte, men om det har noe å si ETTER man oppfyller alle de andre, svært strenge kravene. Slik ser jeg på det. Gjør det ingen forskjell etter det - noe jeg mener det ikke gjør - er det diskriminerende.

Sitat av murloc Vis innlegg
Tenk deg at noen er i en ulykke og mister litt mye blod. Pasienten er ikke ellers livstruende skadet. Hvis det overføres blod med hiv så har man jo drept denne personen. Og tenk om det tar tid før man finner ut av det og mange smittes?

Og forresten så burde jo absolutt jenter som bare vil ha den i toern også falle inn under samme regler.
Vis hele sitatet...
For å få det på det rene, det er helt feil å påstå at: "Hvis det overføres blod med hiv så har man jo drept denne personen". Man dør ikke automatisk av å bli HIV-smittet. Faktisk kan mange leve gode liv med HIV-smitte, og dø med smitten, ikke av den. Men det er ikke poenget i diskusjonen heller, måtte bare kommentere det.

Det du sier om jenter er interessant. For jenter, akkurat som alle andre grupper, lever svært forskjellige seksuelle liv. Mange har analsex, men langt fra alle - akkurat som med homoseksuelle. Mange har hundretalls partnere, men langt fra alle - akkurat som homoseksuelle.

Så for å understreke poenget mitt over, er ikke hvilken (risiko)gruppe du tilhører det viktige, imho. Jeg tror ikke at jenta som har jevnlig analsex med hyppige partnerbytter vil passere for å bli blodgiver, på samme måte som den homoseksuelle mannen med samme seksualvaner ikke vil det. Dette uavhengig av legning.
Sist endret av httpwhat; 11. januar 2011 kl. 16:47.
Sitat av sturla Vis innlegg
Det du sier der er reint pisspreik. Det er vitenskapelig bevist at HIV/AIDS overføres lettere ved homofilt(analsex) samleie. Dessuten har flere kjente homser stått fram og innrømmet(bl.a. leder for USAs største homofile organisasjon) at homofile er den største spredningsårsaken av HIV/AIDS i USA.

Så ikke kom her og snakk piss.
Vis hele sitatet...
Det nytter ikke å skrive at ting er pisspreik og så ikke komme med kilder til informasjonen man kommer med.
Sitat av httpwhat Vis innlegg

For å få det på det rene, det er helt feil å påstå at: "Hvis det overføres blod med hiv så har man jo drept denne personen". Man dør ikke automatisk av å bli HIV-smittet. Faktisk kan mange leve gode liv med HIV-smitte, og dø med smitten, ikke av den. Men det er ikke poenget i diskusjonen heller, måtte bare kommentere det.
Vis hele sitatet...
Beklager, du har helt rett. Meget dårlig ordvalg fra meg, vet jo at det ikke er en dødsdom lenger. Men det er jo fortsatt meget ille

Jeg lurer på om de med tatoveringer er nektet siden det tross alt er en god del som smittes av hepatitt via nålen. Og før noen sier noe. Ja de de fleste studioer har tilfredsstillende hygiene. Men hvis man ser at folk med mange tatoveringer er en risiko gruppe - Mener jeg det er helt greit og ikke la dem gi blod.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg lurer på om de med tatoveringer er nektet siden det tross alt er en god del som smittes av hepatitt via nålen.
Vis hele sitatet...
Fra blodbanken-oslo.no:
Du må også vente med å gi blod i 6 mnd. hvis du har:
Byttet seksualpartner*
Fått piercing
Fått tatovering
Tatt hull i ørene
Vis hele sitatet...
Sist endret av httpwhat; 11. januar 2011 kl. 16:55.
Takker for den httpwhat!

Man ser ikke at dette er et problem for de i piercing/tattoo miljøet. Ikke som jeg har hørt om iallefall.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Det er ikke verre enn å ta to HIV-tester med tre måneders mellomrom hvor det ikke praktiseres risikoadferd. Blodgivning baserer seg i stor grad på tillit til de frivillige. Men så trengende er kanskje ikke Blodbanken? Merkelig regel.
Sitat av Picard Vis innlegg
I følge en studie så er sjansene for HIV smitte slik: Receiving anal sex 1\4. Giving anal sex 1\8. Receiving man-woman vaginal sex 1\16. Giving man-woman vaginal sex 1\32.

Det har noe med at virus lettere blir overført i rumpa fordi det lettere oppstår rifter i veggene slik at viruset kommer i blodet. Derfor har homofile blitt utelukket fra å gi blod.

Det har også noe å gjøre med at testing for HIV lenge har hatt en window period på 3 måneder. DVS at du kan ha hatt hiv i to måneder men likevel teste negativt. Det vanlige derimot er 2 uker til 2 måneder.

Nå finnes det dog tester som er presise etter 2 uker.
Vis hele sitatet...
Det har også å gjøre med at konsentrasjonen av viruset er aller størst i sæd.
Så sånn sett har nok kvinner som har analsex med en hivsmittet mann like stor sjanse for å bli smittet som en homofil mann som har analsex.
Sitat av Kattunge Vis innlegg
Det har også å gjøre med at konsentrasjonen av viruset er aller størst i sæd.
Så sånn sett har nok kvinner som har analsex med en hivsmittet mann like stor sjanse for å bli smittet som en homofil mann som har analsex.
Vis hele sitatet...
Sitat av murloc Vis innlegg
Og forresten så burde jo absolutt jenter som bare vil ha den i toern også falle inn under samme regler.
Vis hele sitatet...
Nettopp! (ti tegn)